του Χάρη Ναξάκη*
Ο Ζαν-Μαρκ Μαντοζιό,στο βιβλίο του « Μισέλ Φουκώ η
μακροημέρευση μιας απάτης», εκδ. Μάγμα, συνεχίζει την αποδόμηση των
υπερτιμημένων Γάλλων φιλοσόφων, που ξεκίνησε ο Μ.Ονφρέ με το δοκίμιο του για
τον Ντε Σάντ. Στο δοκίμιο αυτό μέσω μιας καταιγιστικής κριτικής
αποδεικνύεται ότι ο Ντε Σαντ όχι μόνο
δεν είναι ένας εκφραστής της αυθεντικής σεξουαλικής απελευθέρωσης, αλλά είναι
ένας εκφραστής της θανατηφόρας ατομικιστικής ιδεολογίας, διότι η απελευθέρωση
από την ενοχοποίηση του σώματος και της σεξουαλικότητας από την
ιουδαιοχριστιανική παράδοση δεν νομιμοποιεί μια σεξουαλικότητα χωρίς ηθική, μια
μηδενιστική χρήση της σάρκας, που οδηγεί στην απόλαυση του κακού, φτάνοντας
μέχρι στο να εξυμνεί την παιδοφιλία. Στην ίδια άλλωστε εξύμνηση του Ντε Σαντ
είχε προβεί και ο Φουκώ όταν εκθείαζε τις οριακές εμπειρίες, τον άκρατο
ηδονισμό και την υπερσεξουαλικοποίηση για να πάρει αργότερα αποστάσεις από την
ιδεολογία της θανατηφόρας «σεξουαλικής απελευθέρωσης» του Σαντ.
Αλλά, όπως πολύ τεκμηριωμένα αναλύει ο Μαντοζιό στο βιβλίο του,ο Φουκώ αυτό έκανε μια ζωή. Με την ίδια ευκολία που δήλωνε στρουκτουραλιστής, φιλομαοϊκός ,υποστηρικτής των νέων φιλοσόφων(Αντρέ Γκλύξμαν,κ.τ.λ), οπαδός του δήθεν καταραμένου, ελευθεριακού και παραβατικού Ντε Σαντ, στη συνέχειαχωρίς καμμιά εξήγηση αποποιούνταν όλες τις παραπάνω ταυτότητες του.
Αλλά, όπως πολύ τεκμηριωμένα αναλύει ο Μαντοζιό στο βιβλίο του,ο Φουκώ αυτό έκανε μια ζωή. Με την ίδια ευκολία που δήλωνε στρουκτουραλιστής, φιλομαοϊκός ,υποστηρικτής των νέων φιλοσόφων(Αντρέ Γκλύξμαν,κ.τ.λ), οπαδός του δήθεν καταραμένου, ελευθεριακού και παραβατικού Ντε Σαντ, στη συνέχειαχωρίς καμμιά εξήγηση αποποιούνταν όλες τις παραπάνω ταυτότητες του.
Η ανευθυνότητα αυτή
του Φουκώ να αλλάζει συνεχώς απόψεις και να ακολουθεί την ιδεολογική μόδα κάθε
περιόδου, χωρίς να αισθάνεται την ανάγκη μιας κάποιας εξήγησης, λέει ο Μαντοζιό
θυμίζει το αρχαίο αστείο ενός μαθητή του Ηράκλειτουπου επαναλάμβανε μονότονα
στον συνομιλητή του ότι τα «πάντα ρει», όλα συνεχώς αλλάζουν, δεν διασχίζεις
δυο φορές το ίδιο ποτάμι. Ο συνομιλητής του εκνευρισμένος του δίνει μια δυνατή
μπουνιά και όταν στη συνέχεια διαμαρτυρήθηκε ο μαθητής του Ηράκλειτου πήρε την
απάντηση, δεν χτύπησα εσένα, καθώς δεν είσαι ο ίδιος με αυτόν που μόλις έφαγε
την μπουνιά. Δεν θα σταθώ όμως περισσότερο στις παλινωδίες του Φουκώ, εκτός από
μια επιγραμματική αναφορά στην κραυγαλέα αντίθεση ανάμεσα στις θεωρητικές του
θέσεις για τον εξουσιαστικό χαρακτήρα της τιμωρίας και της θέσης του ότι η λαϊκή δικαιοσύνη σημαίνει ότι οι μάζες έχουν
δικαίωμα να εκτελούν αυθόρμητα, χωρίς διαμεσολάβηση κανενός θεσμού, όσους δεν
συμπαθούν. Σε μια συνομιλία μάλιστα που είχε με τον Τσόμσκι έφτασε να πει ότι
αν το προλεταριάτο πάρει την εξουσία πρέπει να την ασκήσει αιματηρά, βίαια και
δικτατορικά.
Ο Φουκώόμως, εκτός από το ταλέντο του στις παλινωδίες ,είχε
την ικανότητα να παρουσιάζει ως καινούργιο κάτι που ήταν ήδη πολύ γνωστό.Η
υποκειμενικότητα, λέει ο Φουκώ, είναι μια μοναδικότητα χωρίς ουσία, έχει
απεριόριστη πλαστικότητα, η ανθρώπινη φύση δεν υφίσταται καθαυτή, διαμορφώνεται
συνεχώς από την κοινωνία, την εξουσία ως δύναμη κυριαρχίας και από τα άτομα που
αντιδρώντας στα κυρίαρχα πρότυπα παράγουν νέα υποκειμενικότητα. Το ότι η
υποκειμενικότητα είναι κοινωνική κατασκευή δεν είναι βέβαια ιδέα του Φουκώ αλλά
του διαφωτισμού, του μαρξισμού, και του αναρχισμού, που θεμελίωσαν την
αισιόδοξη ανθρωπολογία, διατυπώνοντας την άποψη ότι ο άνθρωπος είναι φύσει
καλός ή μια άγραφη πλάκα, που την διαμορφώνει η κοινωνία, ο πολιτισμός. Σύμφωνα
με αυτήν την αισιόδοξη ανθρωπολογία η ανθρώπινη ταυτότητα προέκυψε μέσω της
ρήξης με την φύση και περιλαμβάνει μόνο επίκτητα και όχι έμφυτα χαρακτηριστικά.
Ο ανταγωνισμός, η ιδιοτέλεια, είναι πλέον πολιτιστικό δημιούργημα, εξωτερικό
γνώρισμα της υποκειμενικότητας και για αυτό η κοινωνία μέσω της παιδείας, της
παιδευτικής- πολιτισμικής δημιουργίας, της ελευθεριακής διαπαιδαγώγησης, θα
υπερβεί αμετάκλητα τα ένστικτα, τη φύση και θα δημιουργήσει το νέο άνθρωπο, μια
ελεύθερη και αλληλέγγυα κοινωνία. Ο άνθρωπος είναι κοινωνική κατασκευή, όπως
βέβαια και το φύλλο-άνδρας ή γυναίκα δεν γεννιέσαι αλλά γίνεσαι.
Ο διανοούμενος που εισήγαγε, για να ασκήσει κριτική στην
εξουσία, την έννοια της βιοεξουσίας, της μετατροπής δηλαδή της πολιτικής σε μια
«κοινωνική ιατρική», που έχει ως σκοπό την υπακοή των ατόμων και την διαχείριση
όλων των όψεων της ζωής του ανθρώπου, άνοιξε τον δρόμο για την εφαρμογή της
βιοεξουσίας όταν περιγράφει το άτομο ως ένα υποκείμενο χωρίς ουσία. Ο άνθρωπος
χωρίς ιδιότητες, χωρίς ουσία, είναι μια υποκειμενικότητα που πάνω της εγγράφει
η εξουσία ή «η λαϊκή εξουσία», όποια ταυτότητα θέλει.Υπάρχει όμως μια αλήθεια:
ο άνθρωπος είναι μια σύνθεση, ενότητα της βιολογικής και της κοινωνικής του
φύσης, συνδυασμός της ατομικότητας, που εμπεριέχει την ανταγωνιστικότητα και
της συλλογικότητας. Στο παρακάτω παράδειγμα αποτυπώνονται τα αποτελέσματα της παραβίασης της παραπάνω
αλήθειας και της υιοθέτησης της άποψης ότι ο άνθρωπος δεν περιορίζεται από την
φύση του, είναι μια κοινωνική κατασκευή,είναι πλήρως «κατασκευάσιμος». Η
τραγική τύχη βέβαια της Μπρέντα θα ωχριά στο άμεσο μέλλον μπροστά στα
παραδείγματα της τεχνολογικής ουτοπίας του μετανθρώπου.Αύγουστος 1965. Το
ζεύγος Ρέιμερ από τον Καναδά απέκτησε δυο δίδυμα αγόρια, τον Μπρούςκαι τον Μπράιαν, αλλά κατά την διάρκεια περιτομής, επειδή έπασχαν από
φίμωση, το ένα από τα δυο αγόρια, ο Μπρους ,έπαθε σοβαρή βλάβη στο πέος. Οι
απελπισμένοι γονείς πείθονται από τον
γιατρό Τ.Μόνει, καθηγητή ψυχιατρικής στο πανεπιστήμιο Τ.Χοπκινς, ότι το αγόρι
μπορεί να ζήσει φυσιολογικά αν συνεργαστεί η επιστήμη με την ανατροφή
τουπαιδιού. Το παιδί κάτω από την καθοδήγηση του γιατρού πρέπει να μεγαλώσει ως
κορίτσι και έτσι του δόθηκε το όνομα Μπρέντα, υποβλήθηκε σε εκτομή όρχεων και
σε χορήγηση οιστρογόνων και υποχρεώνονταν να υποδύεται ότι έρχεται σε
σεξουαλική επαφή με τον αδερφό της. Το νοσηρό αυτό περιβάλλον οδήγησε την Μπρέντασε
απόπειρες αυτοκτονίας και τους γονείς σε αλκοολισμό και κατάθλιψη. Το 1997 το
απεχθές πείραμα γίνεται γνωστό αλλά το τραγικό τέλος δεν θα αργήσει. Ο αδερφός
της Μπρέντα πεθαίνει από υπερβολική δόση αντικαταθλιπτικών χαπιών και η ίδια
στην συνέχεια αυτοκτονεί.
*καθηγητής οικονομικών στο
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Δημοσιεύεται στην Εφημερίδα των Συντακτών
Δημοσιεύεται στην Εφημερίδα των Συντακτών
charisnax@yahoo.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου