Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Περιβάλλοντος και Πολιτισμού
(ΕΛΛΕΤ), καλωσορίζει τη νέα
πρωτοβουλία της Κυβέρνησης για εκσυγχρονισμό της Περιβαλλοντικής νομοθεσίας.
Πλην όμως, δεδομένης της έκτασης και της σημασίας του νομοσχεδίου, καθώς και
της πληθώρας των διατάξεων, οι οποίες χρήζουν σοβαρής και λεπτομερούς ανάλυσης
και διαβούλευσης μεταξύ διαφόρων κοινωνικών εταίρων, συνδυαστικά με μία πολύ
κρίσιμη και επικίνδυνη χρονική συγκυρία για τη χώρα και κάθε πολίτη, θεωρούμε
ότι το χρονικό διάστημα, το οποίο δόθηκε για τη διαβούλευση, δεν ανταποκρίνεται
στη σημερινή παγκόσμια πραγματικότητα, ούτε δίνει τον εύλογο χρόνο που απαιτεί
ένα τόσο σημαντικό νομοσχέδιο.
Α) Η ΕΛΛΕΤ αντιλαμβάνεται τους λόγους για τους
οποίους η νέα Κυβέρνηση, μετά από την αξιέπαινη απόφαση για την απολιγνιτοποίηση
της χώρας ως το 2028, θεωρεί ότι το πρώτο και πιο επείγον ζήτημα είναι να
ενισχύσει τις εγκαταστάσεις ΑΠΕ.
Παρόλα αυτά, επισημαίνονται παρακάτω τρία
ζητήματα, τα οποία κρίνει ως πιο επείγοντα και θεωρείται ότι θα έπρεπε να
ενταχθούν πριν από κάθε τι άλλο στις νέες πολιτικές:
1.
Η
αλλαγή του φορολογικού συστήματος, ώστε κάθε περιβαλλοντικά επιζήμια δράση να
έχει ένα υπολογίσιμο κόστος, με ισόποση μείωση φορολογίας επί της ανθρώπινης
εργασίας, ιδιαίτερα δε εργοδοτικών και εργατικών εισφορών. Ιδιαίτερα θετική θα ήταν η φορολογική επιβάρυνση
της κίνησης πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων στο κέντρο της Αθήνας προς όφελος των
ΜΜΜ και των ιδιωτικών αυτοκινήτων προηγμένης τεχνολογίας, όπως ηλεκτρικά,
υδρογόνου ή και υβριδικά.
2.
Μία
ευρύτατη εκστρατεία για την ενημέρωση, εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση της
κοινής γνώμης και ιδιαίτερα των μαθητών, ώστε να μεταμορφωθεί το καταναλωτικό πρότυπο ζωής.
3.
Η
κατάθεση Νομοσχεδίου, το οποίο θα θέτει ως πρώτη προτεραιότητα το βιοκλιματικό
σχεδιασμό όλων των νέων κτιρίων και τον ενεργειακό σχεδιασμό, με βάση τις γενικές αρχές του βιοκλιματικού
σχεδιασμού, των υφιστάμενων κτιρίων (δημοσίων και ιδιωτικών), με απώτερο στόχο
τη δραστική μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος.
Β) Η ΕΛΛΕΤ προτείνει ως βασικές προτεραιότητες
που αφορούν τις ΑΠΕ, αλλά δεν ρυθμίζονται από το παρόν νομοσχέδιο, τα εξής:
1.
Aποφυγή
οποιασδήποτε κρυφής επιδότησης, οποιασδήποτε μορφής ΑΠΕ, έναντι των υπολοίπων, το οποίο, συνεπάγεται την υποχρεωτική, εκ των
προτέρων, κατάθεση τραπεζικής εγγύησης από τους επενδυτές, για να
χρησιμοποιηθεί από τις Υπεύθυνες Αρχές για την πλήρη αποκατάσταση του τοπίου
μετά το πέρας του κύκλου ζωής του εκάστοτε έργου ΑΠΕ, όπως πχ αιολικά πάρκα. Η
απουσία μίας τέτοιας εγγύησης θα δημιουργήσει μία άνιση, αντιπεριβαλλοντική και
αντιοικονομική διαστρέβλωση της αγοράς.
2.
Προτεραιότητα
σε ηπιότερες μορφές ΑΠΕ,
ιδιαιτέρως στη χρήση γεωθερμικής ενέργειας και πιθανώς στην ενίσχυση της
έρευνας στο ζήτημα της θαλάσσιας εγκατάστασης ανεμογεννητριών ως και την
εντατικοποίηση των ερευνών στις δυνατότητες του Υδρογόνου.
3.
Συμπλήρωση
των, επιβαλλομένων από την ευρωπαϊκή νομοθεσία, Μελετών εκτίμησης
Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τις Προστατευόμενες Περιοχές, των οποίων αρχική καταληκτική ημερομηνία ήταν το
2006! Μέσα σε αυτό το διάστημα των δεκατεσσάρων (14) ετών αβελτηρίας και
απροθυμίας εκ μέρους των υπευθύνων οργάνων της ελληνικής πολιτείας, έχουν ήδη
υποβαθμιστεί πολλές Προστατευόμενες Περιοχές.
Γ) Η ΕΛΛΕΤ πιστεύει ότι:
1.
Δεδομένης
της διακαούς επιθυμίας κάποιων επενδυτών για τη χωροθέτηση νέων επενδύσεων μέσα
σε προστατευόμενες περιοχές, η όλη διαδικασία συμπλήρωσης των απαραίτητων
Μελετών εκτίμησης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων θα κινηθεί με πολύ μεγάλη ταχύτητα
εφόσον απαγορευθεί ρητά οποιαδήποτε επένδυση σε προστατευόμενες περιοχές
μέχρι τη συμπλήρωσή τους.
2.
Δεδομένου
του αριθμού των αιτήσεων για άδειες χερσαίων ανεμογεννητριών, οι οποίες από
πανεπιστημιακές μελέτες προκύπτει ότι υπερβαίνουν τον εθνικό στόχο για το 2030
(εξαιρώντας τις αιτήσεις, οι οποίες αφορούν τη χωροθέτηση αιολικών σταθμών
εντός προστατευόμενων περιοχών), μία τέτοια απαγόρευση θα είχε επίσης το
καθόλα ευκταίο αποτέλεσμα να διοχετευθούν οι αναγκαστικά βαριές αυτές
επενδύσεις κατά προτεραιότητα σε μη προστατευόμενες περιοχές.
Δ) Τέλος, το προτεινόμενο νομοσχέδιο δε λαμβάνει
υπόψη τον πάντα υπαρκτό κίνδυνο διαφθοράς στο δημόσιο. Κρίνεται επομένως, ως
απαραίτητη για την προστασία και των πολιτών και των συμφερόντων του Δημοσίου,
η αναμόρφωση του νομοσχεδίου ώστε να είναι δυνατή η διερεύνηση της διοικητικής
διαδικασίας και η απόδοση ευθυνών.
Ως εκ τούτου είναι αναγκαίο για την επενδυτική αλλά
και την περιβαλλοντική ευρυθμία στην χώρα μας να μην κατατεθεί το επίμαχο
νομοσχέδιο μέχρις ότου περατωθεί η διαβούλευση επί των θεμάτων που ετέθησαν από
απροσδόκητα υψηλό αριθμό οργανώσεων και φυσικών προσώπων.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ
Περιβάλλοντος και Πολιτισμού
Τριπόδων 28
105 58 Αθήνα
Τηλ: 210 3225245
Fax: 210 3225240
Περιβάλλοντος και Πολιτισμού
Τριπόδων 28
105 58 Αθήνα
Τηλ: 210 3225245
Fax: 210 3225240
Email: sepi@ellinikietairia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου