
Η αρχή αυτών των εκδηλώσεων γίνεται με την αναδρομική έκθεση του Δημήτρη
Κόκκορη. Ο πιο αγαπημένος μαθητής του
Παρθένη κάνει για εβδομήντα χρόνια μια υπαιθριστική τοπιογραφία με έναν
ιδιαίτερο τρόπο.
Οι συμβολικές συνθέσεις του δασκάλου που χαρακτηρίζονται από
τη σχηματοποίηση των μορφών, τα κολπωτά περιγράμματα με τις λεπτές πινελιές
χρώματος που μόλις σκεπάζουν το πανί γίνονται
στον Κόκκορη λυρικά τοπία. Έχει ενδιαφέρον ο τρόπος με τον οποίο
ζωγραφίζει ο καλλιτέχνης. Οι μορφές του
είναι κυριολεκτικά φωτεινές πηγές για όλη τη ζωγραφική επιφάνεια, κάτι που,
άλλωστε, πρώτος δίδαξε ο Παρθένης. Ο Κόκκορης επαναλάμβανε (συνέντευξη στη
εφημερίδα Η ΑΥΓΗ, 2007) ότι ο δάσκαλός του δεν έλεγε απλά σε ένα σημείο του
πίνακα «εδώ φωτεινό», αλλά εξηγούσε γιατί έπρεπε να είναι φωτεινό και πως
πρέπει να είναι η γραμμή από την πλευρά του φωτεινού. Εξηγούσε κάθε γραμμή.
Είναι εμφανές στο έργο του Κόκκορη ότι οι γραμμές δεν είναι ποτέ σταθερές αλλά
μεταθετές, ανάλογα με το φωτισμό. Δηλαδή στα αντικείμενα δεν υπάρχει ένα
γεωμετρικά εξακριβωμένο σχέδιο, αλλά αλλοιώνεται από το φωτισμό. Το ίδιο και με
το μοντέλο που παίρνει και αυτό τη θέση του αντικειμένου. Το φως τρώει τη
σκιά. έλεγε ο Παρθένης και επαναλάμβανε
ο Κόκκορης.
Συνήθως κρατάει το έργο του τόσο ανοιχτό προς
το έργο του Παρθένη ώστε στην αρχή να πιστέψουμε, βλέποντας τα έργα του, ότι ο
κύκλος έχει κλείσει και ότι είμαστε πίσω στην ναυαγισμένη μαθητεία του
μεταγενέστερου ζωγράφου. Όμως τα πράγματα δεν είναι έτσι. Ο Κόκκορης τοποθετεί
τα καμπύλα περιγράμματα σε δεύτερο επίπεδο προς όφελος των πιο αυστηρών
ευθειών. Η γραμμή είναι η γλώσσα του, ταυτίζοντας την πνευματική αποστολή της
τέχνης με το σχέδιο, αφού μόνο αυτό μπορεί να προχωρήσει, όπως πολλές φορές
έλεγε, στη σύνδεση του ορατού με το αόρατο. Το έργο του κρατιέται πάντα ανοιχτό
προς τον πρόδρομο και το αλλόκοτο αποτέλεσμα που κατορθώνει είναι ότι το
επίτευγμα του νέου έργου το κάνει να φαίνεται στα μάτια μας όχι σαν κάτι που
έγινε από τον πρόδρομο, αλλά σαν ο ίδιος ο μεταγενέστερος ζωγράφος να έκανε το
αντιπροσωπευτικό έργο του προδρόμου. Αυτήν την ιδιαίτερη και ταυτόχρονα κομψή
πρόθεση παρατηρούμε στα έργα του Δημήτρη Κόκκορη και είναι για πρώτη φορά που η
ρεαλιστική τοπιογραφία, γιατί ο ζωγράφος υπήρξε κυρίως τοπιογράφος, συνδέεται
με τα αξιώματα του Γιούγκενστιλ.
Διάρκεια: από την Παρασκευή
18 Οκτωβρίου έως την Κυριακή 1η Δεκεμβρίου 2013.
εγκαίνια: Παρασκευή 18
Οκτωβρίου στις 19.30
Yμηττού 64 Χολαργός
Ώρες λειτουργίας:
Τρίτη έως Παρασκευή, 18:00
έως 22:00,
Σάββατο και Κυριακή, 11:30
έως 14.30.
Ξεναγήσεις,
πρωινά Τρίτης-Πέμπτης, κατόπιν συνεννοήσεως.
Είσοδος ελεύθερη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου