ΜΟΛΙΣ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙΣ ὅτι ὑπάρχεις, τὴν στιγμὴ ἀκριβῶς
αὐτή, τὸ πρῶτο πράγμα ποὺ θὰ κάνεις εἶναι νὰ ἐξετάσεις μὲ τὴν μεγαλύτερη
δυνατὴ προσοχὴ τὰ πράγματα. Στὴν ἀρχὴ ὅλα εἶναι τόσο ὅμοια, ποὺ δὲν
θὰ πετύχεις καὶ πολλά. Μὴν ἀνησυχεῖς, ἀργὰ ἤ γρήγορα θὰ τὰ καταφέρεις
καὶ τότε μὲ ἔκπληξη θὰ διαπιστώσεις κάτι, κάτι ποὺ κινεῖται. Καὶ θὰ
γεννηθεῖ μέσα σου ὁ λόγος καὶ θὰ ψιθυρίσεις πρώτη φορὰ: ὁ Ἄλλος.
Εἶμαι ἕνα δωμάτιο καὶ σκέφτομαι ὅλα ἐκεῖνα ποὺ ἀπασχολοῦν τὰ
δωμάτια. Μὰ θὰ ρωτήσετε, τί στὸ καλὸ μπορεῖ νὰ ἀπασχολήσει ἕνα δωμάτιο.
Καὶ ἡ ἀπάντηση εἶναι ἁπλή: ἕνα δωμάτιο δὲν τὸ ἀπασχολεῖ τίποτε.
Δηλαδή θά ’λεγε κάποιος ἀφελής: ἕνα δωμάτιο εἶναι ἀνέμελο; Ὄχι
κύριε, ἕνα δωμάτιο εἶναι ὑπεύθυνο! Θὰ πρέπει νὰ περνᾶ πολὺ χρόνο,
παρατηρώντας τὸν χρόνο νὰ περνᾶ, νὰ σκέφτεται πῶς θά ’ταν ἂν θὰ μποροῦσε
νὰ σκεφτεῖ. Κι αὐτὰ ποὺ λέω, φυσικά, φαίνονται ἁπλὰ σ’ ὅποιον περνᾶ
τὴν ὥρα κοιτώντας τὸ ταβάνι. Τὸ δωμάτιο πάνω ἀπ’ ὅλα πρέπει νὰ εἶναι
σοβαρό, πρέπει νὰ καταμετράει κάθε πρωῒ τὰ πράγματά του, τὴν καρέκλα,
τὸ ντιβάνι, τὸ γραφειάκι του· θὰ πρέπει νὰ προσέχει τὶς πιτζάμες, καὶ
ἰδίως ἐκείνα τὰ μικροπράγματα ποὺ μπορεῖ νὰ χαθοῦν.
Κάποιος θ’ ἀποροῦσε ἐδῶ ἐὰν ἕνα δωμάτιο ὑπάρχει, ἐπειδὴ ὑπάρχουν
σ’ αὐτὸ καρέκλες, ντιβάνια ἢ ντουλάπες. Καὶ ἡ ἀπάντηση εἶναι στοιχειώδης:
ἕνα δωμάτιο ὑπάρχει χωρὶς πράγματα, ὅπως ἀκριβώς ἕνας ἄνθρωπος ὑπάρχει
χωρὶς ροῦχα. Κι ἕνα δωμάτιο καταλαβαίνει καλύτερα ἀπ’ τὸν ὁποιονδήποτε
τί σημαίνει ἕνας ἄνθρωπος χωρὶς ροῦχα. Ἕνα δωμάτιο μπορεῖ νὰ ζήσει
ἄδειο ἀπὸ πράγματα, ἀλλὰ δὲν μπορεῖ νὰ ζήσει χωρίς κάποιον νὰ τὸ
κατοικεῖ. Ὑπάρχουν δωμάτια ποὺ ὑποφέρουν ἀπὸ τὴν ὕπαρξη ἑνὸς βρόμικου
ἰδιοκτήτη, δωμάτια ποὺ ἀντέχουν νὰ τὰ κακοποιοῦν, κι ἄλλα ποὺ τὰ ἀφήνουν
ἕρμαια τοῦ χρόνου. Ὅμως τὰ πιὸ λυπημένα εἶναι ἐκεῖνα ποὺ ζοῦν στὴν
σιωπὴ καὶ τὴν ἀκινησία, σκοτεινὰ δωμάτια, δίχως κατοικητή, δίχως
ψυχή, κι ὅμως ἀντέχουν. Καταρρέουν σιγὰ-σιγά, μὰ ἀντέχουν. Ἔχω ἀκούσει
ἀπ’ τοὺς σωλῆνες καὶ τὶς ὑδρορρόες νὰ ψιθυρίζουν γιὰ δωμάτια ποὺ ὑπέφεραν
πραγματικά, ποὺ ἔγιναν πνευματικὰ ἐρείπια· δὲν θέλω νὰ τὰ σκέφτομαι,
τὰ λυπᾶμαι.
Προσωπικὰ εἶμαι ἱκανοποιημένο ἀπ’ αὐτὸν ποὺ βρίσκεται μέσα
μου. Ἀερίζει κάθε πρωΐ, προσέχει νὰ μὴν λερώνει τοὺς τοίχους, εἶναι
σιωπηλός, δὲν φέρνει συχνὰ κόσμο. Εἶναι καλός ἰδιοκτήτης. Ἴσως ἀντιλαμβάνεται
περίεργα τὴν τάξη, πάντα χάνει κάτι, πάντα χαλάει τὸν κόσμο νὰ τὸ
βρεῖ κι ὅταν τὸ βρίσκει τὸ ξεχνάει. Δὲν μ’ ἐνοχλεῖ. Ἕνα δωμάτιο ἔχει
πολλὲς εὐθύνες: θὰ πρέπει νὰ προσέχει, νὰ φυλάγεται, νὰ εἶναι ἕτοιμο
κάθε στιγμὴ γιὰ κάθε παράλογη ἀλλαγὴ. Ἄς ποῦμε, τὶς προάλλες προστέθηκαν
δύο κάδρα – προσωπικὰ δὲν τὸ θεώρησα ἀναγκαῖο. Ὑπῆρχε ἤδη ἕνα
κάδρο καὶ δύο βιβλιοθῆκες... Ἄ! καὶ μία κρεμάστρα. Τώρα δὲν ὑπάρχει
ἐλεύθερος χῶρος, πράγμα ποὺ ἐγείρει ἀνησυχίες· ἴσως ὑποθάλπεται
κάτι, κάτι προετοιμάζεται. Δὲν ξέρω. Εἴδατε πόσα πράγματα ἀπασχολοῦν
ἕνα δωμάτιο; Μόνο τὶς νύχτες ξεκλέβω λίγο χρόνο νὰ σκεφτῶ, νὰ καταλάβω
ὅτι ὑπάρχω. Γιατὶ ἡ ὥρα περνάει μὲς στὴν μέριμνα κι ὅλο κάτι γίνεται
κι ἀφαιρεῖσαι καὶ τελικὰ ὑπάρχουν αὐτὰ μὲ τὰ ὁποῖα ἀσχολεῖσαι καὶ
δὲν ὑπάρχεις ἐσὺ, ὁπότε κι αὐτὰ δὲν ἔχουν νόημα κι ἔτσι δὲν ἔχεις
οὔτ’ ἐσύ.
Μὲ τρομάζουν τὰ δωμάτια, ἰδίως οἱ πόρτες… Ἰδίως τὰ παράθυρα,
ποτὲ δὲν εἶδα τί ὑπάρχει ἔξω ἀπὸ μιὰ πόρτα, ποτὲ δὲν εἶδα τί ὑπάρχει
ἔξω ἀπὸ ἕνα παράθυρο. Δὲν θά ’θελα νὰ ὑπάρχουν παράθυρα καὶ πόρτες,
θὰ ἤθελα νὰ ὑπάρχω μόνο ἐγὼ καὶ
ὁ ἄλλος. Κλεισμένος μέσα μου, κλεισμένος μόνο μέσα μου,
δίχως πόρτες —τὸ εἶπα;— δίχως παράθυρα. Μόνο τοῖχοι. Θὰ ἤθελα νὰ ὑπάρχουν
μόνο τοῖχοι! Ἐκεῖνος φεύγει καὶ ποῦ πάει δὲν ξέρω. Μακριὰ, φαίνεται
τὸ σαλόνι. Δὲν ἔχω ἰδέα τί ὑπάρχει πέρα ἀπ’ τὸ σαλόνι. Ἴσως ἁπλῶς
ἄλλο ἕνα δωμάτιο, ἴσως χιλιάδες… Τὶ ὑπάρχει πέρα ἀπ’ τὴν πόρτα; Τὸ
ξέρει κανεὶς σας;! ΤΟ ΞΕΡΕΙ;
Πηγή: Ἀπὸ τὴν ποιητικὴ συλλογὴ
Τὸ τυφλὸ ἄλογο
(ἐκδ. Σμίλη, Ἀθ. 2018).ΠΛΑΝΟΔΙΟΝ
Ἀλέξανδρος Κορδᾶς (Ἀθήνα, 1989). Ἔκανε προπτυχιακὲς σπουδὲς στὴν Ψυχολογία
(ΕΚΠΑ) καὶ μεταπτυχιακὲς στὴν Προαγωγὴ καὶ Ἀγωγὴ Ὑγείας. Παρακολούθησε
διετῆ κύκλο μαθημάτων στὴν ἑλληνικὴ καὶ ξένη Λογοτεχνία στὸ ποιητικό
ἐργαστήρι τοῦ Ἰδρύματος Τάκης Σινόπουλος. Ὑπῆρξε συνιδρυτὴς
τοῦ περιοδικοῦ Τεφλόν
καὶ μέλος τῆς συντακτικῆς του ἐπιτροπῆς γιὰ τὰ δύο πρῶτα
τεύχη του. Πρῶτο του βιβλίο ἡ ποιητικὴ συλλογὴ Τὸ τυφλὸ ἄλογο (ἐκδ.
Σμίλη, Ἀθ. 2018).
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου