Ημέρες ορειβασίας

Ημέρες ορειβασίας

Παρασκευή, 19 Δεκεμβρίου 2014

Αιγαίο, ή η κ@λοτρυπίδα του θανάτου

                                                                                    
                                                                                                                                                                      



Το κινηματογραφικό ποίημα της Ελένης Γιώτη
βραβεύεται σε Βερολίνο, Παρίσι και Σαράγεβο


Σημείωση ΟΙΚΟΛΟΓΕΙΝ : Στη τέχνη τίποτε δεν αποκλείεται, και η πιθανότητα ενός πρωτοεμφανιζόμενου έργου  να διακριθεί από τα πρώτα «λεπτά» της εμφάνισής του ουδόλως είναι μηδενική…Κατά τα άλλα, σημειώνω αυτό το αντικαθωσπρεπεικό αλλά και τόσο πιασάρικο  ( κατ’ ευφημισμόν,καλοτρυπίδα) που φιλοξενείται στον τίτλο, και εν πάση περιπτώσει επιφυλάσσομαι να δω στο μέλλον αυτή την εκδοχή περί Αιγαίου. Ομολογώ πάντως ότι το σενάριο του 7λεπτου φιλμ (….ένας μυστηριώδης άντρας εμφανίζεται σε πέντε διαφορετικές τοποθεσίες της Αττικής όπου έχουν καταγραφεί  ρατσιστικές επιθέσεις….) δεν με εντυπωσιάζει ιδιαίτερα ή περισσότερο από την καλοτρυπίδα…..

ΤΟ ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΗΣ ΕΛΕΝΗΣ ΓΙΩΤΗ : 
Με τρεις διεθνείς διακρίσεις ξεκίνησε το «ταξίδι» της στα διεθνή κινηματογραφικά φεστιβάλ η ταινία μικρού μήκους «Αιγαίο ή η κωλοτρυπίδα του θανάτου», σε σκηνοθεσία της πρωτοεμφανιζόμενης Ελένης Γιώτη. Απέσπασε το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας για την Ανεκτικότητα στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογραφικής Ποίησης Zebra (Βερολίνο), ένα από τα πέντε βραβεία στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ Διαφορετικού και Πειραματικού Κινηματογράφου (Παρίσι) και την Ειδική Μνεία της κριτικής επιτροπής στο 5ο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Balkans Beyond Borders (Σαράγεβο).


Στα επτά λεπτά της ταινίας, ένας μυστηριώδης άντρας εμφανίζεται σε πέντε διαφορετικές τοποθεσίες της Αττικής όπου έχουν καταγραφεί βίαιες, ρατσιστικές επιθέσεις τα τρία τελευταία χρόνια. Γιατί δίνει οδηγίες διάσωσης σε περίπτωση ναυαγίου; Ποιον προσπαθεί να σώσει από την «κωλοτρυπίδα του θανάτου»;

Η ταινία μεταφέρει κινηματογραφικά το ομώνυμο ποίημα του Jazra Khaleed – το οποίο δημοσιεύτηκε στο 8ο τεύχος του περιοδικού ποίησης Τεφλόν –, ποιητή που γεννήθηκε στο Γκρόζνι της Τσετσενίας, ζει στην Αθήνα και γράφει στην ελληνική γλώσσα. Με όχημα τους σαρδόνιους στίχους του, η ταινία αποτελεί ένα πικρό, επικαιρικό σχόλιο για την αέναη τραγωδία των μεταναστών που πνίγονται και δολοφονούνται καθημερινά στο Αιγαίο, τα στρατόπεδα συγκέντρωσης και την άνοδο του καθημερινού φασισμού στη σημερινή Ελλάδα.

Η ταινία της Ελένης Γιώτη επιλέχθηκε μαζί με 28 άλλες ανάμεσα σε 770 υποψηφιότητες από 70 χώρες για να συμμετάσχει στο Διαγωνιστικό τμήμα του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογραφικής Ποίησης Zebra (Βερολίνο, Οκτώβριος 2014), όπου απέσπασε ένα από τα τέσσερα βραβεία του φεστιβάλ: το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας για την Ανεκτικότητα (Best Film for Tolerance).

Το Φεστιβάλ Κινηματογραφικής Ποίησης Zebra πραγματοποιείται κάθε δύο χρόνια στο Βερολίνο και είναι το μεγαλύτερο και σημαντικότερο φεστιβάλ στο είδος του. Η κριτική επιτροπή της φετινής διοργάνωσης συνόψισε το σκεπτικό βράβευσης της ταινίας της Ελένης Γιώτη ως εξής:

«Μας εξέπληξε η χρήση ειλικρινούς, προσωπικής οργής ως όχημα για να αναγνωρίσει κανείς την απελπισία των οικονομικών και πολιτικών προσφύγων στα άκρα της Ευρώπης και τις φρικαλεότητες του ρατσισμού. Πρόκειται για μια θαρραλέα ταινία που χρησιμοποιεί εποικοδομητικά τις συμβάσεις της κυνικής, σατιρικής περφόρμανς. Μας προκαλεί εκνευρισμό. Αλλά πολύ περισσότερο, μας αφυπνίζει».

Τη βράβευση στο Βερολίνο ακολούθησε λίγες μέρες μετά η βράβευση στο Παρίσι, στο Φεστιβάλ Διαφορετικού και Πειραματικού Κινηματογράφου (Οκτώβριος 2014). Η ταινία επιλέχθηκε μαζί με 57 άλλες από 25 χώρες, ανάμεσα σε περισσότερες από 1.500 υποψηφιότητες και προβλήθηκε στο διεθνές διαγωνιστικό τμήμα, για να αποσπάσει τελικά ένα από τα πέντε βραβεία του φεστιβάλ.

Με τις δύο αυτές διεθνείς διακρίσεις στις αποσκευές της, η ταινία συνέχισε την πορεία της στα διεθνή κινηματογραφικά φεστιβάλ με επόμενους σταθμούς το Φεστιβάλ Κινηματογραφικής Ποίησης Cyclop (Κίεβο, Νοέμβριος 2014) και το διαγωνιστικό του 5ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Balkans Beyond Borders (Σαράγεβο, Νοέμβριος 2014), στο οποίο απέσπασε την Ειδική Μνεία της κριτικής επιτροπής «για το σχολιασμό σημαντικών γεωπολιτικών θεμάτων και πολιτικών γεγονότων με τραγικές συνέπειες, συνδυάζοντας την προσέγγιση της βίντεο περφόρμανς με τις μεθόδους του δοκιμιακού κινηματογράφου κατά τρόπο μινιμαλιστικό, αλλά και ταυτόχρονα ευθύ και σατιρικό».

Η πρώτη προβολή της ταινίας πραγματοποιήθηκε στο διαγωνιστικό ελληνικών ταινιών μικρού μήκους του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας (Σεπτέμβριος 2014).

Περισσότερα
Ρεπορτάζ του Παναγιώτη Κουπαράνη στη Deutsche Welle

Συνέντευξη της Ελένης Γιώτη στο περιοδικό «ΓΚΡΕΚΑ»

Συντελεστές

Σκηνοθεσία: Ελένη Γιώτη | Σενάριο: Ελένη Γιώτη & Jazra Khaleed | Φωτογραφία: Αλέξης Ιωσηφίδης | Ήχος / Σχεδιασμός ήχου: Ιάσονας Θεοφάνου | Άνθρωπος με σωσίβιο: λΑΜΠΕΡΟύΚ | Φωνή: Ιάσονας Παναγιωτόπουλος | Ηχογράφηση φωνής: Κώστας Χαϊκάλης | Color grading: Claudio Bolivar | Αγγλική μετάφραση: Shon Arieh-Lerer | Τεχνικά στοιχεία: Ελλάδα, 2014, 7 λεπτά, HD, color, stereo


Επικοινωνία
Τηλ: 697 21 59 390






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου