Ημέρες ορειβασίας

Ημέρες ορειβασίας

Πέμπτη 5 Μαρτίου 2020

Μαρία Κούρση, συνέντευξη στον Γρηγόρη Δανιήλ

Γεννημένη στην Αθήνα, όπου και ολοκλήρωσε τις πανεπιστημιακές της σπουδές, η Μαρία Κούρση έχει συνδέσει το όνομά της με τον χώρο του βιβλίου. Επιμελήτρια, συντάκτρια, μεταφράστρια, υπεύθυνη εκδόσεων αλλά κυρίως υπηρετώντας τον τομέα της ποίησης με τον πιο αξιόλογο τρόπο, έχοντας προταθεί πολλές φορές για το Κρατικό Βραβείο Ποίησης. Ποιήματά της έχουν ανθολογηθεί σε πολλά βιβλία και περιοδικά στην Ελλάδα και στο εξωτερικό κι έχουν μεταφραστεί στα γαλλικά, αγγλικά, ιταλικά, ισπανικά, ενώ διδάσκονται από την πανεπιστημιακό Nora Schamo στο Μπουένος Άιρες (Αργεντινή). Τέλος, είναι μέλος στην Εταιρεία Συγγραφέων και έχει εκλεγεί δύο φορές από τη Γενική Συνέλευση ως μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Εταιρείας.
Πριν από λίγο καιρό κυκλοφόρησε μια ακόμη ποιητική σας συλλογή, με τίτλο Τρεις κλωστές (Εκδοτική Αθηνών). Μιλήστε μας γι’ αυτή τη νέα σας ποιητική δημιουργία.
Πρόκειται για τρία αφηγηματικά ποιήματα. Τρεις γυναίκες σιγομιλούν, μονολογούν, συνομιλούν. Τρεις ζωές κλείνουν, ανοίγουν, κλείνουν. Τρία χρώματα κάθονται εμμονικά πάνω στα λόγια τους.

Αυτές οι τρεις γυναίκες, αυτές οι τρεις κλωστές, πόσο έραψαν, ξήλωσαν, κέντησαν τη ζωή σας;
Η Λουκία, η Άνη και η Μιράντα. Η Λουκία ήταν η γιαγιά μου, η Άνη ήταν η κόρη της και η μαμά μου, η Μιράντα, είναι η μικρότερη κόρη της, η τρίτη κλωστή μου. Πολύ διαφορετικές, πολύ όμορφες, μαζί τους συνδέθηκε όλη η ζωή μου.
«Ένα ποίημα χίλιες εικόνες –αφηγηματικές λέξεις– ζευγαρώνουν αδιάφορα». Έχοντας μια μακρά πορεία στον χώρο της ποίησης, από τα παιδικά σας κιόλας χρόνια, οι νέες ποιητικές φωνές της σύγχρονης Ελλάδας πώς ηχούν στη σκέψη σας;
Υπάρχουν πολύ αξιόλογες νέες φωνές, που έχουν να πουν θαρραλέα πράγματα. Πάντα υποστηρίζω και σέβομαι τους νέους ανθρώπους.
«Αλάθητη μητέρα των λαθών η επανάληψη». Αυτός ο τόσο εσωτερικός στίχος πόσο δικαιολογεί ή ανακαλύπτει πτυχές της ζωής σας;
Δεν δικαιολογεί. Δεν ανακαλύπτει. Είναι η ιστορία μου η ποίηση, ο τόπος μου και η διάρκειά μου. Όλα είναι ποίηση. Η ποίηση είναι όλα. Και μόνο. Δεν γίνεται αλλιώς.
Η αλήθεια των στίχων ενός ποιητή πόσο δοκιμάζει τον χρόνο;
Η αλήθεια είναι ότι ποτέ δεν με ενδιέφερε η αλήθεια των στίχων. Κυνήγησα και κυνηγήθηκα από τη δύναμη, τη μαγεία, το φως, το σκοτάδι, την υπερβολή, τη λαγνεία των λέξεων. Αν τύχαινε και αλήθεια, απλώς τύχαινε.
Κυνήγησα και κυνηγήθηκα από τη δύναμη, τη μαγεία, το φως, το σκοτάδι, την υπερβολή, τη λαγνεία των λέξεων. Αν τύχαινε και αλήθεια, απλώς τύχαινε.
Επίσης κάπου λέτε «Ο χρόνος μιλάει σιγά». Η έννοια του χρόνου πόσο απασχόλησε τον ποιητικό σας κόσμο; Πόσο αλώβητη βγήκατε από το «ξήλωμα του χρόνου»;
Ο χρόνος είναι από τα κεντρικά θέματα των βιβλίων μου, ίσως πλέον το κεντρικό. Μόνο αλώβητη δεν βγαίνω. Είμαι μονίμως στην Εντατική, τον καλοπιάνω τον χρόνο, τον δωροδοκώ, εκμεταλλεύομαι τα δώρα του.
Η διαγραφή (ανθρώπων, καταστάσεων) πόσο έχει ποτίσει τη ζωή σας;
Αρκετά τη ζωή μου, περισσότερο τη γραφή μου.
Με ποιες κλωστές έχετε επιμεληθεί τον συγγραφικό σας πλούτο; Ποιες θα ξεχωρίζατε;
Στην εφηβεία μου ταυτίστηκα με την ηλικιωμένη γυναίκα της Σονάτας του Σεληνόφωτος του Γιάννη Ρίτσου. Αυτή πλαισιώθηκε από την ειρωνεία του Καρυωτάκη, τη σοφία του Καβάφη και τις βροντές του Βάρναλη.
Πριν από περίπου μια δεκαετία εκπροσωπήσατε τη χώρα μας στο 11ο Φεστιβάλ Ποίησης Χωρών της Μεσογείου. Ποια τα συμπεράσματά σας από αυτή την εμπειρία;
Έμειναν όλα όσα έζησα μέσα στην καρδιά μου. Πήγα στη χώρα που υπεραγαπώ και τα συναισθήματα που ξεχώρισαν είναι η συγκίνηση και η αξιοπρέπεια. Με αγάπησαν και με τίμησαν. Και βέβαια, από όλο αυτό βγήκε κι ένα από τα αγαπημένα μου βιβλία, Τα ψηλά δέντρα της γαλλικής επαρχίας.
Στη ρευστότητα του σύγχρονου κόσμου «…που πούλησε τη χαρά και στοργικά ο ήλιος κατέκαψε τη μέση του», ποιες οι ατομικές μας ευθύνες; Ποια θεωρείτε πως είναι η αφετηρία της σημερινής πτώσης;
Οι ατομικές μας ευθύνες είναι μεγάλες και αποτελούν ίσως την κυριότερη αφετηρία της σημερινής πτώσης.
«Η πείρα μου ξέμαθε τον κόσμο», λέει ο ποιητής. Ως συγγραφέας και παιδικών βιβλίων, ποιο μυστικό πιστεύετε πως κρατά η παιδική ηλικία, το οποίο μεγαλώνοντας ξεχνάμε;
Μεγαλώνοντας μαραίνεται ο αυθορμητισμός και η διαύγεια που έχει ένα παιδί. Όλα τα άλλα μάς ακολουθούν και κάποια προπορεύονται.
Ποιες είναι οι άμεσες προτεραιότητές σας για το 2020;
Να θυμηθώ να βάλω προτεραιότητες. Σας ευχαριστώ θερμά!
 ΠΗΓΗ  DIASTIXO 
Τρεις κλωστές
Μαρία Κούρση
Εκδοτική Αθηνών
32 σελ.
ISBN 978-960-213-470-2
Τιμή €8,00
001 patakis eshop
Ο Γρηγόρης Δανιήλ είναι φιλόλογος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου