Γράφει ο ΚΩΣΤΑΣ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ
Ο
Tony Oursler γεννήθηκε το 1957 στη Νέα Υόρκη. Αποφοίτησε από το California
Institute for the Arts (B.F.A) το 1979. Ο Oursler ασχολήθηκε με όλες τις
εικαστικές μορφές, κύρια με την γλυπτική, τις περφόρμανς και τις εγκαταστάσεις
τόσο σε γκαλερί όσο και σε δημόσιους χώρους / public projects. Aναδείχθηκε
κύρια σε μια σημαντική μορφή στην εξέλιξη της video art. Συνειδητοποιώντας τους
περιορισμούς της τηλεοπτικής εικόνας, καινοτόμησε καταργώντας τα όρια της
μικρής οθόνης, δημιουργώντας εικονικές συνθέσεις τρισδιάστατες στο χώρο.
Από
τα πρώτα video του 1970 και του 1980 μέχρι τις video-εγκαταστάσεις με κούκλες
του το 1990, ο κεντρικός άξονας της δουλειάς του καλλιτέχνη είναι το ανθρώπινο
σώμα, με έμφαση στο ανθρώπινο βλέμμα και πως αυτό επηρεάζεται από τη βία, τα
media, τη σεξουαλικότητα, τις ψυχικές διαταραχές, την τεχνολογία και γενικά τις
φοβίες του σύγχρονου πολιτισμού μας. Στα τέλη του 1990 ο Oursler δημιούργησε
έργα μικρότερων διαστάσεων όπως τα «Eyes Series» και τα «Talking Heads» στα
οποία εφάρμοσε οπτικά το ιδεολογικό του απόσταγμα χρησιμοποιώντας ελάχιστες
ελαστικές φόρμες.
Πρόθεση
του καλλιτέχνη ήταν να προσκαλέσει τον θεατή να δει τον εαυτό του μέσα από τα
μάτια των μηχανημάτων που δημιούργησε πρόσφατα η ανθρωπότητα. Η αυξανόμενη
πολυπλοκότητα και η επικράτηση της σάρωσης προσώπου στην κοινωνία, είναι το
κλειδί για να κατανοήσουμε τα εξελιγμένα έργα του Oursler. Τα έργα του
στο σύνολο τους έχουν εγείρει ερωτήματα σχετικά με τη συσσώρευση
βιομετρικών δεδομένων από σαρώσεις προσώπου, ίριδας, δακτυλικών αποτυπωμάτων. Ο
καλλιτέχνης φαίνεται να διερωτάται με αυτά από ποιόν και με ποιόν τρόπο
χρησιμοποιούνται τα υπάρχοντα δεδομένα, για ποιόν λόγο
δημιουργούνται τα ηλεκτρονικά προφίλ, που κατηγοριοποιούν τους ανθρώπους
ανάλογα με την εξωτερική εμφάνιση, την αλληλουχία DNA και τα μοναδικά σωματικά
χαρακτηριστικά τους. Οι συνθέσεις του αποκαλύπτουν τις όμορφες, αλλά σαφώς
μη-ανθρώπινες ιδιότητες αυτών των αναλύσεων. Ο Oursler μέσα από τη δουλεία του
αμφισβήτησε λίαν πρώιμα και αμφισβητεί τη χρησιμότητα που έχει η εκμάθηση της
κατανόησης των συναισθημάτων σε μηχανές, ενώ παράλληλα εξερευνά συνεχώς την
εξέλιξη της ανθρώπινης ταυτότητας.
O
Tony Oursler που ζεί και εργάζεται στη Νέα Υόρκη έχει εκθέσει τα έργα του σε
μεγάλα μουσεία παγκοσμίως όπως στα: Stedelijk Museum, Amsterdam, Pinchuk Art
Centre, Kiev , ARoS Aarhus Kunstmuseum, Denmark , Helsinki City Art Museum,
Finland, Metropolitan Museum of Art, New York (, Kunsthaus Bregenz , Whitney
Museum of American Art, New York, με πρώτη μουσειακή του έκθεση το 1998 στο
Kunstverein Hannover, Germany. Έχει συμμετάσχει στις εκθέσεις Documenta
VIII and IX. Τα έργα του ανήκουν σε μεγάλες συλλογές, συμπεριλαμβανομένων
των: the Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Washington, DC, Centre Georges
Pompidou, Paris, Museum of Modern Art, New York, National Museum of Osaka,
Japan, Tate Gallery, London, Van Abbemuseum, Eindhoven and ZMK/Center for Art
& Media, Karlsruhe, Germany.
Οι
φάσεις της δουλειάς του έχουν παρουσιαστεί με σημαντική απήχηση στους
φιλότεχνους και σε ατομικές εκθέσεις του στην Ελλάδα, που έχει
διοργανώσει στην Αθήνα η Γκαλερί Bernier/ Eliades. Στα εγκαίνια των
εκθέσεων αυτών το 1994, 1996-97, 2000, 2004, 2007, 2015 απέκτησα μια άμεση
εξοικείωση με τις εκφραστικές του επιλογές του συνομίληκου μου εικαστικού, που
γίνονται κατευθείαν αντιληπτές και αναγνωρίσιμες. Τόσο τα έργα του, προσχέδια
και σχέδια με μικτή τεχνική σε χαρτί, όσο και οι ψηφιακές κατασκευές του με
επιχρωματισμένες επιφάνειες αλουμινίου, οθόνες και βιντεοπροβολές έχουν έντονο
ευρωπαικό χαρακτήρα και μια παράδοξα ελκυστική διανοητική αύρα. Με αρχικές
αναφορές και συγγένειες με τα φωτομοντάζ του Herbert Bayer, σημαντικoύ
σχεδιαστή του Μπαουχάουζ, που μετανάστευσε από την Γερμανία και υλοποίησε τις
πρωτοποριακές ιδέες του στην Αμερική μέχρι το 1984, ο Oursler από το ξεκίνημα
του πέτυχε να αξιοποιήσει τις ποικίλες ψηφιακές δυνατότητες και την ηλεκτρονική
τέχνη/ electronic art της γενιάς του. Η πολυδιάστατη δράση του με τα
φαντασμαγορικά όντα του, τερατικές καρικατούρες σαν εξωγήινες υπάρξεις στο
μαύρο κουτί μιας επόμενης μέρας είναι καθηλωτικές. Η συνεργασία του επίσης σε
μουσικά βίντεο του φίλου του David Bowie διεύρυνε την επιρροή του. Μαζί με
άλλους πολύ γνωστούς βιντεοκαλλιτέχνες όπως ο Nam June Paik, ο Bill Viola κ.α.
σηματοδότησε την νέα εικαστική και πολιτιστική γεωγραφία, που εντυπωσιάζει, με
την ανανεωτική της δυναμική και ακμάζει με παγκόσμια εμβέλεια, από το
τέλος του 20ου αιώνα που την εξέθρεψε και στη συνέχεια μέχρι τις
μέρες μας. Θα έλεγα ότι στο γενικότερο φάσμα των επιδιώξεων του
μοντερνισμού, από τα προφητικά επιτεύγματα της «Ρώσικης πρωτοπορίας», τον
ξέφρενο, ταχύ «φουτουρισμό», τον ευρηματικό, επαναστατικό «ντανταισμό», το
ρέον, πολυσυλλεκτικό φλούξους και την διανοητική, εστέτ «εννοιολογική τέχνη», η
περίπτωση του Oursler, συνεχίζει και επαυξάνει την εικαστική έρευνα για την
ανασύνθεση του οπτικού πεδίου, αναμοχλεύοντας με παραστατικές σαρώσεις την
υποσυνείδητη υπαρξιακή «φοβία».
Κώστας
Ευαγγελάτος
Ζωγράφος,
Λογοτέχνης, Θεωρητικός της τέχνης.
(Το
κείμενο πρωτοδημοσιεύτηκε στο ένθετο Art and Business της εφημ. ΑΞΙΑ)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου