του Ελευθέριου Αρέλη
Η γκαλερί ArtZone 42 παρουσιάζει έως τις 2 Νοεμβρίου 2019 την ομαδική έκθεση με τίτλο ‘’Artists like Cats, Soldiers like Dogs’’ σε επιμέλεια της θεωρητικού τέχνης Δόμνας Χανουμίδου.
H επιμελήτρια σημειώνει σχετικά:
‘’ Ο διάσημος Βρετανός ζωολόγος, εθνολόγος και σουρεαλιστής Desmond Morris σε μια από τις δημοφιλείς πραγματείες βιοκοινωνιολογίας που συνέγραψε, παρομοίασε αποφθεγματικά τις γάτες με τους καλλιτέχνες και τα σκυλιά με στρατιώτες. Μέσα από τη διττή υπόστασή του ο ίδιος ως επιστήμονας και καλλιτέχνης, περιέγραψε με σαφήνεια τη φύση της γάτας ως ενός ζώου ανεξάρτητου και αυθόρμητου, που δεν χωράει σε νόρμες και εξωτερικούς κανόνες, με έντονο συναισθηματισμό που όμως η ίδια θα επιλέξει που και πότε θα τον διοχετεύσει, παραλληλίζοντάς τη με το ρόλο του καλλιτέχνη στην κοινωνία.
Από την άλλη, απέδωσε στο σκύλο χαρακτηριστικά εμπιστοσύνης και υπακοής, δεξιοτήτων που κάτω από την κατάλληλη εκπαίδευση μπορούν να αναπτυχθούν και να καθοδηγηθούν σωστά, ακριβώς όπως ένας στρατιώτης σε μια ανθρώπινη κοινωνία. Με οδηγό βεβαίως πάντα το αλάνθαστο ένστικτο τους και την αναμφισβήτητη ευφυΐα τους, ο σκύλος και η γάτα, οι δύο αυτοί αιώνιοι εχθροί της φύσης, αποκτούν στο ζωικό βασίλειο ρόλους καίριους και παρόμοιους με αυτούς που βρίσκουμε στις εξελιγμένες ανθρώπινες κοινωνίες, χωρίς ο ένας να αναιρεί ή να υποβαθμίζει το ρόλο του άλλου.’’
Με αφορμή την εύστοχη ρήση αυτή του Morris, 13 σύγχρονοι Έλληνες καλλιτέχνες εμπνέονται και αποδίδουν εικαστικά μέσα από τη μορφή του σκύλου και της γάτας, τη φύση και το ρόλο αυτών των δύο ‘ αστικά εξευγενισμένων’ τετράποδων.
Η Έφη Δούλια στο έργο "Επιτηδευμένη πόζα"[Μολύβι,ακουαρέλα σε χαρτί,Διαστάσεις: 50 χ 70 εκατοστά]μας παρουσιάζει μια γαλή της οποίας το χρώμα διαφοροποιείται από το αδαμιαίο σώμα της γυνής και η οποία είναι καθήμενη εις τους γλουτούς της.Το κολάρο του αιλουροειδούς αναδύει μία σεξουαλικότητα στην σύνθεση μεταξύ του ιδίου και της γυναικός.Η αιχμηρότητα του κολάρου είναι πασιφανής,σύμβολο ενδεχομένως της καταπίεσης που νιώθει.Στο κολάρο δεν υφίσταται λουρί γεγονός που εκφράζει έναν ορίζοντα ελευθερίας για το ζώο.Σε ένα δεύτερο επίπεδο ερμηνείας το ζώο από ότι φαίνεται έχει διαφορετική υλική υπόσταση από την γυναίκα ως ανθρώπινη οντότητα, καθώς το χρώμα είναι διαφορετικής υφής.Η ουρά του αιλουροειδούς εκφράζει την κινητικότητα και το ενεργητικό στοιχείο σε αντίθεση με την στατικότητα που αναδύει το σώμα της γυναικός.
Η Μary Κei στο έργο "Funny cat"[Ψηφιακά επεξεργασμένη φωτογραφία,Διαστάσεις: 50 χ 70 εκατοστά]μας παρουσιάζει μία γαλή που εξωθεί την γλώττα της προς τον θεατή περιπαικτικώς συνυποδηλώνοντας πως η πονηρία εξωτερικεύεται και έχει παιγνιώδη χαρακτήρα.
Ο Θεόδωρος Μπρουσκομάτης[Ελλάδα,1963] στο έργο "Cat mamma"[Photo lostre,Διαστάσεις: 90 χ 70 εκατοστά]παρουσιάζει την φιγούρα της Catwoman με την μορφή της Μισέλ Φάιφερ[Σάντα Άννα,Καλιφόρια,Ε.Π.Α,29-4-1958]και η οποία σφίγγει με το χείρα της ένα ποντίκι που συμβολίζει τις χθόνιες δυνάμεις, ενώ η γάτα ανέμελη κοιτάζει απροσδιορίστως κάποιο άλλο σημείο.Οι λειμώνες και τα όρη διαπνέονται από μία διακοσμητικότητα μοτίβων καναπέ.Ο ήλιος παμφανόων στον ουρανό παρουσιάζεται ως σύμβολο της δικαιοσύνης και της αλήθειας.Ο πυλώνας στο φόντο εκπροσωπεί το ιπποτικό ιδεώδες που δύναται να υπάρχει και στα αιλουροειδή.Οι λατινικές επιγραφές στο κάτω μέρος του έργου μπορεί να είναι συνοδευτικά της μεσαιωνικής εικονογραφίας, συνδέοντας τις επιταγές του παρελθόντος με τις ανάγκες του παρόντος.
Ο Κωνσταντίνος Στουπάθης στο έργο του "Give peace a chance"[Γραφίτης,κάρβουνο σε χαρτί,Διαστάσεις: 50 χ 70 εκατοστά]μας παρουσιάζει μία γαλή που παίζει με ένα πολεμικό ελικόπτερο, ενώ δέχεται πυροβολισμούς από ένα παίγνιο- στρατιώτη.Ο δεύτερος στρατιώτης ρίχνει βολές προς άλλη κατεύθυνση, μετατοπίζοντας το πεδίο μάχης αλλού.Το τζάμι στο οποίο διαδραματίζεται το συμβάν είναι σπασμένο με ρωγμές,ενώ ο κύνας που δεσπόζει στο άνω μέρος του έργου ερείδεται δεσπόζων στο γυαλί ατάραχος,ουδέτερος και μεγαλοπρεπής.
Την επιμέλεια της εκθέσεως έχει κάνει η Δόμνα Χανουμίδου.
ΠΗΓΗ INDEPENDENT
www.arelis.gr/ www.theaterinfo.gr elarelis5@gmail.com
‘’ Ο διάσημος Βρετανός ζωολόγος, εθνολόγος και σουρεαλιστής Desmond Morris σε μια από τις δημοφιλείς πραγματείες βιοκοινωνιολογίας που συνέγραψε, παρομοίασε αποφθεγματικά τις γάτες με τους καλλιτέχνες και τα σκυλιά με στρατιώτες. Μέσα από τη διττή υπόστασή του ο ίδιος ως επιστήμονας και καλλιτέχνης, περιέγραψε με σαφήνεια τη φύση της γάτας ως ενός ζώου ανεξάρτητου και αυθόρμητου, που δεν χωράει σε νόρμες και εξωτερικούς κανόνες, με έντονο συναισθηματισμό που όμως η ίδια θα επιλέξει που και πότε θα τον διοχετεύσει, παραλληλίζοντάς τη με το ρόλο του καλλιτέχνη στην κοινωνία.
Από την άλλη, απέδωσε στο σκύλο χαρακτηριστικά εμπιστοσύνης και υπακοής, δεξιοτήτων που κάτω από την κατάλληλη εκπαίδευση μπορούν να αναπτυχθούν και να καθοδηγηθούν σωστά, ακριβώς όπως ένας στρατιώτης σε μια ανθρώπινη κοινωνία. Με οδηγό βεβαίως πάντα το αλάνθαστο ένστικτο τους και την αναμφισβήτητη ευφυΐα τους, ο σκύλος και η γάτα, οι δύο αυτοί αιώνιοι εχθροί της φύσης, αποκτούν στο ζωικό βασίλειο ρόλους καίριους και παρόμοιους με αυτούς που βρίσκουμε στις εξελιγμένες ανθρώπινες κοινωνίες, χωρίς ο ένας να αναιρεί ή να υποβαθμίζει το ρόλο του άλλου.’’
Με αφορμή την εύστοχη ρήση αυτή του Morris, 13 σύγχρονοι Έλληνες καλλιτέχνες εμπνέονται και αποδίδουν εικαστικά μέσα από τη μορφή του σκύλου και της γάτας, τη φύση και το ρόλο αυτών των δύο ‘ αστικά εξευγενισμένων’ τετράποδων.
Συμμετέχουν αλφαβητικά οι:
Έλενα Αρσενίδου, Ειρήνη Βέρρου, Έφη Δούλια, Σίσσυ Εισαγγελέα, Gasper Pop Age, Στέλιος Ζαχαρούδης, Τζωρτζίνα Θέου, Mary Kei, Θεόδωρος Μπρουσκομάτης, Βίκυ Σαρρή, Mαρία Σταμάτη, Πόπη Σταυριανού, Κωνσταντίνος Στουπάθης
Art Ζone 42 gallery-Ομαδική έκθεση με τίτλο "Artists like cats,Soldiers like dogs"Έλενα Αρσενίδου, Ειρήνη Βέρρου, Έφη Δούλια, Σίσσυ Εισαγγελέα, Gasper Pop Age, Στέλιος Ζαχαρούδης, Τζωρτζίνα Θέου, Mary Kei, Θεόδωρος Μπρουσκομάτης, Βίκυ Σαρρή, Mαρία Σταμάτη, Πόπη Σταυριανού, Κωνσταντίνος Στουπάθης
Η Έφη Δούλια στο έργο "Επιτηδευμένη πόζα"[Μολύβι,ακουαρέλα σε χαρτί,Διαστάσεις: 50 χ 70 εκατοστά]μας παρουσιάζει μια γαλή της οποίας το χρώμα διαφοροποιείται από το αδαμιαίο σώμα της γυνής και η οποία είναι καθήμενη εις τους γλουτούς της.Το κολάρο του αιλουροειδούς αναδύει μία σεξουαλικότητα στην σύνθεση μεταξύ του ιδίου και της γυναικός.Η αιχμηρότητα του κολάρου είναι πασιφανής,σύμβολο ενδεχομένως της καταπίεσης που νιώθει.Στο κολάρο δεν υφίσταται λουρί γεγονός που εκφράζει έναν ορίζοντα ελευθερίας για το ζώο.Σε ένα δεύτερο επίπεδο ερμηνείας το ζώο από ότι φαίνεται έχει διαφορετική υλική υπόσταση από την γυναίκα ως ανθρώπινη οντότητα, καθώς το χρώμα είναι διαφορετικής υφής.Η ουρά του αιλουροειδούς εκφράζει την κινητικότητα και το ενεργητικό στοιχείο σε αντίθεση με την στατικότητα που αναδύει το σώμα της γυναικός.
Η Μary Κei στο έργο "Funny cat"[Ψηφιακά επεξεργασμένη φωτογραφία,Διαστάσεις: 50 χ 70 εκατοστά]μας παρουσιάζει μία γαλή που εξωθεί την γλώττα της προς τον θεατή περιπαικτικώς συνυποδηλώνοντας πως η πονηρία εξωτερικεύεται και έχει παιγνιώδη χαρακτήρα.
Ο Θεόδωρος Μπρουσκομάτης[Ελλάδα,1963] στο έργο "Cat mamma"[Photo lostre,Διαστάσεις: 90 χ 70 εκατοστά]παρουσιάζει την φιγούρα της Catwoman με την μορφή της Μισέλ Φάιφερ[Σάντα Άννα,Καλιφόρια,Ε.Π.Α,29-4-1958]και η οποία σφίγγει με το χείρα της ένα ποντίκι που συμβολίζει τις χθόνιες δυνάμεις, ενώ η γάτα ανέμελη κοιτάζει απροσδιορίστως κάποιο άλλο σημείο.Οι λειμώνες και τα όρη διαπνέονται από μία διακοσμητικότητα μοτίβων καναπέ.Ο ήλιος παμφανόων στον ουρανό παρουσιάζεται ως σύμβολο της δικαιοσύνης και της αλήθειας.Ο πυλώνας στο φόντο εκπροσωπεί το ιπποτικό ιδεώδες που δύναται να υπάρχει και στα αιλουροειδή.Οι λατινικές επιγραφές στο κάτω μέρος του έργου μπορεί να είναι συνοδευτικά της μεσαιωνικής εικονογραφίας, συνδέοντας τις επιταγές του παρελθόντος με τις ανάγκες του παρόντος.
Ο Κωνσταντίνος Στουπάθης στο έργο του "Give peace a chance"[Γραφίτης,κάρβουνο σε χαρτί,Διαστάσεις: 50 χ 70 εκατοστά]μας παρουσιάζει μία γαλή που παίζει με ένα πολεμικό ελικόπτερο, ενώ δέχεται πυροβολισμούς από ένα παίγνιο- στρατιώτη.Ο δεύτερος στρατιώτης ρίχνει βολές προς άλλη κατεύθυνση, μετατοπίζοντας το πεδίο μάχης αλλού.Το τζάμι στο οποίο διαδραματίζεται το συμβάν είναι σπασμένο με ρωγμές,ενώ ο κύνας που δεσπόζει στο άνω μέρος του έργου ερείδεται δεσπόζων στο γυαλί ατάραχος,ουδέτερος και μεγαλοπρεπής.
Την επιμέλεια της εκθέσεως έχει κάνει η Δόμνα Χανουμίδου.
ΠΗΓΗ INDEPENDENT
Art Zone 42 gallery
Λεωφόρος βασιλέως Kωνσταντίνου 42,Αθήνα,Τ.Κ 116 35,
Τηλέφωνο επικοινωνίας: + 00 30 210-7259549
Ωράριο λειτουργίας:
Τρίτη ,Πέμπτη και Παρασκευή: 15.00-21.00
Τετάρτη και Σάββατο: 11.00-15.00
http://www.artzone42.gr
info@artzone42.gr
Διάρκεια έκθεσης: 15-10-2019 ως 2-11--2019
Λεωφόρος βασιλέως Kωνσταντίνου 42,Αθήνα,Τ.Κ 116 35,
Τηλέφωνο επικοινωνίας: + 00 30 210-7259549
Ωράριο λειτουργίας:
Τρίτη ,Πέμπτη και Παρασκευή: 15.00-21.00
Τετάρτη και Σάββατο: 11.00-15.00
http://www.artzone42.gr
info@artzone42.gr
Διάρκεια έκθεσης: 15-10-2019 ως 2-11--2019
www.arelis.gr/ www.theaterinfo.gr elarelis5@gmail.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου