|
Ο ΒΟΛΦΓΚΑΝΓΚ ΚΕΛΕΡ ἔχασε πέντε χρόνια στὸ Τετουὰν
νὰ ἐπιχειρεῖ νὰ κάνει ἕναν χιμπατζῆ νὰ σκέφτεται. Σὰν καλὸς Γερμανός,
σχεδίασε γιὰ ἐκεῖνον μιὰ ὁλόκληρη σειρὰ ἀπὸ νοητικὰ τεχνάσματα.
Τὸν ὑποχρέωσε νὰ βρεῖ τὴν ἔξοδο μέσα σὲ περίπλοκους λαβυρίνθους· τὸν
ἔκανε νὰ φτάσει σὲ δυσπρόσιτες λιχουδιὲς χρησιμοποιώντας σκάλες,
πόρτες, κρεμάστρες καὶ μπαστούνια. Ἔπειτα ἀπὸ τέτοιου εἴδους προπόνηση,
ὁ Μόμο ἔφτασε νὰ γίνει τὸ εὐφυέστερο πιθηκοειδὲς τοῦ κόσμου· πιστὸς
ὅμως στὸ εἶδος του ἐκμεταλλεύτηκε ὅλες τὶς στιγμὲς ἀδράνειας τοῦ ψυχολόγου
καὶ ἀπόκτησε τὶς δεξιότητές του δίχως νὰ διασχίσει τὸ κατώφλι τῆς
συνείδησης. Τοῦ προσφέρθηκε ἡ ἐλευθερία, ὅμως προτίμησε νὰ μείνει
στὸ κλουβί του.
Κάπως ἔτσι, πολλὲς χιλιετίες πίσω (πόσες;), οἱ πίθηκοι ἀποφάσισαν
γιὰ τὸ πεπρωμένο τους ἀντιστεκόμενοι στὸν πειρασμὸ νὰ γίνουν ἄνθρωποι.
Δὲν λύγισαν στὴν ἐπιχείρηση τοῦ ἐξορθολογισμοῦ καὶ παραμένουν ἀκόμη
στὸν παράδεισο: γκροτέσκοι, ἄσεμνοι κι ἐλεύθεροι μὲ τὸν δικό τους
τρόπο. Τοὺς βλέπουμε τώρα στὸν ζωολογικὸ κῆπο σὰν ἕναν κάποιον καθρέφτη
τῆς θλίψης: μᾶς κοιτοῦν μὲ σαρκασμὸ καὶ οἶκτο, διότι ἐπιμένουμε νὰ
παρατηροῦμε τὴ ζωώδη συμπεριφορά τους.
Δεμένοι σὲ κάποια ἀόρατη ἐξάρτηση, χορεύουμε στὸν ἦχο ποὺ μᾶς
παίζεται, ὅπως ὁ πίθηκος τῆς λατέρνας. Ψάχνουμε καὶ δὲν βρίσκουμε τὶς
ἐξόδους μέσα στὸ λαβύρινθο ποὺ πέφτουμε, κι ὁ λόγος ἀστοχεῖ, αἰχμάλωτος
ἄφταστων μεταφυσικῶν καρπῶν.
Ἡ
διεξοδικὴ συνεδρία τοῦ Μόμο μὲ τὸν Βόλφγκανγκ Κέλερ ἐξάλειψε μιὰ
γιὰ πάντα κάθε ἐλπίδα, κι εἶχε γιὰ τέλος ἕνα ἀκόμη μελαγχολικὸ κατευόδιο
ποὺ σηματοδοτεῖ ἀστοχία.
(Ὁ Χόμο Σάπιενς ἔφτασε στὸ γερμανικὸ πανεπιστήμιο γιὰ νὰ γραφτεῖ
ἡ ξακουστὴ μελέτη σχετικὰ μὲ τὴν εὐφυΐα τῶν ἀνθρωποειδῶν, ποὺ τοῦ ἔδωσε
φήμη κι ἐπιτυχία, ἐνῶ ὁ Μόμο παρέμενε γιὰ πάντα στὸ Τετουὰν, ἀπολαμβάνοντας
μιὰ ἐφ’ ὄρου ζωῆς παροχὴ καρπῶν μὲ ἕνα ἅπλωμα τοῦ χεριοῦ του.)
Πηγή: Juan José Arreola, Bestiario. Varia invencion, Coleccion italica, Turner, 2002 [πρώτη ἔκδοση (γιὰ τὸ Bestiario) στὸ Punta de Plata, Μεξικό, Universidad Nacional Autonoma de Mexico, 1959].
Χουὰν Χοσὲ Ἀρεόλα (Juan José Arreola) (1918, Σαποτλάν [σημερινὴ ὀνομασία: Σιουδὰδ Γκουσμάν]– 2001, Γουαδαλαχάρα). Μεξικανὸς συγγραφέας ποὺ ἐξέδωσε μία μόνο νουβέλα καὶ ἀρκετὲς συλλογὲς μικρῶν πεζῶν. Πρόκειται γιὰ ἕναν ἐκ τῶν σημαντικότερων καὶ ἐπιδραστικότερων συγγραφέων τῆς μεξικανικῆς λογοτεχνίας τοῦ 20οῦ αἰώνα.
Μετάφραση ἀπὸ τὰ ἱσπανικά:
Γιῶργος Ἀποσκίτης (1984). Γεννήθηκε καὶ ζεῖ στὴν Ἀθήνα. Πραγματοποίησε σπουδὲς στὴν Ἀθήνα καὶ στὸ Ἐδιμβοῦργο. Ἔχει ἀσχοληθεῖ, μεταξὺ ἄλλων, μὲ τὴ λεξικογραφία καὶ μὲ τὰ κινούμενα σχέδια. Δουλειά του ἔχει δημοσιευτεῖ στὸ περιοδικὸ Σημειώσεις καὶ ἀλλοῦ.
This post is
ad-supported
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου