Του Γιάννη Σχίζα
Ποντίκι 22.10.22
Η
αποφυγή των γεωτρήσεων για την εξαγωγή
πετρελαίου και φυσικού αερίου συν η
σωτηρία του πλανήτη και άλλα ηχηρά παρόμοια, επιστρατεύθηκαν σαν δικαιολογητικά
για την πρωτοφανή ενέργεια των
ακτιβιστών της οργάνωσης just stop oil , που εξαπέλυσαν δυο
κονσέρβες ντομάτα σούπα εναντίον των
ηλίανθων του
Βίνσεντ Βαν Γκογκ ! Αυτό το αριστούργημα τέχνης, που βρίσκεται
στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου, ήταν ευτυχώς καλά προφυλαγμένο πίσω
από ένα θώρακα γυαλιού , σε αντίθεση με τα δάση και τις κορυφές όπου εγκαθίστανται οι τερατώδεις ανεμογεννήτριες τις
οποίες – προφανώς!- δεν είχαν υπόψη οι δύο ακτιβίστριες…..
Η πράξη βέβαια
στιγματίστηκε δεόντως από τη πλειοψηφούσα και ορθώς σκεπτόμενη κοινή γνώμη, αλλά δεν έμεινε η
μοναδική : Οι ακτιβιστές στη συνέχεια
φρόντισαν με μια κίνηση που θα χαρακτηρίζαμε επιεικώς αλλόκοτη
να κολλήσουν (!)τα χέρια τους στην άσφαλτο του
Λονδίνου επιδιώκοντας πάντα τους ίδιους στόχους...
Η ιστορία των περίεργων πρακτικών είναι
μικρομέγαλη, έχει φάσεις εντυπωσιακές αλλά και βλακώδεις, περνάει από διάφορους
σταθμούς και χαρακτηρίζει (όχι αποκλειστικά ) την μονοδιάστατη οικολογία –
δηλαδή αυτήν που ελλείψει ολοκληρωμένης παιδείας θεωρεί τους επιδιωκόμενους στόχους ως μοναδικά
σωτήριους για την ανθρώπινη φύση. Οι
Ταλιμπάν στις αρχές
αυτού του αιώνα είχαν ανατινάξει τις μορφές του Βούδα, που ήταν «σκαρφαλωμένες» στα
βουνά του Αφγανιστάν – χωρίς όμως να είναι οικολόγοι .Αντίθετα έρχεται η πρακτική της Greenpeace το 2014, που κατά τη διάρκεια συνεδρίου με θέμα την
κλιματική αλλαγή, τοποθέτησε σε περιοχή του Περού όπου οι
γραμμές Νacza τεράστιες αφίσες με
αποτέλεσμα να αφήσουν ίχνη
στην περιοχή.
Ένας πλανήτης χωρίς έργα τέχνης, χωρίς τη Παναγία των Παρισίων ή
την Ακρόπολή, χωρίς τον Πύργο της Πίζας, είναι ένας πλανήτης θλιβερός. Η τέχνη είναι ουσιώδης για την επιβίωσή του κόσμου και οι
κακοποιήσεις των έργων τέχνης είναι αυτές που κάνουν την τέχνη μάταιη και τον
καλλιτέχνη περιττό. Βέβαια απέναντι σε τέτοια γεγονότα όπως η ντοματόσουπα
εναντίον Βαν Γκογκ επιστρατεύουν διάφοροι λόγιοι διάφορους λόγους δικαιολογητικούς – προφανώς για
το «ακουσθήναι» τους : Πχ λένε
ότι το έργο τέχνης δεν φτιάχτηκε για να κοιμάται
σε ένα μουσείο αλλά για να ενεργοποιεί
τον κόσμο. Έτσι όμως δίνουν το ευδιάκριτο σήμα της καταστροφής για την εξυπηρέτηση στόχων που θεωρούνται θεμιτοί…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου