του Γιάννη Σχίζα
Με την
ευκαιρία της συμπλήρωσης 500 χρόνων από το θάνατο του Λεονάρντο Ντα
Βίντσι, δόθηκε η ευκαιρία στο ελληνικό κοινό να παρακολουθήσει
την έκθεση που διοργανώθηκε στο παλιό
αμαξοστάσιο του ΟΣΥ, στο Γκάζι. Ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι δεν έζησε στο προσκήνιο των εξελίξεων που χαρακτήριζαν την εποχή του,
δεν διετέλεσε «παράγων» στις έριδες και στις πολιτικές διχογνωμίες , και
μολαταύτα ήταν το πιο σπουδαίο πρόσωπο.
Όντας μέσα στα αναγεννησιακό περιβάλλον των ανακαλύψεων, των υπερπόντιων
ταξιδιών, της δίψας για μάθηση και για επινοήσεις, αξιοποίησε στο έπακρο την πολυτάλαντη φύση του και άφησε
πίσω του ένα ποταμό επινοήσεων.
Υπήρξε ο
μεγάλος μιας εποχής που αναζητούσε την καθολικότητα , που δημιούργησε το όνειρο
του Homo Universalis .
H έκθεση των πεπραγμένων του έδωσε την ευκαιρία σε πολλούς καλλιτέχνες να εκφραστούν και να δώσουν συνέχεια στη δημιουργία. Σημειώνω εδώ τον εικαστικό καλλιτέχνη ΙΝΟ, που έκανε μια εντυπωσιακή τοιχογραφία 90 μέτρων στον εξωτερικό τοίχο της οδού Πειραιώς εμπνευσμένη από το έργο του Ντα Βίντσι- τοιχογραφία που θα παραμείνει (για κάποιο διάστημα…) ως οδηγός για μια άλλη διαχείριση των τοίχων και των επιφανειών της Αθήνας. Και επί πλέον το τρίδυμο Γ.Γουρζή, Μ.Πεταλά και Ν. Ζήβα, που μέσα στον προικισμένο χώρο της γκαλερί του τελευταίου έδωσαν τη δική τους εκδοχή της δημιουργίας του Ντα Βίντσι με μια «Κλοπή στο εργαστήριο του Λεονάρντο» . Γι αυτή τη «κλοπή» φαντασιώνει ο Σέργιος Γκάκας, πρόεδρος της λέσχης συγγραφέων αστυνομικού μυθιστορήματος, έναν Λεονάρντο πολύ γενναιόδωρο: «Και φυσικά φεύγοντας μπορείτε να πάρετε ό,τι θέλετε. Καλλιτέχνες είστε άλλωστε»…
H έκθεση των πεπραγμένων του έδωσε την ευκαιρία σε πολλούς καλλιτέχνες να εκφραστούν και να δώσουν συνέχεια στη δημιουργία. Σημειώνω εδώ τον εικαστικό καλλιτέχνη ΙΝΟ, που έκανε μια εντυπωσιακή τοιχογραφία 90 μέτρων στον εξωτερικό τοίχο της οδού Πειραιώς εμπνευσμένη από το έργο του Ντα Βίντσι- τοιχογραφία που θα παραμείνει (για κάποιο διάστημα…) ως οδηγός για μια άλλη διαχείριση των τοίχων και των επιφανειών της Αθήνας. Και επί πλέον το τρίδυμο Γ.Γουρζή, Μ.Πεταλά και Ν. Ζήβα, που μέσα στον προικισμένο χώρο της γκαλερί του τελευταίου έδωσαν τη δική τους εκδοχή της δημιουργίας του Ντα Βίντσι με μια «Κλοπή στο εργαστήριο του Λεονάρντο» . Γι αυτή τη «κλοπή» φαντασιώνει ο Σέργιος Γκάκας, πρόεδρος της λέσχης συγγραφέων αστυνομικού μυθιστορήματος, έναν Λεονάρντο πολύ γενναιόδωρο: «Και φυσικά φεύγοντας μπορείτε να πάρετε ό,τι θέλετε. Καλλιτέχνες είστε άλλωστε»…
Σε ένα
κάποιο βαθμό ο Ντα Βίντσι είχε επηρεαστεί από τον Αρχιμήδη.
Ο άνθρωπος που έθεσε τα θεμέλια για
κάποιες από τις σημαντικότερες καινοτομίες της ανθρωπότητας, όπως ήταν το
αεροπλάνο, το αυτοκίνητο, το υποβρύχιο, το αλεξίπτωτο και το ποδήλατο, δεν ήταν
δυνατό παρά να παραλάβει μια
παράδοση που υπήρξε 17 αιώνες πριν και
να την κάνει εύχρηστη για τους σύγχρονούς του – όσο ήταν δυνατό. Όμως δεν
έμεινε μόνο εκεί, αλλά επί πλέον διετέλεσε μουσικός και τραγουδιστής,
ονειροπόλος στοχαστής, ζωγράφος απαράμιλλης τέχνης , δημιουργός της Τζοκόντας.
Ο Ντα Βίντσι
στη Μόνα Λίζα με το αινιγματικό της
χαμόγελο παρήγαγε ένα πρόσωπο που απασχόλησε όσο κανένα άλλο τη
σκέψη των εποχών. Στην έκθεση στο Γκάζι για πρώτη φορά αποκαλύφθηκαν από τους Pascal Cotte και το Lumiere Technology Institute
τα μυστικά του πιο δημοφιλούς πίνακα, που αποτέλεσε κορυφαίο δημιούργημα της
αναγεννησιακής τέχνης.
Λεονάρντο
Ντα Βίντσι
του Γιάννη Σχίζα
Με την
ευκαιρία της συμπλήρωσης 500 χρόνων από το θάνατο του Λεονάρντο Ντα
Βίντσι, δόθηκε η ευκαιρία στο ελληνικό κοινό να παρακολουθήσει
την έκθεση που διοργανώθηκε στο παλιό
αμαξοστάσιο του ΟΣΥ, στο Γκάζι. Ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι δεν έζησε στο προσκήνιο των εξελίξεων που χαρακτήριζαν την εποχή του,
δεν διετέλεσε «παράγων» στις έριδες και στις πολιτικές διχογνωμίες , και
μολαταύτα ήταν το πιο σπουδαίο πρόσωπο.
Όντας μέσα στα αναγεννησιακό περιβάλλον των ανακαλύψεων, των υπερπόντιων
ταξιδιών, της δίψας για μάθηση και για επινοήσεις, αξιοποίησε στο έπακρο την πολυτάλαντη φύση του και άφησε
πίσω του ένα ποταμό επινοήσεων.
Υπήρξε ο
μεγάλος μιας εποχής που αναζητούσε την καθολικότητα , που δημιούργησε το όνειρο
του Homo Universalis . H έκθεση των πεπραγμένων του έδωσε την ευκαιρία σε πολλούς
καλλιτέχνες να εκφραστούν και να δώσουν συνέχεια στη δημιουργία. Σημειώνω εδώ
τον εικαστικό καλλιτέχνη ΙΝΟ, που έκανε μια εντυπωσιακή τοιχογραφία 90 μέτρων
στον εξωτερικό τοίχο της οδού Πειραιώς
εμπνευσμένη από το έργο του Ντα Βίντσι- τοιχογραφία που θα παραμείνει (για
κάποιο διάστημα…) ως οδηγός για μια άλλη διαχείριση των τοίχων και των επιφανειών της Αθήνας. Και επί πλέον το τρίδυμο Γ.Γουρζή, Μ.Πεταλά και Ν. Ζήβα, που
μέσα στον προικισμένο χώρο της γκαλερί του τελευταίου έδωσαν τη δική τους
εκδοχή της δημιουργίας του Ντα Βίντσι με
μια «Κλοπή στο εργαστήριο του Λεονάρντο» . Γι αυτή τη «κλοπή» φαντασιώνει ο Σέργιος Γκάκας, πρόεδρος της λέσχης
συγγραφέων αστυνομικού μυθιστορήματος, έναν Λεονάρντο πολύ γενναιόδωρο: «Και
φυσικά φεύγοντας μπορείτε να πάρετε ό,τι
θέλετε. Καλλιτέχνες είστε άλλωστε»…
Σε ένα
κάποιο βαθμό ο Ντα Βίντσι είχε επηρεαστεί από τον Αρχιμήδη.
Ο άνθρωπος που έθεσε τα θεμέλια για
κάποιες από τις σημαντικότερες καινοτομίες της ανθρωπότητας, όπως ήταν το
αεροπλάνο, το αυτοκίνητο, το υποβρύχιο, το αλεξίπτωτο και το ποδήλατο, δεν ήταν
δυνατό παρά να παραλάβει μια
παράδοση που υπήρξε 17 αιώνες πριν και
να την κάνει εύχρηστη για τους σύγχρονούς του – όσο ήταν δυνατό. Όμως δεν
έμεινε μόνο εκεί, αλλά επί πλέον διετέλεσε μουσικός και τραγουδιστής,
ονειροπόλος στοχαστής, ζωγράφος απαράμιλλης τέχνης , δημιουργός της Τζοκόντας.
Ο Ντα Βίντσι
στη Μόνα Λίζα με το αινιγματικό της
χαμόγελο παρήγαγε ένα πρόσωπο που απασχόλησε όσο κανένα άλλο τη
σκέψη των εποχών. Στην έκθεση στο Γκάζι για πρώτη φορά αποκαλύφθηκαν από τους Pascal Cotte και το Lumiere Technology Institute
τα μυστικά του πιο δημοφιλούς πίνακα, που αποτέλεσε κορυφαίο δημιούργημα της
αναγεννησιακής τέχνης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου