Ημέρες ορειβασίας

Ημέρες ορειβασίας

Πέμπτη, 22 Αυγούστου 2013

Κιτσοφρένεια

Από δικτυακό τόπο προσκείμενο στη Νέα Δημοκρατία (ANTINEWS)αντλώ  στοιχεία για μια «εθνικιστική κατασκήνωση»,  που οργάνωσε η Χρυσή Αυγή προ εβδομάδων τινών στην Κρήτη. Η κατασκήνωση  υποτίθεται ότι  απέβλεπε στο να αναβιώσει τον τρόπο ζωής των Αρχαίων Ελλήνων.
Οι  εικόνες  αθλουμένων με ακόντια και με ασπίδες στο σωτήριο έτος 2013 μΧ,  έχουν  το  στοιχείο της  κωμικής παραδοξότητας.  Οι λεγάμενοι είναι βεβαίως  προτιμότεροι από τυχόν αθλούμενους με πολυβόλα και  αλεξίσφαιρα γιλέκα,  αν και η ενασχόλησή τους  έστω και με μουσειακά πολεμικά εργαλεία καλλιεργεί ένα πνεύμα επιθετικότητας προς τον πολιτικό τους περίγυρο.
  Πολλές από τις «αναβιώσεις» που κατά καιρούς επιχειρήθηκαν από διάφορους, όπως επίσης και πολλές παρεμβάσεις στο χώρο από επίδοξους σωτήρες του Αρχαίου Πνεύματος, ήταν πραγματικά της πλάκας. Υπενθυμίζω  το εγχείρημα της εγκατάστασης γιγαντο-γλυπτού στον βορειοελλαδίτικο χώρο με τη μορφή του Μεγάλου Αλεξάνδρου, ή  τη δημιουργία Αρχαίας Πόλης στον Όλυμπο στη δεκαετία του 80.
Όσοι θεωρούν  την υπόθεση του κιτς καθαρώς υποκειμενική, θα πρέπει να σκεφθούν  ότι το κιτς συνιστά πρωτίστως  «περιβαλλοντική ασυναρτησία»  – όσο ένα εξοχικό σε στυλ ελβετικού σαλέ στην (δεινώς χειμαζόμενη…) ανατολική Αττική  ή όσο μια τετραόροφη πολυκατοικία σε μυκονιάτικο στυλ σε κάποιο κυκλαδονήσι… Το  ενδυματολογικό  κιτς  συνίσταται από το αναντάν-μπαμπαντάν  των χρωμάτων ή από τα κουστούμια της  προτιμήσεως του Δημοσθένη Βεργή, το μαγειρικό κιτς εκπροσωπείται από τη σύνθεση «κρέμα σαντιγύ + σκορδαλιά (με πρόσθετες παστές σαρδέλες…), ενώ  το κιτς εσωτερικής διακόσμησης  εκπροσωπείται από ένα Νταλί τοποθετημένο πάνω από την κούνια μωρού….
Στον Χρήστο Παπουτσάκη του ιστορικού περιοδικού ΑΝΤΙ  ανήκει η πρωτοβουλία της εισαγωγής της έννοιας του κιτς στον ελληνικό δημόσιο λόγο -  με χώρα προελεύσεως  τη Γερμανία (  Kitsch). Έκτοτε η πρόγκα διανοουμένων και διανοουμενιζόντων  απέκτησε ένα σοβαρό ιδεολογικό όπλο, που όμως  δεν απέτρεψε  πολλές από τις  δυσμορφίες και δυσπλασίες του χώρου και των μορφών.
Τελευταίο και καθόλου ασήμαντο : Στον διάλογο του ANTINEWS με αφορμή το ακροδεξιό κιτς, ένας εκ των συμμετεχόντων [el greco ] καταθέτει μια εντυπωσιακή περιγραφή του ξεκαρδιστικού  κιτς  της απριλιανής δικτατορίας ….

Η γελοιωδέστερη όλων καλλιτεχνική έκφραση των συνταγματαρχών ήταν οι εκδηλώσεις που ελάμβαναν χώρα στο Παναθηναϊκό Στάδιο προς τιμήν της «πολεμικής αρετής των Ελλήνων»… Εν μέσω χειροκροτημάτων και μπροστά σε μια λύρα, που για χορδές είχε πυρσούς, η Κλειώ Δενάρδου τραγουδούσε το «Που να ν ο ίσκιος σου Θεέ, να ρθω να προσκυνήσω»… Αρχαίες τριήρεις και το πολεμικό «Αβέρωφ», φτιαγμένα από φελιζόλ σύρθηκαν μέσα στο Στάδιο πάνω σε στρατιωτικά οχήματα, ενώ στον λόφο του Αρδηττού αξιωματικοί από όλα τα σώματα καθώς και εύζωνοι περιέβαλλαν μεγαλοπρεπώς το ομοίωμα του πτηνού. Ενα τεράστιο τιμόνι πλοίου είχε στηθεί πάνω σε λουλουδένια βάση, καθώς εισέβαλλαν μικρογραφίες πυραύλων, σκάλες στις οποίες κατέληγαν οι αχτίδες του ηλίου της 21ης Απριλίου, διάφορα ικριώματα και κατασκευές στον ρόλο προπομπών του κυρίως θεάματος, το οποίο ακολουθούσε… Εκατοντάδες νεαροί και νεαρές πάνω σε άλογα και άρματα ντυμένοι αρχαίοι Ελληνες, Ρωμαίοι, Καρχηδόνιοι, Αραβες, Βυζαντινοί, Πέρσες, μακεδονομάχοι με μουστάκια… Δεν έλλειπαν και οι μεταμφιεσμένοι σε κομμουνιστές, Κορεάτες, Ιταλούς, Γερμανούς, οι οποίοι ήταν οι εχθροί της Ελλάδας, που έδωσαν μάχες μπροστά στις κατάμεστες κερκίδες του Σταδίου για να επικρατήσει στο τέλος και να στεφανωθεί η… «πολεμική αρετή των Ελλήνων».
Το απαράμιλλο θέαμα ολοκληρωνόταν με τους πεζοναύτες που έπεφταν από ελικόπτερα με σχοινιά στο κέντρο του Σταδίου και τον συγκινημένο Γεώργιο Παπαδόπουλο, ο οποίος έσπευδε να χαιρετήσει και να συγχαρεί τα πλήθη.
Ενα εθνικοπατριωτικό κιτς σε όλο του το μεγαλείο…¨





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου