|
|
— «ΠΟΘΕΝ ἡ φράσις, ἡ κοιλιά του παίζει Καραϊσκάκη;
»Μέχρι τοῦ 1860 ἐν Ἀθήναις ὁ διερχόμενος τὴν ὁδὸν Αἰόλου ἔβλεπε παρὰ τὴν Χρυσοσπηλαιώτισσαν ἑξηκοντούτη τινὰ μιξοπόλιον*, κάτισχνον, αὐχμηρόν, ρακώδη φοροῦντα φουστανέλλαν καὶ ξεφτισμένα μεϊντανογέλεκα, ἔχοντα δὲ φέσιον περιδεδεμένον διὰ ρυπαροῦ μαύρου μανδηλίου. Ἦτο στρατιώτης τοῦ Καραϊσκάκη. Πλησίον τῆς μαρμαρίνης κρήνης καὶ ἐπὶ τῆς ὑπερυψήλου λεύκης στηριζόμενος, ἐκάθητο σταυροπόδι κατὰ γῆς. Οἱ Ἕλληνες διήρχοντο παμπληθεῖς πρὸ αὐτοῦ, καλλίτεροι οἱ τότε τῶν σημερινῶν, ἀλλὰ πολὺ ὑποδεέστεροι τῶν ἀνδρῶν, μεθ' ὧν συνεπολέμησεν ἐκεῖνος κατὰ τὸν Ἀγῶνα. Εὐτυχής, ὅτι δὲν τοὺς ἔβλεπεν. Ἦτο τυφλός. Εἴς τι καυκίον τινὲς τῶν παρερχομένων ἔρριπτον ὀλίγα λεπτά. Ἦτο λοιπὸν ἐπαίτης; Ὄχι, ἦτο ἀοιδός. Ἔχασε τὰ ὄμματά του εἰς τὴν μάχην τοῦ Φαλήρου. Τὰ τιμημένα ἄρματά του ἐπώλησε διὰ νὰ ζήσῃ ἐπί τινα χρόνον. Ἔπειτα λύραν εἰς τὰς χεῖρας κρατῶν, πλανώμενος ἀνὰ τὴν Ρούμελην, ἣν ἄλλοτε διῆλθεν ὡς πολεμιστής, ἦλθεν εἰς Ἀθήνας, ὑπὲρ τῆς ὁποίας ἀπώλεσε τὴν ὅρασίν του. Εἰς τὸν κορμὸν τῆς λεύκης στηριζόμενος, ἔψαλλεν ἄθλους ἀνδρῶν ἡρώων.
Ἀλλὰ τὸ συνηθέστατον καὶ προσφιλέστατον ᾆσμά του ἦτο τὸ ἀρχόμενον οὕτω: “Τρία πουλάκια κάθονται στὸ κάστρο τῆς Ἀθήνας...”, ἔνθα ἐξαίρονται οἱ πρὸς λύσιν τῆς πολιορκίας τῆς Ἀκροπόλεως ἀγῶνες τοῦ Καραϊσκάκη καὶ ὁ διὰ τοῦτο θάνατος αὐτοῦ. Ἔλαμπε τότε τὸ αὐχμηρὸν πρόσωπον τοῦ τυφλοῦ ἀοιδοῦ, ἀλλὰ καὶ δάκρυα ἔβρεχον τὰς κατίσχνους παρειάς του, ὅταν μάλιστα ἔψαλλε τὴν ἐπῳδόν: “Καραϊσκάκη μ' ἀρχηγέ”, ὅλην του τὴν ψυχὴν ἐμβάλλων εἰς τὰς χορδὰς τῆς πενιχρᾶς λύρας ὁ πειναλέος ἀοιδός. Οἱ Ἕλληνες κατὰ τὸ “ἡ κοιλιά του παίζει λύρα ἢ ταμπουρᾶ” παρῴδησαν αὐτήν».* μιξοπόλιος·
ψαρομάλλης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου