|
|
στὴν ἐπιθεώρηση SmokeLong Quarterly,
15.03.2008
Πῶς ἀλληλεπιδρᾷ ὁ τίτλος μὲ τὴν
ἱστορία;
ΟΠΟΤΕ
ΕΠΙΛΕΓΩ ἕναν τίτλο, προσπαθῶ νὰ βρῶ μιὰ συνθήκη ποὺ νὰ ἀντιπροσωπεύῃ
τὴ βαθύτερη οὐσία τῆς ἱστορίας, τὸν πυρήνα τῆς ἀφηγηματικῆς ἐμπειρίας.
Τὸ «Χαστούκι» [=«Slam»] συμπυκνώνει γιὰ μένα τὴν ἐγγενῆ ἀδεξιότητα
ποὺ κρύβεται στὶς προσπάθειες τῆς μητέρας νὰ δείξῃ τρυφερότητα. Εὔχομαι
νὰ καταφέρνῃ [ὁ τίτλος] νὰ ἐκφράσῃ τὸ αἴσθημα μιᾶς γυναῖκας ποὺ προσπαθῇ
νὰ συμπεριφερθῇ ὡς μητέρα παρὰ τὶς ἀντιξοότητες, καθὼς ἐπίσης καὶ
τὴν αἴσθηση τῆς ζωῆς ποὺ χαστουκίζει τόσο αὐτὴ ὅσο καὶ τὸ παιδί της
καθὼς προσπαθοῦν νὰ ὑπερπηδήσουν τὴ βία ποὺ ἐμφανίζεται ὡς ἐμπόδιο
στὸν διάβα τους.
Μοῦ ἀρέσουν πολὺ οἱ εἰκόνες τῆς
ἀναπαράστασης τῶν οὐλῶν – ἕνα ξεθωριασμένο ἀσημένιο ψάρι, καὶ
οἱ στοιχισμένοι μενεξεδένιοι γυμνοσάλιαγκες. Ἕνα ψάρι καὶ γυμνοσάλιαγκες...
Πλάσματα...
Μιὰ ἀπὸ τὶς χαρὲς τῆς συγγραφῆς εἶναι τὸ νὰ ἔχῃς ἕναν ἀναγνώστη ποὺ ἀνακαλύπτῃ στοιχεῖα ποὺ ἐμφανίζονται ἀκάλεστα καὶ παρεισφρέουν στὴ γραφὴ ἀθέλητα. Ἡ συγγραφὴ μικρομυθοπλασία συχνὰ κρύβει μέσα της μυστηριώδεις ποιότητες. Δουλεύει σ’ ἐπίπεδα, ἀποκαλύπτεται σταδιακά. Δὲν εἶχα παρατηρήσει τὴν παρουσία τῶν πλασμάτων αὐτῶν ὥσπου μοῦ τὰ ἐπεσήμανες, ὡστόσο λειτουργοῦν ἐν προκειμένῳ μιᾶς καὶ ἡ μητρότητα εἶναι τρόπον τινὰ σὰν ἕνα γλιστερὸ ψάρι.
Τὸ τέλος μὲ ἐνθουσιάζει. Πρόκειται
γιὰ ἕναν ἀγῶνα μεταξὺ τῆς ἐλπίδας καὶ τῆς ἀπελπισίας. Ἡ κόρη τσαλακώνει
τὶς ζωγραφιές της καὶ τὶς πετᾷ στὰ σκουπίδια· ἡ μητέρα τὶς ἀνασύρει
καὶ τὶς σιδερώνει. Ἡ σύγκρουση, στὴν οὐσια, συνεχίζεται, ὡστόσο ἡ
τελικὴ σκηνὴ ἀνήκει στὴν ἐλπίδα. Πιστεύεις ὅτι ἡ μυθοπλασία πρέπει
νὰ καταλήγῃ σὲ χαρμόσυνο μήνυμα;
Ὁ
Ρόμπερτ Μπέρντεττ Σουΐτ, στὸ Writing Towards Wisdom:
The Writer as Shaman (Helios,
1990) σημειώνει: «Τὸ κύριο χαρακτηριστικὸ τῶν δημιουρικῶν ἀτόμων
εἶναι ἡ τεράστια ἀνοχὴ ποὺ ἐπιδεικνύουν στὴν ἀμφισημία. Ἐπιτρέψτε
στὸν ἑαυτό σας τὴν ἄγνοια. Γράφετε τὴν ἱστορία γιὰ νὰ ἐντοπίσετε
τί συμβαίνει καὶ γιατί. Ἐφόσον ἡ ἱστορία αὐτοσυγγράφεται, δὲν μπορεῖτε
νὰ γνωρίζετε τὸ τέλος. Οὔτε τὴ μέση. Ἐνδεχομένως οὔτε κὰν τὴν ἀρχή».
Νομίζω ὅτι ἡ ἐμμονὴ μὲ τὸ χαρμόσυνο τέλος ἀποτελεῖ ἕνα
μέσο ποὺ ἐπιστρατεύουμε ἐνάντια στὴν ἀμηχανία μας ἀπέναντι στὴν ἀμφισημία.
Προσλαμβάνεις τὸ σιδέρωμα τῆς μητέρας ὡς ἐλπιδοφόρα χειρονομία.
Ἐγὼ τὸ βλέπω ὡς τὴ συνειδητοποίησή της ὅτι ἐνδεχομένως τὸ μόνο ποὺ
θὰ λάβῃ νἆναι τσαλακωμένα σκουπίδια ἂν ἡ κόρη της προβῇ ἐκ νέου σὲ ἐπίθεση
πρὸς τοὺς Προγόνους της.
Οἱ ἀμφίσημοι ἐπίλογοι ἀνοίγουν τὸ πεδίο τῆς παραγωγῆς
νοήματος ἀπὸ τὸν ἴδιο τὸν ἀναγνώστη.
Πότε θὰ κυκλοφορήσει ἡ συλλογὴ
μικροδιηγημάτων σου 100 Papers;
Καλῶς
ἐχόντων τῶν πραγμάτων πρόκειται νὰ σελιδοποιηθῇ αὐτὴ τὴν ἑβδομάδα
καὶ θὰ τυπωθῇ μέχρι τὰ τέλη Μαρτίου. Ὁ ἐκδότης μου εὐελιπιστεῖ νὰ τὸ
παρουσιάσῃ στὴν Ἔκθεση Βιβλίου τῆς Κέηπ Τάουν φέτος τὸν Ἰούνιο.
Ἐνῷ διάβαζα προσεκτικὰ τὶς αἰτήσεις
τῆς ἐτήσιας ὑποτροφίας Kathy Fish, ἐξεπλάγην ἀπὸ τὸν ἀριθμὸ τῶν συγγραφέων
ποὺ χρησιμοποιοῦσαν τὴ μικρομυθοπλασία ὡς —παραφράζοντας— ἕνα
βοηθητικὸ μέσο ἔκφρασης. Οἱ περισσότεροι δὲν ἔγραφαν μικροδιηγήματα
ἐπειδὴ ἀγαποῦσαν αὐτὴ τὴ φόρμα ἢ ἐπειδὴ ἀντικαθιστοῦσαν κάποιαν
ἄλλη μορφὴ μυθοπλασίας ποὺ δὲν τοὺς κάλυπτε πλέον. Ἀντιθέτως, χρησιμοποιοῦσαν
τὴ μικρομυθοπλασία ὡς μιὰ διέξοδο πρὸς τὴ σύνθεση μεγαλύτερων ἔργων
– διηγημάτων, συλλογῶν διηγημάτων, μυθιστορημάτων. Ὡς πρωταθλήτρια
τῆς μικρομυθοπλασίας, τὸ βρῆκα ἀποθαρρυντικό. Εἶναι ἡ μικρομυθοπλασία
λιγότερο συναρπαστική, εἴτε συγγραφικὰ εἴτε ἀναγνωστικά, ἀπὸ
τὰ μεγαλύτερης ἔκτασης ἔργα; Ἢ εἶναι ὅτι ἡ ἀγορὰ δὲν ἔχει ἀποδεχθεῖ
ἀκόμα τὴ μικρομυθοπλασία ὡς μιὰ νομιμοποιημένη λογοτεχνικὴ
φόρμα;
Συμφωνῶ
ὅτι ἡ μικρομυθοπλασία εἶναι μιὰ καλλιτεχνικὴ φόρμα ποὺ δὲν γίνεται
ἐπαρκῶς κατανοητή. Ἡ ἄποψή μου εἶναι ὅτι ὅπως ἀκριβῶς κι ἕνας πίνακας
μινιατούρα, εἶναι ἀφ’ ἑαυτοῦ ὁλοκληρωμένος. Ὅπως μιὰ μινιατούρα
δὲν ἀποκαλύπτει τὴν πληρότητα τοῦ μεγαλείου της μὲ τὴν πρώτη ματιά.
Ἂν ἤμουν περισσότερο ἀκαδημαϊκὰ προσανατολισμένη θὰ ὁδηγοῦσα
τὴν μεταπτυχιακή μου διπλωματικὴ ἐργασία σὲ μιὰ διδακτορικὴ διατριβὴ
ἀφιερώνοντας ἄλλα ἕξι χρόνια πάνω-κάτω, ὡστόσο δὲν εἶν’ αὐτὴ ἡ φιλοδοξία
μου. Δὲν μπορῶ νὰ φανταστῶ τὴ μικρομυθοπλασία ὡς μιὰ διέξοδο πρὸς ὁπουδήποτε,
παρὰ πρὸς τὸν δικό της μυστηριακὸ καὶ ἀσταθῆ πυρήνα. Ἡ αἴσθησή μου εἶναι
ὅτι ἡ καλύτερη μικρομυθοπλασία φιλοδοξεῖ ἁπλὰ νὰ εἶν’ ὁ ἑαυτός
της, προσκαλῶντας τὸν ἀναγνώστη νὰ συλλογιστῇ καὶ νὰ ἔρθῃ πρὸς αὐτήν.
Ὑποψιάζομαι ὅτι οἱ συγγραφεῖς ποὺ ἐνισχύουν τὴ φόρμα
μὲ μεγαλύτερες προσδοκίες δὲν τὰ καταφέρνουν νὰ γράψουν καλὴ μικρομυθοπλασία.
Τούτου λεχθέντος, θεωρῶ ὅτι ἡ συγγραφὴ μικρομυθοπλασίας ἀποτελεῖ
μιὰν ἐξαιρετικὴ ἄσκηση ποὺ διδάσκει οἰκονομία καὶ βελτιστοποιεῖ
τὴν ποιητικὴ φαντασία. Ἡ ἀκρίβεια αὐτὴ ὀφελεῖ ὅλες τὶς ὑπόλοιπες
συγγραφικὲς μορφὲς μὲ τὶς ὁποῖες ἐνδέχεται νὰ ἐμπλακῇ κανείς.
Ὅπως οἱ πιανίστες ἐξασκοῦνται σὲ κλίμακες καὶ ἀρπέτζιο,
νομίζω ὅτι κάθε συγγραφέας πρέπει νὰ ἐξασκῇ τακτικὰ τὴ μικρομυθοπλασία.
Ὡστόσο ἡ ἀναλογία εἶναι προβληματική, διότι ἡ μικρομυθοπλασία
εἶναι κατὰ πολὺ πιὸ ἀξιαγάπητη κι ἀπ’ τὶς πιὸ λαμπρὲς ἀκόμα μουσικὲς
κλίμακες.
Γιατί γράφεις μικρομυθοπλασία,
καὶ ποῦ βλέπεις ὅτι μπορεῖ νὰ σὲ ὁδηγήσῃ αὐτό;
Μὲ
τὰ λόγια τοῦ Στὴβ Μπάικο, «Γράφω ὅ,τι μοῦ ἀρέσει».
Ἡ μικρομυθοπλασία μὲ ὁδηγεῖ σ’ ἕνα ταξίδι ἐξερεύνησης
καὶ ἔκπληξης, κάθε φορὰ ποὺ ἐπιχειρῶ νὰ διαρρήξω τὸ διάφανο περίβλημά
της. Πρόκειται γιὰ μιὰ γοητευτικὴ φόρμα, στὴν ὁποία ἀφιερώνω πολλὲς
ὧρες τῆς ἑβδομάδος μου ἂν ἀφεθῶ. Κι ὅμως, ἀκόμα κι ἂν μοῦ κλέβῃ πολύτιμο
χρόνο ἢ ἂν ἂναλώνομαι σ’αὐτό, ὁδηγοῦμαι σ’ ἕναν δημιουργικὸ χῶρο
ἀφάνταστης εὐχαρίστησης καὶ εὑρηματικῆς εὐδαιμονίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου