Ο Κ. ΦΙΛΑΡΕΤΟΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ εἶνε
ὑπὲρ τῆς χειραφεσίας. Ἔγραψε τριανταεννέα ἄρθρα διὰ τὸν σκοπόν,
καὶ ἐν τῷ μεταξύ, ἐνώπιον πυκνοῦ ἀκροατηρίου, ἔδωκε σαράντα πέντε
διαλέξεις.
Τὸ ἀποτέλεσμα, ἢ καλλίτερα
τὸ προϊὸν ὅλων αὐτῶν τῶν διὰ γλώσσης καὶ γραφίδας ἀγώνων, ἦτο ἡ ἀποθέωσις
τοῦ κ. Δημοπούλου. Αἱ γυναῖκες, τῶν ὁποίων τόσῳ ἀφιλοκερδῶς ὁ κ.
Δημόπουλος ὑπεστήριζε τὰ δίκαια, τὸν ἀπεκάλουν πλέον ὁ Δημόπουλός μας.
Εἰς μίαν ἑσπερίδα τοῦ συλλόγου «Νέαι ἰδέαι», ὁ κ. Δημόπουλος ἐγλύστρησεν
εἰς τὸ ἀγαπητὸν θέμα του.
Γέρων καθηγητὴς ἔλεγεν ὅτι εἶχε δίκαιον ὁ Θουκυδίδης νὰ θεωρῇ
ὡς τὴν καλλίστην τῶν γυναικῶν ἐκείνην, περὶ τῆς ὁποίας δὲν γίνεται
λόγος.
Ἄ, τότε ὁ κ. Δημόπουλος ἄναψε καὶ κεραυνοὶ ἐξῆλθον ἀπὸ τὸ
στόμα του.
— Ὁ Περικλῆς τὰ εἶπεν αὐτά; Δὲν ξεύρω ἂν τὰ εἶπε —διότι εἶναι ἐκτὸς
τοῦ ἐπαγγέλματός μου— ὅμως ἂν τὰ εἶπε, ἦτο μέγας ὑποκριτής, καὶ μέγας
ψεύστης· καὶ δὲν ἐψεύδετο, οὐδὲ ὑπεκρίνετο, κυρίαι καὶ κύριοι (ὁ
κ. Δημόπουλος ἐνόμισεν ὅτι ὁμιλεῖ διὰ τεσσαρακοστὴν ἕκτην φορὰν ἀπὸ
τοῦ βήματος), διὰ τοὺς συγχρόνους. Ἐκεῖνοι ἐγνώριζον ὅτι ἡ γυνὴ ἦτο
ὁ Ἥφαιστος, ὁ ὁποῖος ἐλάξευε τοὺς κεραυνούς του.
Ὅλοι ἐγνώριζον τὴν Ἀσπασίαν, τὴν μεγάλην ἐκείνην γυναίκα,
τὴν ἐκτὸς τοῦ γυναικωνίτου γυναῖκα, πρὸς τὴν ὁποίαν αὐτὸς ἦτο ἄφωσιωμένος
καὶ εὐγνώμων, διότι δὲν ἦτο Ὀμφάλη καὶ δὲν τὸν ὑποχρέωσε νὰ ὑφαίνῃ.
Ὁ Περικλῆς, κύριοι, ὁμιλῶν οὕτω περιύβριζε δημοσίᾳ τὴν Ἀσπασίαν.
Ἐν ὀνόματι τῆς περιυβριζομένης μεγάλης γυναικὸς καὶ ὅλου
τοῦ περιυβριζομένου γυναικείου φύλου, ἂς κράξωμεν: «Κάτω ὁ Περικλῆς
καὶ ζήτω ἡ Ἀσπασία».
— Μὰ εὑρίσκεται βαθειὰ στὴ γῆ ὁ Περικλῆς, δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ
πάγῃ παρακάτω.
Ἡ αἴθουσα μετεβλήθη εἰς πανδαιμόνιον, καὶ μία μικρὰ ἰατρός,
ἄσχημη καὶ στεγνή, ἐνηγκαλίσθη τὸν κ. Δημόπουλον καὶ τὸν κατεφίλησεν
ἐκ μέρους τοῦ ὡραίου φύλου.
Κατόπιν προέτεινε νὰ γείνουν ἔρανοι καὶ νὰ στηθῆ ὁ ἀνδριὰς τοῦ
κ. Δημοπούλου.
Τὸ ἀκροατήριον ἐχειροκρότησε καὶ μία χειραφετημένη, ἡ ὁποία
διεζεύχθη τὸν σύζυγόν της ὡς πολὺ ὀπισθοδρομικόν,
παρεκάλεσε τὸν κ. Δημόπουλον νὰ δημοσίευσῃ τὰς διαλέξεις του ἢ νὰ
τῆς δώσῃ τὰ χειρόγραφά του, νὰ τὰ μεταφράσῃ εἰς τὸ Ἀγγλικὸν ὡς ἀνταποκρίτρια
τῆς περιφήμου ἐφημερίδος «Ὀρνιθὼν
χωρὶς ἀλέκτορα».
Ὁ καθηγητής, ἄνθρωπος περιορισμένων ἰδεῶν, ἀνάξιος νὰ κατανοήσῃ
τὸ νέον πνεῦμα, νὰ πλασθῇ μὲ τὸ νέον δόγμα, νὰ ζυμωθῇ ὑπὲρ αὐτοῦ, προέβαινεν
ἀκράτητος εἰς τὸ ὀλισθηρὸν ἔδαφος.
Προσβλέπων τὴν ἐκτρωματικὴν ἀσχημίαν τῆς νεαρᾶς ἰατροῦ προτείνει:
— Τὸ χειράφετον ὡραῖον
φύλον νὰ παύσῃ φέρον τὸν τίτλον τοῦτον τῆς δουλοκρατίας.
Ἡ ἰατρὸς ἐξεμάνη καὶ εἶπε μὲ ἐπιστημονικὸν ὕφος:
— Ἁπλοῦς θνητὸς δὲν δύναται ν' ἀνατρέψῃ τοὺς νόμους τῆς φύσεως.
Αἱ γυναῖκες γεννῶνται ὡραῖαι.
Ὁ φοβερὸς καθηγητής, βλέπων πονήρως τὴν κόμμωσιν μιᾶς χειραφέτου,
μὲ τοὺς τεχνητοὺς κυματισμούς, προτείνει:
—Αἱ γυναῖκες μὲ τὴν αὔραν τῆς ἐλευθερίας των, νὰ ἔχουν τὸ δικαίωμα
νὰ δεικνύουν ἐλευθέρως τὴν φαλάκραν των καὶ νὰ μὴ τὴν κρύπτουν δουλοπρεπῶς
κ.τ.λ.
Ὁ καθηγητὴς θὰ κατεδικάζετο εἰς θάνατον ἂν ἦτο δικαστήριον
ζωῆς καὶ θανάτου.
Τὸ φῶς ἑνὸς κηρίου φωτίζει
τὸ χρυσόμαλλο κεφαλάκι τῆς Ἄννης Δημοπούλου. Ἀκούεται ἡ ἤρεμος
ἀναπνοὴ τοῦ μικροῦ της, τὸ ὁποῖον κοιμᾶται σὰν ἀγγελούδι στὴν κούνια
του. Κἄποτε βήχει καὶ φαίνεται ἀνήσυχον.
Ἡ Ἄννα πλέκει περιώμιον καὶ ἀπὸ καιροῦ εἰς καιρὸν παρατηρεῖ
τὸ ἀνοικτόν ἐπὶ τῆς τραπέζης μικροσκοπικὸν ὡρολόγιόν της, διὰ νὰ δώσῃ
τὸ ἰατρικὸν τοῦ μικροῦ, τὸ ὁποῖον ταράσσεται ἀπὸ πνιγηρὸν βήχα, ἢ
καὶ διὰ νὰ μέτρησῃ τὰς ὥρας τῆς ἀπουσίας τοῦ συζύγου της.
Περασμένα μεσάνυκτα· ἔξαφνα ἀκούονται βήματα· εἶναι ὁ κ.
Δημοπουλος.
Πετᾷ τὸν πῖλον του, γλυκοφιλεῖ
τὴν Ἄνναν καὶ παίρνει τὸ κηρίον καὶ πλησιάζει εἰς τὸ λίκνον.
Τί ὡραῖο τὸ παιδάκι του! Ζαρώνει τὰ φρυδάκια του μὲ τὸ φῶς, μὰ
δὲν ξυπνᾷ.
— Σήμερα ἔβηξε πάλιν πολύ.
— Ἔβηξεν πάλιν!!!
— Ναί.
— Μήπως τὸ ἐμπιστεύθηκες στὰ χέρια τῆς νταντᾶς;
— Ἐγώ;
— Ναί, βέβαια, σὲ εἶδα τὸ πρωῒ στὰ ἐμπορικά.
Ὁ κύριος Φιλάρετος Δημόπουλος, μὲ τὸ ὕφος τῶν 45 διαλέξεών
του, ἐξάπτεται, βηματίζει πυρετωδῶς μὲ κίνδυνον νὰ ἐξυπνήσῃ τὸ
παιδάκι του καὶ λέγει:
— Κυρία, μιὰ μάνα ποὺ ἔχει παιδιά, δὲν ἀπομακρύνεται ἀπὸ τὴν
κούνια τοῦ παιδιοῦ της. Τὰ ξένα χέρια δὲν 'μποροῦν βέβαια νὰ τὰ περιποιηθοῦν
καὶ ἡ ξένη καρδιὰ δὲν ‘μπορεῖ νὰ τὸ πονέσῃ. Τὴν ξεύρω ἐγὼ τὴν Μαργαρίτα.
Καλὸ κορίτσι, ἀλλὰ καρδιὰ πολὺ τρυφερή...
— Μά, Φιλάρετε, ἡ μητέρα ἦταν ἄρρωστη· καὶ πετάχθηκα μιὰ
στιγμούλα. Δὲν ἤμουν στὰ ἐμπορικά. Ἄ... οὔτε μισὴ ὥρα... σὲ τὸ ὁρκίζομαι.
— Μὰ αὐτὴ ἡ μισὴ ὥρα ἔφερε αὐτὴ τὴν κατάστασι.
Τὸ ἀγγελούδι παθαίνει νέαν κρίσιν βηχός, ὁ κ. Δημόπουλος νέαν
κρίσιν λύσσης, ἡ κ. Δημοπούλου νέαν κρίσιν ἀπελπισίας.
— Θα μαζέψω ὅλους τοὺς ἰατροὺς τῆς πρωτευούσης.
— Μὰ, Φιλάρετε, μὴ γίνεσαι παιδί. Ὁ ἰατρὸς ἦλθε καὶ μὲ καθησύχασε.
Τοῦ δίδω τὰ ἰατρικὰ τακτικά. Θὰ τοῦ τὰ δώσω ὣς τὸ πρωῒ καὶ θὰ τοῦ πέρασῃ
ὁ βήχας. Πήγαινε σὲ παρακαλῶ νὰ ἡσυχάσῃς. Δὲν φθάνει ποὺ κοπιάζεις
στὸ γραφεῖον τόσῳ πολύ. Συχώρεσέ με ἂν νομίζῃς πὼς ἔσφαλα, μὰ ἡσύχασε.
Σὲ τὸ θερμοπαρακαλῶ.
Τοῦ ἐφιλοῦσε τὸ χέρι. Ὁ κ. Δημόπουλος καθησυχάζει καὶ ἠρεμότερος
τώρα, λέγει:
— Ἄννα μου, σὲ συγχωρῶ. Μὰ σὲ παρακαλῶ νὰ τὸ ἐννοήσῃς καλὰ ὅτι
τὸ παιδὶ ἀρρωστᾷ σὲ ξένα χέρια.
Ἡ μικρὰ ἰατρὸς ἐσύναξε
τὸ ποσὸν τὸ ἀπαιτούμενον διὰ τὸν ἀνδριάντα τοῦ κ. Δημοπούλου.
Ὁ κ. Δημόπουλος εἶναι εὐτυχὴς καὶ ὑπερήφανος διὰ τὸ μάρμαρον,
ἀλλά... θὰ ἐπροτιμοῦσε νὰ τοῦ τὸν ἀνήγειρον δι' ἄλλας ἐκδουλεύσεις.
Ἐκείνη ἡ ἐπιγραφὴ —Τῷ Ἄτλαντι τῆς χειραφεσίας, αἱ χειράφετοι— τὸν
ταράττει. Φοβεῖται μήπως ἡ Ἄννα, ἡ ὁποία μὲ χιλίας προφυλάξεις ἕως
τώρα δὲν ἀνέγνωσε τὰ ἄρθρα του, ἀντιμετωπισθῇ μὲ τὸν ἀνδριάντα.
Τὸν τρομάζει, ὅπως βλέπετε, ἐκεῖνο ποὺ ἐτάραττε τὸν πρόγονόν
του, τὸ διατὶ κεῖται!
Πηγή: Κόρη εὐπειθὴς καὶ ἄλλα διηγήματα (ἐκδ. Νεφέλη, 1993).VIA ΠΛΑΝΟΔΙΟΝἈλεξάνδρα Παπαδοπούλου (Κωνσταντινούπολη, 1867-1906). Διηγηματογράφος. Φοίτησε στὸ Παρθεναγωγεῖο «Παλλάς» καὶ ὑπηρέτησε ὡς δασκάλα σὲ κοινοτικὰ σχολεῖα τῆς Πόλης. Ἐξέδωσε τὸ Ἡμερολόγιο τῶν κυριῶν (1887) καὶ ἵδρυσε τὸν Προοδευτικὸ Σύλλογο τῶν Κυριῶν (1893). Τὸ 1896 ἀνέλαβε, μαζὶ μὲ τὸν Ἰωάννη Γρυπάρη, τὴ διεύθυνση τοῦ περιοδικοῦ τῆς Πόλης «Φιλολογικὴ Ἠχώ». Πρῶτο της βιβλίο: Δεσμὶς διηγημάτων (Κωνσταντινούπολη, 1889).
planodion | 17 Ἀπριλίου 2017,
3:21 μ.μ. | Ἐτικέττες: Αλεξάνδρα Παπαδοπούλου, Διήγημα, Λογοτεχνία | Κατηγορίες: Διδακτισμός, Ελληνικά, Κωμικό, Καθημερινά, Κοινωνικοί κώδικες, Οικογένεια, Παπαδοπούλου Αλεξάνδρα, Φύλα, Χαρακτήρες, Ψυχογραφία | URL: http://wp.me/pJQxn-2DJ
|
Για όσους πάνε γυρεύοντας στο χώρο της Οικολογίας και του Πολιτισμού. Υπό τη διαχείριση του Γιάννη Σχίζα
Ημέρες ορειβασίας
Τετάρτη 19 Απριλίου 2017
Ἀλεξάνδρας Παπαδοπούλου : Χειραφεσία
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου