του Γιάννη Σχίζα
Οτιδήποτε συμβαίνει στο διάστημα φαίνεται να έχει μέσα του μια δυναμική ταχείας παλαίωσης, έτσι ώστε, πριν καν ξεκινήσει κανείς να περιγράφει κάτι, αισθάνεται ότι αυτό το κάτι είναι παρωχημένο... Παρ' όλα αυτά υπάρχουν νέα μακρόπνοα, που πρέπει να περάσει καιρός μέχρι να θεωρηθούν παλαιωμένα: Παραδείγματος χάρη το ότι η Space X, εταιρεία που πρωτοστατεί στην εξερεύνηση του διαστήματος, έχει αρχίσει να εγκαθιστά το τροχιακό Διαδίκτυο, που θα παρέχει «παγκόσμια και χαμηλού κόστους πρόσβαση στο Ίντερνετ»...
Η εταιρεία προχωρά στην εγκατάσταση ενός δικτύου δορυφόρων που ονομάζεται Starlink, και το οποίο στην πλήρη του ακμή θα περιλαμβάνει μέχρι και 12.000 δορυφόρους. Το νούμερο φαίνεται μικρό για ένα κόσμο ασύλληπτου μεγέθους, όπως αυτόν που ορίζεται από μια ακτίνα 550 χιλιομέτρων γύρω από τη Γη, όμως οι δορυφόροι κινούνται γρήγορα και η πρόσκρουσή τους με άλλες διαστημικές συσκευές είναι άκρως πιθανή... Πράγμα το οποίο σημαίνει ότι η ασφάλεια της κυκλοφορίας αυτής πιθανόν να εναποτεθεί στα χέρια ενός τρίτου, που θα λέγεται «Ελεγκτής Διαστημικής Κυκλοφορίας»...
Σε εποχή κυριαρχίας του νεοφιλελευθερισμού η ανάθεση των διαστημικών δρώμενων σε ιδιώτες δεν φαίνεται να έχει τίποτε το παράδοξο. Όμως, 33 χρόνια από τη μεγάλη καταστροφή που έπληξε το διαστημικό πρόγραμμα των ΗΠΑ εξαιτίας της επιμονής μιας ιδιωτικής εταιρείας στην εκτόξευση του Challenger, φαίνεται ότι το μήνυμα δεν παρελήφθη: Ότι δεν έγινε κατανοητό πως η ασφάλεια, η ταχύτητα, η οικονομία, που αποτελούν παραμέτρους της αερομεταφοράς, πρέπει να λαμβάνονται υπόψη χωρίς τυχοδιωκτισμούς.
Εν τω μεταξύ πολλές αλλαγές συμβαίνουν και στον «ενδιάμεσο χώρο» - αν έτσι ονοματίσουμε τον χώρο μεταξύ του διαστήματος και της επιφάνειας της Γης... Η πρώτη από αυτές αφορά το «υβριδικό» αυτοκίνητο - αεροπλάνο («αυτοκινητοπλάνο»), που ομολογουμένως δεν είναι και τόσο απίθανο, από τη στιγμή που ένα συμβατικό αεροπλάνο ήδη είναι και λίγο αυτοκίνητο. Αυτό πραγματικά που είναι ασύλληπτο είναι το υβρίδιο αεροπλάνου- ελικοπτέρου, που αποτελεί νεωτερισμό όχι μόνο για την τεχνική του αλλά και για τον ελαχιστοποιημένο περίγυρο που απαιτεί για την προσ-απογείωσή του... Η λειτουργία ενός τέτοιου «αεροπλανόπτερου» (=αεροπλάνο + ελικόπτερο) θα έκανε περιττή τη χρησιμοποίηση τεράστιων εκτάσεων γης σε περιαστικές περιοχές, που απαιτούν ειδική διαμόρφωση και περιφρούρηση. Αλλά και στην τρέχουσα φάση, ένα «αεροπλανόπτερο» θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για μετακινήσεις συγκεκριμένου σημείου σε συγκεκριμένο σημείο, χωρίς τη μεσολάβηση αεροδρομιακών χώρων... Όλα δείχνουν ότι ο καιρός για αεροπλάνα χωρίς τη συμβατική διαδικασία απογείωσης δεν είναι και τόσο μακριά...
Δημοσιεύεται στην ΑΥΓΗ της 8/6/19
Η εταιρεία προχωρά στην εγκατάσταση ενός δικτύου δορυφόρων που ονομάζεται Starlink, και το οποίο στην πλήρη του ακμή θα περιλαμβάνει μέχρι και 12.000 δορυφόρους. Το νούμερο φαίνεται μικρό για ένα κόσμο ασύλληπτου μεγέθους, όπως αυτόν που ορίζεται από μια ακτίνα 550 χιλιομέτρων γύρω από τη Γη, όμως οι δορυφόροι κινούνται γρήγορα και η πρόσκρουσή τους με άλλες διαστημικές συσκευές είναι άκρως πιθανή... Πράγμα το οποίο σημαίνει ότι η ασφάλεια της κυκλοφορίας αυτής πιθανόν να εναποτεθεί στα χέρια ενός τρίτου, που θα λέγεται «Ελεγκτής Διαστημικής Κυκλοφορίας»...
Σε εποχή κυριαρχίας του νεοφιλελευθερισμού η ανάθεση των διαστημικών δρώμενων σε ιδιώτες δεν φαίνεται να έχει τίποτε το παράδοξο. Όμως, 33 χρόνια από τη μεγάλη καταστροφή που έπληξε το διαστημικό πρόγραμμα των ΗΠΑ εξαιτίας της επιμονής μιας ιδιωτικής εταιρείας στην εκτόξευση του Challenger, φαίνεται ότι το μήνυμα δεν παρελήφθη: Ότι δεν έγινε κατανοητό πως η ασφάλεια, η ταχύτητα, η οικονομία, που αποτελούν παραμέτρους της αερομεταφοράς, πρέπει να λαμβάνονται υπόψη χωρίς τυχοδιωκτισμούς.
Εν τω μεταξύ πολλές αλλαγές συμβαίνουν και στον «ενδιάμεσο χώρο» - αν έτσι ονοματίσουμε τον χώρο μεταξύ του διαστήματος και της επιφάνειας της Γης... Η πρώτη από αυτές αφορά το «υβριδικό» αυτοκίνητο - αεροπλάνο («αυτοκινητοπλάνο»), που ομολογουμένως δεν είναι και τόσο απίθανο, από τη στιγμή που ένα συμβατικό αεροπλάνο ήδη είναι και λίγο αυτοκίνητο. Αυτό πραγματικά που είναι ασύλληπτο είναι το υβρίδιο αεροπλάνου- ελικοπτέρου, που αποτελεί νεωτερισμό όχι μόνο για την τεχνική του αλλά και για τον ελαχιστοποιημένο περίγυρο που απαιτεί για την προσ-απογείωσή του... Η λειτουργία ενός τέτοιου «αεροπλανόπτερου» (=αεροπλάνο + ελικόπτερο) θα έκανε περιττή τη χρησιμοποίηση τεράστιων εκτάσεων γης σε περιαστικές περιοχές, που απαιτούν ειδική διαμόρφωση και περιφρούρηση. Αλλά και στην τρέχουσα φάση, ένα «αεροπλανόπτερο» θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για μετακινήσεις συγκεκριμένου σημείου σε συγκεκριμένο σημείο, χωρίς τη μεσολάβηση αεροδρομιακών χώρων... Όλα δείχνουν ότι ο καιρός για αεροπλάνα χωρίς τη συμβατική διαδικασία απογείωσης δεν είναι και τόσο μακριά...
Δημοσιεύεται στην ΑΥΓΗ της 8/6/19
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου