ΠΑΝΤΑ ἀναρωτιόταν, ἂν ἔχουν ἐσωτερικὴ ζωὴ
οἱ ὑπάλληλοι τῶν ἀεροδρομίων, αὐτὲς οἱ πάντοτε σφιγμένες, μὲ τὰ
μαλλιὰ πιασμένα πίσω, μιλιταριστικὰ εὐγενικές, ὄμορφες καὶ αὐστηρές,
ἀποπνέουσες σιγουριά, γυναῖκες. Ἂν ὑπάρχει ἀμυχή, σημαδάκι, ρυτίδα
ἀπ’ ὅπου μπορεῖ νὰ φανεῖ τί κρύβουν μέσα. Ἂν ὑπάρχει περίπτωση, γιὰ
κάποια ἀπὸ αὐτές, ἐνῶ τοῦ δίνει τὸ εἰσιτήριο καὶ ρωτάει αὐτόματα
«διάδρομο ἢ παράθυρο», ξαφνικὰ νὰ σταματήσει, νὰ κοιτάξει κάπως
βαθύτερα ἀπὸ τὸ συνηθισμένο καὶ ἁπλῶς νὰ πεῖ – οὔφ, ξεθεώθηκα... Εἶναι
σίγουρος, ὅτι αὐτομάτως κάτι τέτοιο θὰ ἐνεργοποιοῦσε τὸν συναγερμὸ
τοῦ συστήματος ἀσφαλείας· τῆς ἴδιας της ζωῆς.
ΠΛΑΝΟΔΙΟΝ
Πηγή: Георги Господинов, Всичките наши тела, Жанет
45, Σόφια 2018, σ. 30.
Γκεόργκι Γκοσποντίνοφ (Георги
Господинов, Γιάμπολ, 1968). Πολυβραβευμένος
ποιητής, πεζογράφος, θεατρικὸς συγγραφέας, κριτικὸς λογοτεχνίας
καὶ σεναριογράφος. Θεωρεῖται ἀπὸ τοὺς σημαντικότερους σύγχρονους
λογοτέχνες τῆς Βουλγαρίας, καὶ εἶναι ὁ πλέον μεταφρασμένος στὸ ἐξωτερικὸ
μετὰ τὸ 1989. Μὲ τὸ πρῶτο μεταμοντέρνο μυθιστόρημά του, μὲ τίτλο Φυσικὸ μυθιστόρημα (1999)
ἔδωσε —σύμφωνα μὲ τὴν κριτικογραφία— τὸ «πρῶτο, ὡς γέννημα καὶ δόξα,
μυθιστόρημα τῆς γενιᾶς τοῦ ’90». Κυριότερα ἔργα του ἀνὰ κατηγορία:
Ποίηση: Lapidarium (Лапидариум,
1992)· Ἡ κερασιὰ ἑνὸς ἔθνους (Черешата на един народ,
1996)· Γράμματα
στὸν Γκαουστίν (Писма до Гаустин,
2003). Μυθιστόρημα: Φυσικὸ
μυθιστόρημα (Естествен
роман, 1999)· Φυσικὴ
τῆς μελαγχολίας (Физика
на тъгата, 2011)· Χρονοκαταφύγιο
(Времеубежище,
2020). Διήγημα: Καὶ
ἄλλες ἱστορίες (И други истории,
2000)· Καὶ ὅλα ἔγιναν φεγγάρι (И всичко стана луна,
2013)· Ὅλα τὰ κορμιά μας (Всичките наши тела,
2018). Δραματουργία: D.J. (2004)· Ἡ Ἀποκάλυψη ἔρχεται στὶς 6 τὸ ἀπόγευμα (Апокалипсисът идва в 6 вечерта, 2010). Δοκίμιο: Οἱ ἀόρατες κρίσεις (Невидимите кризи, 2013). Σεναριογραφία: Ἡ Τελετή (Ритуалът, 2005 – μέρος
τῆς εὐρωπαϊκῆς συμπαραγωγῆς Lost and Found, μὲ τὴν ὁποία ἔγινε ἡ ἔναρξη
τοῦ προγράμματος «Forum» τῆς Berlinale 2005)· Ὀμελέτα (Омлет, 2008). Τὰ τελευταῖα
χρόνια, τὸ πεζογραφικὸ ἔργο τοῦ Γκοσποντίνοφ ἔχει τραβήξει τὴν προσοχὴ
τῶν σκηνοθετῶν ποὺ μὲ ἐπιτυχία τὸ ἀξιοποίησαν στὰ ἀκόλουθα κινηματογραφικὰ
ἔργα: Αὐτὴ ποὺ γνέφει ἀπὸ τὸ
τρένο (2016), Ἡ τυφλὴ Βάισα
(2016) 8 λεπτὰ καὶ 19 δευτερόλεπτα
(8΄19΄΄) (2018),
Φυσικὴ τῆς Μελαγχολίας
(2019). (Περισσότερα ἐδῶ, στὸ «Γκεόργκι Γκοσποντίνοφ (Георги Господинов)»,
εἰσαγωγὴ στὸ ἔργο τοῦ Βούλγαρου λογοτέχνη ἀπὸ τὸν μεταφραστή του
Σπῦρο Ν. Παππᾶ. Βλ. ἐδῶ καὶ τὴν εἰσαγωγὴ τοῦ μεταφραστῆ
στὸ παρὸν ἀφιέρωμα.)
Μετάφραση ἀπὸ τὰ βουλγαρικά:
Σπῦρος Ν. Παππᾶς (Ἀθήνα, 1975). Ἐρευνητής, συγγραφέας καὶ μεταφραστής.
Κείμενα καὶ μελέτες του ἔχουν δημοσιευθεῖ σὲ ἔγκριτα περιοδικὰ
καὶ σὲ ἐφημερίδες. Διηγήματα καὶ μεταφράσεις του ἔχουν δημοσιευθεῖ
σὲ περιοδικὰ καὶ σὲ συλλογικοὺς τόμους.
(Ἐπιμέλεια ἀφιερώματος – ἐπιλογὴ
διηγημάτων: Σπῦρος Ν. Παππᾶς - Γιάννης Πατίλης.)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου