Ημέρες ορειβασίας

Ημέρες ορειβασίας

Κυριακή 30 Ιουλίου 2023

Η Παλιά Δημοτική Αγορά στη Λαμία πάρκο υψηλού πρασίνου και μόνο!

του Στέφανου Σταμέλλου

 

Για να συζητήσει κανείς σήμερα για τις μελλοντικές αναπλάσεις στον βασικό πυρήνα της πόλης της Λαμίας, πρέπει να καταλήξει ποιες είναι οι βασικές ανάγκες της πόλης. Ποια προβλήματα χρειάζονται άμεση και μεσοπρόθεσμη αντιμετώπιση και ποιες είναι οι μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις απέναντι σε μια βιώσιμη, αξιοπρεπή διαβίωση των κατοίκων. Θεωρώ ότι προτεραιότητα πρέπει να δοθεί στη βιώσιμη κινητικότητα και στο κυκλοφοριακό, στο πράσινο και τους ελεύθερους χώρους. Οι όποιες μελέτες και αναπλάσεις πρέπει, κατά τη γνώμη μου, να λαμβάνουν υπόψη αυτά τα δύο ως προτεραιότητες. Αναφέρομαι στην επιλογή της Δημοτικής Αρχής να κατασκευάσει πολυώροφο κτήριο και υπόγειο πάρκινγκ στην Παλιά Δημοτική Αγορά. Οφείλω να τονίσω από την αρχή ότι δεν είμαι ειδικός ή ακόμα και ο καταλληλότερος για τέτοια θέματα σύνθετα, που απαιτούν επιστημονικές προσεγγίσεις και γνώσεις. Καταθέτω όμως την άποψή μου με βάση την εμπειρία και τη λογική.

 

Είμαι αντίθετος με την επιπλέον τσιμεντοποίηση των ελάχιστων ελεύθερων χώρων της πόλης και θεωρώ ότι η Παλιά Δημοτική Αγορά πρέπει να γίνει πάρκο υψηλού πρασίνου και μόνο. Σήμερα, λένε κάποιοι ειδικοί, για να λειτουργήσει μια πόλη χρειάζεται τουλάχιστον δέκα τετραγωνικά πράσινο ανά κάτοικο. Η Λαμία είναι μια τσιμεντούπολη, από τις πιο ζεστές πόλεις της Ελλάδας, με ελάχιστο αστικό πράσινο. Και η ανάσα της πόλης δεν μπορεί να είναι τελευταία προτεραιότητα στην σημερινή πραγματικότητα και με βάση τις δυσοίωνες μελλοντικές προβλέψεις της κλιματικής αλλαγής.

 

Αντιλαμβάνομαι ότι για την Δημοτική Αρχή και για την αντιπολίτευση η κατασκευή του πολυώροφου κτηρίου και του υπόγειου πάρκινγκ στην θέση της Παλιάς Δημοτικής Αγοράς θεωρείται ως "αυτονόητο έργο". Η αλήθεια όμως δεν είναι και τόσο αυτονόητη.

Δεν μπορώ να υποψιαστώ ποιες είναι οι πραγματικές ανάγκες, που συνηγορούν σ’ αυτή την επιλογή. Το θέμα βέβαια έχει μια ιστορία. Για όσους δεν θυμούνται, στα μέσα της δεκαετίας του 2000 ο τότε δήμαρχος Γιώργος Κοτρωνιάς αποφάσισε να γκρεμίσει την Παλιά Δημοτική Αγορά, παρά τις ποικίλες σθεναρές αντιδράσεις, και να κατασκευάσει ακριβώς ένα πολυώροφο κτήριο με υπόγειο γκαράζ. Τον Φεβρουάριο του 2010 με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου μάλιστα επιλέχθηκε η διαδικασία της Μελέτης-Κατασκευής μέσω ΣΔΙΤ. Έγινε δύο φορές, αν θυμάμαι καλά, διαγωνισμός χωρίς να υπάρξει ενδιαφέρον από καμιά εταιρεία, αφού στο μεταξύ κάποιοι από μας -φερόμενοι ενεργοί πολίτες- είχαμε προσφύγει στην Επιτροπή του Άρθρου 152 για την ακύρωση της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου και ετοιμάζαμε προσφυγή στο ΣτΕ.

 

Με λίγα λόγια, ξανά σήμερα η Δημοτική Αρχή θέλει και επιδιώκει να ιδιωτικοποιήσει τον ελεύθερο χώρο της Παλιάς Δημοτικής Αγοράς κατασκευάζοντας σαράντα! (40) νέους επαγγελματικούς χώρους -πολλαπλασιάζοντας έτσι τα ήδη υπάρχοντα κλειστά μαγαζιά στην πόλη- μειώνοντας, αντί να διασφαλίσει, τους ανοιχτούς πράσινους χώρους,  αυξάνοντας κατά 140 τις νέες θέσεις πάρκινγκ στο κέντρο της πόλης και επιτείνοντας το κυκλοφοριακό.

 

Το πολυώροφο κτήριο και το πάρκινγκ, που μεθοδεύεται να κατασκευαστεί, δεν είναι σε καμιά περίπτωση έργο προτεραιότητας για την πόλη. Στις μελέτες για το κυκλοφοριακό, που έχουν γίνει κατά καιρούς, προβλέπονται περιφερειακά πάρκινγκ, περιφερειακοί δρόμοι, προβλέπονται πεζοδρομήσεις και βελτιώσεις/αλλαγές στα Δημόσια Μέσα Μεταφοράς. Η πόλη έχει ανάγκη από παρεμβάσεις και έργα, που μπορεί να την μετατρέψουν σε μία πόλη αξιοβίωτη και όχι αιχμάλωτη των αυτοκινήτων! Η Δημοτική Αρχή όμως επιμένει να ξεκινήσει από την Δημοτική Αγορά, χωρίς να ξέρουμε ποιος θα κάνει το έργο, με ποια διαδικασία και ποιος θα το εκμεταλλεύεται. Θεωρώ δεδομένο ότι το έργο δεν θα το κάνει μόνος του ο Δήμος. Θα το παραχωρήσει σε ιδιωτική κατασκευαστική εταιρία, η οποία και θα το εκμεταλλεύεται, άγνωστο για πόσα χρόνια!

 

Σε περίπτωση που η απόφασή τους καταστεί αμετάκλητη και προχωρήσουν στα σχέδιά τους, θέλω να επισημάνω τα εξής:

1. Η περιοχή αυτή χρειάζεται την εκπόνηση μιας Ολοκληρωμένης Αρχιτεκτονικής Μελέτης. Βρίσκεται στο κέντρο της πόλης και οποιαδήποτε κατασκευή θα πρέπει να συνάδει με μια αρχιτεκτονική προσέγγιση, η οποία να σέβεται και να συνυπολογίζει την αισθητική του αστικού χώρου και την ιστορία της περιοχής. Και μακριά εννοείται από τζάμια και καθρέφτες…

2. Επίσης χρειάζεται Ολοκληρωμένη Γεωλογική Μελέτη, γιατί στην περιοχή, όλοι ξέρουν, περνούσε ρέμα και σε παρακείμενη πολυκατοικία με ανάλογο υπόγειο χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων λειτουργεί μόνιμη αντλία άντλησης νερού.

3. Η περιοχή έχει ήδη κυκλοφοριακή συμφόρηση και με δεδομένο ότι για κάθε θέση πάρκινγκ αντιστοιχούν τουλάχιστον τέσσερα (4) αυτοκίνητα ημερησίως, σύμφωνα με τις διεθνείς παραδοχές, η ήδη επιβαρυμένη περιοχή θα δεχθεί μέχρι πεντακόσια εξήντα (560) επιπλέον αυτοκίνητα την ημέρα. Άρα θα χρειαστεί επικαιροποιημένη Κυκλοφοριακή Μελέτη, η οποία μελέτη να αποτυπώνει τη σημερινή κατάσταση και το σημερινό κυκλοφοριακό φορτίο και να προβλέπει την αυριανή κατάσταση μαζί με τους τρόπους εισόδου και εξόδου των αυτοκινήτων (από ποια οδό, προς ποια κατεύθυνση και με ποια ροή κλπ), αλλά και την πρόσθετη κυκλοφοριακή επιβάρυνση, που θα επιφέρει η λειτουργία του νέου πολυκαταστήματος (MALL).

4. Στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο Λαμίας η έκταση του οικοπέδου της Δημοτικής Αγοράς, αν δεν κάνω λάθος, είναι χαρακτηρισμένη ως “περιοχή πρασίνου”. Η όποια απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου πρέπει να το λάβει υπόψη και να εφαρμόσει την αρχή της διατήρησης του “ισοζυγίου του πρασίνου”

 

Ο Δήμαρχος και η Δημοτική Αρχή νομίζω πως πρέπει να απεμπλακούν από τα «μεγάλα» αυτά σχέδια και να αντιμετωπίσουν το θέμα και την περιοχή με διαφορετικό ήπιο τρόπο. Όχι τσιμέντα, γυαλιά και καρφιά, με άλλοθι το πάρκινγκ! Αλλά και γιατί πρέπει να φτάσει κανείς μέχρι την Πλατεία Λαού για να παρκάρει;

 

Ως πολίτες έχουμε το καθήκον να υπερασπίσουμε την ποιότητα ζωής τη δική μας και των παιδιών μας, αλλά και το δικαίωμα και την υποχρέωση να υπερασπίσουμε τα οικονομικά του δήμου και τα δικά μας, ως δημοτών, από λαθεμένες αποφάσεις. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να δεχθούμε την προώθηση των συμφερόντων των εταιρειών με την περιθωριοποίηση του περιβάλλοντος και του πρασίνου. Ελπίζουμε για "νίκη της λογικής πάνω στον παραλογισμό". ΟΧΙ στην ιδιωτικοποίηση και εμπορευματοποίηση των ελεύθερων χώρων.

ΠΡΑΣΙΝΟ, ΠΡΑΣΙΝΟ, ΠΡΑΣΙΝΟ!

 

Λαμία, 29.7.2023

 


https://www.facebook.com/stefanos.stamellos/

Πηγή: http://www.e-ecology.gr

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου