Της ΓΕΩΜΥΘΙΚΗΣ .
Στο σημείο αυτό πριν κλείσουμε, να θυμίσουμε μερικά πράγματα:
.
Εισαγωγή
Η καθίζηση ενός υπαίθριου χώρου στάθμευσης στην Καλλιθέα, δίπλα στον σταθμό του Ταύρου στις 11 Μαΐου 2018, (σχετικό μας άρθρο σχετικά με την καθίζηση εδώ) ξεκίνησε μια σειρά γεγονότων, τα οποία έχουν οδηγήσει σήμερα στην συζήτηση, από αρμόδιους φορείς, ακόμα και για το άνοιγμα του Ιλισσού. Η καθίζηση αυτή, οδήγησε στην επίσκεψη και την αυτοψία, από μέρους των υπευθύνων, στον υπογειοποιημένο Ιλισσό, όπου και διαπιστώθηκε η σημαντική φθορά των στεγασμένων του τμημάτων, αφού δεν είχε πραγματοποιηθεί ποτέ κάποια αντίστοιχη, επίσημη επίσκεψη για συντήρηση ή έστω αυτοψία, από την εποχή της υπογειοποιήσεως του μέχρι σήμερα. Μήπως ήρθε η ώρα λοιπόν για το αυτονόητο; Να έρθει ο Ιλισσός στο φως;
11.5.2018 // Η εμφάνιση του Ιλισσού.
Το συμβάν
Το απόγευμα της Παρασκευής 11 Μαΐου 2018, σε υπαίθριο χώρο στάθμευσης κοντά στον ΗΣΑΠ Ταύρου, έγινε μια μεγάλη καθίζηση του οδοστρώματος παρασέρνοντας τρία παρκαρισμένα αυτοκίνητα. Αναλυτικά για το γεγονός διαβάστε το σχετικό μας άρθρο πατώντας εδώ.
17.10.2018 // Ανακοίνωση για την διακοπή της λειτουργίας του τραμ μεταξύ των σταθμών «Κασομούλη» - «Σύνταγμα»
Η αυτοψία που πραγματοποιήθηκε στο υπόγειο τμήμα του Ιλισσού, οδήγησε τους αρμόδιους, τον Οκτώβριο του 2018 να πάρουν την απόφαση να διακόψουν την λειτουργία του ΤΡΑΜ, δεδομένου ότι κατά μήκος της οδού Καλλιρρόης το ΤΡΑΜ βρισκόταν ακριβώς πάνω από την διαβρωμένη κοίτη. Σε σχετικά δημοσιεύματα εποχής διαβάσαμε (οι επισημάνσεις δικές μας):
"Το υπουργείο Υποδομών και η Περιφέρεια Αττικής αποφάσισαν τη διακοπή της λειτουργίας του Τραμ για προληπτικούς λόγους από την περιοχή Κασομούλη έως το Σύνταγμα. Η σχετική ανακοίνωση θα γίνει σε δύο μέρες, ώστε να ενημερωθεί το επιβατικό κοινό. Θα σταματήσει η λειτουργία των σταθμών Φιξ, Λ. Βουλιαγμένης, Ζάππειο και Σύνταγμα.
Όπως είπαν ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης και η Περιφερειάρχης Αττικής Ρένα Δούρου από την πρώτη διερεύνηση που έγινε στις περιοχές που περνά ο Ιλισσός (ο οποίος όπως είναι γνωστό έχει καλυφθεί) με αφορμή την υποχώρηση του εδάφους πρόσφατα σε δημοτικό πάρκινγκ στην Καλλιθέα, φαίνεται ότι υπάρχουν σοβαρές διαβρώσεις στην υπόγεια κοίτη του ποταμού. Μάλιστα το υπουργείο Υποδομών μίλησε για μελέτες που έγιναν για την κατασκευή του Τραμ, πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες και από τις οποίες διαπιστώθηκε η ελλιπής αντιστήριξη της πλάκας πάνω από τον ποταμό, χωρίς να δοθεί τότε η δέουσα σημασία.
Η πρώτη προκαταρκτική αυτοψία που οδήγησε στην παραπάνω απόφαση πραγματοποιήθηκε στην κοίτη του Ιλισσού από Μεσογείων στη συνέχεια Μιχαλακοπούλου έως περίπου την Καλλιθέα. Οι αυτοψίες επικινδυνότητας θα συνεχιστούν σε όλους τους οδικούς άξονες, προκειμένου να γίνει η μελέτη και να ξεκινήσει το έργο της συντήρησης του Ιλισσού, όπως προφανώς θα έπρεπε να γίνει εδώ και πολλά χρόνια.
Δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή εκτίμηση για τα ακριβή έργα που θα χρειασθούν ούτε για το χρόνο που θα είναι αναγκαίος όπως και για το ύψος της δαπάνης η οποία θα καλυφθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ)."
Για ακόμα μια φορά λοιπόν το κράτος έρχεται να διαπιστώσει τα λάθη του και όχι να τα προβλέψει. Στο πανηγύρι των Ολυμπιακών αγώνων, που άφησε εκτός ενοποίησης των Αρχαιολογικών χώρων τα παριλίσσια ιερά και κυρίως το ιερό της Αγροτέρας Αρτέμιδος, ειδικά με την άκυρη κατασκευή του ΤΡΑΜ στην οδό Καλλιρρόης - Αρδηττού - Βασ. Όλγας, έρχεται να προστεθεί και η προχειρότητα της κατασκευής του, όπως ομολογεί χωρίς ντροπή το αρμόδιο Υπουργείο. Μια προχειρότητα που κόστισε εκατομμύρια στον Ελληνικό λαό και θα κοστίσει και πάλι άλλα τόσα και ίσως περισσότερα, με την αναγκαστική πλέον μεταφορά του ΤΡΑΜ και με την καθυστερημένη προσοχή στο υπογειοποιημένο ποτάμι.
17.2.2019 // "Παρεμβάσεις σε Ιλισσό και οδό Πειραιώς ανακοίνωσε η Περιφερειάρχης Ρένα Δούρου"
Σε σχετική συνέντευξη της στον Alpha radio, όπως πιστά αναπαράγεται στο δημοσίευμα της γνωστής documentonews, διαβάσαμε κάτι που έχουμε ακούσει εδώ και μερικές βδομάδες ανεπίσημα, από επίσημα όμως χείλια:
"Συγκεκριμένα η Περιφερειάρχης τόνισε ότι «διερευνούμε τη δυνατότητα αποκάλυψης της αρχαίας κοίτης του Ιλισού, αντί να επισκευάζουμε μια γερασμένη πλάκα, που έκρυψε τον Ιλισό, και μάλιστα με κόστος δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ». «Στόχος είναι, μαζί με τους συναρμόδιους φορείς, τον Νίκο Μπελαβίλα, υποψήφιο Δήμαρχο Πειραιά, να προσπαθήσουμε, μέσα από ανάπλαση, ο Ιλισός να βρει τη φυσική του κοίτη από την Αγία Φωτεινή έως το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης», είπε η Περιφερειάρχης."
Να τονίσουμε πάντως εδώ, πως ο αξιότιμος Καθηγητής κύριος Μπελαβίλας, σήμερα είναι Πρόεδρος της «Ανάπλαση ΑΕ», η οποία θα αναλάβει και την σχετική διαχείριση του έργου και με αυτή την ιδιότητα μπαίνει στην κουβέντα μας και όχι ως υποψήφιος δήμαρχος Πειραιά.
Για όλα αυτά λοιπόν και επειδή δεν ανήκουμε σε κάποιον κομματικό ή αντιπολιτευτικό χώρο, κρατάμε μικρό καλάθι, μεγάλα αυτιά και ακόμα μεγαλύτερα μάτια.
1. ότι η ευαισθησία χτύπησε την πόρτα της Πολιτείας αφού έγινε η καθίζηση και κατ ανάγκη και όχι γιατί ήταν στα πλάνα κάποιου σχεδιασμού
2. όπως και τότε, έτσι και τώρα, κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί ότι το έργο θα γίνει με τον σωστό τρόπο, τόσο η μεταφορά του ΤΡΑΜ, όσο και το κυριότερο η ανάδειξη του Ιλισσού.
3. δεν μπορούμε να μην σκεφτούμε ότι τα πρόσφατα νέα δεν είναι τελείως άσχετα με την επερχόμενη προεκλογική περίοδο.
Αλλά επειδή για εμάς (και όχι μόνο) ο Ιλισσός δεν είναι:
- ένα επικοινωνιακό πολιτικό παιχνίδι,
- μια αρένα κερδοφορίας,
- μια εφήμερη ασχολία,
- ένα ακόμα έργο
αλλά αποτελεί μια εργασία ζωής, κλείνουμε χαιρετώντας καλοπροαίρετα την πρωτοβουλία αυτή και ελπίζοντας ότι τουλάχιστον αυτή την φορά η προσέγγιση θα γίνει με ορθολογικό, περιβαλλοντικά σωστό και κοινωνικά δίκαιο τρόπο. Για την επίτευξη ενός τέτοιου σκοπού χρειάζεται μια διεπιστημονική προσέγγιση του ζητήματος, ειλικρινής συνεργασία πολιτείας και φορέων που έχουν ασχοληθεί με το θέμα και φυσικά ένα όραμα που να έχει σκοπό μια βιώσιμη πόλη όπου ο Ιλισσός θα συμβιώνει και θα συνυπάρχει αρμονικά με τους κατοίκους αυτής της ταλαίπωρης πόλης και Περιφέρειας.
Θα θέλαμε να είμαστε πολύ πιο χαρούμενοι με τα νέα αυτά, οι αναγνώστες μας θα γνωρίζουν την αγάπη μας για τον Ιλισσό και τον πόθο μας για το άνοιγμα του, αλλά η επίγνωση της πραγματικότητας δεν μας δίνει πολλά περιθώρια. Δηλώνουμε παρόντες όμως σε κάθε προσπάθεια για την ανάδειξη του.
Ο Ιλισσός στο φώς λοιπόν, αλλά με όραμα και σχέδιο.
_____________________________________________________________________
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου