|
|
ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ τῶν ἡδονιστικῶν μοντέλων, ἔχει
γενικὰ δειχθεῖ, στὴ σχετικὴ λογοτεχνία, ὅτι ἡ παραδοχὴ γραμμικότητας
γιὰ τὴ σχέση τῶν μεταβλητῶν δὲν εἶναι βιώσιμη. Συνήθως ἔχει προταθεῖ
ὅτι οἱ παρατηρήσεις μεγαλύτερων ὁμάδων (π.χ. φατρίες) ἢ παλαιότερων
κτιρίων (π.χ. ἀνάκτορα) τείνουν νὰ ἐνέχουν μεγαλύτερη ἔνταση ἀπὸ
αὐτὲς μικρότερων ὁμάδων ἢ νεότερων κτιρίων. Λαμβάνοντας ὑπόψη αὐτὸ
τὸ πρόβλημα, οἱ Daddy καὶ Love (1968) χρησιμοποίησαν ἕνα μοντέλο-ἐκτιμητὴ
διακύμανσης σταθερῆς μεταβλητότητας γιὰ τὶς πιθανὲς παραλλαγές.
Ὁπωσδήποτε, ἡ ἀξία ἑνὸς μπαλκονιοῦ μπορεῖ νὰ ἐξαρτᾶται καὶ ἀπὸ τὴ
γεωγραφικὴ θέση τῶν σχετικῶν κατασκευῶν. Ἡ ἀνεπάρκεια τῶν παραλλαγῶν
τῶν χαρακτηριστικῶν τοῦ μπαλκονιοῦ σὲ μιὰ δεδομένη γεωγραφικὴ θέση
καθιστᾶ δύσκολη τὴ μελέτη τῆς ἀξίας ἑνὸς μπαλκονιοῦ γενικῶς.
Ἡ ἔρευνα
τῶν δυὸ μελετητῶν ἐμπλουτίζει τὴ σχετικὴ βιβλιογραφία μὲ τὴν προβολή,
καθὼς καὶ τὴ διερεύνηση τῆς ἀξίας συναλλαγῆς τοῦ πράσινου στοιχείου
ἑνὸς μοντέλου ἡδονικῆς ἀξιολόγησης (π.χ. κισσός). Ἐξ ἄλλου, ἡ λογικὴ
γραμμικὴ ἡδονικὴ ἐξίσωση τῆς ἀξίας προϋποθέτει ὅτι οἱ ἐλαστικὲς
ἰδιότητες τῶν πράσινων στοιχείων εἶναι σταθερὲς καὶ δὲν θὰ παρατηρηθοῦν
ἀπρόοπτα (π.χ. πτώση). Δεδομένου ὅτι δὲν ὑπάρχει προηγούμενη γνώση
σχετικὰ μὲ τὴ γενικευμένη λειτουργικὴ μορφὴ τοῦ πράσινου στοιχείου
τοῦ μοντέλου ἡδονικῆς ἀξίας, μπορεῖ καὶ πρέπει νὰ ἀμφισβητηθεῖ ἡ ἐγκυρότητα
ἑνὸς τυχὸν δεύτερου στοιχείου (π.χ. σχοινί). Ἕνα μπαλκόνι, ὁπωσδήποτε,
ἔχει θετικὴ ἐπίδραση στὴν ἀξία τοῦ ἀκινήτου ἀνεξάρτητα ἀπὸ τὴν
ποιότητα τῶν παραλλαγῶν. Ὁ σκοπὸς τῆς μελέτης τῶν Daddy καὶ Love εἶναι
νὰ διερευνήσει τὴν ἔμμεση ἀξία ἑνὸς μπαλκονιοῦ κατὰ τὴν ἀποτελεσματικότητά
του στὴ μείωση τῶν δυσμενῶν ἐξωτερικῶν περιβαλλοντικῶν ἐπιδράσεων
καὶ ἐὰν κάτι τέτοιο ὄντως πραγματοποιεῖται στὶς τρέχουσες πράξεις
τῆς ἀγορᾶς. Γιὰ νὰ διακρίνουμε ἕνα παράθυρο ἀπὸ ἕνα μπαλκόνι, ὀφείλουμε
νὰ ἐκκινήσουμε ἀπὸ τὴν παραδοχὴ ὅτι ἕνα ἐξωτερικὸ ἄνοιγμα θεωρεῖται
ὡς μπαλκόνι μόνο ἂν εἶναι ἀνοιχτὸ τουλάχιστον σὲ δύο πλευρὲς καὶ ἔχει
ὕψος ἀπὸ τὸ δάπεδο μέχρι τὴν ὀροφή. Στὴν ἰδανικὴ περίπτωση, κατὰ
τὴν μελέτη τῶν δυὸ ἐπιστημόνων, τρεῖς τύποι μπαλκονιῶν (ὑψηλὸ ἢ χαμηλό,
στρογγυλὸ ἢ γωνιῶδες, μὲ κάγκελα ἢ ὄχι) καὶ τρεῖς τύποι δράματος
(τραγικό, κωμικό, σατιρικὸ) θὰ μποροῦσαν νὰ δώσουν ἐννέα πιθανοὺς
συνδυασμοὺς ἀνὰ περίπτωση. Ἡ ὡραία δημοσίευση τῆς μελέτης ἔχει
γίνει στὸν ἐκδοτικὸ οἶκο Verona Press.
Πηγή: Πρώτη δημοσίευση.
Γιῶργος Ἀραµπατζῆς. Ἀναπληρωτὴς Καθηγητὴς Βυζαντινῆς Φιλοσοφίας
στὸ Πανεπιστήμιο Ἀθηνῶν, γεννήθηκε στὴν Ἀθήνα, µεγάλωσε στὴν Θεσσαλονίκη
καὶ σπούδασε φιλοσοφία στὸ Παρίσι. Ἀπὸ τὸ 1998 ἕως τὸ 2012 ἐργάσθηκε
ὡς Ἐρευνητὴς στὸ Κέντρο Ἐρεύνης τῆς Ἑλληνικῆς Φιλοσοφίας τῆς Ἀκαδηµίας
Ἀθηνῶν. Τὸ 2010 ἐκλέχθηκε στὸ Πανεπιστήµιο Ἀθηνῶν ὅπου καὶ διορίσθηκε
τὸ 2012. Τὰ ἐρευνητικά του ἐνδιαφέροντα ἑστιάζονται στὴ Βυζαντινὴ
φιλοσοφία, τὶς ἀρχαῖες πηγές της καὶ τὶς νεωτερικὲς προσλήψεις
της. Ἔχει δημοσιεύσει τὴ νουβέλα Μπροστὰ
στὸ Διοικητήριο (Σμίλη, 2018), ἔχει μεταφράσει Ὄρσον Οὐὲλς
(Mr Arcadin, Αἰγόκερως)
καὶ Γκὺ ντὲ Μωπασᾶν (Λόγια
τοῦ Ἔρωτα, Ροές), ἐνῶ ἔχει γράψει μελέτες γιὰ τὸν κινηματογράφο
(Λαϊκισμὸς καὶ Κινηματογράφος,
Ροές, κ.ἄ.).
Εἰκόνα: Τὸ μπαλκόνι τῆς Ἰουλιέτας,
στὴ Βερόνα τῆς Ἰταλίας.
ΠΗΓΗ ΠΛΑΝΟΔΙΟΝ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου