Στο νέο φθινοπωρινό τεύχος τού «Αντιλόγου» που μόλις βγήκε από το τυπογραφείο και εντυπωσιάζει με τη φρεσκάδα, τον πλούτο και τη δύναμή του μπορείτε να διαβάσετε. Στο πρώτο μέρος:
• Δύο
εξαιρετικά διηγήματα γραμμένα από ισάριθμες, ιδιαίτερα προικισμένες γυναίκες
συγγραφείς: τη Δήμητρα Λουκά, («Είμαι μικρή κοπέλα ακόμα») και τη Τζούλια
Γκανάσου («Η αριστούχος»).
• Μία
φθινοπωρινή ανθοδέσμη από ωραία, ολόφρεσκα ποιήματα από τον κήπο τής σύγχρονης
ελληνικής ποίησης, τα οποία υπογράφουν οι: Σωτήρης Παστάκας, Χάρης Ψαρράς,
Αντωνία Μποτονάκη, Κώστας Ζωτόπουλος, Κώστας Λιννός, Εριφύλη Κανίνια.
• Ένα
εξόχως ενδιαφέρον δοκίμιο τού Γιώργου Αράγη που θα προκαλέσει συζητήσεις, στο
οποίο ο γνωστός κριτικός μάς εξηγεί με νηφαλιότητα και ισχυρά επιχειρήματα
γιατί σήμερα η συγγραφή μιας νέας Ιστορίας τής Λογοτεχνίας μας είναι
περισσότερο αναγκαία από ποτέ.
• Ένα
απόσπασμα από το σπουδαίο θεωρητικό έργο τού μεγαλύτερου κριτικού τής
αρχαιότητας μετά τον Αριστοτέλη, Διονυσίου Λογγίνου ή Ψευδολογγίνου «Περί
Ύψους», το οποίο συνδέεται άμεσα με το λογοτεχνικό μας παρόν, σε εισαγωγή και
μετάφραση τής Ευσταθίας Δήμου.
• Ένα
λαμπρό κείμενο τής Ευφροσύνης Μαντά- Λαζάρου για την επέτειο των πενήντα χρόνων
από την Τουρκική εισβολή στη μαρτυρική μεγαλόνησο Κύπρο.
• Ένα
θαυμάσιο διήγημα τού «πατριάρχη» των έργων φαντασίας και τρόμου και δασκάλου
τού Στήβεν Κινγκ, Χάουαρντ Φίλιπς Λάβκραφτ, ο οποίος έχει αποκτήσει ένα
τεράστιο πλήθος φανατικών θαυμαστών παγκοσμίως, (μεταξύ των οποίων και ο Μισέλ
Ουελμπέκ), σε μετάφραση και βιογραφικό σημείωμα τού Αλέξανδρου Κορδά.
• Ένα
ενδιαφέρον δοκίμιο τής Ευσταθίας Δήμου για την ανεξερεύνητη, μέχρι στιγμής,
στενή σχέση τής ποίησης με τον έρωτα και την ομορφιά, καθώς επίσης και ένα
υβριδικό κείμενο τής Ελένης Βαφειάδου (μεταξύ επιστολής και δοκιμίου) το οποίο
θίγει ένα θέμα που απασχολεί αρκετούς ανήσυχους ανθρώπους στην εποχή μας.
• Πέντε
ποιήματα τού εκ Μαδαγασκάρης γαλλόφωνου ποιητή Ζαν-Ζοζέφ Ρεμπεαριβέλο, σε
μετάφραση και βιογραφικό σημείωμα τής Ελένης Βελέντζα, καθώς και τρία ερωτικά
ποιήματα των Καρλ Σάντμπεργκ, Γεχούντα Αμιχάι και Ντέλμορ Σουάρτς σε μετάφραση
και σχόλιο τού Νίκου Λάζαρη.
ΚΡΙΤΙΚΑ
ΚΕΙΜΕΝΑ
«ΕΞΩ ΑΠΟ
ΤΑ ΔΟΝΤΙΑ»
ΚΑΙ
ΔΗΚΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ
•
Στις Αντιλογίες που αποτελούν την αιχμή τού δόρατος τού περιοδικού, ο Νίκος Λάζαρης δίνει τον τόνο με δύο, αυτή τη φορά, κριτικά κείμενα: στο πρώτο, υποστηρίζει (τεκμηριώνοντας την άποψή του με ισχυρά αποδεικτικά στοιχεία) ότι ο Αντώνης Δ. Σκιαθάς στη πρόσφατη ποιητική συλλογή του «Αφανείς Μύθοι» κακοποίησε βάναυσα την ποίηση και τη γλώσσα. Ενώ στο δεύτερο κείμενο, ασκεί κριτική στην τολμηρή, ογκώδη αυτοβιογραφία τού σημαντικού μουσικοκριτικού Γιώργου Λεωτσάκου, υπό τον τίτλο «Ισοβίτης στο ελληνικό κάτεργο», στην οποία δεσπόζει το οξύ καταγγελτικό στοιχείο για πρόσωπα και πράγματα τής εντόπιας μουσικής, πολιτισμικής και δημοσιογραφικής ζωής.• Η Θεώνη
Κοτίνη («Οι αλλεπάλληλες διαθλάσεις τού ποιητικού εγώ») αναλύει με τον δικό της
προσωπικό τρόπο τη συγκεντρωτική έκδοση των ποιημάτων τού Θάνου Σταθόπουλου «Η
διασκευή τού εαυτού μου στις 0.6.30» και καταλήγει σε ένα συμπέρασμα το οποίο
θα πρέπει, λογικά, να προβληματίσει τον ποιητή, αλλά και όσους έχουν εγκωμιάσει
το βιβλίο του.
• Ο Τάσος
Αναστασίου («Ένα αξιόλογο μυθιστόρημα») πιστεύει, και το αποδεικνύει με
πειστικά επιχειρήματα, ότι το μυθιστόρημα τής Αγγέλας Καστρινάκη «Έρωτας στον
καιρό τής ειρωνείας» στην πρόσφατη αναθεωρημένη έκδοσή του, παρά τα ελάχιστα,
επιμέρους ψεγάδια του, είναι το πιο σημαντικό έργο μέχρι στιγμής τής γνωστής συγγραφέως
και πανεπιστημιακού.
• Ο
Αλέξανδρος Κορδάς κάνει κάτι ασυνήθιστο για έναν κριτικό: αγνοώντας την
επικαιρότητα, παρουσιάζει την ποιητική συλλογή τού Νίκου Βιολάρη «Αχτίδες
νυκτόβιες» η οποία εκδόθηκε πριν από δεκαπέντε χρόνια, εγκωμιάζει τα θετικά της
στοιχεία, υπογραμμίζει την αυθεντικότητα τόνου που διακρίνει αυτόν τον ποιητή,
διαπιστώνοντας τελικά ότι αποτελεί μία γνήσια ποιητική περίπτωση η οποία αξίζει
την προσοχή μας.
• Ο
νεαρός Ρωμανός Αναστασίου ( «Σαν ένα πρόσωπο ζωγραφισμένο στην άμμο τής ακρογιαλιάς»)
εκθειάζει τις ποικίλες αρετές τού βιβλίου τού Ηρακλή Δ. Λογοθέτη «Η αισθητική
ανθρωπολογία στον κινηματογράφο τού Θανάση Ρεντζή» και εξαίρει την ξεχωριστή
σημασία του στο είδος των εμβριθών, ελκυστικών δοκιμίων τα οποία αναφέρονται σε
κινηματογραφικούς δημιουργούς.
• Η
Ειρήνη Παραδεισανού («Όταν η φρίκη συναντά την ελευθερία») πλέκει το εγκώμιο
τού αλληγορικού αφηγήματος τού Δημήτρη Τσεκούρα «Η Πόρτα», το οποίο, κατά την
άποψή της, αρνείται κάθε ταξινόμηση, υπογραμμίζοντας με έμφαση ότι αυτός και
μόνον ο λόγος αρκεί για να το κατατάξουμε στο είδος τής αυθεντικής λογοτεχνίας.
Η
«ΠΕΡΣΕΦΟΝΗ» ΤΟΥ ΡΙΤΣΟΥ
ΚΑΙ ΟΙ
ΑΝΑΧΡΟΝΙΣΤΙΚΟΙ
ΕΞΩΦΡΕΝΙΣΜΟΙ
ΤΗΣ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ
• Οι
πολυάριθμοι φίλοι τού θεάτρου έχουν τη δυνατότητα να απολαύσουν δύο έξοχα
κείμενα: την υποδειγματική κριτική τής Μαρώς Τριανταφύλλου («Γοητευτικό δίπολο
σκότους-φωτός») για την παράσταση τής «Περσεφόνης» τού Γιάννη Ρίτσου σε
εξαιρετική σκηνοθεσία τής Άσπας Τομπούλη, και ένα υπέροχο, δηκτικό άρθρο τού
Ηρακλή Δ. Λογοθέτη για τους αναχρονιστικούς εξωφρενισμούς που παρακολουθήσαμε
φέτος το καλοκαίρι στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου.
• Το
τεύχος ολοκληρώνεται με τη στήλη IN MEMORIAM, όπου για άλλη μία φορά θρηνούμε
την απώλεια σημαντικών ανθρώπων των Γραμμάτων και τής τέχνης, ανάμεσα στους
οποίους περιλαμβάνονται και μερικοί αγαπημένοι φίλοι: Αγγέλα Φωκά, Τζένη
Μαστοράκη, Θανάσης Βαλτινός και Άγγελος Μαντάς.
ΠΟΥ ΘΑ
ΒΡΕΙΤΕ ΤΟΝ ΑΝΤΙΛΟΓΟ
Το
πέμπτο, φθινοπωρινό τεύχος τού ΑΝΤΙΛΟΓΟΥ μπορείτε να το προμηθευτείτε στην τιμή
των έξι ευρώ, στα εξής βιβλιοπωλεία:
1.Πολιτεία,
Ασκληπιού 1-3, τηλέφωνο 210-3600235 2. Ναυτίλος, (Χαριλάου Τρικούπη 28,
τηλέφωνο 210- 3616204). 3. Επί λέξει, (Ακαδημίας 32 και Λυκαβηττού, τηλέφωνο
210- 3388054). 4. Εναλλακτικό βιβλιοπωλείο (Θεμιστοκλέους 37, τηλέφωνο 210-
3802644). 5. Κωστής Τσιοπελάκος, (Ασκληπιού 15, Τρίκαλα, τηλέφωνο 24310 26967).
6. Βιβλιοπωλείο-Καφεαναγνωστήριο Έρμα, Έκτορος 43, Λευκωσία, Κύπρος, τηλέφωνο
35722346770. Μπορείτε, επίσης, να γραφτείτε συνδρομητές κι έτσι να ενισχύσετε
με έναν πιο ουσιαστικό τρόπο το περιοδικό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου