Από 16 Απριλίου στους κινημτογράφους :
Εννέα «ντοκυμαντέρ» του Κουβανού Σαντιάγκο Αλβάρεζ (1965-77), που βραβεύτηκαν σε
διεθνή Φεστιβάλ. «Οι ταινίες του Αλβάρεζ, γράφει ο Α. Μοσχοβάκης δεν είναι με
τη στενή έννοια «ντοκυμαντέρ», αλλά «επαναστατικοί λόγοι», βίαιες
καταγγελίες-καταπέλτες κατά της καταπίεσης, της εκμετάλλευσης και της αδικίας,
προτροπή στον αγώνα. Ξεπερνούν το πληροφοριακό με το δυναμικό της διαλεκτικής
τους, το προπαγανδιστικό με τη διαύγεια και τη δύναμη της αλήθειας τους.
Παρόμοιες δεν συναντάμε παρά στα φλογισμένα χρόνια της σοβιετικής επανάστασης,
που εμπνέονται από τα διδάγματα του Τζίγκα Βερτώφ και του Αϊζενστάιν».
Πιο αναλυτικά οι εννέα ταινίες είναι:
1) «CERRO PELADO». Το όνομα του καραβιού που
μετέφερε τους Κουβανούς αθλητές στο Πουέρτο-Ρίκο για τους Ολυμπιακούς
παναμερικανικούς αγώνες του 1968. Οι Κουβανοί αθλητές αρχικά εμποδίστηκαν ν’
αποβιβαστούν αλλά κατάφεραν να σπάσουν τον αποκλεισμό και να κερδίσουν 11
χρυσά μετάλλια σε 22 αγωνίσματα.
2) «ΤΩΡΑ». Μια
καταγγελία της βίας και της καταπίεσης των φυλετικών μειονοτήτων στην Αμερική,
κεντρωμένη γύρω από τραγούδια της νέγρας τραγουδίστριας Λένα Χορν.
3) «LBJ». Τα αρχικά
του πρόεδρου Τζόνσον που παρουσιάζεται σαν υπεύθυνος για τις δολοφονίες των
δύο Κέννεντυ και του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ.
4) «Ο ΤΙΓΡΗΣ ΠΗΔΗΞΕ ΚΑΙ ΠΑΛΕΨΕ». Ένα πορτραίτο
του Χιλιανού τραγουδιστή Βίκτωρ Χάρα, που δολοφόνησε η χούντα του Πινοσέτ.
5) «HANOI,ΤΡΙΤΗ ΚΑΙ 13» Κινηματογραφημένο
μια Τρίτη και 13 του 1967 στο Hanoi, περιγράφει μια συνηθισμένη ημέρα των
Βορειοκορεατών της εποχής.
6) «Η ΝΙΚΗ ΠΑΝΤΑ». Ένας
ύμνος για τον Τσε Γκεβάρα, που γυρίστηκε 48 ώρες μετά την είδηση του θανάτου
του.
7) «79 ΑΝΟΙΞΕΙΣ» Η ζωή και
το έργο του Χο-Τσι-Μινχ, που οδηγεί με την ισχυρή προσωπικότητα του τον αγώνα
των Βιετναμέζων κατά του αμερικάνικου ιμπεριαλισμού.
8) «ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ ΤΟΥ ΣΚΛΑΒΟΥ». Βασισμένο
στο ομώνυμο βιβλίο του Jose Maria Arguedas. Το όνειρο ενός σκλάβου σχετικά με
τον ίδιο και τον αφέντη του και η απονομή δικαιοσύνης.
9) «Ο ΑΔΕΛΦΟΣ ΜΟΥ Ο ΦΙΝΤΕΛ». Ο Fidel
Castro συνομιλεί με έναν 92χρονο που γνώρισε τον Εθνικό ήρωα της Κούβας Jose
Marti τη νύχτα της 11ης Απριλίου 1895.
Ο Αλβάρεζ δε γύρισε προσωπικά τις εικόνες των ντοκουμέντων του, αλλά
αξιοποιεί οτιδήποτε πέσει στα χέρια του: αφίσες, φωτογραφίες, αποκόμματα
εφημερίδων, παλιά ντοκιμαντέρ, σκηνές από άλλες ταινίες. Οδηγός στο μοντάζ του
είναι η μουσική, απόλυτα εναρμονισμένη με τη ροή των εικόνων: συμφωνική
μουσική, ποπ, τζαζ, λαϊκά τραγούδια, μπλουζ, ακόμα και μουσική του Μίκη
Θεοδωράκη, δημιουργούν μια πανδαισία ήχων που αναπληρώνει το πολιτικό σχόλιο.
Το τελικό αποτέλεσμα είναι ένας κινηματογράφος επαναστατικός σα φόρμα και
περιεχόμενο και μια μοναδική μαρτυρία για τα πολλαπλά πρόσωπα του ιμπεριαλισμού.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ-ΣΑΝΤΙΑΓΚΟ ΑΛΒΑΡΕΖ
Ο Σαντιάγκο Αλβάρεζ γεννήθηκε στην Αβάνα το 1919. Σπούδασε φιλοσοφία και
το 1942 γίνεται μέλος του Κομουνιστικού Κόμματος. Είναι από το 1959 μέλος του
Κουβανικού Ινστιτούτου Τέχνης και Κινηματογραφικής Βιομηχανίας και υπεύθυνος
τον εβδομαδιαίων λατινοαμερικάνικων επικαίρων, ενώ το 1961 αναλαμβάνει το
τμήμα ταινιών μικρού μήκους. Το 1976 εκλέγεται μέλος της Κουβανικής βουλής.
Πρόκειται για μια από τις φωτεινές προσωπικότητες στο χώρο του αγωνιστικού
ντοκιμαντέρ. Το πολυβραβευμένο έργο του έχει να επιδείξει μεγάλη
ευρηματικότητα και μια συνεχή αναζήτηση νέων εκφραστικών μέσων στην υπηρεσία
του πολιτικού μηνύματος.
ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ: Escambray (1961), Muerte al invasor (συν-σκην. Αλέα), Ciclon (1963), Now (1965), Cerro Pelado (1966). Hanoi, Martes 13 (1967), Hasta la victoria siempre (1968), L.B.J., 79
Primaveras (1969), El sueno del pongo (1970), Como, por que y para que se
asesina a un general? (1971), De America soy hijo y a ellame debo (1972), El
tigre salto y mato, pero morira… mori-ra (1973), Abril de Vietnam en el Ano del
Gato (1975), Luanda y a nos es de San Pablo (1976). Maputo: meridiano novo,
Morir por la patria es vivir, Los dragones de Ha Long, Mi hermano Fidel
(1977),
El octubre de todos, La guerra
necesaria (1980).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου