|
|
Ο ΘΟΔΩΡΟΣ ἦταν ὄμορφο παιδί, προικισμένο
ἀπὸ τὴ φύση κι εἶχε εὐγενικοὺς τρόπους, μιὰ ἔμφυτη εὐγένεια ποὺ προέρχεται
πάντα καὶ μόνο ἀπὸ καλὰ παιδικὰ χρόνια καὶ σωστὴ ἀνατροφή. Κατέφτασε
στὸ Δαφνὶ περιτριγυρισμένος ἀπὸ μιὰ ἅλω ἐπαναστάτη καὶ μποὲμ χαρακτήρα,
ἀφοῦ γρήγορα μάθαμε πὼς ἐγκατέλειψε τὴν οἰκογενειακὴ Ψυχιατρικὴ
Κλινικὴ σὲ κάποια πόλη τῆς Θεσσαλίας, γιὰ νὰ ὑπηρετήσει ὡς ἐπιμελητὴς
βήτα στὸ νεοσύστατο Ἐθνικὸ Σύστημα Ὑγείας. Ἡ ἀπόρριψη τοῦ ρόλου
τοῦ Κλινικάρχη, ποὺ τοῦ εἶχαν προετοιμάσει οἱ γονεῖς του ὡς ἰδιοκτῆτες
μεγάλης Ψυχιατρικῆς Κλινικῆς, φάνταζε στὰ μάτια μας ὡς ἔμπρακτη ἀπόδειξη
τῆς ἰδεολογίας τοῦ Θοδωρῆ. Ἦταν ἡ ἐποχή, θὰ μοῦ πεῖτε, καὶ θὰ συμφωνήσω
μαζί σας, «ἐπαναστατικὴ» καὶ ὁ Θόδωρος δὲν ἀποκλείεται νὰ ἔκανε τὴ
μεγαλοπρεπῆ χειρονομία του ἀπὸ μιμητισμὸ καὶ μόνο.
Ἀπὸ «μιμητισμὸ» μιὰ ὁλόκληρη γενιὰ Ἑλλήνων τοῦ ἐξωτερικοῦ, ὅπως
κι ἐγώ, ἐπιστρέψαμε νὰ ὑπηρετήσουμε τὴν «πατρίδα» πρὸς τὸ τέλος τῆς
δεκαετίας τοῦ '70, ὑπακούοντας στὸ γενικὸ σύνθημα τῆς ἐποχῆς νὰ
δώσουμε ὅλες μας τὶς δυνάμεις στὴν ἀνασυγκρότηση τῆς Ἑλλάδας, μετὰ
τὴ χούντα τῶν συνταγματαρχῶν. Ἡ δική μου ἑρμηνεία ἦταν πὼς μᾶς καθόρισε,
πέρα ἀπὸ κομματικὲς ἐπιταγές, ὁ Θίασος
τοῦ Θόδωρου Ἀγγελόπουλου: μᾶς ἔπιασε κάτι σὰν φαρμακερὴ νοσταλγία
γιὰ τὸν τόπο μας, ἀρχέγονες μνῆμες ξύπνησε αὐτὸ τὸ φίλμ, τὸ μόνο ἑλληνικὸ
φὶλμ ποὺ εἶχαν παίξει τότε οἱ κινηματογράφοι τῆς Εὐρώπης σὲ πρώτη
προβολή, κι ὄχι οἱ κακοαερισμένες γεμάτες καπνὸ σάλες τῶν σινεκλάμπ.
Ὁ Θόδωρος, ἐκείνη τὴν «ἐπαναστατικὴ» ἐποχή, δὲν ἔνιωθε μόνος. Εἶχε παρέα τὸν Ἄρη, ποὺ εἶχε ἐγκαταλείψει τὴ θέση του καὶ τὴν καριέρα σὲ χρηματιστηριακὸ κολοσσὸ μὲ ἕδρα τὴ Γενεύη γιὰ νὰ ἀκολουθήσει τὸ ὄνειρό του νὰ γίνει ψυχίατρος. Μετὰ τὸ πτυχίο του μὲ ἄριστα στὴν Ἰατρική, ἀκολούθησε τὶς συμβουλὲς τοῦ ἑκατομμυριούχου πεθεροῦ του καὶ διέπρεψε στὰ οἰκονομικά. Στὰ σαράντα του χρόνια, ὡς ἐπακόλουθό τῆς κρίσης συνειδήσεως ποὺ συνοδεύει τὴ συγκεκριμένη ἡλικία, τὰ ἐγκατέλειψε ὅλα: ἐπιχειρήσεις, γυναίκα, ἕναν γιὸ καὶ τὶς ἐλβετίες, ξέθαψε ἀπὸ τὸ συρτάρι του τὸ πτυχίο τῆς Ἰατρικῆς καὶ ἦρθε ὡς ἁπλὸς εἰδικευόμενος στὸ Δαφνί. Πέρα ἀπὸ τὸν Θόδωρο καὶ τὸν Ἄρη, ἄλλοι ἔφευγαν ἀπὸ τὸ Δαφνὶ καὶ τὴν Ἀθήνα γιὰ νὰ στελεχώσουν μονάδες τοῦ ΕΣΥ καθ' ἅπασα τὴν ἐπικράτεια. Μέσα σὲ μιὰ ἐποχὴ γεμάτη ἀπὸ ἰδεολογικὲς ζυμώσεις κι ἀναζητήσεις, δὲν πήραμε ἀμέσως χαμπάρι τὴν ψυχοπαθολογία τοῦ Θοδωρῆ. Ἔπρεπε νὰ διαβάσουμε σὲ κάποια ἐφημερία τὰ ἱστορικὰ εἰσαγωγῆς ποὺ ἔγραφε γιὰ νὰ ὑποψιαστοῦμε πὼς κάτι δὲν πήγαινε καλὰ μαζί του. Τὸ θυμᾶμαι πολὺ καλὰ γιατί ἦταν μεγάλο μάθημα γιὰ μένα, ὡς εἰδικευόμενος τότε, πὼς μποροῦμε νὰ κάνουμε διάγνωση γιὰ κάποιον ἁπλῶς ἀπὸ τὸν τρόπο ποὺ γράφει: τὰ ἱστορικὰ τοῦ Θοδωρῆ ἦταν γεμάτα μουτζοῦρες, λουλουδάκια, ἀστράκια καὶ ἀναδείκνυαν τὴ χάλαση τῶν εἱρμῶν καὶ τῶν σκέψεών του. Τὸν ἀγκαλιάσαμε ἐκεῖ στὸ ἐφημερεῖο καὶ τελικὰ κάποιος συνάδελφος τὸν ἔπεισε νὰ ἀκολουθήσει φαρμακευτικὴ ἀγωγή. Ἦταν εἴπαμε ἡ ἐποχὴ ἐπαναστατική, ὅλοι οἱ συνάδελφοι ἤμασταν μιὰ ἀγκαλιά.
Ὅταν πληροφορηθήκαμε λίγα χρόνια ἀργότερα τὴν αὐτοκτονία τοῦ
Θοδωρῆ σὲ κάποια φθηνὴ πανσιὸν στὴν Πλάκα, ὅπου διέμενε ἐξαρχῆς, ἀνίκανος
ὅπως ἦταν νὰ κρατήσει σπίτι ἀπὸ μόνος του, τὸ θεωρήσαμε φυσικὸ ἐπακόλουθο
μιᾶς ὁλόκληρης γενιᾶς. Ἡ αὐτοκτονία του σήμανε τὴ διαχωριστικὴ
γραμμὴ ἀνάμεσά σὲ μιὰ παλιὰ ἐποχὴ καὶ τὴν καινούργια τῶν γιάπις καὶ τῆς
ἐκρηκτικῆς οἰκονομικῆς ἀνόδου. Ἔτρεχαν πλέον τὰ πρῶτα προγράμματα
τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἕνωσης στὸ Δαφνί. Ὅσοι τὰ εἶχαν πάρει δὲν μιλοῦσαν
στοὺς ὑπόλοιπους καὶ τούμπαλιν. Οἱ ἐφημερίες ἀπὸ γιορτὴ καὶ τόπο
συνάντησης ὅλων κατάντησαν ἁπλὴ ὑποχρέωση ποὺ ἔβγαζε ὁ καθένας
μόνος του, σὲ πλήρη ἐρήμωση. Τὰ φράγκα ἦταν πολλὰ κι ὁ Θοδωρῆς μιὰ φευγαλέα
θύμηση: ἄλλος ἕνας ἰδεολόγος ποὺ δὲν κατάφερε νὰ ὑπερβεῖ τὴν ἐποχή
του καὶ πέθανε μαζί της.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου