Είκοσι χρόνια κλείνει φέτος ο θεσμός της Art Athina. Με χαρά την υποδεχόμαστε φέτος ξανά (πέρσι δεν έγινε). Θα διεξαχθεί από τις 16 έως τις 19 Μαΐου στο Κλειστό Γήπεδο Π. Φαλήρου (TaeKwonDo) και την διοργανώνει όπως πάντα ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Αιθουσών Τέχνης. Στην φετινή έκθεση συμμετέχουν 45 γκαλερί κυρίως από την Ελλάδα αλλά κι από το εξωτερικό ενώ γίνονται παράλληλες εκδηλώσεις κι εκθέσεις.. Σε ένα σκηνικό απόλυτης κρίσης είναι πολύ σημαντικό αφενός ότι θα γίνει η foire. Αφετέρου είναι σημαντικό ότι κατάφερε να έχει αυτήν την συμμετοχή, που ναι μεν είναι αυτονόητα μειωμένη ( το 2003 ήταν 60 οι γκαλερί) αλλά κρατάει σθεναρές αντιστάσεις. Επιπλέον η ποσότητα δεν συνάδει πάντα με την ποιότητα. Ενδεικτική είναι η αυξημένη πολιτιστική κίνηση σε πείσμα της κρίσης. Η φετινή Art Athina μάλιστα, δείχνει υποσχετική γιατί συμμετέχουν πολλοί διεθνείς καλλιτέχνες στο Platforms Project @ Art Athina που επιμελείται η Άρτεμις Ποταμιάνου και διεθνείς θεωρητικοί στα Symposia που οργάνωσε η Μαρίνα Φωκίδη. Κι ο κόσμος της τέχνης πιστεύουμε πως θα σπεύσει να πλαισιώσει την Foire με την παρουσία του. Art Athina: 1993-2003. Δέκα χρόνια πριν ακριβώς, προσπαθήσαμε να κάνουμε στο περιοδικό Highlights μια αποτίμηση στο τι είχε αποφέρει η πρώτη δεκαετία της foire, από το 1993 ως το 2003, με την Τζούλια Δημακοπούλου και την Ιλεάνα Τούντα, ιδρυτικά μέλη του ΠΣΑΤ και την τότε διευθύντρια της διοργάνωσης Μαρία Παναγίδου.. Η κρίση μόλις είχε αρχίσει να σκάει μύτη αλλά υπήρχε θετικό πρόσημο..Ο τζίρος της foire ανέβαινε κάθε χρονιά όπως και οι επισκέπτες αλλά και η αναγνωρισιμότητά μας στο εξωτερικό. Οι φιλότιμες προσπάθειες μας απέδιδαν και θεσμικά και οικονομικά. Τώρα ποιά θα ήταν η αποτίμηση της περασμένης φθίνουσας δεκαετίας αλλά και του οδυνηρού σήμερα; Και θα γινόταν η foire αν δεν εξασφαλίζαμε 480.000 ευρώ από το ΕΣΠΑ που δόξα τω Θεώ μας εξασφαλίζει και για του χρόνου; Δύσκολα ερωτήματα.. Art Athina: 2003-2013. Η κατάσταση βέβαια σήμερα είναι πάρα πολύ δύσκολη. Ιδιαίτερα για την ελληνική τέχνη, τους Έλληνες καλλιτέχνες, γκαλερί, συλλέκτες, τεχνοκριτικούς, επιμελητές..Δεν κλείνουν μόνο γκαλερί, δεν δηλώνουν προλετάριοι σχεδόν οι καλλιτέχνες όπως έγραψε πρόσφατα και σ΄ ένα άρθρο του ο Κωστής Βελώνης ..αλλά απειλούνται ακόμα και τα μουσεία. Κι οι περισσότεροι τεχνοκριτικοί είναι άνεργοι με ανύπαρκτο σχεδόν τον πολιτιστικό Τύπο και τις εφημερίδες να κατεβάζουν ρολά. Αλλά μέχρι και τα μουσεία απειλούνται. Ενδεικτικό είναι ότι μέχρι και η εφημερίδα International Herald Tribune http://goo.gl/lRWIV αναφέρεται σε πιθανό κλείσιμο του μουσείου Μπενάκη..Πως μετά από αυτά να έρθουν ξένες γκαλερί να συμμετέχουν στην ελληνική foire; Πώς να έρθουν ξένοι συλλέκτες να αγοράσουν; Αφού η εικόνα που δίνεται σ΄ όλον τον κόσμο ( πρωτοδημοσιεύτηκε στους New York Times) είναι μιας χώρας που ούτε ένα από τα μουσεία - εμβλήματά της δεν μπορεί να στηρίξει, άρα βουλιάζει; H Κρίση και η Τέχνη: Μια πρόταση διαλόγου. Ενδεικτικόν είναι ότι στην Art Athina του 2003, δέκα χρόνια πριν συμμετείχαν 30 ξένες γκαλερί που ήταν οι μισές από τις συνολικές. Σήμερα είναι πολύ λίγες οι ξένες γκαλερί. Κι ο αγώνας για κατάκτηση του διεθνούς κοινού πρέπει να αρχίσει και πάλι από την αρχή.. Θάλεγα μάλιστα ότι αυτός ο αγώνας είναι μείζων για την Ελληνική Τέχνη καθώς η ντόπια αγορά δεν ξέρουμε πότε και πόσο θα ανακάμψει. Ίσως λοιπόν αυτή η foire, μαζί με άλλους φορείς τέχνης όπως π.χ την Aica- Hellas, την Ένωση δηλαδή των Ελλήνων Τεχνοκριτικών, αλλά και των Ιστορικών Τέχνης και το Τεχνικό Επιμελητήριο των καλλιτεχνών να έπρεπε να ανοίξουν κι έναν διάλογο για την Κρίση στην Τέχνη στα πλαίσια της διοργάνωσης της Foire... Άλλωστε αυτήν την φορά δεν προέχει και τόσο ο εμπορικός χαρακτήρας της Art Athina όπως δήλωσαν κι οι ίδιοι οι διοργανωτές.. Δηλώσεις διοργανωτών: Συγκεκριμένα, όπως δήλωσε στο Αθηνόραμα ο γενικός διευθυντής της Foire Αλέξης Κανιάρης, γιος του ιστορικού καλλιτέχνη, η φετινή διοργάνωση είναι πιο προσανατολισμένη στο ευρύ κοινό, θέλοντας στρατηγικά να ξεφύγει από τον όποιο ελιτίστικο χαρακτήρα της. «Το στήσιμο αντανακλά αυτήν την πρόθεση, όπως και οι παράλληλες εκδηλώσεις, το Open Forum, που δίνει στο κοινό μέσα από έργα γνωστών ξένων γκαλερί μια αίσθηση τι συμβαίνει αυτήν τη στιγμή στην Ευρώπη, αλλά και το Platform Project@Art Athina, το οποίο συντονίζει η Άρτεμις Ποταμιάνου και παρουσιάζει μη κερδοσκοπικούς χώρους από 16 χώρες, τον πλέον δημοκρατικό τρόπο προβολής της τέχνης αυτήν τη στιγμή. Σε αυτήν την κατεύθυνση στοχεύουν και η μείωση του εισιτηρίου από τα € 10 στα € 7, και το παιδικό πρόγραμμα, που ενθαρρύνει τις νέες γενιές να δουν την τέχνη υπό νέο πρίσμα, μέσα από τη λογική του παιχνιδιού και της μάθησης. Πάνω απ’ όλα η Art Athina θέλουμε να είναι μια γιορτή της τέχνης.. Σαφώς το εμπορικό κομμάτι είναι σημαντικό, αφού στη φάση της κρίσης, που η εμπιστοσύνη στα τραπεζικά και χρηματοοικονομικά προϊόντα έχει κλονιστεί, η τέχνη είναι ένα ασφαλές καταφύγιο για όσους έχουν κάποιες οικονομίες». «Σκοπός μας είναι να διευρύνουμε το ποσοστό και το προφίλ των επισκεπτών, η ηλικία των οποίων κυμαίνεται από τα 25 ως τα 50 έτη και οι οποίοι πρόπερσι έφθασαν τις 18.000» δηλώνει η Γιάννα Γραμματοπούλου, πρόεδρος του ΠΣΑΤ στο Βήμα :«Θα είναι μια συγκινητική παρουσία η εφετινή» καταλήγει η Μαρία Φωκίδη. «Ας μη γελιόμαστε. Θα είναι δύσκολο να πάει καλά το εμπορικό κομμάτι της έκθεσης, αλλά είναι σημαντικό να δείξουμε ότι είμαστε παρόντες σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία.” . Τα παράλληλα events. Στα πλαίσια της Art Athina θα παρουσιαστεί επίσης το Οpen Form, μια παράλληλη ομαδική έκθεση με γνωστές γκαλερί του εξωτερικού (Peres Projectgs, Sadie Coles, The Agency, Art Concept κ.ά.) που θα παρουσιάσουν ένα έργο ή μια ενότητα από γνωστούς καλλιτέχνες όπως τους Jeremy Deller, Jurgen Teller, Yael Bartana, Adrian Paci κ.ά. σε επιμέλεια Μαρίνας Φωκίδη. Η Άρτεμις Ποταμιάνου επίσης, στα πλαίσια του Platforms Project @ Art Athina θα επιχειρήσει να χαρτογραφήσει την ανεξάρτητη καλλιτεχνική σκηνή παρουσιάζοντας ομάδες, κολεκτίβες, πλατφόρμες κι ανεξάρτητους χώρους τέχνης με μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα. Στο Platform Project @ Art Athina θα παρουσιαστούν 45 πλατφόρμες – δράσεις καλλιτεχνικών ομάδων από 16 χώρες και με περισσότερους από 500 καλλιτέχνες. Οι πλατφόρμες είναι από: Ελλάδα, Ιταλία, Κύπρο, Ελβετία, Αγγλία, Γερμανία, Αυστρία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Σουηδία, Ολλανδία, Καναδά, Νέα Ζηλανδία, Φιλανδία, Γαλλία, Ρωσία και sερβία. Επίσης, επιλέγοντας καλλιτέχνες κυρίως νεότερης ηλικίας ή καλλιτεχνικής γενιάς από τις συμμετέχουσες στο βασικό πρόγραμμα, επιμελείται την έκθεση-δράση «Paradise Lost», με στόχο να αποτυπώσει τη σύγχρονη εικαστική σκηνή όπως διαμορφώνεται στο σημερινό οικονομικό πλαίσιο με αναφορές στη «Θεία Κωμωδία» του Δάντη, προφανή αναφορά στην κρίση.. H φετινή Art Athina τιμά επίσης την ιστορική και πρωτοποριακή γκαλερί Δεσμός. Ο Μάνος Στεφανίδης θα παρουσιάσει μέσα από ντοκουμέντα και εικόνες το πανόραμα της γκαλερί και ο Δημήτρης Αληθεινός θα συμμετάσχει επίσης με μια παρέμβαση-έκπληξη. Το «παρόν» στη φουάρ θα δώσουν και μερικά από τα σημαντικότερα ιδρύματα της χώρας: το Μουσείο Ακρόπολης, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το Μουσείο Μπενάκη,το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης κ.ά. info H Art Athina διαρκεί από την Πέμ. 16/5 μέχρι την Κυρ. 19/5 στο κλειστό γήπεδο Τάε Κβον Ντο του Παλαιού Φαλήρου. Το απόγευμα της Πέμπτης (7-10.30 μ.μ.) η είσοδος είναι μόνο με πρόσκληση, ενώ για τις άλλες ημέρες το ωράριο έχει ως εξής: Παρ. 2-9 μ.μ., Σάβ.-Κυρ. 12 μ.-9 μ.μ. Για περισσότερες πληροφορίες και το πλήρες πρόγραμμα απευθυνθείτε εδώ: http://www.art-athina.gr/2013/el/ |
Για όσους πάνε γυρεύοντας στο χώρο της Οικολογίας και του Πολιτισμού. Υπό τη διαχείριση του Γιάννη Σχίζα
Ημέρες ορειβασίας
Τρίτη 14 Μαΐου 2013
Τι θα δούμε στην φετινή Art Athina; Και πώς πάει η σχέση κρίσης – τέχνης;
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου