ΠΡΙ ΔΕΙ Ο ΑΔΑΜ τὴ γυμνότητα τῆς Εὔας, δὲν εἶχε
μαραθεῖ ἀκόμη τὸ λούλουδο στὸν ἐπίγειο παράδεισο. Γι' αὐτό, τὸ πράσινο
φόρεμα ποὺ τῆς φόρεσε, τὴν ἔκανε νὰ χαμογελάσει μέσα στὴ ντροπή
της.
Ὅταν σὲ λίγο εἶδε τὰ φύλλα
μαραμένα, ἔνιωσε τὴν πρώτη-πρώτη πίκρα.
Τὸ χαμόγελο ξανάρθε, μὲ τὸ νέο, τριανταφυλλὶ φόρεμα ποὺ τῆς ἔφερε·
μὰ γρήγορα, ἐδάκρυσε πάνω στὰ μαραμένα τριαντάφυλλα. – Ἦταν τὸ πρῶτο-πρῶτο
δάκρυ τῆς γυναίκας.
Γλήγορα ξαστέρωσε ἡ ματιά της, μέσα στὸ νέο κίτρινο, καὶ πρὶν τὰ χρυσάνθεμα
κρεμαστοῦνε μαραμένα, εἶδε τὸν ἄντρα της νὰ ψάχνει γιὰ μενεξέδες,
καὶ χαμογέλασε τὸ πιὸ εὐτυχισμένο της χαμόγελο, στὴ σκέψη: π ὼ
ς τ ὰ π ρ ά μ α τ α δ ὲ θ ά 'ν α ι
π ι ὰ α ἰ ώ ν ι α.
Πηγή: Νίκου Νικολαΐδη τοῦ Κύπριου, Ὁ χρυσὸς μύθος,
ἐπιμέλεια Λευτέρης Παπαλεοντίου, Μικροφιλολογικὰ
Τετράδια, ἀρ. 19 (Πρώτη ἔκδοση, Κάϊρο, 1939). (ΠΛΑΝΟΔΙΟΝ)
Νίκος Κ. Νικολαΐδης (Κύπρος, Λευκωσία, 1884-1956). Κύπριος πεζογράφος,
ἐκ τῶν σημαντικότερων συγγραφέων τοῦ μεσοπολέμου. Ἔγραψε διηγήματα,
μυθιστορήματα, ποιήματα καὶ θεατρικὰ σενάρια. Σὲ ἡλικία δέκα ἐτῶν
ἐγκατέλειψε τὸ σχολεῖο γιὰ νὰ ἀκολουθήσει τὸ ταλέντο του. Ἀρχικὰ
ἐργάσθηκε σὰν βοηθὸς βιβλιοδετείου καὶ ἀργότερα ὡς ἁγιογράφος,
καὶ ἠθοποιός. Οἱ πολλὲς ἐπαγγελματικὲς καὶ ταξιδιωτικές του ἐμπειρίες
σὲ Εὐρώπη, Περσία, Αἴγυπτο καὶ Μέση Ἀνατολὴ τὸν βοήθησαν νὰ ἐξελιχθεῖ
σὲ μιὰ ἀπὸ τὶς πλέον ἀναγνωρίσιμες μορφὲς τῶν γραμμάτων τῆς ἐποχῆς
του. Ἔζησε στὴν Ἀθήνα (1915-1919), τὴ Λεμεσὸ (1919-1923) καὶ τέλος στὸ
Κάιρο, ὅπου ἔγραψε καὶ ἐξέδωσε τὸ μεγαλύτερο μέρος τοῦ λογοτεχνικοῦ
ἔργου του, πέθανε στὸ Κοινοτικὸ Νοσοκομεῖο Καΐρου. Τὸ συχνὰ δηκτικὸ
καὶ εἰρωνικό του ὕφος τὸν κατέταξε μεταξύ τῶν δημιουργῶν ποὺ ἀσχολοῦνται
μὲ τὰ βαθύτερα ἐσωτερικὰ ζητήματα, τὶς ὑπαρξιακὲς ἀγωνίες καὶ
τὰ συναισθήματα ἀπόγνωσης ποὺ βιώνουν οἱ κατατρεγμένοι καὶ οἱ περιθωριακοὶ
τῆς κοινωνίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου