ISBN 978-960-303-289-2
ΣΕΛΙΔΕΣ: 184, ΤΙΜΗ: 14 ευρώ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΣΤΟΧΑΣΤΗΣ
Ανακαλύψτε το
όραµα του σπουδαίου επιστήµονα Κωνσταντίνου Καραθεοδωρή για την ελληνική
παιδεία και τα ελληνικά πανεπιστήµια Σµύρνης και Αθήνας
Το 2023 κλείνουν 150 χρόνια από την γέννηση του Κωνσταντίνου Καραθεοδωρή στο Βερολίνο. Ο Κ. Καραθεοδωρή ήταν Έλληνας μαθηματικός που διακρίθηκε σε παγκόσμιο επίπεδο. Το επιστημονικό του έργο επεκτείνεται σε πολλούς τομείς των Μαθηματικών, της Φυσικής, αλλά και της Αρχαιολογίας. Ο Κωνσταντίνος Καραθεοδωρή ήταν μια χαρισματική προσωπικότητα, ξεχωριστής ευφυΐας, ευρύτατης γνώσης (μιλούσε έξι γλώσσες) και επιστημονικής επάρκειας. Υπήρξε –κυρίως– μια μαθηματική ιδιοφυΐα, ενταγμένος οργανικά στην μαθηματική πρωτοπορία του 20ού αιώνα, απευθείας συνομιλητής αλλά και συμμαχητής του Αλβέρτου Αϊνστάιν. Όμως ο σημαντικός αυτός εκπρόσωπος του Ιωνικού Ελληνισμού ήταν και ένας μεγάλος οραματιστής με στόχο την προαγωγή και αναβάθμιση της ελληνικής εκπαίδευσης, σε μια περίοδο που μετά τους νικηφόρους βαλκανικούς πολέμους το όραμα αυτό φάνταζε εφικτό.
Σε αυτό, το κομβικό σημείο, ένας άλλος μεγάλος της νεότερης ιστορίας μας, ο Ελευθέριος Βενιζέλος, ανακαλύπτει, πιστεύει και θέτει επικεφαλής του φιλόδοξου προγράμματος για την ίδρυση ενός σύγχρονου για την εποχή του ελληνικού πανεπιστημίου στην Σμύρνη, τον Καραθεοδωρή.
Η Μικρασιατική Καταστροφή ανέκοψε τα φιλόδοξα αυτά σχέδια. Όμως ο Βενιζέλος δεν ξέχασε τον Καραθεοδωρή, ούτε έπαψε να πιστεύει σε αυτόν. Έτσι, λίγα χρόνια μετά, του αναθέτει την αναδιοργάνωση του Πανεπιστημίου Αθηνών. Η παρούσα έκδοση, αποτελεί την έμπρακτη αποτύπωση της όλης παρεμβάσεως Καραθεοδωρή στα δύο μας Πανεπιστήμια. Ο αναγνώστης που θα θελήσει να εγκύψει στις δύο αυτές προτάσεις, θα μείνει έκπληκτος μπροστά στον πλούτο των ιδεών, τις συγκεκριμένες δέσμες προτάσεων και τις άκρως ουσιαστικές απόψεις για τα όσα συγκροτούν την πρωτοπόρα και εύρυθμη λειτουργία ενός ανώτατου εκπαιδευτικού ιδρύματος. Σε μια περίοδο που τα εκπαιδευτικά ζητήματα ταλανίζουν τα μέγιστα την κοινωνία μας, η εκπαιδευτική κοινότητα, αλλά και κάθε ενεργός πολίτης θα πρέπει να’ ρθουν σε επαφή με τις προτάσεις αυτές. Η ανάγνωσή τους, ίσως τους βοηθήσει να συνειδητοποιήσουν, σε τι επίπεδο βρισκόταν 100 χρόνια πριν ο προβληματισμός και οι εκπαιδευτικές προτάσεις στην Ελλάδα και σε ποιο επίπεδο βρίσκονται σήμερα, στην Ελλάδα της τρίτης δεκαετίας του 21ου αιώνα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου