Του Γιάννη Σχίζα
Σεισμοί, λιμοί, καταποντισμοί, πλημμύρες, ξηρασίες,
είναι τα συνηθισμένα δεινά της ανθρωπότητας. Τώρα όμως έρχονται και οι αμμώδεις θύελλες , που είναι πηγή πολλών προβλημάτων - μόνο που αυτά δεν είναι πάντοτε αναγνωρίσιμα. Ο Παγκόσμιος Μετεωρολογικός
Οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών μιλάει για πρόωρους θανάτους που «συνδράμουν» τις
άλλες αιτίες της κλιματικής αλλαγής και ευθύνονται
για προβλήματα υγείας 330 εκατομμυρίων ανθρώπων.
Ο Ρενέ Ντυμόν, υποψήφιος των Οικολόγων για την Γαλλική Προεδρία το 1972, μίλαγε
για την διάβρωση του εδάφους και για τα σύννεφα σκόνης που εκπέμπονταν στη διάρκεια του ράλυ Παρίσι-Ντακάρ, αλλά
τότε ουδείς οικολόγος μπορούσε να προβλέψει μια καταστροφή μεγάλου μεγέθους. Αργότερα
υπήρξε ένας, αγνώστων οικολογικών
φρονημάτων, ο
μετεωρολόγος-φυσικός Θεμιστοκλής Ιωάννου, που
υποστήριξε ότι «η θόλωση της ατμόσφαιρας λόγω σκόνης δεν είναι γενικά από τα πιο σπάνια φαινόμενα και
παρατηρείται από την αρχαιότητα».
Η Γενική Συνέλευση των
Ηνωμένων Εθνών (UNGA) «γιόρτασε» την Παγκόσμια Ημέρα Καταπολέμησης των
Καταιγίδων Άμμου και Σκόνης και όρισε την περίοδο 2025-2034 ως Δεκαετία των
Ηνωμένων Εθνών για την καταπολέμηση του φαινομένου..
Οι καταιγίδες άμμου «γίνονται γρήγορα μία από τις πιο παραγνωρισμένες αλλά και μακροπρόθεσμες παγκόσμιες προκλήσεις της εποχής μας», δήλωσε ο Πρόεδρος της Συνέλευσης, Philemon Yang : Οι οποίες κατά την άποψή του, «προκαλούνται από την κλιματική αλλαγή, την υποβάθμιση του εδάφους και τις μη βιώσιμες πρακτικές».
Σύμφωνα με το Al Jazeera, η γενική
γραμματέας του Παγκόσμιου Μετεωρολογικού Οργανισμού (WMO) Celeste Saulo
δήλωσε ότι οι αμμοθύελλες και οι θύελλες
σκόνης δεν σημαίνουν απλώς «βρώμικα παράθυρα και θολό ουρανό. (Επί πλέον)Βλάπτουν
την υγεία και την ποιότητα ζωής εκατομμυρίων ανθρώπων και κοστίζουν πολλά
εκατομμύρια δολάρια λόγω της διαταραχής των αεροπορικών και χερσαίων μεταφορών,
της γεωργίας και της παραγωγής ηλιακής ενέργειας».
Τα αιωρούμενα σωματίδια από αυτές τις καταιγίδες συμβάλλουν σε 7
εκατομμύρια πρόωρους θανάτους ετησίως, δήλωσε ο Πρόεδρος της Συνέλευσης Γιανγκ,
προσθέτοντας ότι προκαλούν αναπνευστικές και καρδιαγγειακές παθήσεις και
μειώνουν την απόδοση των καλλιεργειών έως και 25%, επιφέροντας πείνα και
μετανάστευση.
Οι μεγαλύτεροι «παραγωγοί σκόνης» είναι οι έρημοι, όπως αυτοί
της Βόρειας Αφρικής και της Μέσης Ανατολής, αλλά έχουν παγκόσμια επίδραση επειδή τα σωματίδια μπορούν
να ταξιδέψουν εκατοντάδες ή και χιλιάδες χιλιόμετρα , σε ηπείρους και ωκεανούς.
Η υπογενική γραμματέας Rola Dashti, επικεφαλής της Οικονομικής και Κοινωνικής
Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για τη Δυτική Ασία, δήλωσε στη συνέλευση ότι το
οικονομικό κόστος των καταιγίδων είναι «συγκλονιστικό». Το κόστος αυτό
προκειμένου για την Μέση Ανατολή και τη
Βόρεια Αφρική ανέρχεται σε 150 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως, περίπου το 2,5%
του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος (ΑΕΠ) των αντίστοιχων χωρών.
«Μόνο αυτή την άνοιξη, η αραβική περιοχή υπέστη σοβαρές
διαταραχές», δήλωσε η Dashti, αναφερόμενη στις σφοδρές καταιγίδες στο Ιράκ και
στο Κουβέϊτ που είχαν σαν αποτέλεσμα να κατακλυσθούν τα νοσοκομεία με περιστατικά αναπνευστικών
προβλημάτων. Μάλιστα είπε ότι η σκόνη
από την έρημο Σαχάρα στην Αφρική έφτασε μέχρι την Καραϊβική και τη Φλόριντα,
ότι για τις Ηνωμένες Πολιτείες, η
διάβρωση από τη σκόνη και τον άνεμο προκάλεσε ζημίες ύψους 154 δισεκατομμυρίων
δολαρίων το 2017, τετραπλασιάζοντας το ποσό αυτό από το 1995, σύμφωνα με μελέτη
του επιστημονικού περιοδικού Nature.
Ο Παγκόσμιος
Μετεωρολογικός Οργανισμός και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ)
προειδοποίησαν επίσης ότι το βάρος για την υγεία αυξάνεται ραγδαία, με 3,8
δισεκατομμύρια ανθρώπους – σχεδόν το ήμισυ του παγκόσμιου πληθυσμού – να
εκτίθενται σε επίπεδα σκόνης που υπερβαίνουν τα όρια ασφαλείας του ΠΟΥ μεταξύ
2018 και 2022, συγκρινόμενα με τα 2,9 δισεκατομμύρια ανθρώπων που επηρεάστηκαν
μεταξύ 2003 και 2007.
ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΑΠΟΨΕΩΝ
Άλλοι όμως διατείνονται πως η σκόνη , που έχει ενταθεί τις τελευταίες
δεκαετίες, προέρχεται από την επεκτεινόμενη έρημο και από τη βλάστηση που υποχωρεί. Η Ελένη Καπετανάκη- Μπριασούλη, μια επιστήμων
που έφυγε στις αρχές του 2023, έγραφε : «Ερημοποίηση είναι η διαδικασία υποβάθμισης ξηρών, ημί-ξηρων και
ύφυγρων γαιών, που προκαλείται από βιοφυσικούς και ανθρώπινους
(κοινωνικο-οικονομικούς και θεσμικούς) παράγοντες. Υποβάθμιση της γης σημαίνει
μείωση ή απώλεια της βιολογικής και οικονομικής παραγωγικότητας και
πολυπλοκότητας αρδευόμενης και μη-αρδευόμενης γεωργικής γης, λειμώνων,
βοσκοτόπων, δασών και δασικών εκτάσεων»..
Παράλληλα
γνωστοποίησε ορισμένα δραματικά στοιχεία από το μέτωπο της ερημοποίησης – όπως
λόγου χάρη ότι κάθε χρόνο 120.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα γης (έκταση λίγο μικρότερη από την
Ελλάδα), που θα μπορούσαν να παράγουν 20 εκατομμύρια τόνων σιτηρών,
μετατρέπονται σε ανθρωπογενείς ερήμους. Ή ότι η κλιματική αλλαγή, που
τροποποιεί τον ‘χάρτη’ των ξηροθερμικών περιοχών διαρκώς, καθιστά την
ερημοποίηση τη μεγαλύτερη περιβαλλοντική πρόκληση της εποχής μας. Σύμφωνα
μάλιστα με έκθεση του Πανεπιστημίου των
Ηνωμένων Εθνών , προβλέπεται να προκαλέσει 15-50% απώλειες στις σοδειές
μέχρι το 2050 , με τις τωρινές καλλιεργούμενες ποικιλίες και τις τρέχουσες γεωργικές πρακτικές…
Η Ελλάδα βρίσκεται κοντά στην μεγαλύτερη πηγή
σκόνης στον κόσμο- κατά πως διαβεβαίωσε ο μετεωρολόγος Κώστας Λαγουβέρδος (2).
Και ότι αυτή η πηγή γίνεται τόσο περισσότερο ενοχλητική, όσο πιο πολύ υφίσταται
τη δράση των 4Χ4 αυτοκινήτων στο επιφανειακό
στρώμα εδάφους – σύμφωνα με τον καθηγητή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Χρήστο
Μπαλαφούτη.
Οι επιπτώσεις
Η Σαχάρα, οι
ερημικές εκτάσεις της Αραβικής χερσονήσου, της Αυστραλίας και των Δυτικών
πολιτειών της Αμερικής, οι έρημοι της Κεντρικής Ασίας, είναι οι μεγάλες εστίες
άμμου στον πλανήτη. Στην Μεσογειακή περιοχή
η άνοιξη είναι η εποχή με τα συχνότερα επεισόδια «αμμοληψιών» από τη
Βόρεια Αφρική, μετά έρχεται το Φθινόπωρο.
Σωματίδια του εδάφους με διάμετρο 10-15 εκατομμυριοστών του μέτρου
χρειάζονται ταχύτητες ανέμων μόλις 25-30 χιλιομέτρων για να «απογειωθούν», να
διακινηθούν στον ευρύτερο χώρο, να επηρεάσουν αρνητικά ανθρώπους που πάσχουν
από αναπνευστικά προβλήματα. Πρόσφατα η Ένωση Πνευμονολόγων Ελλάδας με ανακοίνωσή της κάλεσε τους
πολίτες και ιδιαίτερα τα άτομα που ανήκουν στις ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες,
να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί λόγω της αυξημένης συγκέντρωσης Αφρικανικής
σκόνης στην ατμόσφαιρα : Και τούτο
γιατί η σκόνη αυτή περιέχει μεταφερόμενα
σωματίδια τα οποία μπορούν να
ενσωματωθούν με γύρη, βακτήρια και μύκητες , δημιουργώντας ένα ιδιαίτερα τοξικό
και επικίνδυνο μίγμα για τον ανθρώπινο οργανισμό και κυρίως για το αναπνευστικό
σύστημα. Εννοείται ότι η συγκεκριμένη επίδραση της σκόνης αφορά και άλλες
περιοχές του Πλανήτη : Λόγου χάρη είναι εις βάρος της έκτασης των κοραλιογενών
υφάλων- κατά πως έδειξε η εμπειρία της Καραϊβικής και της Φλόριντα των ΗΠΑ.
Ακόμη η Αφρικανική σκόνη θεωρείται ότι
αυξάνει το φυτοπλαγκτόν στις θάλασσες ,με επακόλουθες
αλλαγές στην τροφική αλυσίδα..
Ο Άγγλος Andrew Goudie, καθηγητής της Γεωγραφίας στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης,
υποστηρίζει ότι η σκόνη είναι ένα από τα
λιγότερο κατανοητά συστατικά της ατμόσφαιρας, που μπορεί όμως να έχει
σημαντικές επιπτώσεις στην κλιματική αλλαγή (3). Σύμφωνα με τον Άγγλο καθηγητή
η «αμμορύπανση» της ατμόσφαιρας συνδέεται με καταστάσεις όπως η ξηρασία, η
υπερβόσκηση, η μεγάλη ταχύτητα του ανέμου και τέλος η αποδάσωση : Λόγω της
οποίας τα σωματίδια σκόνης «αναχαιτίζονται» όλο και λιγότερο. Σύμφωνα με την
άποψή του, σημαντική είναι και η ευθύνη
της «Τογιοτοποίησης» (Toyotarisation) , της κυριαρχίας δηλαδή των τζιπ Τογιότα, που
πλήττει και τελικά καταλύει τη συνοχή του επιφανειακού στρώματος της
βορειοαφρικανικής ηπείρου στέλνοντας σωματίδια άμμου κατά την διεύθυνση των
νοτίων ανέμων…
Τώρα πλέον υπάρχουν
τα ογκώδη και «παχύσαρκα αυτοκίνητα», που έχουν γίνει πλέον στοιχεία στις πόλεις και στην ύπαιθρο, που εισήχθησαν
επί κυβερνήσεως Σημίτη στην Ελλάδα
και έχουν σημαντικές συνέπειες στο περιβάλλον.
Χρησιμοποιώντας ως βάση ένα δημοσίευμα των Times η εφημερίδα Εξπρές σημείωνε στις 4.5.2005 :
«Ένα συνηθισμένο καινούριο αυτοκίνητο είναι περίπου κατά 1 τόνο βαρύτερο σήμερα σε σχέση με το προ τριακονταετίας
αντίστοιχο…Το νέο Land Rover Discovery , το οποίο ζυγίζει 2,5 τόνους, είναι πλέον τόσο βαρύ που θα
ήταν παράνομο να κυκλοφορεί πλήρως φορτωμένο σε πολλές γέφυρες» (4)..
Τώρα, με τον ερχομό
των τουριστών στις εκτάσεις της Βόρειας Αφρικής, υπάρχει πλέον αυξημένη «τογιοτοποίηση» που στατιστικά απειλεί με περισσότερα επεισόδια αμμορύπανσης . Δεν υπάρχει
αμφιβολία για το ότι οι τουρίστες αιμοδοτούν τις τοπικές οικονομίες με πόρους ,
όμως οι τοπικές οικονομίες είναι ανίκανες να πάρουν συλλογικές πρωτοβουλίες και
να θέσουν περιορισμούς σε ένα τέτοιας
έκτασης φαινόμενο.
Σημειώσεις
Ελεύθερος Τύπος,
19.4.2005
Κώστας Λαγουβάρδος,
«Άμμος πέρα από την Αφρική», ΓΕΩ, 28.5.2005
www.ecocrete.gr, 19.4.2005, δελτίο τύπου της Αγγλικής Royal Geographic Society
Eξπρές,
4.5.2005,επιμέλεια Ε. Καρρά
Ανακοίνωση της ΕΚΠΑ : «Η Ιατρική Σχολή του Εθνικού και Καποδιστριακού
Πανεπιστημίου Αθηνών απευθύνει έκκληση προς όλους τους επαγγελματίες υγείας,
τους κρατικούς φορείς και την ευρύτερη κοινωνία να ενισχύσουν την ενημέρωση,
την εκπαίδευση και τη διατομεακή συνεργασία ώστε να διασφαλιστεί η προστασία
της δημόσιας υγείας απέναντι σε μια πραγματικότητα που εξελίσσεται με
αυξανόμενη ένταση».

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου