Ημέρες ορειβασίας

Ημέρες ορειβασίας

Πέμπτη 15 Φεβρουαρίου 2018

Έγκλημα κατά της ναυτικής μας παράδοσης – Καταστρέφονται τα παραδοσιακά καΐκια



Ακούγεται ως προσβολή της ίδιας μας της ιστορίας το γεγονός ότι συνεχίζεται η αδιάκοπη καταστροφή των παραδοσιακών ξύλινων αλιευτικών σκαφών.

Κάποτε η Ελλάδα είχε τον μεγαλύτερο στόλο από γοργοτάξιδα και καλοφτιαγμένα καΐκια. Τώρα ένας μεγάλος αριθμός έχει λιώσει κάτω από τις μπουλντόζες με αντίτιμο την πενιχρή αποζημίωση που δίνει η Ευρωπαϊκή Ενωση στους αλιείς για να αποσύρουν την επαγγελματική τους άδεια με την υποχρέωση να «κόψουν» το σκαρί τους.
kaikia1
(Η «Φανερωμένη», ένα από τα καΐκια που έπεσαν σε καλά χέρια και αποκαταστάθηκαν, ομορφαίνοντας το πέλαγός μας)
Από το 1999 ο Ελληνικός Σύνδεσμος Παραδοσιακών Σκαφών καταπιάνεται με το καίριο ζήτημα της προστασίας αυτών των καϊκιών με το καθένα από αυτά, να είναι καμωμένο από τα χέρια έμπειρων καραβομαραγκών (ένα επάγγελμα που εκλείπει), και να είναι μοναδικό και αναντικατάστατο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου, από τα περίπου 14.500 έχουν καταστραφεί τα 12.500 κατά τα τελευταία 20 χρόνια. Πριν από λίγες ημέρες, ανακοινώθηκε ότι άλλα 763 πρόκειται να οδηγηθούν στις μπουλντόζες που τα διαλύουν μέσα σε λίγη ώρα.
Η νέα ανακοίνωση αναφέρει επίσης πως άλλες 522 αιτήσεις δεν έχουν προχωρήσει προσωρινά λόγω έλλειψης του διαθέσιμου χρηματικού ποσού για την καταστροφή τους.
Συνολικά 45 εκατομμύρια ευρώ διατίθενται για τον σκοπό αυτό, ενώ τα σκαριά θα μπορούσαν να αλλάξουν χρήση και να παραμείνουν στο πέλαγος προς χάριν του τουρισμού.
kaikia2
Πολλά μέλη του πολιτικού κόσμου έχουν δεσμευτεί πως αυτό το έγκλημα κατά της ναυτικής παράδοσης θα σταματήσει και ότι θα καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια να αξιοποιηθεί το περιθώριο που αφήνει η νομοθεσία για να σωθούν τα καΐκια. Δυστυχώς μέχρι σήμερα, εκτός από τον αφοσιωμένο αγώνα του Γιώργου Ανωμερίτη, κανένας δεν έχει βάλει «πλάτη».
Σκαριά που χρειάστηκαν τρία χρόνια να κτιστούν στα καρνάγια, με 80-90 χρόνια ζωής στα κύματα, θρυμματίζονται από τον βραχίονα μιας μπουλντόζας. Πολλές φορές είναι τόσο γερά που χρειάζεται να έρθει και δεύτερο μηχάνημα για να τα σπάσει.
«Το κράτος καταστρέφει τα παραδοσιακά καΐκια»
Ο «Ελληνικός Σύνδεσμος Παραδοσιακών Σκαφών» σημειώνει ότι από τις αμέσως επόμενες ημέρες αρχίζει η νέα καταστροφή. Όταν θα ολοκληρωθεί αυτή η απόσυρση η πολιτιστική μας κληρονομιά θα θρηνεί 13.785 αλιευτικά ξύλινα κυρίως παραδοσιακά σκάφη, προς τις χωματερές.
Σύμφωνα με τα συγκεντρωθέντα στοιχεία ήδη εγκρίθηκαν καταστροφές 763 αλιευτικών σκαφών και άλλες 522 αιτήσεις δεν προχώρησαν προσωρινά λόγω έλλειψης του διαθέσιμου ποσού για τις υπόλοιπες καταστροφές.
kaikia5
«Όμως δεν έγινε κανένας έλεγχος για να διαπιστωθεί η πολιτιστική αξία των σκαφών που θα καταστραφούν από το κράτος, που κόπτεται για την πολιτιστική του ευαισθησία. Οι προφορικές διαβεβαιώσεις σύσσωμου του πολιτικού κόσμου της Ελλάδος ότι «κάτι καλό» θα γίνει για την μη συνέχιση της καταστροφής των ξύλινων αλιευτικών σκαφών ήταν απλά μια εξαγγελία για την συσκότιση της υποθέσεως. Η αναλγησία που επιδεικνύει το Υπουργείο Αγροτικής (δήθεν) Ανάπτυξης είναι εξοργιστική» σημειώνει ο Ελληνικός Σύνδεσμος Παραδοσιακών Σκαφών και καλεί όσους αγαπούν την παράδοση της ελληνικής ναυπηγικής χειροποίητης τέχνης, των Ελλήνων καραβομαραγκών, να συστρατευθούν για την αποτροπή αυτής «της επαίσχυντης καταστροφής».
Παρακαλεί το Υπουργείο Πολιτισμού να προχωρήσει για τις δικές του κατ’ αρμοδιότητα ενέργειες, ώστε η διάσωση αξιόλογων παραδοσιακών ξύλινων αλιευτικών σκαφών, να μην μείνει γράμμα άνευ λόγου και ουσίας.
Ο Σύνδεσμος εδώ και αρκετά χρόνια έχει προτείνει αντί της καταστροφής τους, την αλλαγή χρήσης των αλιευτικών σκαφών σε ιδιωτικά ή επαγγελματικά σκάφη αναψυχής με αγορά τους μέσω της διαδικασίας εκποίηση τους μέσω του ΟΔΔΥ προς κάθε Έλληνα η αλλοδαπό φίλο της ελληνικής παραδοσιακής χειροποίητης ναυπηγικής τέχνης.
«Απαιτούμε την έμπρακτη πολιτιστικη ευαισθησία της Ελληνικής Κυβέρνησης. Αν θέλουν μπορούν, έστω και τώρα, να δοθεί η δίκαια και σωστή λύση. Περιμένουμε έργα και όχι λόγια» λένε αγανακτισμένα τα μέλη του Ελληνικού Συνδέσμου Παραδοσιακών Σκαφών.
Να σημειωθεί ότι ο Ναξιώτης π. Υπουργός Γιώργος Ανωμερίτης είναι ιδρυτής και σήμερα Επίτιμος Προεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Παραδοσιακών Σκαφών, ενώ δυναμικός Πρόεδρος του Συνδέσμου είναι ένας επίσης Ναξιώτης, ο Ναύαρχος ε.α. Λ.Σ. Νίκος Καβαλλιέρος, που πράγματι αγωνίζεται για τη θάλλασα και την παραδοση.
naxostimes.gr (με πληροφορίες από την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου