Ημέρες ορειβασίας

Ημέρες ορειβασίας

Πέμπτη 16 Ιουνίου 2022

ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΣΤΙΚΗΣ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗΣ

 

του Μιχάλη Βιδάλη*

 


Ένας περίπατος στις γειτονιές της Αθήνας και όχι μόνο, θα αναδείξει στον έμπειρο παρατηρητή σημεία και στοιχεία, που τεκμηριώνουν την επικρατούσα αισθητική και αρχιτεκτονική αντίληψη. 

Γκράφιτι στις όψεις των κτιρίων, ακόμη και στα προσφάτως ανακαινισμένα δημόσια διατηρητέα κτίσματα ή σε αγάλματα, καθαρά Ελληνικό φαινόμενο (Σε άλλες χώρες το γκράφιτι απαντάται κάτω από γέφυρες, στις φαβέλες ή σε ειδικούς χώρους που παραχωρήθηκαν από την Πολιτεία).

Απορρίμματα, τσίχλες και αποτσίγαρα στα πεζοδρόμια, ακόμη και όταν υπάρχουν αρκετοί δημόσιοι κάδοι απορριμάτων στην άμεση περιοχή.

Εξωτερικές μονάδες κλιματιστικών διάσπαρτες στις όψεις του κτιρίου, ακόμη και όταν ο εξώστης (μπαλκόνι) είναι υπερμεγέθης και επιτρέπει την τοποθέτηση τους επί του δαπέδου ώστε να μην διακρίνονται. Οι προσόψεις εμφανίζονται ως να έχουν προσβληθεί από ιλαρά…

Τέντες στους εξώστες, κάθε λογής σχεδίου και χρώματος, γεγονός που υπονοεί έλλειψη στοιχειώδους συνεννόησης μεταξύ των ενοίκων του κτιρίου.

Μέρος του εξώστη ή ολόκληρος ο εξώστης έχει κλειστεί και μετατραπεί σε δωμάτιο. Όχι μόνο αυθαιρέτως, αλλά αντιαισθητικά.

Ενίοτε οι ένοικοι βάφουν τους εξωτερικούς τοίχους σε όποια απόχρωση επιθυμούν, όταν τα χρώματα συνήθως κοστολογούνται στην ίδια τιμή.

Τέλος, οι ένοικοι απλώνουν τα ρούχα τους όπως επιθυμούν, και ανεμίζουν κρεμάμενα από τον εξώστη. Θα μπορούσαμε να απαριθμήσουμε περισσότερα, αλλά, τα προαναφερόμενα είναι τα πλέον χαρακτηριστικά.

Ευτυχώς, το φαινόμενο να είναι καθολικό. Δεν μπορούμε παρά να αναρωτηθούμε, γιατί η εύπορη κοινωνική τάξη αποφεύγει αρκετά από τα παραπάνω (Δεν τίθεται θέμα οικονομικής ευμάρειας για πολλά εξ’ αυτών αφού η λογική και η δέουσα κοινωνική συμπεριφορά είναι ανέξοδη); Ευθύνεται το νεοελληνικό modus operandi; Για να μην κατηγορηθώ αδίκως ως αλαζόνας μεγαλοαστός, ας αναρωτηθούμε γιατί η εύπορη κοινωνική τάξη συνεννοείται τουλάχιστον στοιχειωδώς και διέπεται από μία έστω στοιχειώδη διάκριση και αστική ευγένεια;

Μήπως θίγουμε τις κοινωνιολογικές διαστάσεις του θέματος της νεοελληνικής αστικής αισθητικής;

 

© 2022 Μιχαήλ Α. Βιδάλης, Ph.D. & συνεργάτες ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΕΣ – ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ

   Τηλ.: (210)3314296

 



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου