ΓΟΝΟΙ ΤΗΣ ΙΔΙΑΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ, τοὐτέστιν Ἑβραίων,
καὶ λιγότερο ἀντίθετοι ὁ ἕνας μὲ τὸν ἄλλον ἀπ’ ὅ τι θέλουμε νὰ πιστεύουμε.
Ἐκεῖ ποὺ σχεδὸν ταυτίζονται οἱ δύο δημιουργοὶ θεωριῶν κατ’ ἐπίφαση
ἀλληλοαναιρούμενων, εἶναι ἡ ψυχική τους ἰδιαιτερότητα ποὺ πηγάζει
ἀπ’ τὴν καταγωγή τους: κοινωνικὰ καὶ ψυχικὰ εὐαίσθητοι, γεννημένοι
σὲ μιὰ μειονότητα αἰωνίως καταδιωγμένων, ἀδικημένων, ἀποκλεισμένων,
καὶ ἔχοντας πλήρη συνείδηση αὐτῆς τῆς κατάστασης, ἔγιναν ἰδιαιτέρως
εὐαίσθητοι ἀπέναντι σὲ κάθε εἴδους καταπίεση καὶ κακότητα. Ἦταν
ἐπαρκῶς καλλιεργημένοι, ὥστε νὰ διερευνήσουν ἀναλυτικὰ καὶ νὰ
συλλάβουν τὶς αἰτίες γι’ αὐτά. Μιὰ συγκυρία μοναδικὴ ποὺ δὲν πρόκειται
ποτὲ ν’ ἀναδυθεῖ ξανὰ πίσω ἀπ’ τοὺς σωροὺς τῶν πτωμάτων τῆς «τελικῆς
λύσης».
Ἂν δεχτοῦμε τὴν ἄποψη ὅτι χωρὶς τέτοια ἄκρως ἀνεπτυγμένα
καὶ διαφοροποιημένα ἄτομα καμιὰ αὐθεντικὴ δρομολόγηση γιὰ τὴ
σωτηρία τῶν ἀνθρώπων ἀπ’ αὐτοὺς τοὺς ἴδιους δὲν μπορεῖ νὰ ὑπάρξει,
τότε δὲν μᾶς ἀπομένει παρὰ μιὰ ἀναλαμπὴ ἐλπίδας ὅτι στὸν κύκλο τῆς
καταπιεσμένης εὐφυΐας σήμερα ἡ ἐσωτερικὴ καὶ ἐξωτερική μας ὑγεία
θὰ μελετηθοῦν ἐκ νέου.
Ὅμως, τὸ ἔργο τῶν δύο κλασικῶν, θῦμα καταχραστῶν, ἐπιτηδείων
ἐξουσιαστῶν καὶ ἐπαγγελματιῶν τοῦ κακοῦ, ἔχει στραφεῖ ἐναντίον ἐκείνων,
γιὰ τὴ σωτηρία τῶν ὁποίων σχεδιάστηκε.
Πηγή: Günter Kunert, Kurze Beschreibung eines Momentes der Ewigkeit [Σύντομη περιγραφὴ μιᾶς στιγμῆς τῆς αἰωνιότητας], Reclam, Leipzig 1980, σελ. 26.Γκύντερ Κοῦνερτ (Günter Kunert) (Βερολῖνο, 1929). Πολυγραφότατος γερμανὸς συγγραφέας, ποιητής, δοκιμιογράφος καὶ ζωγράφος. Ἡ ἑβραϊκὴ καταγωγή του καὶ ὁ πόλεμος δὲν τοῦ ἐπέτρεψαν νὰ ὁλοκληρώσει τὶς σπουδές του στὶς Γραφικὲς Τέχνες. Tὸ 1948 προσχώρησε στὸ Κομμουνιστικὸ κόμμα (SED), ὅπου γνωρίστηκε μὲ τὸν Brecht, ἀπ’ τὸν ὁποῖο ἐπηρεάστηκε βαθιά. Τὸ 1976 ὑπέγραψε μεταξὺ τῶν πρώτων τὴν γνωστὴ διαμαρτυρία γιὰ τὴν δίωξη τοῦ Wolf Biermann. Τὸ 1979 κατέφυγε μὲ τὴν σύζυγό του στὴν Ὁμοσπονδιακὴ Δημοκρατία τῆς Γερμανίας. Ἐκδίδει βιβλία ἀδιαλείπτως καὶ μὲ ταχύτατους ρυθμοὺς ἀπὸ τὸ 1950 (οἱ τίτλοι ὑπερβαίνουν τοὺς ἑκατό). Ἡ γραφή του εἶναι μιὰ πολυσχιδὴς περιπλάνηση, καταβύθιση ὅσο καὶ ἀνάλαφρη ἐπίσκεψη στὴν μεταπολεμικὴ πόλη, ἐν προκειμένῳ τὸ Βερολῖνο. Καλλιεργεῖ μὲ ἐπιμονὴ τὸ μικρὸ διήγημα (kleine Prosa) ἐκλεπτύνοντάς το μέχρι τὸν ἀφορισμό. Ἐνδεικτικοὶ τίτλοι: Kurze Beschreibung eines Momentes der Ewigkeit (Σύντομη περιγραφὴ μιᾶς στιγμῆς τῆς αἰωνιότητας), Camera οbscura, Verspätete Monologe (Καθυστερημένοι μονόλογοι), Tagtraüme in Berlin und andernorts (Ὀνειροπολήματα στὸ Βερολῖνο καὶ κάπου ἀλλοῦ). Βλ. καὶ τὸ ἀφιέρωμα τοῦ ἱστολογίου μας στὸν Günter Kunert ἐδῶ.Μετάφραση ἀπὸ τὰ γερμανικά:Συμεὼν Γρ. Σταμπουλοῦ. Διδάσκει τὴν ἑλληνικὴ γλώσσα καὶ λογοτεχνία στὸ Πανεπιστήμιο τῆς Λειψίας. Δημοσίευσε τὶς μελέτες Πηγὲς τῆς πεζογραφίας τοῦ Γιάννη Σκαρίμπα. Ὁ λόγος τῆς σιωπῆς στὴ σκηνὴ τοῦ μεσοπολέμου (Ἐκδ. Σύλλογος πρὸς Διάδοσιν Ὠφελίμων Βιβλίων, Ἀθῆναι, 2006) καὶ Ὁ ἴσκιος τῆς γραφῆς. Μελέτες καὶ σημειώματα γιὰ τὸν Γιάννη Σκαρίμπα (Ἄγκυρα, Ἀθήνα, 2009). |
Για όσους πάνε γυρεύοντας στο χώρο της Οικολογίας και του Πολιτισμού. Υπό τη διαχείριση του Γιάννη Σχίζα
Ημέρες ορειβασίας
Τετάρτη 6 Ιουνίου 2018
Γκύντερ Κοῦνερτ (Günter Kunert) : Ὁ Μὰρξ καὶ ὁ Φρόυντ (Marx und Freud)
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου