Του Γιάννη Σχίζα
Δημοιεύεται (κατά πάσα πιθανότητα) στην ΑΥΓΗ της 2.7.16
Δημοιεύεται (κατά πάσα πιθανότητα) στην ΑΥΓΗ της 2.7.16
Ο «Ιπτάμενος Ολλανδός», εκτός από όπερα
του Ρίχαρντ Βάγκνερ, ήταν μια δεισιδαιμονική φημολογία της εποχής των
μεγάλων ναυτικών ταξιδιών, για ένα πλοίο φάντασμα. Πρόσφατα ο θάνατος του
Έλληνα πιλότου Σπύρου Πισσάνου (1919- Ιούνιος 2016) έδωσε την ευκαιρία στο
διαδίκτυο να μιλήσει για τον «Ιπτάμενο Έλληνα», που διακρίθηκε στον Β Παγκόσμιο
πολεμώντας πάνω στα αμερικανικά φτερά,
όμως ο
συσχετισμός των δυο «ιπτάμενων» κάθε άλλο παρά μπορούσε να θεωρηθεί επιτυχής
: Η φαντασίωση των μεν ουδόλως ήταν συγκρίσιμη με την πραγματικότητα του Έλληνα μαχητή, που σε «προσωπικές»
συγκρούσεις στους ευρωπαϊκούς ουρανούς είχε
καταρρίψει 10 γερμανικά
καταδιωκτικά…
Την εποχή εκείνη μέχρι και τον Β Παγκόσμιο, το ευρύ ελληνικό κοινό έβλεπε
τους αεροπόρους ως ζογκλέρ και αισθανόταν δέος μπροστά στα πολεμικά
κατορθώματά τους.
Ένας από αυτούς, ο Δημήτριος Καμπέρος, έγινε τόσο γνωστός για
τις παράτολμες δράσεις του εναντίον των Τούρκων στον Α Βαλκανικό Πόλεμο, ώστε
το όνομά του αξιοποιήθηκε από τα λαϊκά στρώματα ως σημαίνον της αποκοτιάς
(τρελοκαμπέρος) – με αξιοσημείωτη μάλιστα χρησιμοποίηση και επί θηλυκών («τρελοκαμπέρω»). Ο Καμπέρος
πρωτοεισήγαγε την τεχνική των «χειροποίητων» βομβαρδισμών, έχοντας στο πιλοτήριο ένα καλαθάκι με χειροβομβίδες
(!), τις οποίες και εκτόξευε εναντίον
των εχθρικών δυνάμεων…
Ο Αντουάν Ντε Σαιντ-Εξυπερύ, γνωστός από το συγγραφικό του δημιούργημα «Ο μικρός
πρίγηπας» - που σε κάποια φάση θεωρήθηκε ως το πιο πολυδιαβασμένο ανάγνωσμα μετά τη Βίβλο και το «Κεφάλαιο» του Μαρξ! - υπήρξε
από τους πιο διάσημους προδρόμους της
πολιτικής αεροπορίας και συμμετείχε ως πιλότος στον μεγάλο αντιφασιστικό πόλεμο, χωρίς όμως να έχει την ίδια τύχη με τους
προηγούμενους : Το αεροπλάνο του εξαφανίστηκε σε μια αναγνωριστική πτήση στο
Τυρρηνικό πέλαγος , τον Ιούλιο του 1944.
Τότε ο Εξυπερύ ήταν ήδη μεγάλος στην ηλικία, είχε υποστεί στο παρελθόν μια
ισχυρή κρανιοεγκεφαλική κάκωση, είχε υπερκεράσει αποκλεισμούς που του έκαναν οι συνάδελφοι- κριτές του, είχε αρνηθεί μια
συμβατική παρουσία στον πόλεμο, ήταν διαθέσιμος για επικίνδυνες αποστολές .
Πάντως οι δράσεις του δεν θα
μπορούσαν να συγκριθούν με τις αεροπορικές –μέχρι θανάτου μονομαχίες - του Πισάνου, που ήταν απελπιστικά μοναχικές,
χωρίς τα αλαλάζοντα πλήθη της ρωμαϊκής αρένας ή τους καίσαρες που ενέκριναν τη ζωή ή το θάνατο
κάποιων…
Ο Πισάνος βίωσε ένα αντίστοιχο περιστατικό με το «τελευταίο και θανατερό»
του Εξυπερύ : Τον Μάρτιο του 1944 μια μηχανική βλάβη τον βύθισε στα περίχωρα της Χάβρης, όπου διασώθηκε από τους Γάλλους Μακί . Ήταν ένα μεγάλο τραύμα γι
αυτόν τον «υψιπετή» μαχητή, σεσημασμένο αντίπαλο
της χαμέρπειας , που μια ημέρα των
ημερών επέπρωτο να « γίνει σκοπός της ζωής μας» - θα έλεγα, αναποδογυρίζοντας
ένα στίχο του Εμπειρίκου….
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου