Ημέρες ορειβασίας

Ημέρες ορειβασίας

Τρίτη, 23 Ιουλίου 2013

Δεκατρείς Δήμαρχοι αντιδρούν στο τουριστο-κτόνο νομοσχέδιο…..


13 Δήμαρχοι  νησιωτικών περιοχών( Αστυπάλαιας,  Θήρας, Ιθάκης, Ικαρίας, Καντάνου (Χανιά), Λειψών, Μήλου, Μυκόνου, Πάρου, Παξών, Σικίνου, Σκοπέλου,Σύρου) απευθύνονται στη Βουλή των Ελλήνων:


Αξιότιμες/οι κυρίες/οι Βουλευτές,

Θεωρούμε απαραίτητο να εκφράσουμε την ευθεία αντίθεση μας στις διατάξεις του νομοσχεδίου με τίτλο «Απλούστευση διαδικασιών για την ενίσχυση της τουριστικής επιχειρηματικότητας, αναδιάρθρωση του ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού και λοιπές διατάξεις»διότι πιστεύουμε πως θα συντελέσουν στη μη αναστρέψιμη υποβάθμιση του τουριστικού προϊόντος των νησιών μας και συνεπώς της τοπικής οικονομίας και του κοινωνικού ιστού.
Είμαστε αντίθετοι στη σαφή προτίμηση των νομοθετών υπέρ εκείνων των τουριστικών επενδύσεων που είναι ξένες προς το περιβάλλον, την κοινωνική και πολιτιστική ταυτότητα των νησιών μας, όπως των «οργανωμένων υποδοχέων τουριστικών δραστηριοτήτων» και των «σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων». Η θέση μας αυτή ενισχύεται από το γεγονός πως σε άλλες χώρες στις οποίες έχουν δοκιμαστεί, έχουν αποτύχει, με καταστρεπτικές επιπτώσεις για την εθνική τους οικονομία.
 Η παραθεριστική κατοικία δεν είναι τουριστική επένδυση και η μέση δαπάνη του παραθεριστή έχει αποδειχθεί πολλάκις κατώτερη από εκείνη των τουριστών. Συνεπώς, η στόχευση του νομοσχεδίου για αναβάθμιση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις προωθούμενες διατάξεις για την περαιτέρω δόμηση νέων κατοικιών, οδηγώντας στην υποβάθμιση του δομημένου περιβάλλοντος τη στιγμή που υπάρχουν 55.000 αδιάθετες κατοικίες σε εθνικό επίπεδο, το 44% των οποίων υπολογίζονται σε περιοχές ευαίσθητης κλίμακας και περιορισμένης φέρουσας ικανότητας,  όπως τα ελληνικά νησιά.
Παρόμοιες προσπάθειες στο παρελθόν, όπως το άρθρο 148 του νόμου 4070/2012 του Υπουργείου Υποδομών, με τίτλο «Χωροθέτηση οργανωμένων υποδοχέων τουριστικών δραστηριοτήτων και άλλες σχετικές διατάξεις», είχαν προκαλέσει την μαζική αντίδραση των Βουλευτών, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της κοινής γνώμης, με αποτέλεσμα την απόσυρσή τους. Επιπρόσθετα,  η κατάφωρη υποβάθμιση του φυσικού περιβάλλοντος μέσα από την εκμετάλλευση δασών, δασικών εκτάσεων και αιγιαλού καθώς και προστατευόμενων περιοχών, ενισχύει ακόμα περισσότερο το επιχείρημα μας πως το πρότυπο αυτό που προτείνεται μόνο υποβάθμιση του τουριστικού προϊόντος μπορεί να επιφέρει.
Ο τουρισμός, χάρις στα μοναδικά συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας, οφείλει να αποτελέσει έναν από τους κύριους μοχλούς ανάπτυξής της στη σημερινή κρισιμότατη συγκυρία, αλλά ως τουρισμός ποιότητας και όχι ως ένα είδος κτηματομεσιτικής δραστηριότητας.
Βάσει των παραπάνω σας ζητούμε να καταψηφίσετε τις διατάξεις του εν λόγω νομοσχεδίου που θίγουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των νησιών μας, ώστε να αποτραπεί η οικοπεδοποίηση και η καταστροφή τους, όπως άλλωστε επιθυμούν και οι συμπολίτες μας.


Για το ίδιο  θέμα παρατηρεί   η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού (Τριπόδων 28
105 58 Αθήνα , τηλ: 210 3225245, Email:
sepi@ellinikietairia.gr, www.ellet.gr ) :
       «το προωθούμενο σχέδιο νόμου υπό τον  τίτλο «Απλούστευση διαδικασιών για την ενίσχυση της τουριστικής επιχειρηματικότητας, αναδιάρθρωση Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού και λοιπές διατάξεις»  προωθεί παρωχημένες μορφές επενδύσεων που μακροπρόθεσμα θα καταβαραθρώσουν την εθνική μας οικονομία περαιτέρω, όπως αποδεικνύει η περίπτωση της Ισπανίας. Το νομοσχέδιο προκαλεί σοβαρά ερωτήματα για την αξιοπιστία και την επιστημονική τεκμηρίωση ορισμένων εκ των προτεινόμενων διατάξεων, που θίγουν τα απαράμιλλα συγκριτικά πλεονεκτήματα των νησιών και την οικονομική τους βάση…., κύριο χαρακτηριστικό του  είναι ότι ανοίγει το δρόμο για την μαζική δόμηση κατοικιών υπό το πρόσχημα της τουριστικής ανάπτυξης, αναπαράγοντας το αποτυχημένο πρότυπο άλλων χώρων, το οποίο αποτέλεσε και τον βασικό λόγο της οικονομικής και περιβαλλοντικής τους καταστροφής.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα των ρυθμίσεων που δείχνουν το πρότυπο τουριστικής ανάπτυξης που προωθεί , αψηφώντας τις μη αναστρέψιμες συνέπειες, όχι μόνο για το περιβάλλον, αλλά επίσης για την οικονομία και την κοινωνία, αποτελούν:
Ø            η χωροθέτηση οργανωμένων υποδοχέων τουριστικής δραστηριότητας και σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων στα νησιά. Λόγω των ευαίσθητων ισορροπιών που χαρακτηρίζουν τα νησιά (σε επίπεδο τοπίου, φυσικών και πολιτιστικών πόρων),  οι όποιες παρεμβάσεις θα πρέπει να σχεδιάζονται με βάση την ανάγκη της διατήρησης της μέγιστης δυνατής αυτονομίας των νησιών σε φυσικούς πόρους (ενέργεια, νερό,  κτλ) και άρα να είναι εφικτή μόνο όπου η φέρουσα ικανότητα το επιτρέπει.
Ø            η αφαίρεση του ανώτατου ορίου που μπορεί να καταλάβει η τουριστική εγκατάσταση σε σχέση με την επιφάνεια ενός νησιού.
Ø            η δυνατότητα χωροθέτησης οργανωμένων υποδοχέων τουριστικών δραστηριοτήτων και σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων σε περιοχές του δικτύου Natura 2000 και σε εθνικά πάρκα.
Ø            η -σχεδόν- οριζόντια αντιμετώπιση εκτάσεων διαφορετικής κλίμακας όσον αφορά το συντελεστή δόμησης.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου