|
|
Ο ΧΑΡΟΛΝΤ ΕΝΤΡΙΑΝ ΡΑΣΕΛ ΦΙΛΜΠΙ, ποὺ ἔγινε
εὐρύτερα γνωστός, ἢ διαβόητος, ὡς Κὶμ Φίλμπι (1912-1988), σὲ ὅλη του
τὴ ζωὴ μὲ τὴ δράση του διακίνησε τὴν ἰδέα, γιὰ χάρη κάθε ἐνδιαφερόμενου,
πὼς τὸ ψεῦδος προσφέρει στοὺς ψευδόμενους μιὰ δωρεὰ πνευματικότητας.
Ἐκείνη τὴν πολὺ ἐκλεπτυσμένη εὐχαρίστηση τῆς διπλοπροσωπίας ἤ, ὅπως
τὸ θέτει ὁ διὰ βίου ἰχνηλάτης του συγγραφέας Ἀπόστολος Δοξιάδης
—διαπορῶν— τὴν εὐχαρίστηση τοῦ κρυφοῦ, τοῦ μυστικοῦ διπλοῦ ντουλαπιοῦ
μὲ τοὺς διακριτοὺς χώρους, στὰ χειροποίητα ἔπιπλα τοῦ παλιοῦ καιροῦ,
ποὺ σοῦ ‘δίναν τὴν αἴσθηση ὅτι ζώντας σὲ διπλὸ κόσμο ἡ ζωὴ δὲν ἔχει κανένα
βαρετὸ κομμάτι. Γνώριζε πολὺ καλὰ καὶ ἀπὸ τὴ δική του ἐπαγγελματικὴ
ἐμπειρία ὅτι οἱ πράκτορες ζοῦν συχνὰ γιὰ χρόνια μέσα στὴν ἀπραξία,
στὴ σιωπὴ καὶ στὴν ἀφάνεια. Τὸ ὑπομένουν, λογαριάζοντάς το ὡς ὄψη
τῆς μυστικῆς δουλειᾶς τους. Ἀνακαλύπτουν ἔτσι ἐνώπιοι ἐνωπίοις τὸν
κρυφὸ ἀληθινὸ ἑαυτό τους, σὰν τὰ παιδιὰ ποὺ ἑπτασφράγιστα κρατᾶνε
τὰ μυστικά τους ἀπὸ τοὺς μεγάλους γιὰ νὰ τοὺς ποῦν μὲ τὸν τρόπο τους, πρὶν
καὶ ἀπὸ ἐκεῖνο τὸν τρομακτικὸ στίχο τοῦ Ἀρθούρου Ρεμπώ, ὅτι κατὰ βάθος
εἴμαστε κάποιοι ἄλλοι, ποὺ μᾶς ἀρέσει πολὺ νὰ νομίζουμε ὅτι μόνο ἐμεῖς
ἔχουμε τὴν ἀληθινὴ γνωριμία μαζί τους. Δὲν ὑπάρχει πιὸ ἀνακουφιστικὴ
αἴσθηση ἀπὸ αὐτὸ τὸν βαθὺ διχασμὸ γιὰ ὅλες τὶς δυσβάσταχτες ψυχικὲς
ἐλλείψεις μας, κατὰ τὴν πειστικὴ ἐξήγηση τοῦ Δοξιάδη.
Καὶ ἡ γοητεία τῶν ἠχηρῶν βημάτων ποὺ ἀκούγονται μέσα στὴ νύχτα; Τῶν
φωτισμένων τρένων ποὺ σφυρίζουν μακριὰ σὰν μακρόσυρτα μηχανικὰ ζῶα;
Τὸ μυστήριο καὶ ἡ μελαγχολία τῶν δρόμων; Ναί, ἡ διπλὴ ἀλήθεια τοῦ κόσμου
ὁλόκληρου φανερώνεται περίλαμπρη στὸ βάθος τοῦ καθρέφτη, ἀκριβῶς
ὅπως καὶ μέσα στὴ θρησκευόμενη διπλωπία τῶν προσευχῶν μας. Στὰ ξεκαρδιστικὰ
γέλια καὶ στὰ ἀβίαστα ἐκφωνούμενα λόγια μας. Καὶ οἱ ἴδιες οἱ ἱστορίες
μας εἶναι μιὰ κάποια ἐπένδυση, μιὰ ἀναδίπλωση, τὸ ροῦχο γιὰ νὰ ντύσει
τὴ γυμνὴ πέτρα ποὺ μᾶς παγώνει τὸ αἷμα, ἀνακαλώντας τὸ σχῆμα καὶ τὴ
γυμνότητα τῆς νεκροκεφαλῆς. Εἶναι ὅλες ἱστορίες τοῦ ἔρωτα, ποὺ ἐξιδανικεύουν
τὸ σῶμα μιᾶς Ἄννας, μαζὶ μὲ τὸ δικό μου, συναντώντας ὑπόγεια μέσα
τους τὶς παραμυθένιες σπηλιὲς ἀπ’ ὅπου ἀναβλύζουν ἡ ποίηση καὶ τὸ
μακρὺ ταξίδι.
Ποιός μπορεῖ νὰ ξεχνάει, ἀλήθεια, πόσα δισεκατομμύρια εἶναι οἱ πεθαμένοι,
θαμμένοι κάτω ἀπὸ τὰ πόδια μας; Ποιός τότε μπορεῖ νὰ παραδεχτεῖ ὅτι
μένουμε μόνοι κι ἔρημοι μέσα στὸ Σύμπαν; Ὄχι σίγουρα ἡ Μπλὲ Ἀλεξάνδρα,
ἡ ὁποία τὶς προάλλες μοῦ ἐκμυστηρεύτηκε περιπαθῶς πὼς «οἱ δώδεκα ἀξέχαστοι
ἔρωτές μου ὄχι μόνο μοῦ φαίνονται πολλοί, ἀλλὰ τοὺς νιώθω νὰ ὑπάρχουν
ὁλοζώντανοι. Ἐξαιτίας τους κρατιέμαι ὁλοζώντανη κι ἐγώ».
Εἶμαι ἀπόλυτα σίγουρος ὅτι μιλοῦσε γιὰ ὅλο τὸ φάσμα τοῦ αἰσθητοῦ
κόσμου, γι’ αὐτὰ ποὺ στὴ γλώσσα τῶν φιλοσόφων τὰ λένε φαινόμενα, π.χ.
τὸ γοργὸ νερὸ ποὺ κυλᾶ στὴ φύση διαβρέχοντας καὶ ὁλόκληρα ἔργα τέχνης,
ὅπου ἀντανακλῶνται τὰ ὄντα ὅλα ὡς παρουσίες, μιὰ ἀντανάκλαση τῆς
αἰωνιότητας δηλαδή, ποὺ δὲν μᾶς λυτρώνει ἀπὸ τὸν θάνατο, ἀλλὰ κρύβει
ἀναντίρρητα μιὰ θεϊκὴ σπίθα.
Σὰν νὰ ἀγαπᾶς ταυτόχρονα δύο γυναῖκες, τὸν δικαιολόγησε μὲ ἀφύσικη
μεγαλοψυχία ὁ προδομένος φίλος καὶ συνεργάτης του στὴ MI6 Νίκολας
Ἔλιοτ: «Σὲ καταλαβαίνω, Κίμ. Ἔχω ὑπάρξει ἐρωτευμένος μὲ δύο γυναῖκες
ταυτόχρονα. Εἶμαι βέβαιος ὅτι βρέθηκες στὴν ἴδια κατάσταση στὴν πολιτική.
Ἀγαποῦσες τὴν Ἀγγλία καὶ τὴ Σοβιετικὴ Ἕνωση ταυτόχρονα.»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου