Το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, η ΕΤΕΚΤ - Ένωση
Τεχνικών Κινηματογράφου & Τηλεόρασης και
ο
Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης για τα Πνευματικά Δικαιώματα
Τεχνικών Κινηματογράφου Ο ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ, την Παρασκευή 29 Μαρτίου 2013, στις 20:00,
στον Κινηματογράφο του ΙΜΚ, παρουσιάζουν
το ντοκιμαντέρ του Προκόπη Δάφνου
"Ο Παππούς" - όπως φώναζαν με χιούμορ και τρυφερότητα τον
κινηματογραφιστή Γρηγόρη Δανάλη (1916
– 1993), μια ξεχωριστή μορφή του
ελληνικού σινεμά, οι φίλοι και συνεργάτες του. Για την ταινία και τον
"Παππού" θα μιλήσει εισαγωγικά ο Συγγραφέας και Κριτικός
Κινηματογράφου Δημήτρης Κολιοδήμος.
Ο “παππούς” -
Γρηγόρης Δανάλης, αγαπούσε, ζούσε και ανέπνεε για τον κινηματόγραφο. Ξεκίνησε
από μηχανικός προβολής και ηλεκτρολόγος, για να εξελιχτεί σε έναν ταλαντούχο
και πολυπράγμονα εικονολήπτη, αφήνοντας ανεξίτηλο ίχνος σε τουλάχιστον 80
ταινίες (σε πολλές από αυτές συνεργάστηκε με τον αδελφό του Συρράκο Δανάλη,
επίσης κινηματογραφιστή). Εμβληματική μορφή του χώρου και Πρόεδρος,
για πολλά χρόνια, της ΕΤΕΚΤ, ανέθρεψε και υποστήριξε νεώτερους συναδέλφους του, έδωσε αγώνες για
τα δικαιώματά τους, και έζησε από κοντά τον παλιό ελληνικό κινηματογράφο, τότε
που οι συνθήκες αναδείκνυαν σκηνοθετικές και σεναριακές λύσεις, όπου διέπρεπαν
η ικανότητα, η εφευρετικότητα και η φαντασία για την αντιμετώπιση του κάθε
είδους προβλήματος.
Το Ντοκυμαντέρ
Ανήκοντας
στη γενιά των βετεράνων του παλιού
ελληνικού κινηματογράφου, στην οποία το ελληνικό σινεμά οφείλει σε μεγάλο
βαθμό την εξέλιξή του, ο καταξιωμένος οπερατέρ, σκηνοθέτης, παραγωγός και
πολλά άλλα, ο θρυλικός «παππούς» με τη χαρακτηριστική γενειάδα, παρών σε όλες
τις φάσεις ολοκλήρωσης μιας ταινίας, μιλά στον Προκόπη Δάφνο για τη θαυμαστή
μετάλλαξη του φωτός που γίνεται ταινία.
Η κάμερα
ταξιδεύει σε ένα παρελθόν –όχι τόσο μακρινό- που σηματοδότησε τη χρυσή εποχή
του ελληνικού σινεμά. Αφηγήσεις,
αποσπάσματα ταινιών και ντοκουμέντα αποκαλύπτουν το πορτρέτο του βραβευμένου
Κεφαλλονίτη διευθυντή φωτογραφίας, ανιχνεύοντας παράλληλα την αγωνία και το
μεράκι των παλιών κινηματογραφιστών να δώσουν στις αίθουσες προβολής ένα αξιοπρεπές
αποτέλεσμα, πολλές φορές δε και μοναδικό. Ήταν η εποχή που οι τεχνικοί του
κινηματογράφου, δουλεύοντας με ελάχιστα μέσα, σε συνθήκες παραγωγής
κυριολεκτικά πρωτόγνωρες και με εξοπλισμούς υποτυπώδεις, έκαναν θαύματα, συχνά
γυρίζοντας μια ταινία σε μια εβδομάδα. Στην πόλη, στην ύπαιθρο, στο κρύο, στο
λιοπύρι… Ήταν η εποχή που το τράβελινγκ γινόταν με μια …κουρελού!
Για τον σπουδαίο αυτόν πρωτοπόρο του ελληνικού σινεμά
μιλούν –μεταξύ άλλων- οι: Χάρρυ Κλυνν,
Κώστας Καζάκoς, Αιμιλία
Υψηλάντη, Άγγελος Αντωνόπουλος, Άννα Φόνσου, Ελένη Ανουσάκη και άλλοι
γνωστοί ηθοποιοί, κινηματογραφιστές και τεχνικοί που συνεργάστηκαν μαζί του, ενώ το χειμαρρώδη λόγο του ίδιου του “παππού” Γρηγόρη Δανάλη
διακόπτουν αποσπάσματα γνωστών και βραβευμένων ταινιών που άφησαν εποχή, όπως ο θρυλικός ΛΟΥΣΤΡΑΚΟΣ (1962) της Μαρίας Πλυτά, με
τον Βασιλάκη Καΐλα, ο ΟΥΡΑΝΟΣ (1962)
του Τάκη Κανελλόπουλου, Ο ΔΙΩΓΜΟΣ (1964)
και 201 ΚΑΝΑΡΙΝΙΑ (1964) του Γρηγόρη
Γρηγορίου, Η 7η ΜΕΡΑ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
(1966) του Βασίλη Γεωργιάδη, ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ
ΧΩΡΑΦΑ (1968) του Κώστα Ασημακόπουλου, κ.ά.
Παρών και σε όλους τους αγώνες των Ελλήνων
κινηματογραφιστών, κοινωνικούς και εργασιακούς, ο “παππούς” του ελληνικού
σινεμά στο ντοκυμαντέρ μιλά για τις πτυχές και τις στιγμές μιας ανήσυχης και δημιουργικής διαδρομής
δηλώνοντας ότι το μυστικό της ζωής είναι πως τίποτα δεν κερδίζεται από μόνο
του… Επί χρόνια πρόεδρος της Ένωσης Τεχνικών Κινηματογράφου
& Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ) αγωνίστηκε σθεναρά στην πολύχρονη πορεία του για τα
δικαιώματα των τεχνικών κινηματογράφου, διεκδικώντας –επί μακρόν- το διαρκές μέχρι τις μέρες μας ζητούμενο: την εφαρμογή μέτρων …δια
την ανάπτυξιν της εν Ελλάδι κινηματογραφίας!!!
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Σκηνοθεσία: Προκόπης
Δάφνος - Τζαννέτος Κομηνέας
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Προκόπης
Δάφνος
Μοντάζ: Τζαννέτος
Κομηνέας
Πρωτότυπη μουσική: Νίκος
Ξανθούλης
Παραγωγή: Προκόπης
Δάφνος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου