[Κυκλοφόρησε τέλη Δεκεμβρίου 2015 ἀπὸ τὶς ἐκδόσεις Γαβριηλίδης ὁ δεύτερος τόμος τῆς ἐτήσιας ἀνθολογίας μας ἀπὸ τὴν ὕλη τοῦ ἱστολογίου μὲ τίτλο Ἱστορίες Μπονζάι ’15. 61 Μικρὰ Διηγήματα (σελ. 296). Μπορεῖτε νὰ τὸν ἀναζητήσετε στὰ κεντρικὰ βιβλιοπωλεῖα καθὼς καὶ ἀπὸ τὸ βιβλιοπωλεῖο τῶν ἐκδόσεων Γαβριηλίδης (Ἁγίας Εἰρήνης 17, Μοναστηράκι) (δεῖτε καὶ «Ἡμερολόγιο Καταστρώματος», ἐγγραφὴ 02-02-2016). Ἐδῶ, πρὸς ἐνημέρωση τῶν ἀναγνωστῶν μας, ἀναδημοσιεύουμε τὸ «Εἰσαγωγικὸ σημείωμα» τῶν ἀνθολόγων:]
Ἡρὼ Νικοπούλου – Γιάννης
Πατίλης
Ἱστορίες Μπονζάι ’15.Ἐτήσιος ἀμητός.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΝΤΑΣ ἕναν χρόνο πρὶν
στοὺς φίλους τοῦ μικροῦ διηγήματος τὸν τόμο Ἱστορίες Μπονζάι ’14
τονίζαμε τὸν ἀνθολογικὸ χαρακτήρα τοῦ ἐγχειρήματός μας. Συγκεντρώναμε
τότε 83 μικρὰ διηγήματα ἀνθολογημένα ἀπὸ ἕναν πολὺ μεγαλύτερο
ἀριθμὸ πεζῶν, πού, μὲ ἀνθολογικὸ κριτήριο πάλι, εἶχαν παρουσιαστεῖ
κατὰ τὰ προηγούμενα τεσσεράμισι χρόνια ἀπὸ τὶς στῆλες τοῦ ἱστολογίου
μας Πλανόδιον – Ἱστορίες
Μπονζάι. Ἀνθολογικὸ καὶ πάλι χαρακτήρα ἔχει καὶ ἡ τωρινή
μας συναγωγή. Μόνο ποὺ ἡ ἀνθολογική της δεξαμενὴ ἔχει περιοριστεῖ
στὰ μικρὰ διηγήματα ποὺ ἔχουν παρουσιαστεῖ ἀπὸ τὴν ἱστοσελίδα
μας τὴν χρόνια ποὺ τώρα διατρέχουμε, καὶ συγκεκριμένα ἀπὸ τὰ τέλη
τοῦ Σεπτεμβρίου τοῦ 2014 ἕως τὰ τέλη τοῦ Σεπτεμβρίου 2015.
Ἐξάλλου αὐτὸ εἴχαμε εὐχηθεῖ κλείνοντας τὴν εἰσαγωγή μας μὲ τὸν τίτλο «Τετραετὲς ἀπάνθισμα» στὸν προηγούμενο τόμο: νὰ παραχωρήσει τὴν θέση του σὲ μιὰ τακτικὴ ἐτήσια ἔκδοση μικροῦ διηγήματος. Καὶ αὐτὸ γίνεται τώρα. Ἂπὸ τὰ πεζὰ λοιπὸν ποὺ ἀναρτήθηκαν στὸ ἱστολόγιό μας κατὰ τὴν περίοδο αὐτή, παρουσιάζουμε ἐδῶ 61 ἀπὸ ἐκεῖνα ποὺ μᾶς ἄρεσαν περισσότερο.
Μολονότι ἡ ἀνθολογικὴ βάση περιορίζεται τώρα χρονολογικῶς,
τὸ κριτήριο τῆς περιεκτικότητας (: ἀντιπροσωπευτικότητα σὲ πηγές,
γλῶσσες, εἴδη, ἔκταση) παραμένει ὑψηλό. Ἔτσι ὁ τόμος περιέχει
39 ἑλληνικὰ διηγήματα καὶ 22 ἀπὸ 7 ἄλλες γλῶσσες (: 7 ἀπὸ τὰ ἰσπανικά,
4 ἀπὸ τὰ ἀγγλικὰ καὶ 4 ἀπὸ τὰ γερμανικά, 3 ἀπὸ τὰ καταλανικά, 2 ἀπὸ
τὰ βουλγαρικά, καὶ ἀπὸ ἕνα ἀπὸ τὰ ἰταλικὰ καὶ ρωσικά). Ἀπὸ τὰ 39 ἑλληνικὰ
διηγήματα, τὰ 28 ἀντλοῦνται ἀπὸ ἔντυπες πηγὲς ἐνῶ τὰ 11 ἀπὸ τὰ
πρωτοδημοσιευόμενα στὴν ἱστοσελίδα μας. Ἀναλόγως ἀντιπροσωπεύονται
οἱ διάφορες ὑφολογικὲς κατηγορίες καθὼς καὶ οἱ τρεῖς (συμβατικὲς)
ποσοτικὲς ὑποδιαιρέσεις τοῦ μικροῦ διηγήματος σὲ ὑπέρμικρο (ἕως 200
λέξεις), πολὺ σύντομο
(200-1000 λέξεις) καὶ
σύντομο (1000-2000 λέξεις) διήγημα.
Κάθε χρόνο ποὺ περνᾶ τὸ διεθνὲς ἐνδιαφέρον γιὰ τὸ μικρὸ διήγημα
τόσο στὸ πεδίο τῆς πρακτικῆς, δημιουργικῆς ἔκφρασης τῶν προσώπων
ὅσο καὶ σὲ ἐκεῖνο τῶν θεωρητικῶν καὶ ἐπιστημολογικῶν προσεγγίσεων
στὸ εἶδος, αὐξάνεται κατακόρυφα. Μόλις πρὶν ἕνα χρόνο, τὸν Ὀκτώβριο
τοῦ 2014, ἔγινε τὸ 8ο Διεθνὲς Συνέδριο Μικρομυθοπλασίας
στὸ Κεντάκι τῶν ΗΠΑ, ἐνῶ ἑτοιμάζεται τὸ ἑπόμενο διεθνὲς συνέδριο
στὸ Neuquen τῆς Αργεντινῆς τὸ 2016. Ἀπὸ τὴν ἵδρυσή του, τὸν Ἀπρίλιο
τοῦ 2010, τὸ ἱστολόγιό μας παρακολουθεῖ μὲ σειρὰ ἄρθρων καὶ συνεντεύξεων
τὶς διαφορετικὲς προσεγγίσεις καὶ ἐξελίξεις στὸ εἶδος. Γι’ αὐτὸ
καὶ ἀπὸ τὸν προηγούμενο τόμο μας καθιερώσαμε νὰ ὑπάρχει κάθε φορὰ
ἕνα «Ἐπίμετρο» ἐπικεντρωμένο ἀποκλειστικὰ στὸν θεωρητικὸ λόγο
γύρω ἀπὸ τὸ ἀντικείμενο τοῦ ἐνδιαφέροντος καὶ τῆς μέριμνάς μας:
τὸ μικρὸ διήγημα. Στὸ φετινό μας ἐπίμετρο περιλαμβάνονται τρία
τέτοια ἀξιοπρόσεκτα κείμενα: ἑνὸς Βάσκου συγγραφέα καὶ κριτικοῦ
λογοτεχνίας, τῶν τριῶν ἱδρυτῶν τῆς πιὸ διάσημης ἀνθολογίας
flash fiction τοῦ ἀγγλόφωνου κόσμου καὶ τὰ κύρια συμπεράσματα τοῦ 8ου
Διεθνοῦς Συνεδρίου Μικρομυθοπλασίας ποὺ προαναφέραμε.
* * *
Ἡ παρούσα «ἀκαταστασία»
τοῦ Διαδικτύου, ἡ καταστατικὴ καὶ πολιτικῶς ἐπιθυμητή, μαζὶ
μὲ τὴν λυτρωτικὴ γιὰ ὁμάδες καὶ ἄτομα ἐλευθερία τῆς ἔκφρασης, μᾶς
μαθαίνει καὶ κάτι ποὺ ὡς αὐτονόητο μέχρι χθὲς σήμερα τείνουμε νὰ
τὸ ξεχάσουμε ὁλοσχερῶς: ὅτι ἔκφραση
συνιστᾶ πρωτίστως μορφὴ
περιεχομένου, καὶ τόσο ἡ μορφὴ
ὅσο καὶ τὸ περιεχόμενο
ἀποτελοῦν ἀποκτήματα ἀκριβὰ πού, ἐκτὸς ἀπὸ συγκρότηση
ἐκφραζομένου προσώπου, προϋποθέτουν καλλιέργεια καὶ κριτήρια,
δηλαδὴ ἐνεργὴ συμπαρουσία παιδείας, παράδοσης καὶ συνέχειας.
Στὸν κόσμο τοῦ ἐντύπου οἱ προϋποθέσεις αὐτὲς —μολονότι δὲν ὑπῆρχαν
παντοῦ καὶ πάντα— γινόντουσαν εὐκολότερα ἀντιληπτές. Ὁ ἀπὸ τὰ κάτω
ἐκπολιτισμὸς τοῦ κυβερνοχώρου, ὁ ἀντίθετος τόσο στὶς ἐξουσιαστικὲς
χειραγωγήσεις κρατῶν καὶ συμφερόντων ὅσο καὶ στὸ αὐτοματικὸ καὶ ἀνεξέλεγκτο
ψυχόρμητο τῆς ἐπιθυμίας τοῦ καθενός, εἶναι ἕνα στοίχημα ποὺ δὲν
πρέπει νὰ χαθεῖ. Στὴν προσπάθεια αὐτὴ ὁ ἔντυπος κόσμος μὲ τὶς ἀξίες
καὶ τὰ θεσμισμένα ἀπὸ αἰῶνες κριτήριά του παραμένει συμπαραστάτης
μας.
Καὶ σ’ αὐτὸν ἐπιστρέφουμε γιὰ μιὰ ἀκόμη φορά.
Πηγή: Ἡρὼ Νικοπούλου – Γιάννης Πατίλης, Ἱστορίες Μπονζάι ’15. 61 Μικρὰ Διηγήματα. Μιὰ Ἀνθολογία (ἐκδ. Γαβριηλίδης, Ἀθήνα, 2015, σελ. 296), «Εἰσαγωγικὸ σημείωμα», σσ. 7-12.Ἡρὼ Νικοπούλου (Ἀθήνα, 1958). Σπούδασε ζωγραφικὴ καὶ σκηνογραφία στὴν Ἀνωτάτη Σχολὴ Καλῶν Τεχνῶν Ἀθηνῶν. Ἔχει κάνει πολλὲς ἀτομικὲς καὶ ὁμαδικὲς ἐκθέσεις στὴν Ἑλλάδα καὶ τὸ ἐξωτερικό. Δημοσίευσε τρεῖς ποιητικὲς συλλογές, ἕνα μυθιστόρημα καὶ τρεῖς συλλογὲς διηγημάτων. Τελευταῖο βιβλίο της: Ἀσφαλὴς πόλη (διηγήματα, ἐκδ. Γαβριηλίδης, 2015). Συνδιευθύνει τὴν ἱστοσελίδα γιὰ τὸ μικρὸ διήγημα Πλανόδιον-Ἱστορίες Μπονζάι. Ποιήματα, διηγήματα καὶ ἄρθρα της ἔχουν δημοσιευθεῖ στὸν περιοδικὸ καὶ ἡμερήσιο τύπο.Γιάννης Πατίλης (Ἀθήνα, 1947). Σπούδασε Νομικὰ καὶ Νεοελληνικὴ Φιλολογία στὸ Καποδιστριακὸ Πανεπιστήμιο καὶ ἐργάστηκε ὡς φιλόλογος στὴν δημόσια Μέση Ἐκπαίδευση (1970-2010). Δημοσίευσε ἕντεκα συλλογὲς ποιημάτων του, καθὼς καὶ δοκίμια, κριτικὲς καὶ φιλολογικὲς μελέτες. Ἐξέδωσε τὸ λογοτεχνικὸ περιοδικὸ Πλανόδιον (1986-2012) καὶ διατηρεῖ τὶς ἐκδόσεις του. Τὸ 2010 ἵδρυσε τὴν διαδικτυακὴ ἐπιθεώρηση γιὰ τὸ μικρὸ διήγημα Πλανόδιον-Ἱστορίες Μπονζάι τὴν ὁποία συνδιευθύνει ἔκτοτε μὲ τὴν πεζογράφο Ἡρὼ Νικοπούλου. |
Για όσους πάνε γυρεύοντας στο χώρο της Οικολογίας και του Πολιτισμού. Υπό τη διαχείριση του Γιάννη Σχίζα
Ημέρες ορειβασίας
Τρίτη 2 Φεβρουαρίου 2016
Ιστορίες Μπονζάϊ : Ετήσιος αμητός
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου