Την Τετάρτη 21 Δεκεμβρίου
στις 7μμ στο πολιτιστικό στέκι μπουκαδούρα (πάρκο
Λιμενικού Καλαμάτας)
Η Ελένη Παπαδάκη γεννήθηκε
το 1903 από εύπορη οικογένεια της Αθήνας. Είχε πάθος με το θέατρο, ήταν
πολύγλωσση και καταρτισμένη στην μουσική. Θεωρήθηκε η κορυφαία ηθοποιός της
γενιάς της μαζί με την Κατίνα Παξινού, με την οποία υπήρχε ανταγωνισμός για την
διανομή των ρόλων. Αυτή η σύγκρουση καταγράφηκε και στον Τύπο, με αρκετούς
κριτικούς να εκφράζουν τις αμφιβολίες τους τους για την προτίμηση που έδειχνε
το Εθνικό Θέατρο στην Παξινού.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiGLFqGM5o1fIbKHuN2wyk6l92txSH-NrbhlJ6URYcxbE9hKgJOiNs2BHw4szBiYn-vi5guZcFJEVQ4sgVPUbJaOP3qAfUJXma26BG8mrOaz38TjzBwRLl_KmgVIyjAt8Sxne-F0pWqlfM/s320/468217.jpg)
Έγινε ποίημα από
τον Άγγελο Σικελιανό και εικονογραφήθηκε σαν Αγία Ελένη από τον Φώτη Κόντογλου.
Η απώλειά της ενέπνευσε τρεις σημαντικούς νεοέλληνες συγγραφείς. Για τον Γιώργο
Θεοτοκά, η Παπαδάκη είναι η ανυστερόβουλη εκπρόσωπος της αστικής Αθήνας
που προσπαθεί με διαλλακτικούς τρόπους να επικοινωνήσει με τους Γερμανούς, ώστε
να μπορέσει να σώσει όσους πρόκειται να εκτελεστούν. Συμβολίζει μια συναινετική
πολιτική, η οποία προτάσσει την υπομονή, στοχεύοντας στις μικρότερες απώλειες
μέχρι τη φυγή των Γερμανών, γι' αυτό και στοχοποιείται από τους κομμουνιστές.
Για τον Μάνο Ελευθερίου, ο
θάνατος της Ελένης Παπαδάκη έχει να κάνει με καλλιτεχνικές αντιζηλίες οι οποίες
οδήγησαν στο στιγματισμό της στο Εθνικό Θέατρο και, τελικά, στο θάνατό της.
Αποπολιτικοποιείται και τοποθετείται στον μικρόκοσμο της καλλιτεχνικής
κοινότητας. Στον Μισέλ
Φάις, ο θάνατος της Παπαδάκη έρχεται ως κορύφωση μιας σκοτεινής εποχής
γεμάτης βία όπου οι εντολές ενός ανθρώπου ήταν εύκολο να δοθούν μέσα στην
σκληροπυρηνική, γραφειοκρατική αντίληψη εξουσίας.
Θα προβληθεί το ντοκιμαντέρ (2009, διάρκεια 52') του Γιάννη
Τζανετάκου από τη σειρά Εξιστορείν και Ιστορείν.
Θα σχολιάσει ο δικηγόρος
Δημήτρης Καούνης.
Τη συζήτηση θα
συντονίσει ο δημοσιογράφος Θανάσης Παντές.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου