Ημέρες ορειβασίας

Ημέρες ορειβασίας

Σάββατο 16 Δεκεμβρίου 2023

Σουτ στη βία

 



Του Γιάννη Σχίζα

Αυγή 16.12.23

Σε μια επίσκεψή  στη  Λακωνία ακούω μια αφήγηση  που προέρχεται από πατέρα  Ολυμπιακών  φρονημάτων : Είχε τάξει στο παιδί του ένα  παιχνίδι, αλλά στη συνέχεια  δεν πραγματοποίησε  την υπόσχεσή του, γι αυτό   το  παιδί   τον απειλούσε λέγοντας:  Αν δεν μου το πάρεις ,θα γίνω Παναθηναϊκός !» . Η ιστορία λέει πολλά, λέει πριν απ’ όλα ότι ο πατέρας είναι βαμμένος και σκληρός Ολυμπιακός, λέει ότι θα του στοίχιζε  το να πήγαινε  ο γιός του με το  στρατόπεδο  των «Ιστορικών αντιπάλων» .

Το γήπεδο σήμερα  αναπτύσσει παραπέρα τη  βία, εκφράζει ανθρώπους που τρώνε  τη κοινωνική βία   της παραμονής σε  χαμηλόμισθη εργασία,   εκφράζει την κοινωνική προέλευση και κυρίως  τα  απωθημένα του καθενός. Πολλά από τα συνθήματα που εκφέρονται στην Ελλάδα είναι βίαια – πχ το «Γαμιέται ο ΠΑΟ και η λεωφόρος». Το να ρίξει μια κλωτσιά στο κεφάλι του διαιτητή ένας αθλητικός παράγων της Τουρκίας είναι βία, όμως όχι χειρότερη από αυτήν που κατέληξε στο θάνατο ενός νέου από Κροάτες φιλάθλους. Η βία δεν είναι γένους ουδετέρου αλλά σεξιστική , ασχολείται με ιδιαίτερο ζήλο με περιοχές του γυναικείου σώματος, καταγγέλλει  τους αντιπάλους  ως αιδοία και  αιδιόπανα.

Η βία απευθύνεται κατά του τρίτου  φύλου, έχοντας σαν εγκώμιο την ανδρική ιδιότητα,  έχει εθνικιστική χροιά καθότι χρησιμοποιεί τα ονόματα ξένων λαών για επιθετικές χρήσεις – όπως το όνομα των Κάφρων ή των Βουλγάρων, με το οποίο ασχολήθηκε ο  Μπαμπινιώτης.

 Έχει αποδειχθεί ότι η βία, εμπράγματη ή δια λόγου,  δεν αντιμετωπίζεται με τη διασπορά αστυνομικών στις κερκίδες –  η λύση δοκιμάσθηκε και  αποσύρθηκε. Η βία είναι προϊόν του κοινωνικού κύρους που περιποιεί   κάθε ομάδα  και   φίλαθλος για τον εαυτό του, η ήττα είναι απαράδεκτη από αυτή την άποψη, γιατί μόνο η νίκη είναι αποδεκτή. Βέβαια η βία έχει και χιούμορ, μπορεί να βρίζει και να δέρνει υπό τους γέλωτες  του φιλοθεάμονος κοινού. Δεν πρόκειται να ξεχάσω ένα αγγλικό φιλμ της δεκαετίας του 70, το «Κουαντροφήνια», όπου δυο ομάδες με   βαθιές  ιδεολογικές διαφορές (οι μεν προτιμούσαν μηχανές, οι δε βέσπες…) δίνανε ραντεβού σε μια επαρχιακή πόλη για να πλακωθούνε…Κάπως έτσι συναντιώνται και δέρνονται  οι υπέρ και οι κατά: Κανείς δεν υπάρχει για να συγκρατήσει την τεράστια αρνητική ενέργεια που εκλύεται – και διαρκώς γίνεται περισσότερη

ΥΓ Το εικονιζόμενο είναι έργο του Νίκου Ζήβα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου