Ημέρες ορειβασίας

Ημέρες ορειβασίας

Πέμπτη 23 Νοεμβρίου 2017

“Ο Γιος μου Νικόλαος Μάντζαρος” της Χρύσας Σπηλιώτη





Ο Πολυχώρος Vault παρουσιάζει το μονόλογο της Χρύσας Σπηλιώτη “Ο Γιος μου Νικόλαος Μάντζαρος”, σε σκηνοθεσία Αυγουστίνου Ρεμούνδου με τη Χρύσα Σπηλιώτη στο ρόλο της Ρεγγίνας Μάντζαρου, κάθε Σάββατο στις 19:15 και Κυριακή στις 21:15, έως την Κυριακή 7 Ιανουαρίου 2018.



Ο Γιος μου Νικόλαος Μάντζαρος ήταν ο πρώτος από τους επτά Μονολόγους που θα παρουσιαστούν τη νέα θεατρική περίοδο στον Πολυχώρο Vault, με αφορμή το θεατρικό project "Ο Γιος μου...". Επτά σκηνοθέτες ετοιμάζουν επτά παραστάσεις, στηριγμένες πάνω σε επτά βιογραφίες. Επτά μάνες μιλάνε για τους γιους τους. Επτά γυναίκες ηθοποιοί θα παρουσιάσουν επτά μονολόγους απλών γυναικών που μιλάνε για τα παιδιά τους, που εμείς γνωρίσαμε ως άντρες σπουδαίους και διακεκριμένους, που έλαμψαν με την προσωπικότητα, το έργο, την ευφυΐα, το ταλέντο, την τέχνη ή την επιστήμη τους (Μάντζαρος, Συγγρός,  Σολωμός, Ψυχάρης, Μέγας Αλέξανδρος, Μακρυγιάννης, Καβάφης,). Επτά σημαντικοί άντρες του παρελθόντος που η ζωή και το έργο τους παραμένει ακόμα πηγή έμπνευσης για τους σύγχρονους, μέσα από μια γυναικεία ματιά.



Παράλληλα παρουσιάζεται στη δεύτερη σκηνή του VAULT και ο μονόλογος «Νικολέτα Νομικού Συγγρού: Ο Ανδρέας μου» σε κείμενο - σκηνοθεσία Σίμου Παπαναστασόπουλου, με την Ιωάννα Γκαβάκου στο ρόλο της Νικολέτας Νομικού-Συγγρού και μουσική της Νένας Βενετσάνου, κάθε Σάββατο στις 19:00 και Κυριακή στις 21:00, ως την Κυριακή 7 Ιανουαρίου.





ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ

  Η Ρεγγίνα Μάντζαρου μητέρα του Νικόλαου Χαλικιόπουλου Μάντζαρου συνθέτη του Εθνικού Ύμνου, μας οδηγεί σε μονοπάτια γεμάτα φωτιά. Πάνω στο ηφαίστειο της Γαλλικής και της Ελληνικής επανάστασης. Βρισκόμαστε στην Κέρκυρα, πρωτεύουσα των Ιονίων νήσων όπου εναλλάσσονται οι ξένοι κατακτητές.



   Οι Επτανήσιοι δεν νιώθουν ακόμα Έλληνες, η κουλτούρα και οι επιρροές είναι καθαρά δυτικές και οι αριστοκράτες συνεργάζονται ποικιλοτρόπως με τον εκάστοτε δυνάστη. Ο Μάντζαρος όχι μόνο ανήκει στην αριστοκρατική τάξη αλλά μετέχει και έμμεσα στις εκάστοτε κυβερνήσεις σαν γραμματέας του Γενικού Εισαγγελέα του Κράτους που είναι ο πατέρας του. Το ποτάμι όμως τόσο της μουσικής στην οποία αφιερώνεται όσο και των νέων ριζοσπαστικών ιδεών θα τον παρασύρει σε απρόσμενες διαδρομές.

   Γράφει για πρώτη φορά στην ιστορία ελληνική όπερα, συνδέεται φιλικά με τον Διονύσιο Σολωμό μελοποιεί πάρα πολλά ποιήματά του, ο ένας πλάθει τον άλλον και η εποχή και τους δυο. Φιλόδοξος αρχικά διψάει για καταξίωση, η διεθνής καριέρα τον καλεί μα εκείνος τελικά αρνείται τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή στο Ωδείο της Νάπολης και εργάζεται αποκλειστικά στην Κέρκυρα. Όλη του τη ζωή δηλώνει ερασιτέχνης –γιατί για έναν αριστοκράτη είναι ντροπή να ασχολείται επαγγελματικά με τις Τέχνες- και δεν δέχεται ποτέ χρήματα για τη μουσική. Συνθέτει ασταμάτητα αφήνοντας τεράστιο έργο –σχεδόν άγνωστο στο πλατύ κοινό με εξαίρεση τον Ύμνο. Διδάσκει ακαταπόνητα πλάθοντας καλλιτέχνες διεθνούς φήμης, δημιουργεί τη Φιλαρμονική ορχήστρα της Κέρκυρας και γίνεται ο πρωτεργάτης της Επτανησιακής Μουσικής Σχολής.



   Γι αυτά και πολλά άλλα μας μιλάει ασθμαίνοντας από πάθος για ζωή και έρωτα μα κυρίως για αγάπη για τον γιο της η μητέρα του Ρεγγίνα. Είναι η πρώτη του δασκάλα στο πιάνο, αυτή που προσπαθεί να σώσει το παιδί της και τον εαυτό της από τη μέγγενη των κοινωνικών περιορισμών και της υποκρισίας που εκφράζει κι επιβάλλει ο  άντρας της Γιάκωβος.  Θα εμφυσήσει στο γιο της χωρίς καν να το αντιλαμβάνεται αγάπη για τη ζωή και την ελευθερία. «Εγώ το μόνο που κανα ήταν να τον αφήνω λεύτερο να χαίρεται μέχρι τις πατουσίτσες του». Και κατάφερε το σχεδόν ακατόρθωτο. Να δώσει τα εφόδια σ’ έναν αριστοκράτη να γράψει τη μουσική για τον ξεσηκωμό των Ελλήνων.



   Η σκηνοθετική προσέγγιση ζωντανεύει τον μικρόκοσμο της ηρωίδας σαν παιδικό κουρδιστό παιχνίδι εποχής. Προσδίδει αναπάντεχο χιούμορ σε σκηνές που θα οδηγούσαν ίσως μόνο σε αγωνία ή ευσυγκινησία, χωρίς τη δυνατότητα πολλαπλής ανάγνωσης. Φωτίζει αθέατα μοτίβα, ανεβάζει την αδρεναλίνη, βαθαίνει στα χάσματα του λόγου, δίνει φρενήρη ρυθμό στη σκηνική έκφραση.





Συντελεστές

Κείμενο: Χρύσα Σπηλιώτη

Σκηνοθεσία: Αυγουστίνος Ρεμούνδος

Μουσική: Νικόλαος Μάντζαρος

Μουσική επιμέλεια/ Επεξεργασία: Νικόλας Καρίμαλης (Razastarr)

Σκηνικά/ Κοστούμια: Τόνια Αβδελοπούλου

Χορογραφία: Μάτα Μάρρα

Σχεδιασμός Φωτισμού: Βαγγέλης Μούντριχας

Βοηθός σκηνοθέτη: Νίνα Ντούνη

Φωτογραφίες: Χριστίνα Φυλακτοπούλου

Video: Νικήτας Χάσκας

Αφίσα: Δημήτρης Ζουγκός

Παραγωγή: Πολυχώρος Vault



Ερμηνεία: Χρύσα Σπηλιώτη



Λίγα λόγια για το θεατρικό project : Ο ΓΙΟΣ ΜΟΥ

Επτά μάνες μιλάνε για τους γιους τους. Επτά σκηνοθέτες ετοιμάζουν επτά παραστάσεις, στηριγμένες πάνω σε επτά βιογραφίες. Επτά γυναίκες ηθοποιοί θα παρουσιάσουν επτά μονολόγους απλών γυναικών που μιλάνε για τα παιδιά τους, που εμείς γνωρίσαμε ως άντρες σπουδαίους και διακεκριμένους, που έλαμψαν με την προσωπικότητα, το έργο, την ευφυΐα, το ταλέντο, την τέχνη ή την επιστήμη τους (Καβάφης, Μάντζαρος, Σολωμός, Συγγρός, Μακρυγιάννης, Ψυχάρης, Μέγας Αλέξανδρος)



Ο Αυγουστίνος Ρεμούνδος σκηνοθετεί και παρουσιάζει τη Ρεγγίνα Τουρίνη -  Μάντζαρου (μητέρα του Νικόλαου Μάντζαρου), μονόλογο που έγραψε και θα ερμηνεύσει η Χρύσα Σπηλιώτη, ο Σίμος Παπαναστασόπουλος έγραψε και σκηνοθετεί το μονόλογο της Νικολέτας Νομικού – Συγγρού (μητέρας του Ανδρέα Συγγρού) που θα ερμηνεύσει η Ιωάννα Γκαβάκου, ο Περικλής Μοσχολιδάκης έγραψε και σκηνοθετεί το μονόλογο της Αγγέλικας Νίκλη – Σολωμού (μητέρα του Διονύσιου Σολωμού) που θα ερμηνεύσει η Μάγδα Κατσιπάνου,  ο Μενέλαος Καραντζάς σκηνοθετεί το κείμενο που έγραψε ο Χρήστος Καρασαββίδης για τη Φροσύνη Μπιάζη – Ψυχάρη (μητέρα του Γιάννη Ψυχάρη) που θα ερμηνεύσει η Αγγελική Καρυστινού, o Σήφης Μάινας θα σκηνοθετήσει το μονόλογο την έγραψε και θα ερμηνεύσει η Κάτια Σπερελάκη για την Ολυμπιάδα (μητέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου), η Κατερίνα Πολυχρονοπούλου σκηνοθετεί το μονόλογο που έγραψε ο Γιώργος Μεσσολογγίτης για τη Βασιλική Τριανταφύλλου (μητέρα του Ιωάννη Μακρυγιάννη) που θα ερμηνεύσει η Ευγενία Αποστόλου,  ο Κοραής Δαμάτης έγραψε και σκηνοθετεί το μονόλογο της Χαρίκλειας Καβάφη (μητέρα του Κωνσταντίνου Καβάφη), που θα ερμηνεύσει η Βάνα Παρθενιάδου,



Το project αυτό θα συνεχιστεί και την επόμενη σεζόν 2018-19





ΓΡΑΦΤΗΚΑΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ



..."Ο Ρεμούνδος σκηνοθετεί με ευρηματικότητα το καλογραμμένο κείμενο της Σπηλιώτη. Ο λόγος δεμένος με χιούμορ, χτισμένος με την ιδιομορφία του γλωσσικού ιδιώματος «ζωντανεύει τον μικρόκοσμο της ηρωίδας σαν παιδικό κουρδιστό παιχνίδι»! Η Χρύσα Σπηλιώτη, γήινη αλλά και ρομαντική, γλυκιά και τρυφερή, επαναστατημένη στους καθωσπρεπισμούς της τάξης της, παίζει με το βλέμμα στραμμένο ενδόμυχα. Με ανακουφισμένη διάθεση και εκφραστική κίνηση κερδίζει χαμόγελα και εντυπώσεις. Είναι η μάνα που εμπνέει στο γιο της την ελευθερία στη σκέψη και στον τρόπο της ζωής του. Η μουσική του Νικόλαου Μάντζαρου έντυσε την ποιοτική παράσταση, που αξίζει το ενδιαφέρον σας"... Χαρά Κιούση (newsbeast)



..."Η Χρύσα Σπηλιώτη διέπλασε τον ευγενικό τύπο της μητέρας του Νικόλαου Μάντζαρου με σπάνια ακρίβεια στις λεπτομέρειες. Δίχως μούτες, πόζες και επιτήδευση, η ερμηνεία της είχε τόση γνησιότητα που σου έδινε την εντύπωση πως το οικείο αυτό πρόσωπο θα το συναντήσεις σε κάποια βόλτα στον εθνικό κήπο, ή στη γειτονιά σου. Ο λόγος πολύ καλά δουλεμένος. Άμεσος και γνήσιος. Η Κερκυραϊκή ντοπιολαλιά χάιδευε όμορφα και σε μετέφερε μέχρι το Λιστόν της Κέρκυρας. Μία έξοχη παράσταση, δροσερή που δεν πρέπει να χάσετε"... Στέφανος Καρυδάκης (Paraskinia.com)



..."Το κείμενο της Χρύσας Σπηλιώτη, γραμμένο με ευαισθησία, αγάπη και τρυφερότητα, η ερμηνεία της σπιρτόζα, παιχνιδιάρικη, ο λόγος της γάργαρος και χειμαρρώδης με την επτανησιακή προφορά και τα ιταλικά “στολίδια”. Τα μάτια της να σπινθιροβολούν σε όλη τη διάρκεια της παράστασης, πότε πονηρά, πότε εύθυμα, πότε πικραμένα, να χορεύει, να τραγουδά, να εξιστορεί. Ο Αυγουστίνος Ρεμούνδος, ανέστησε με τον πλέον ποιητικό τρόπο επί σκηνής τη Ρεγγίνα Μάντζαρου, βγάζοντας την από το κάδρο της λησμονιάς και ζωντανεύοντας την ίδια και τον κόσμο της με συμβολικά τρυφερά αντικείμενα. Από τις παρατάσεις που αποχωρείς από το θέατρο “γεμάτος” και γι αυτό φρονώ ότι ο κύκλος της δεν πρέπει να κλείσει εδώ"... Κώστας Ζήσης (All4Fun)



.."Απολαυστική η ερμηνεία της Χρύσας Σπηλιώτη. Με δεξιοτεχνία ξεδίπλωσε επι σκηνής τον ρόλο της Ρεγγίνας Μάντζαρου, μας συγκίνησε με τον γλαφυρό λόγο της, με την Κερκυραϊκή χαρακτηριστική ντοπιολαλιά του 19ου αιώνα. Συγκινήθηκα μα και γέλασα με την καρδιά μου. Eνας όλόκληρος κόσμος γεννήθηκε επι σκηνής, απ την εξαιρετική, εκφραστική και με τόσο πάθος ερμηνεία, απ το μεστό ώριμο κείμενο της συγγραφέως και πρωταγωνίστριας Χρύσας Σπηλιώτη. Μαγευτήκαμε το κοινό. Το χειροκρότημα εκκωφαντικό στο κλείσιμο της Αυλαίας. Συγχαρητήρια στην τόσο εύστοχη , εμπνευσμένη και καθόλου φλύαρη σκηνοθεσία του Αυγουστίνου Ρεμούνδου , και σε όλους τους συντελεστές της εξαίρετης αυτής παράστασης. Σας την προτείνω να την δείτε ανεπιφύλακτα"... Φάνυ Πολέμη (lavitaradio.gr)






ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 70 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)



ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ


Γενική είσοδος: 12 ευρώ

Μειωμένο: 10 ευρώ Φοιτητές / Μαθητές / Σπουδαστές / Κάτοχοι Κάρτας Πολυτέκνων (ΑΣΠΕ) / ΑμΕΑ / Κάτοχοι Κάρτας Ανεργίας (ΟΑΕΔ) /Συνταξιούχοι

Ατέλειες: 5 ευρώ



ΠVAULT THEATRE PLUS
ολυχώρος

Μελενίκου 26, Γκάζι, Βοτανικός

Πλησιέστερος σταθμός μετρό: Κεραμεικός (8' περίπου με τα πόδια)

Πληροφορίες-κρατήσεις: 213 0356472 / 6949534889

(για τηλεφωνικές κρατήσεις 11:00 - 14:00 και 17:00 - 21:00)






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου