ΣΗΜΕΡΑ, εἶδα κάτι ἐνδιαφέρον ὅσο καθόμουν
στὴν πίσω ταράτσα. Στὸ νεκρὸ σημεῖο τοῦ μεσημεριοῦ, γύρω στὶς 3 (πάντα
θεωροῦσα ὅτι τὸ μεσημέρι εἶναι ἡ βαθιὰ νύχτα τῆς ἡμέρας), ἄκουσα
πὼς ἀνοίγει ἀργά, μὲ τρίξιμο, ἕνα παράθυρο ἀπὸ τὴ διπλανὴ πολυκατοικία.
Καὶ κάποιο παράξενο ἐξάρτημα ξεμύτισε δειλὰ ἀπὸ ‘κεῖ. Μπαστούνι,
στὴν ἄκρη τοῦ ὁποίου βρισκόταν δεμένο μὲ σύρμα ἕνα κατσαρολάκι. Ἀπὸ
ἐκεῖνα, μὲ τὰ ὁποῖα ξεπλένεσαι στὸ μπάνιο ἢ βράζεις τὸν καφέ. Ὁ ἄνθρωπος
δὲν φανερωνόταν. Τὸ μπαστούνι ἀργὰ κατευθυνόταν πρὸς τὴν ἀπέναντι
μηλιά, ποιὸς ξέρει πῶς ρίζωσε ἐδῶ, ἀνάμεσα στὶς πολυκατοικίες. Κάθε
χρόνο ἔκανε μιὰ χούφτα μικρούλικα ξινόμηλα. Πάντως, μετὰ ἀπὸ λίγο
φάνηκε κι ἕνα γέρικο ἀνδρικὸ χέρι· τὸ δέντρο δὲν ἦταν καὶ τόσο κοντά.
Ὁ γέρος, ἔβαζε τo κατσαρολάκι κάτω ἀπ’ τὸ μῆλο κουνώντας το, προσπαθώντας
νὰ τὸ πιάσει, θαρρεῖς καὶ κυνηγοῦσε πεταλούδα μὲ ἀπόχη. Ἀλλὰ καὶ τὸ
μῆλο δὲν παραδινόταν. Ἦταν μισοάγριο καὶ σκληρό, μαθημένο στοὺς ἀνέμους
καὶ στοὺς ἠλίθιους αὐτῆς τῆς ἀπομακρισμένης γειτονιᾶς. Τὸ χέρι τοῦ
γέρου κουράστηκε, τὸ μπαστούνι ἄρχισε νὰ τρέμει. Ὅλη αὐτὴ τὴν ὥρα, ὅμως,
δὲν ἔβγαλε κεφάλι ἀπ’ τὸ παράθυρο, οὔτε κι ἔσκυψε, γεγονὸς ποὺ θὰ
μεγάλωνε σημαντικὰ τὶς πιθανότητές του. Προφανῶς, δὲν ἤθελε νὰ τὸν
δοῦν ὅτι ἔφτασε στὸ σημεῖο νὰ παλεύει στὰ μουλωχτὰ γιὰ ἕνα ξινόμηλο.
Αὐτὴ ἡ ντροπὴ ἔκανε τὴ μάχη ἀκόμα πιὸ δραματική. Πάντως, στὸ τέλος,
ὁ γέρος κατάφερε νὰ ρίξει τὸ πεισματάρικο μῆλο, καὶ τὸ μπαστούνι μὲ
τὸ κατσαρολάκι μαζεύτηκε τρεμάμενο πίσω ἀπ’ τὸ παράθυρο. Ἤμουν ὁ
μόνος μάρτυρας αὐτῆς τῆς μάχης καὶ κάθησα νὰ τὴν καταγράψω.
Ὄψιμο
θέρος τοῦ ἔτους 1996, μεσημέρι, Βουλγαρία.
ΠΛΑΝΟΔΙΟΝ
Πηγή: Георги Господинов, Всичките наши тела, Жанет
45, Σόφια 2018, σ. 97-98.
Γκεόργκι Γκοσποντίνοφ (Георги
Господинов, Γιάμπολ, 1968). Πολυβραβευμένος
ποιητής, πεζογράφος, θεατρικὸς συγγραφέας, κριτικὸς λογοτεχνίας
καὶ σεναριογράφος. Θεωρεῖται ἀπὸ τοὺς σημαντικότερους σύγχρονους
λογοτέχνες τῆς Βουλγαρίας, καὶ εἶναι ὁ πλέον μεταφρασμένος στὸ ἐξωτερικὸ
μετὰ τὸ 1989. Μὲ τὸ πρῶτο μεταμοντέρνο μυθιστόρημά του, μὲ τίτλο Φυσικὸ μυθιστόρημα (1999)
ἔδωσε —σύμφωνα μὲ τὴν κριτικογραφία— τὸ «πρῶτο, ὡς γέννημα καὶ δόξα,
μυθιστόρημα τῆς γενιᾶς τοῦ ’90». Κυριότερα ἔργα του ἀνὰ κατηγορία:
Ποίηση: Lapidarium (Лапидариум,
1992)· Ἡ κερασιὰ ἑνὸς ἔθνους (Черешата на един народ,
1996)· Γράμματα
στὸν Γκαουστίν (Писма до Гаустин,
2003). Μυθιστόρημα: Φυσικὸ
μυθιστόρημα (Естествен
роман, 1999)· Φυσικὴ
τῆς μελαγχολίας (Физика
на тъгата, 2011)· Χρονοκαταφύγιο
(Времеубежище,
2020). Διήγημα: Καὶ
ἄλλες ἱστορίες (И други истории,
2000)· Καὶ ὅλα ἔγιναν φεγγάρι (И всичко стана луна,
2013)· Ὅλα τὰ κορμιά μας (Всичките наши тела,
2018). Δραματουργία: D.J. (2004)· Ἡ Ἀποκάλυψη ἔρχεται στὶς 6 τὸ ἀπόγευμα (Апокалипсисът идва в 6 вечерта, 2010). Δοκίμιο: Οἱ ἀόρατες κρίσεις (Невидимите кризи, 2013). Σεναριογραφία: Ἡ Τελετή (Ритуалът, 2005 – μέρος
τῆς εὐρωπαϊκῆς συμπαραγωγῆς Lost and Found, μὲ τὴν ὁποία ἔγινε ἡ ἔναρξη
τοῦ προγράμματος «Forum» τῆς Berlinale 2005)· Ὀμελέτα (Омлет, 2008). Τὰ τελευταῖα
χρόνια, τὸ πεζογραφικὸ ἔργο τοῦ Γκοσποντίνοφ ἔχει τραβήξει τὴν προσοχὴ
τῶν σκηνοθετῶν ποὺ μὲ ἐπιτυχία τὸ ἀξιοποίησαν στὰ ἀκόλουθα κινηματογραφικὰ
ἔργα: Αὐτὴ ποὺ γνέφει ἀπὸ τὸ
τρένο (2016), Ἡ τυφλὴ Βάισα
(2016) 8 λεπτὰ καὶ 19 δευτερόλεπτα
(8΄19΄΄) (2018),
Φυσικὴ τῆς Μελαγχολίας
(2019). (Περισσότερα ἐδῶ, στὸ «Γκεόργκι Γκοσποντίνοφ (Георги Господинов)»,
εἰσαγωγὴ στὸ ἔργο τοῦ Βούλγαρου λογοτέχνη ἀπὸ τὸν μεταφραστή του
Σπῦρο Ν. Παππᾶ. Βλ. ἐδῶ καὶ τὴν εἰσαγωγὴ τοῦ μεταφραστῆ
στὸ παρὸν ἀφιέρωμα.)
Μετάφραση ἀπὸ τὰ βουλγαρικά:
Σπῦρος Ν. Παππᾶς (Ἀθήνα, 1975). Ἐρευνητής, συγγραφέας καὶ μεταφραστής.
Κείμενα καὶ μελέτες του ἔχουν δημοσιευθεῖ σὲ ἔγκριτα περιοδικὰ
καὶ σὲ ἐφημερίδες. Διηγήματα καὶ μεταφράσεις του ἔχουν δημοσιευθεῖ
σὲ περιοδικὰ καὶ σὲ συλλογικοὺς τόμους.
(Ἐπιμέλεια ἀφιερώματος – ἐπιλογὴ
διηγημάτων: Σπῦρος Ν. Παππᾶς - Γιάννης Πατίλης.)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου