ΤΗ ΧΩΡΑ ΑΥΤΗ οἱ ἄνθρωποι μετὰ βίας
σκέφτονται τὸ θάνατο. Δὲν καταλαμβάνει αὐτὸς τὶς καθημερινὲς
σκέψεις τῶν ἀνθρώπων στὴ χώρα αὐτή, οὔτε καν τὶς βραδινές. Οἱ σκέψεις
τῶν ἀνθρώπων στὴ χώρα αὐτὴ εἶναι μακρὰν πολὺ περίπλοκες γι’ αὐτόν,
διαδέχονται ἡ μιὰ τὴν ἄλλη μὲ ρυθμὸ ἐξοντωτικό. Τόσο γρήγορα
τρέχουν οἱ σκέψεις τῶν ἀνθρώπων στὴ χώρα αὐτὴ ποὺ ξεπερνοῦν σὲ ταχύτητα
ἀκόμα καὶ τὸν ἠλεκτρικὸ συρμό, τὰ σύννεφα ἢ τὰ ἀποδημητικὰ πουλιά.
Μέσα σ’ αὐτὸ τὸ θυελλῶδες κουβάρι εὔκολα ξεχνᾶ κανεὶς τί ἔφαγε
χτές, ποιόν συνάντησε τυχαῖα προχτὲς ἢ τί ψήφισαν οἱ συμπατριῶτες
του στὶς τελευταῖες ἐθνικὲς ἐκλογές. Οἱ τελευταῖες ἐθνικὲς ἐκλογὲς
πᾶνε χρόνια ἀπὸ τὴν τελευταία φορὰ ποὺ ἔγιναν καὶ εἶναι κάπως φυσικὸ
νὰ μὴ θυμᾶται κανείς. Ὑπάρχουν βέβαια κι αὐτοὶ ποὺ δὲ θέλουν νὰ θυμοῦνται,
ὅμως τὸ γεγονὸς παραμένει: Μόνο ἄτομα τρίτης ἡλικίας καὶ ὅσοι
ἀπ’ αὐτοὺς δὲν πάσχουν ἀπ’ τὴ νόσο τοῦ Ἀλτσχάιμερ εἶναι σὲ θέση νὰ
ἀναπολήσουν τὶς τελευταῖες ἐθνικὲς ἐκλογές. Ἀναπόληση ἴσον
εὐχάριστο διάλειμμα ποὺ γίνεται σποραδικὰ κι ἀπρόοπτα καὶ παγώνει
τὴν ἀκατάσχετη ταχύτητα τῶν καθημερινῶν σκέψεων. Ἀλλά, ἡ ταχύτητα
χαρακτηρίζει τὰ πάντα. Στὴ χώρα αὐτὴ τὰ τεχνικὰ μέσα (ἰατρικά,
τεχνολογικά, μεταφορικὰ καὶ οὕτω καθεξῆς) κρατοῦν τοὺς ἀνθρώπους
σὲ ἀέναη ἐγρήγορση. Ἡ ὕπαρξη τοῦ θανάτου στὴ χώρα αὐτὴ εἶναι ὁλοένα
καὶ πιὸ μακρινή, λιγότερο ἀπειλητική. Οἱ καπνοὶ καὶ τὰ σκοτάδια
τῆς κάποτε τρομακτικῆς του παρουσίας ἔχουν ἀντικατασταθεῖ ἀπὸ
λευκὰ δωμάτια. Στὴ διακόσμηση βασιλεύει ἄλλωστε ὁ μινιμαλισμός.
Στὴ χώρα αὐτή, οἱ ἄνθρωποι
μπορεῖ νὰ μὴν εἶναι στὴν πραγματικότητα κύριοι τοῦ ἐαυτοῦ τους ἢ
τοῦ πεπρωμένου τους, ἔχουν ὅμως τελειοποιήσει σὲ μεγάλο βαθμὸ
τὴν τέχνη τῆς ψευδαίσθησης, κι αὐτὸ τοὺς ἀρκεῖ. Δὲν σταματοῦν οἱ ἔννοιες
―ὁ ρυθμός τους εἶναι τὸ λιγότερο ἰλιγγιώδης― τὰ μασὰζ ὅμως εἶναι
οἰκονομικά, ἡ ρεφλεξολογία κερδίζει ὅλο καὶ περισσότερο ἔδαφος,
ὅπως καὶ ἡ γιόγκα, ἡ δίαιτα Ἄτκινς ἢ τόσες ἄλλες πρακτικές.
Παρὰ τὴν πληθώρα ἀναλγητικῶν
παντὸς τύπου καὶ γούστου, θὰ ἦταν ἄδικο νὰ πεῖ κανεὶς πὼς οἱ ἄνθρωποι
στὴ χώρα αὐτὴ δὲν ὑποφέρουν. Ὑποφέρουν, ἁπλῶς ἔχουν μάθει νὰ ἀγνοοῦν
ἀποτελεσματικότερα τὸν πόνο ἢ τὸν φόβο ἢ μπορεῖ ὁ πόνος ἢ ὁ φόβος
νὰ ἔχουν κατὰ κάποια ἔννοια μετατοπιστεῖ σὲ κάποιο ἄλλο στρατόπεδο.
Ἢ νὰ ἔχουν μεταμφιεστεῖ. Ἢ νὰ ἔχουν πέσει θύματα κάποιου ἔξυπνου
διαφημιστικοῦ κόλπου. Ὅλα εἶναι πιθανὰ στὴ χώρα αὐτή! Ἡ δυσκολία
ἐξεύρεσης συντρόφου, ὁ μαραθώνιος των ἐπαγγελματικῶν ἀξιώσεων,
οἱ ὑπέρογκοι φόροι, οἱ ἀπαιτήσεις τῶν στεγαστικῶν δανείων, τῆς
μητρότητας καὶ τῆς πατρότητας, σὲ συνδυασμὸ μὲ τὴν μείωση τῶν συντάξεων,
τὴν ἀνεπάρκεια τῶν μισθῶν, τὰ προβλήματα σεξουαλικῆς φύσεως καὶ
τὴν οἰκολογικὴ καταστροφὴ κρατοῦν τοὺς ἀνθρώπους στὴ χώρα αὐτὴ ἀρκετὰ
ἀπασχολημένους ὥστε νὰ μὴν σκέφτονται τὸ θάνατο. Κι ἄλλωστε, ὁ
θάνατος ἔχει πρὸ πολλοῦ μεταναστεύσει σ’ ἄλλους τόπους, δὲν τὸν
βλέπει πιὰ κανεὶς παρὰ μονάχα στὸ βραδινὸ δελτίο εἰδήσεων ἢ ἔχει
μετατραπεῖ σὲ ἐπιτυχημένη τηλεοπτικὴ σειρὰ συνδρομητικῆς
τηλεόρασης. Τὸ ἐρώτημα λοιπὸν δὲν εἶναι παρὰ ρητορικό: Ποιὸς
σκέφτεται τὸ θάνατο τὴ σήμερον ἡμέρα; Στὴ χώρα αὐτή, τὴ ζωὴ τρέμουν
ὅλοι!
Πηγή: Πρώτη δημοσίευση.
Νάνσυ Ἀγγελῆ (Εὔβοια,
1982). Σπούδασε δημοσιογραφία καὶ ἀπὸ τὸ 2008 ζεῖ στὴν Ἱσπανία
ὅπου ἀσχολεῖται μὲ τὴν λογοτεχνικὴ μετάφραση καὶ τὴν διδασκαλία
ξένων γλωσσῶν. Εἶναι τακτικὴ συνεργάτης τοῦ ἰστότοπου γιὰ τὸ μικρὸ
διήγημα «Πλανόδιον-
Ἱστορίες Μπονζάι». Διηγήματα καὶ μεταφράσεις της
συμπεριλαμβάνονται σὲ διάφορα περιοδικὰ τοῦ διαδικτύου καθὼς
καὶ στὰ συλλογικὰ ἔργα «Ἱστορίες Μπονζάι» (2014- 2016), ἐκδ. Γαβριηλίδης.
Ἔχει ἐκδόσει δυὸ συλλογὲς διηγημάτων. Ἀπὸ τὶς ἐκδόσεις Σμίλη
κυκλοφορεῖ ἡ συλλογὴ μικρῶν πεζῶν Ἡ νοητὴ εὐθεία ποὺ ἑνώνει ἕνα σῶμα μ’ ἕνα
ἄλλο. Ἔχει δημιουργήσει τὸ μπλὸγκ μεταφραστικῶν δειγμάτων
ἱσπανόφωνης λογοτεχνίας στὰ ἑλληνικά:
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου