ΧΤΕΣ ΣΤΟΝ ΔΡΟΜΟ, μοῦ ἔτυχε κάτι τὸ ὁποῖο εἶχα νὰ δῶ
τουλάχιστον ἐδῶ καὶ εἴκοσι χρόνια. Ἄναψα τσιγάρο ἀπὸ τὸ τσιγάρο
μιᾶς γυναίκας. Ζήτησα φωτιά, δὲν εἶχε καὶ μοῦ πρόσφερε τὸ τσιγάρο
της, ἐνῶ πιὸ πρὶν ρούφηξε βαθιὰ γιὰ νὰ φουντώσει ἡ κάφτρα του. Ἀπὸ καιρὸ
εἶχα ξεχάσει αὐτὴ τὴ σκηνὴ – ρούφηγμα, πλησίασμα τῶν προσώπων, ἄγγιγμα
τῶν δακτύλων, γρήγορη ἀνταλλαγὴ βλεμμάτων... Παλιά, ἔτσι ἀνάβανε
τσιγάρα οἱ ἄνθρωποι στοὺς δρόμους καὶ στὶς ταινίες. Οἱ πρῶτοι ἀπὸ ἀνάγκη,
οἱ δεύτεροι, γιὰ νὰ βροῦν τὴν εὐκαιρία νὰ μεταδώσουν τὸ συνθηματικό,
ἂν εἶναι κατάσκοποι, ἢ γιὰ νὰ ἐρωτευθοῦν, ἂν πάλι τὸ ἔργο ἦταν γαλλικό.
Ὁ
χρόνος γιὰ ν’ ἀνάψεις ἕνα τσιγάρο ἀπὸ ἄλλο, εἶναι γύρω στὰ 3 δευτερόλεπτα.
Τὸ ἄγγιγμα τῶν δύο τσιγάρων δημιουργεῖ γέφυρα, βολταϊκὸ τόξο. Δὲν
μπορεῖς νὰ κοιτάξεις κάποιον ἀπὸ τόσο κοντὰ καὶ νὰ μὴ νιώσεις κάτι. Ὁ
ἔρωτας εἶναι θέμα ἀπόστασης. Πρὶν ἀπὸ εἴκοσι χρόνια σίγουρα θὰ καψουρευόμουν
(τὸ ρῆμα εἶναι ἀκριβές, ἂν καὶ παλιομοδίτικο), ὅμως τώρα δυσκολεύομαι
καὶ καταφέρνω νὰ ἀποτραβηχτῶ μαζὶ μὲ τὸ ἀναμμένο μου τσιγάρο. Γερνάω.
Υ.Γ.
Θυμήθηκα, ὅτι στὸν στρατὸ ὑπῆρχε
ὁλόκληρη τελετή, φτιαγμένη γύρω ἀπὸ αὐτὴ τὴ χειρονομία. Πῶς ὁ νέος
θὰ ζητοῦσε φωτιὰ ἀπὸ τὴν «παλιοσειρά». Ὁρίστε, μὲ ποιά παρωχημένη
φράση: «Σύντροφε, παλαιὲ στρατιώτη, ἐπιτρέψτε μου νὰ πλησιάσω τὴ
φλογώδη εὐτυχία σας, δίχως νὰ σᾶς τὴν ἀφαιρέσω.» Ὁποία μεγαλειώδης
ταπείνωση.
Πηγή: Георги Господинов, Всичките наши тела, Жанет
45, Σόφια 2018, σ. 53-54. ΠΛΑΝΟΔΙΟΝ
Γκεόργκι Γκοσποντίνοφ (Георги
Господинов, Γιάμπολ, 1968). Πολυβραβευμένος
ποιητής, πεζογράφος, θεατρικὸς συγγραφέας, κριτικὸς λογοτεχνίας
καὶ σεναριογράφος. Θεωρεῖται ἀπὸ τοὺς σημαντικότερους σύγχρονους
λογοτέχνες τῆς Βουλγαρίας, καὶ εἶναι ὁ πλέον μεταφρασμένος στὸ ἐξωτερικὸ
μετὰ τὸ 1989. Μὲ τὸ πρῶτο μεταμοντέρνο μυθιστόρημά του, μὲ τίτλο Φυσικὸ μυθιστόρημα (1999)
ἔδωσε —σύμφωνα μὲ τὴν κριτικογραφία— τὸ «πρῶτο, ὡς γέννημα καὶ δόξα,
μυθιστόρημα τῆς γενιᾶς τοῦ ’90». Κυριότερα ἔργα του ἀνὰ κατηγορία:
Ποίηση: Lapidarium (Лапидариум,
1992)· Ἡ κερασιὰ ἑνὸς ἔθνους (Черешата на един народ,
1996)· Γράμματα
στὸν Γκαουστίν (Писма до Гаустин,
2003). Μυθιστόρημα: Φυσικὸ
μυθιστόρημα (Естествен
роман, 1999)· Φυσικὴ
τῆς μελαγχολίας (Физика
на тъгата, 2011)· Χρονοκαταφύγιο
(Времеубежище,
2020). Διήγημα: Καὶ
ἄλλες ἱστορίες (И други истории,
2000)· Καὶ ὅλα ἔγιναν φεγγάρι (И всичко стана луна,
2013)· Ὅλα τὰ κορμιά μας (Всичките наши тела,
2018). Δραματουργία: D.J. (2004)· Ἡ Ἀποκάλυψη ἔρχεται στὶς 6 τὸ ἀπόγευμα (Апокалипсисът идва в 6 вечерта, 2010). Δοκίμιο: Οἱ ἀόρατες κρίσεις (Невидимите кризи, 2013). Σεναριογραφία: Ἡ Τελετή (Ритуалът, 2005 – μέρος
τῆς εὐρωπαϊκῆς συμπαραγωγῆς Lost and Found, μὲ τὴν ὁποία ἔγινε ἡ ἔναρξη
τοῦ προγράμματος «Forum» τῆς Berlinale 2005)· Ὀμελέτα (Омлет, 2008). Τὰ τελευταῖα
χρόνια, τὸ πεζογραφικὸ ἔργο τοῦ Γκοσποντίνοφ ἔχει τραβήξει τὴν προσοχὴ
τῶν σκηνοθετῶν ποὺ μὲ ἐπιτυχία τὸ ἀξιοποίησαν στὰ ἀκόλουθα κινηματογραφικὰ
ἔργα: Αὐτὴ ποὺ γνέφει ἀπὸ τὸ
τρένο (2016), Ἡ τυφλὴ Βάισα
(2016) 8 λεπτὰ καὶ 19 δευτερόλεπτα
(8΄19΄΄) (2018),
Φυσικὴ τῆς Μελαγχολίας
(2019). (Περισσότερα ἐδῶ, στὸ «Γκεόργκι Γκοσποντίνοφ (Георги Господинов)»,
εἰσαγωγὴ στὸ ἔργο τοῦ Βούλγαρου λογοτέχνη ἀπὸ τὸν μεταφραστή του
Σπῦρο Ν. Παππᾶ. Βλ. ἐδῶ καὶ τὴν εἰσαγωγὴ τοῦ μεταφραστῆ
στὸ παρὸν ἀφιέρωμα.)
Μετάφραση ἀπὸ τὰ βουλγαρικά:
Σπῦρος Ν. Παππᾶς (Ἀθήνα, 1975). Ἐρευνητής, συγγραφέας καὶ μεταφραστής.
Κείμενα καὶ μελέτες του ἔχουν δημοσιευθεῖ σὲ ἔγκριτα περιοδικὰ
καὶ σὲ ἐφημερίδες. Διηγήματα καὶ μεταφράσεις του ἔχουν δημοσιευθεῖ
σὲ περιοδικὰ καὶ σὲ συλλογικοὺς τόμους.
(Ἐπιμέλεια ἀφιερώματος – ἐπιλογὴ
διηγημάτων: Σπῦρος Ν. Παππᾶς - Γιάννης Πατίλης.)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου