ΤΟ
ΓΕΓΟΝΟΣ:Για μια ακόμη φορά η ‘’αμφιλεγόμενη και πολυχρονεμένη
υπουργός πολιτισμού’’ κ. Μενδώνη κάνει την ίδια παράσταση για το θέμα των
‘’πολύπαθων αρχαιολογικών χώρων μας.Δηλώσεις της στο Δημαρχείο 5.10.2020 η κ. Μενδώνη ζήτησε 1.4.2021 το
Κάστρο της Κω που μένει κλειστό από το 2017 να ανοίξει στο κοινό και το καλοκαίρι 2021 θα
αρχίσει η αποκατάσταση των μνημείων.(https://aegeanews.gr/news/ta-en-dimo/356517/mendoni-apo-ko-apokatastathoun-mnimeia-pou-epligisan-apo-ton-seismo-tou-2017-ta-chronodiagrammata-syriza-kyria-mendoni-kairos-analavete-tis-efthynes-sas/
).
Στις 30 Αυγούστου 2022 ανακοινώνει την
άμεσηέναρξη7έργωναποκατάστασης μνημείων. (http://aegeanews.gr/news/ta-en-dimo/450152/yppo-prochorei-tis-diadikasies-gia-tin-apokatastasi-ton-seismoplikton-mnimeion-stin-eikones/)
Στις 8 Ιανουαρίου 2023 ανακοίνωση
ΥΠΠΟ: όλα τα έργα έχουν ενταχθεί και χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης
και Ανθεκτικότητας, με συνολικό προϋπολογισμό 7.608.600 ευρώ. Οι εργασίες
αποκατάστασης βρίσκονται σε εξέλιξη, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2025». Χθες στο
Δημαρχείο δήλωσε ότι ο ορίζοντας είναι τέλος 2026. Η εμπειρία των εργολαβικών καθυστερήσεων
και υπηρεσιακών αδυναμιών μεταθέτουν την ολοκλήρωση πολύ αργότερα. Όπως έγινε
και με το επιβατικό- εμπορικό λιμάνι της Κω που ακόμη ….
Η απογοήτευση των πολιτών για την παραγωγική αδυναμία και την απραξία του δημόσιου τομέα στο νησί μας εκφράζεται με σιωπηλή πικρή συγκατάβαση: ’’ας γίνει κάτι και ας αργεί κι ας είναι λειψό!’’.
Το υπουργείο προγραμμάτισετην‘’απλή
αποκατάσταση’’. Η χρηματοδότηση των έργωνθα είναι από ευρωπαϊκούς πόρους.Αυτό δικαιολογεί
την καθυστέρηση.Η ανικανότητα όμως χρηματοδότησης τους από ίδιους πόρουςσημαίνει
και κακή διαχείριση του πολιτιστικούαρχαιολογικού πλούτου της ‘’κοιτίδας του
παγκόσμιου πολιτισμού’’και εθνική υποτέλεια. Τα χρήματα του ταμείο ανάκαμψης θα
έπρεπε να κατευθυνθούν στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας μας βοηθώντας
στην ανταγωνιστικότητα της και όχι να κατευθύνονται σε κτηριακάέργα-επενδύσεις
παγίου κεφαλαίου’’. Αυτά είναι τα πραγματικά ζητήματα που έχουν σχέση με
πολιτικές για αναπτυξιακά προγράμματα και πόρους για την υπουργό πολιτισμού και
όχι η επικοινωνιακή διαχείρισηέξωθεν χρηματοδοτήσεων που βλέπουμε στα τοπικά
μμε.
ΤΟ ΓΕΙΤΟΝΙΚΟ
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ: Ο σεισμός του 2017
προκάλεσε αντίστοιχα μεγάλες ζημίες στους αρχαιολογικούς χώρους της χερσονήσου
της Αλικαρνασσού. Το 2021 ολοκληρωθήκαν οι επεμβάσεις . Όμως εκεί δεν στόχευσαν
στην απλή αποκατάστασηβλαβών. Ακολουθήθηκεπρόγραμμαανακατασκευών και προ πάντων
ανάδειξης του Κάστρου ως μονάδας παροχής συγχρόνωνπολιτιστικών υπηρεσιών. Ο
χώρος άλλαξε! Δεν είναι μόνο τα τείχη που σχεδόνανακατασκευάστηκαν με ακρίβεια.
Είναι και ο εσωτερικός χώρος που άλλαξε με αναδιαρρύθμιση και δημιουργία εστιώνπολιτιστικώνδράσεων.
Είναι το υπόγειο Μουσείο ενάλιας αρχαιολογίας που αναδείχθηκε σε ένα από τα
καλύτερα του κόσμου. Διαβάζουμε τώρα με αφορμή τις τεραστιες καταστροφές στην
νοτιοανατολικη περιοχή των Χατάι ότι ανατέθηκε σε ένα από τα μεγαλύτεραγραφείαμελετών
του κόσμου το ρυθμιστικό σχέδιο ανακατασκευών και εκσυγχρονισμών του συνόλου
των πολεοδομικών συγκροτημάτων της περιφέρειας αυτής πουθα συνδυάσουν
‘’παραδοσιακές σχεδιαστικές αρχές και οι σύγχρονεςκατασκευαστικές τεχνικές που
θα αναδείξουν την κοινωνική και παραγωγικη ανασυγκρότηση της περιοχής,
καθιστώντας την‘’παγκόσμιο πρότυπο παρόμοιων κρατικών ρυθμίσεων για περιοχές
που υφίστανται φυσικές καταστροφές κλίμακας!’’Το μυαλό μας πάει στο 1933 όταν
οι τότε κυβερνώντες (αν και κατακτητές) κινήθηκαν με την ίδιαλογική του οράματος,
του προγράμματος και της επιστήμης στην τεράστιας σημασίας παραγωγικήυποθήκη
που μας αφήσαν! Τώρα;
Η ΤΟΠΙΚΗ
ΚΑΤΑΤΑΣΗ: Παρακολουθώντας
την τοποθέτηση του κ. Δήμαρχουκαι της κ. υπουργού χθες αντιλαμβάνεσαι πως εδώ,
το αυτονόητο, (η αποκατάστασητων σεισμικών βλαβών, που μάλιστα θα έπρεπε να
έχει γίνει με εθνικούς πόρους) ανάγεται σε μεγάλο γεγονός! Αντίθετα, η
ανυπαρξία οράματος,ιδεώνκαι μεγάλων στόχων αγνοούνται και οδηγούν σε χαμηλούς
σχεδιασμούςγια το αύριο στο νησί μας!Παρακάμπτεται ο ρόλος της πολιτικής
ηγεσίας στην ανάδειξη των πραγματικών αναγκών και την αξιοποίηση των
πραγματικών δυνατοτήτων του νησιούμας. Χαμόγελα και φιλοφρονήσεις!... Μια ωραία
κατάσταση! …
Συμβιβαζόμαστε.Ηχώρα μας ζει το δράμα
‘’της σύγχρονης χρεοδουλοπαροικίας της’’!Δείχνουμε κατανόηση!Αυτός είναι ο
λόγος της πολιτικής κυριαρχίας Κυβέρνησης, Περιφερειακής και Δημοτικής αρχής.
Όμως φθάνουμε στο κατώτεροεπίπεδο των επιδιώξεων μας. Γιατί να επιχαίρει ο κ. Δήμαρχος,
να ευχαριστεί και να αναμένει και άλλα έργα (που δεν κατονομάζονται) από την κ.
Μενδώνη;Δεν αρκείπια το νερό που έχει κουβαλήσει στην ΝΔ; ΤΟΠΙΚΕΣ
ΑΡΧΕΣ:Η σχέση Δημου-Υπουργείου
Πολιτισμού έχει μια ιστορία. Κάποτε υπήρξαν οι προγραμματικέςσυμβάσειςμεταξύτουςκαι
παραγωγήέργου. Από τότε υπαρχει ΄΄δημιουργικήκαταστροφική σχέση’’!Απεικονιζεται
κάθε χρόνο με το ‘’χορτάριασμα των αρχαιολογικών χώρων στην πόλη και την εγκατάλειψη
των διάσπαρτωναρχαιολογικών χώρων του νησιού. Τι επιδιώκει η τοπική πολιτική ηγεσία γι αυτό το πρόβλημα; Είναι
τόσο πολλά! Το γραφείο της αρχαιολογικής υπηρεσίας Κω έχει μείνει με 2
αρχαιολόγους και 3 μόνιμους υπαλλήλους, είναι επιφορτισμένο να ελέγχειμετα το
2012 κάθε κατασκευαστικήδραστηριότητα σε κάθε γωνιά της Κω, ενώ της στερήθηκεη
αρμοδιότητα να διεκπεραιώνει και την πιο ασήμαντη αδειοδότηση! Όλαστέλνονται
στην Ρόδο!Τα πάνω από 500μ2 στο υπουργείο! Αποτέλεσματεράστιεςκαθυστερήσεις ο
συγκεντρωτισμός και η γραφειοκρατία δεσπόζει στο υπουργείο πολιτισμού. Τι θα έχανε ο κ. Δήμαρχος αν αντί της
‘’χαρίεσσας κατάστασης’’ και των ‘’πολιτικών φιλοφρονήσεων’’ ζητούσεμερεαλισμό
τηνβελτίωση της κατάστασης που ζούμε;
Ν. Μυλωνάς
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου