Πηγή : Το ΒΗΜΑ, 31.8.14, Γιάννης Ζουμπουλάκης
Η γενοκτονία των Αρμενίων επανέρχεται στο προσκήνιο μέσω μιας επικής ταινίας του γερμανού, τουρκικής καταγωγής σκηνοθέτη Φατίχ Ακίν , για την οποία ο ίδιος ο Μάρτιν Σκορσέζε είπε ότι ανήκει στο είδος των ταινιών που δεν φτιάχνονται πλέον, «μια επική βαθιά προσωπική απάντηση σε ένα τραγικό επεισόδιο της Ιστορίας, φτιαγμένο με ένταση και ομορφιά».Η ταινία λέγεται «The cut», ένας τίτλος που μπορεί να αποδοθεί στα ελληνικά ως «Η κοπή» αφού το θέμα της είναι το απότομο, βίαιο, απάνθρωπο «κόψιμο» ενός ανθρώπου από την οικογένειά του, την οποία αργότερα θα προσπαθήσει να ξαναβρεί «οργώνοντας», στην κυριολεξία ,ένα μεγάλο μέρος του πλανήτη με τα πόδια.
Βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα η ταινία αρχίζει στην Μαρντίν το 1915 όπου ένας φιλήσυχος σιδεράς, ο Ναζαρέτ Μανουγκιάν (τον υποδύεται ο Αλγερίνος ηθοποιός Ταχάρ Ραχίμ, γνωστός από τον «Προφήτη») ζει με την γυναίκα και τις δυο δίδυμες, ανήλικες κόρες του. Μια νύχτα, εντελώς ξαφνικά, η Τουρκική αστυνομία θα εισβάλλει στο σπίτι του και θα τον πάρει από τους δικούς του στέλνοντάς τον σε καταναγκαστικά έργα στο ύπαιθρο.
Η σφαγή των Αρμενίων έχει αρχίσει.
Οταν ο Ναζαρέτ θα καταφέρει να ξεφύγει από τους Τούρκους, η πραγματική Οδύσσεια τον περιμένει. Μοναδική επιθυμία του να ξαναβρεί τους δικούς του και αυτό θα σημάνει πολλά χρόνια έρευνας και πολλά χρόνια περπάτημα. Χωρίς λεφτά, χωρίς φωνή και με μόνο όπλο του ένα ατσαλένιο πείσμα, μια αστείρευτη επιθυμία. Οι σταθμοί του πολλοί, από τον Λίβανο μέχρι τις Ηνωμένες Πολιτείες.
«Δεν επέλεξα το θέμα, ήταν το ίδιο το θέμα που επέλεξε εμένα» είπε ο Φατίχ Ακίν μιλώντας για την «Κοπή». «Οι γονείς μου είναι Τούρκοι επομένως το θέμα με ενδιέφερε. Και το γεγονός ότι στην Τουρκία η σφαγή των Αρμενίων παραμένει θέμα ταμπού, ένας λόγος παραπάνω για μένα να κάνω την ταινία. Όταν όμως κάτι είναι απαγορευμένο, κινεί την περιέργειά μου περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, ανεξαρτήτως του θέματός του.»
Ο Ακίν είπε επίσης ότι το βιβλίο «1915: Ermeni soykirimi» (1915: Η γενοκτονία των Αρμενίων) του Τούρκου δημοσιογράφου Χασάν Τσεμάλ τον ώθησε να ασχοληθεί σοβαρά με το θέμα. Ο Χασάν Κεμάλ ήταν εγγονός του Κεμάλ Πασά που ήταν ένας από τους Τούρκους στρατιωτικούς που είχαν ευθύνη για τις εκτελέσεις των Αρμενίων κατά την διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Ωστόσο, ο σκηνοθέτης του «Μαζί ποτέ» και της «Ακρης του ουρανού» τόνισε ότι με την «Κοπή» θέλησε να σβήσει τα σύνορα της ταυτότητας για την γενικότερη βία που περιστοιχίζει τον ήρωά του, σε κάθε γωνιά της γης. Άλλωστε το πρώτο πράγμα που δέχεται όταν πατά το πόδι του στην Αμερική είναι ένας πυροβολισμός.
Για την εξιστόρηση της ταινίας ο Φατίχ Ακίν δέχθηκε την βοήθεια ενός μαέστρου της γραφής σεναρίου, του Μάρντικ Μάρτιν, στενού συνεργάτη του Σκορσέζε σε ταινίες όπως το «Οργισμένο είδωλο» και «Νέα Υόρκη, Νέα Υόρκη». «Οταν μου πρότειναν να επιστρέψω στο σινεμά γράφοντας μια ταινία, δέχθηκα για έναν βασικό λόγο» είπε ο Μάρτιν που εμφανίστηκε επίσης στη συνέντευξη Τύπου της ταινίας. «Θα έγραφα κάτι για το οποίο κανείς δεν είχε τα κότσια να γράψει. Και αυτό μου αρεσε.»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου