Ένας
ακατάλληλος βασιλιάς, μια ψυχή ποιητική, ένας τραγικός ήρωας
Η
παράσταση «Ριχάρδος Β’-Το Ρέκβιεμ ενός Βασιλιά» αποτελεί μια πιο
συμπυκνωμένη εκδοχή του Σαιξπηρικού «Ριχάρδος Β’». Ξεκινά, δε, από το
τέλος: Ο Ριχάρδος έχει χάσει το θρόνο του από τον αντίπαλό του τον Μπόλιμπροκ.
Φυλακισμένος πια, απογυμνωμένος από αξιώματα και προνόμια, βιώνει το
σκοτάδι και την απόλυτη μοναξιά. Ώσπου ένας απροσδόκητος επισκέπτης
εμφανίζεται στο παράθυρο της φυλακής, βγάζοντάς τον από τον λήθαργο.
Ισχυρίζεται πως είναι ο πρώην σταβλίτης του και γίνεται η αφορμή ώστε ο
έκπτωτος βασιλιάς να ζήσει ξανά νοερά το ένδοξο παρελθόν του και ν’
αναλογιστεί το ζοφερό παρόν του.
Φωνές από το
παρελθόν αρχίζουν να ζωντανεύουν στη συνείδησή του. Ψευδαισθήσεις
πλημμυρίζουν τον μικρόκοσμο της φυλακής του. Καθώς ο Ριχάρδος αναμετράται με
τα αίτια του ξεπεσμού και της καθαίρεσής του, τον βλέπουμε να ταλαντεύεται
μεταξύ παραληρήματος και διαύγειας, αμφιβολίας και αλαζονείας, χιούμορ και
αυτολύπησης. Ο επισκέπτης, ο οποίος φαίνεται πως έχει μια μυστηριώδη
δύναμη, προτρέπει τον Ριχάρδο ν' αντιμετωπίσει κατάματα τη θνητή αλλά και
την ηθική του υπόσταση.
Πλέον, αναζητά
απάντηση σε μια τελευταία-ίσως την πιο καθοριστική-ερώτηση: «Τώρα που τα
έχασα όλα, ποιος είμαι;»
Και ενώ
έχει χάσει τα πάντα και ο θάνατος πλησιάζει, ίσως τελικά μπορέσει να
συναντήσει την ψυχή του.
Ο
Σαίξπηρ έχει καταφέρει, όσο λίγοι συγγραφείς στην παγκόσμια δραματουργία,
να περιγράψει μέσω της διήγησης των μύθων του, το εσωτερικό δράμα του
ταξιδιού της ψυχής των ηρώων του. Τα έργα του δεν αφορούν μόνο τη
λειτουργία της ανθρώπινης υπόστασης, αλλά μπορούν να ερμηνευτούν ως ιερά,
ονειροπόλα ακόμα και μυστικιστικά.
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου