Τίτο ήταν το όνομα του πρώτου «κοινού θνητού», δηλαδή μη ειδικού, που πέταξε στο Διάστημα το 2001 με το διαστημόπλοιο Σογιούζ, που κατευθύνονταν στον διεθνή διαστημικό σταθμό. Ο Αμερικανός μπίζνεσμαν Ντένις Τίτο είχε πληρώσει τα χρήματα, είχε υπογράψει τα αναγκαία έγγραφα και κυρίως είχε να κάνει με μια διαστημική υπηρεσία -τη ρωσική- που ήταν αποφασισμένη να τηρήσει τις υποσχέσεις της και να βγάλει το κατιτίς... Αυτά μαθαίνουμε στο άρθρο του Φοίβου Οικονομίδη «Τουρισμός και προσλήψεις» ("Ελευθεροτυπία", 25.9.2001). Πάντως, την εποχή εκείνη η Ρωσία διψούσε τόσο πολύ για συνάλλαγμα ώστε μπορούσε να εκτοξεύει πύραυλο με τη διαφημιστική εγγραφή Pizza Hut - υπόσχεση της εταιρείας για μελλοντική πίτσα σε διαστημικούς σταθμούς...
Αργότερα, σε άρθρο της Ηλέκτρας Κουτούκη ("Οικοτοπία", Ιανουάριος 2007) μαθαίνουμε το όνομα της πρώτης γυναίκας που έφτασε στο Διάστημα για ένα δεκαήμερο ταξίδι. Ήταν η Ανουσέχ Ανσαρί, αμερικανοϊρανίδα επιχειρηματίας
Η υπόθεση του διαστημικού τουρισμού απασχολεί πολύ τις ιδιωτικές εταιρείες, που ενδιαφέρονται να κερδοσκοπήσουν πάνω στη δίψα του κοινού για καινοτόμα ταξίδια. Έτσι, η εταιρεία Space X, γνωστή από την παραγωγή πυραύλων επιδεκτικών επαναχρησιμοποίησης, που ουσιαστικά ισοδυναμεί με μια μορφή ανακύκλωσης (reuse), ανακοίνωσε ότι σκοπεύει το 2022 να αποστείλει τέσσερις τουρίστες στο Διάστημα.
Οι τουρίστες θα μεταφέρονται με ειδική κάψουλα που θα φτάνει σε ύψος δύο με τρεις φορές το ύψος του διαστημικού σταθμού - δηλαδή τα 400 χιλιόμετρα. Αυτό δήλωσε ο πρόεδρος της Space Adventure Τομ Σέλεϊ, μιας εταιρείας που συνεργάζεται με τη Space X. Κατά τα άλλα, ο Σέλεϊ γνωρίζει ένα «καλό δίκτυο ατόμων με μεγάλα εισοδήματα» που μπορούν να αντιμετωπίσουν τα υπέρογκα κόστη μιας επανδρωμένης εκτόξευσης στο Διάστημα...
Η αποστολή στο Διάστημα προσπορίζει κάποιο «πρεστίζ» στον φορέα της (ταξίδι κύρους), που ξεπερνάει την εμπειρία από την απόλαυση του τουρίστα στον εξωγήινο χώρο. Η έλλειψη βαρύτητας, το βίωμα άλλων πλανητών και του ίδιου του γαλαξία, η εικόνα της Γης από απόσταση, η συνύπαρξη με άλλους ανθρώπους στον ίδιο χώρο είναι οπωσδήποτε τα οφέλη από την εμπειρία του διαστημικού τουρισμού.
Το Διάστημα γοργά ιδιωτικοποιείται και στρατιωτικοποιείται, παρά τις επιταγές της συνθήκης «για την προστασία του outer space» που υπογράφτηκε μεταξύ 163 κρατών το 1967 και παρά τις έντονες διαμαρτυρίες Κίνας και Ρωσίας. Επίσης, παρά τη δράση μιας οργάνωσης στη Φλόριντα που θεωρεί ότι το Διάστημα πρέπει να τυγχάνει της ίδιας προστασίας με κάποιες «άγριες» περιοχές του πλανήτη μας, όπως η Ανταρκτική...
ΑΥΓΗ 3.3.20
ΑΥΓΗ 3.3.20
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου