ΚΟΣΜΗΜΑΤΑ/αξίας
Πώς επιδρά το κοσμημα στη διαμόρφωση οικολογικής συνείδησης και στη μεταβολή των συμβόλων status quo είναι το ερώτημα που θέτει η ομαδική έκθεση WERT/voll (ΚΟΣΜΗΜΑΤΑ/αξίας).
Η έκθεση παρουσιάζει τα έργα είκοσι αναγνωρισμένων και ανερχόμενων εικαστικών από την Ευρώπη, την Αμερική και την Ασία που εργάζονται με μέσο το κόσμημα χρησιμοποιώντας ανορθόδοξα, μηδαμινής αξίας, υλικά: απορρίματα, e-waste, κατάλοιπα από την επεξεργασία τροφίμων, ready-mades, τριαδιάστατη εκτύπωση κλπ.
Πώς επιδρά το κοσμημα στη διαμόρφωση οικολογικής συνείδησης και στη μεταβολή των συμβόλων status quo είναι το ερώτημα που θέτει η ομαδική έκθεση WERT/voll (ΚΟΣΜΗΜΑΤΑ/αξίας).
Η έκθεση παρουσιάζει τα έργα είκοσι αναγνωρισμένων και ανερχόμενων εικαστικών από την Ευρώπη, την Αμερική και την Ασία που εργάζονται με μέσο το κόσμημα χρησιμοποιώντας ανορθόδοξα, μηδαμινής αξίας, υλικά: απορρίματα, e-waste, κατάλοιπα από την επεξεργασία τροφίμων, ready-mades, τριαδιάστατη εκτύπωση κλπ.
Η έκθεση - η ιδέα, η επιμέλεια και η υλοποίηση είναι των Christoph Ziegler και Λουκία Ρίτσαρντς - παρουσιάζεται στην γκαλερί της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Περιβάλλοντος της Γερμανίας στο Ντέσαου (11 Σεπτεμβρίου - 3 Οκτωβρίου 2019) και στο Μουσείο Εφαρμοσμένων Τεχνών Grassi της Λειψίας (17 Οκτωβρίου- 3 Νοεμβρίου 2019), ενώ έχει προγραμματιστεί η μεταφορά της στην γκαλερί της κρατικής Ενωσης Εφαρμοσμένων Τεχνών της Βαυαρίας στο Μόναχο (Μάρτιος 2022) στα πλαίσια της Schmuck, της αρχαιότερης εβδομάδας κοσμήματος παγκοσμίως.
Την έκθεση χρηματοδοτεί η
Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Περιβάλλοντος της Γερμανίας, ο επιστημονικός βραχίονας
του ομοσπονδιακού υπουργείου Περιβάλλοντος.
Daniel von Weinberger_Κοσμηματα φτιαγμένα από παλιά γυαλιά ηλίου |
Fabiana Gadano_Κοσμηματα φτιαγμένα από πλαστικές φιάλες που βρέθηκαν στην θάλασσα |
Η ΙΔΕΑ
Το κόσμημα - από τα αρχαία χρόνια μέχρι σήμερα - πιστοποιεί την τάξη, την καταγωγή και την κοινωνική θέση, ενώ απηχεί πνευματικές και υλικές αξίες της εποχής του. Ταυτόχρονα αποτελεί αδιάψευστο μάρτυρα της τεχνικής και τεχνολογικής εξέλιξης της κοινωνίας, μέσα στην οποία γεννήθηκε.
Τα έργα των κορυφαίων εικαστικών και designers που παρουσιάζουμε, μπορούν με την πρώτη ματιά να θεωρηθούν μία ακραία τομή σε σχέση με ό,τι αποκαλούμε τέχνη του κοσμήματος, αλλά και με τα κυρίαρχα ιδεώδη της τελειότητας, της αξίας και της ομορφιάς.
Ωστόσο, μία πιο προσεκτική ματιά αναγνωρίζει στα έργα το πάθος των αλχημιστών να φτιάξουν χρυσό από υλικά χωρίς αξία. Αυτή τη μακρά ευρωπαϊκή παράδοση ακολουθούν σήμερα οι συμμετέχοντες, ώστε να δημιουργήσουν συμβολικές και κυριολεκτικές αξίες από "άχρηστα υλικά" και να δώσουν μορφή σε ιδέες της εποχής μας που αφορούν στην κατανάλωση ή ακόμα και στον ίδιο τον τρόπο παραγωγής.
Ερμηνεύουν με το καινοτόμο έργο τους
ένα από τα σημαντικότερα πολιτικά θέματα του αιώνα μας: το περιβάλλον και την
οικολογία.
Ο ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ
Η μή φιλική προς το περιβάλλον χρήση πρώτων υλών για την παραγωγή ενέργειας και προϊόντων μαζικής κατανάλωσης, η ρύπανση και η επιβάρυνση των ωκεανών με χημικά και πυρηνικά κατάλοιπα, αλλά και πλαστικά, είναι μία μόνο όψη του προβλήματος, στο οποίο αναφέρεται η έκθεση.
Η έκθεση θέλει να συμβάλει με ένα τρόπο ελκυστικο και σύγχρονο - χωρίς διδακτισμούς - στην ανάδειξη και κατανόηση του προβλήματος και των παραμέτρων του. Η άλλη όψη, την οποία αναδεικνύει η υψηλή αισθητική ποιότητα των εκθεμάτων, είναι το όραμα και η φαντασία, αλλά και το χιούμορ των δημιουργών.
Είναι ποιότητες που χρειαζόμαστε, για να εκπαιδεύσουμε και να μυήσουμε το ευρύ κοινό στην αγάπη για την φύση και στη συνειδητοποίηση ότι τη λύση στα προβλήματα και τις προκλήσεις που αναδεικνύει η οικολογία μόνον εμείς οι ίδιοι μπορούμε να δώσουμε.
Ως επιμελητές κι εικαστικοί βλέπουμε το κόσμημα ως ενα μέσο επικοινωνίας, ένα κλειδί που ανοίγει πολλές διαφορετικές "πόρτες" στην φαντασία, τη μνήμη και τους συνειρμούς του επισκέπτη.
Τα έργα που παρουσιάζουμε στις τρεις
προαναφερθείσες εκθέσεις είναι κάτι περισσότερο από μία ισορροπημένη χρήση
περιβαντολλογικά ορθών υλικών ή ένα αισθητικά άψογο Upcycling. Η έκθεση
επιθυμεί να αποτελέσει γέφυρα μεταξύ της οικολογικά ορθής πρακτικής και του
συνεχώς επεκτεινόμενου σύμπαντος των ιδεών που ξετυλίγεται μπροστά μας σήμερα -
την εποχή της δικτύωσης, της ψηφιοποίησης και της κινητικότητας.
Τα έργα είναι κυριολεκτικά φορείς
νέων ιδεών σχετικά με την ενέργεια και το περιβάλλον, την χρήση των υλικών και
τον τρόπο εργασίας, ενώ υπογραμμίζουν και προωθούν τις νέες κοινωνικές αξίες
της εποχής.
Με τους:
Daniel von Weinberger (Βέλγιο), Marion Delarue (Γαλλία), Unk Kraus (Γερμανία), Peter Vermandere (Βέλγιο), Doerthe Fuchs (Γερμανία), Amelie Spitz (Γερμανία), Zeyun Cheng (Κίνα), Linda Savineau (Βέλγιο), Yael Friedman (Ισραήλ), Ludwig Menzel (Γερμανία), Elin Flognman (Σουηδία) Nicole Taubinger (Τσεχία), Lital Mendel (Ισραήλ), Samantha Laddin (ΗΠΑ), Oliver Rinke (Γερμανία), Yiping Li (Κίνα), Fabiana Gadano (Αργεντινή), Adriana Radulescu (ΗΠΑ), Christoph Ziegler (Γερμανία), Loukia Richards (Ελλάδα).
Daniel von Weinberger (Βέλγιο), Marion Delarue (Γαλλία), Unk Kraus (Γερμανία), Peter Vermandere (Βέλγιο), Doerthe Fuchs (Γερμανία), Amelie Spitz (Γερμανία), Zeyun Cheng (Κίνα), Linda Savineau (Βέλγιο), Yael Friedman (Ισραήλ), Ludwig Menzel (Γερμανία), Elin Flognman (Σουηδία) Nicole Taubinger (Τσεχία), Lital Mendel (Ισραήλ), Samantha Laddin (ΗΠΑ), Oliver Rinke (Γερμανία), Yiping Li (Κίνα), Fabiana Gadano (Αργεντινή), Adriana Radulescu (ΗΠΑ), Christoph Ziegler (Γερμανία), Loukia Richards (Ελλάδα).
ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου