Κάρλο Μαντσόνι (Carlo Manzoni) Ὁ ὀδοντίατρος(Il dentista) ΑΝΟΙΞΤΕ τὸ στόμα» εἶπε ὁ ὀδοντίατρος στὸν κύριο Βενεράντα. «Εὐχαρίστως» ἀπάντησε ὁ κύριος Βενεράντα «καὶ πρέπει νὰ κλείσω τὰ μάτια ἢ ὄχι;» «Ὅπως θέλετε», εἶπε ὁ ὀδοντίατρος «γιὰ μένα εἶναι ἀδιάφορο.» «Ἐντάξει. Λοιπὸν ἂν κλείσω μόνο τὸ ἕνα δὲν σᾶς πειράζει;» εἶπε ὁ κύριος Βενεράντα. «Γιὰ μένα» εἶπε ὁ ὀδοντίατρος «κλεῖστε ἕνα, ἂν θέλετε». «Καὶ ποιό πρέπει νὰ κλείσω;» ρώτησε ὁ κύριος Βενεράντα. «Τὸ δεξὶ ἢ τὸ ἀριστερό; Ἴσως εἶναι καλύτερα νὰ κάνω τὸ ἑξῆς: νὰ κλείσω πρῶτα τὸ δεξὶ καὶ ἔπειτα τὸ ἀριστερό. Δὲ νομίζετε;» «Ἐμένα μοῦ ἀρκεῖ νὰ ἀνοίξετε τὸ στόμα» μουρμούρισε ὁ ὀδοντίατρος ποὺ εἶχε ἀρχίσει νὰ χάνει τὴν ὑπομονή του. «Δὲν ἔχω καμιὰ δυσκολία νὰ ἀνοίξω τὸ στόμα» εἶπε ὁ κύριος Βενεράντα. «Ἂν θέλετε νὰ ἀνοίξω τὸ στόμα τὸ ἀνοίγω χωρὶς πολλὰ-πολλά. Ἦρθα σὲ ἐσᾶς ἀκριβῶς γιὰ νὰ κάνω ὅ,τι θέλετε, γι’ αὐτὸ μπορεῖτε νὰ μοῦ ζητήσετε ὁτιδήποτε χωρὶς ἐνδοιασμούς. Ἡ ἀλήθεια εἶναι ὅτι γι’ αὐτὸ σᾶς ρώτησα ἂν θέλετε νὰ κλείσω τὰ μάτια. Καὶ ἂν θέλετε τὰ κλείνω, κοιτᾶξτε.» Ὁ κύριος Βενεράντα ἔκλεισε τὰ μάτια ἔπειτα τὰ ξανάνοιξε καὶ κοίταξε τὸν ὀδοντίατρο. «Εἴδατε;» εἶπε ὁ κύριος Βενεράντα. «Κάνω ὅ,τι θέλετε. Πιστεύετε ὅτι δυσκολεύομαι νὰ σηκώσω τὸ πόδι, ἂν τὸ θέλετε; Μὰ ἀσφαλῶς καὶ ὄχι. Τὸ σηκώνω ἀμέσως τώρα. Ὁ κύριος Βενεράντα σήκωσε τὸ πόδι. «Νὰ πάρει!» φώναξε ὁ ὀδοντίατρος χάνοντας ξαφνικὰ τὴν ὑπομονή του καὶ πετῶντας τὶς λαβίδες στὸ πάτωμα. «Γιὰ ποιόν μὲ περάσετε; Γιὰ κανέναν ἠλίθιο;» «Νὰ φύγετε, νὰ φύγετε». Ὁ κύριος Βενεράντα σηκώθηκε. Δὲν καταλαβαίνω» ψέλλισε, ταπεινωμένος. «Ἔρχομαι ἐδῶ γιὰ νὰ μοῦ βγάλετε τὸ δόντι καὶ κάνω ὅ,τι θέλετε: ἀνοίγω τὸ στόμα, κλείνω τὰ μάτια, σηκώνω τὸ πόδι καὶ μετὰ ἀρχίζετε νὰ φωνάζετε μὲ αὐτὸν τὸν τρόπο! Ἐγὼ εἶμαι διατεθειμένος νὰ πλύνω καὶ τὸ πρόσωπο, νὰ βγάλω τὸ σακάκι, νὰ κόψω τὰ μαλλιά, νὰ ξύσω τὸ γόνατο!...Μά τί ἄλλο θέλετε; Νὰ πάρει, λέω, τί σόϊ ὀδοντίατρος! Τίποτε, τίποτε, θὰ βρῶ ἄλλον.» Καὶ ὁ κύριος Βενεράντα πῆρε τὸ καπέλο καὶ πῆγε μουρμουρίζοντας νὰ κατέβει τὶς σκάλες.
Πηγή:https://habanera-nonblog.blogspot.com/2007/08/il-signor-veneranda.html?m=1Τὸ μικροδιήγημα ἀνήκει στὴ συλλογὴ μὲ τίτλο: Ὁ κύριος Βενεράντα (Il signor Veneranda) ποὺ κυκλοφόρησε τὸ 1949 ἀπὸ τὸν ἐκδοτικὸ οἶκο, Rizzoli καὶ περιλαμβάνει εὐτράπελα περιστατικὰ μὲ πρωταγωνιστὴ τὸν κύριο Βενεράντα.Κάρλο Μαντσόνι (Carlo Manzoni) (Μιλάνο, 16 Ἀπριλίου 1909 - Μιλάνο, 16 Μαΐου 1975): Πολυσχιδὴς προσωπικότητα, μὲ παρουσία σὲ διάφορα πεδία δράσης, ὅπως τὴ δημοσιογραφία, τὸν σχεδιασμὸ διαφημιστικῶν ἀφισῶν, τὴ σκηνοθεσία, τὴ συγγραφὴ σεναρίων γιὰ τὸ θέατρο καὶ τὸν κινηματογράφο καὶ κυρίως τὴ συγγραφὴ χιουμοριστικῶν διηγημάτων. Σὲ συνεργασία μὲ τοὺς Τζιοβάνι Μόσκα, Βιττόριο Μὲτς καὶ ἄλλες ἀναγνωρισμένες προσωπικότητες τῆς δημοσιογραφίας καὶ τῆς σκιτσογραφίας ἐκείνης τῆς ἐποχῆς, ἵδρυσαν τὸ Μπερτόλντο (1936), μιὰ σατιρικὴ εἰκονόγραπτη ἐφημερίδα. Οἱ γελοιογραφίες τοῦ Μαντσόνι συχνὰ εἶχαν ὡς ἐπίκεντρο τὸν τότε Πρόεδρο τῆς Ἰταλικῆς Δημοκρατίας, Λουίτζι Ἐϊνάουντι καὶ τὴν ἐνασχόλησή του μὲ τὴν οἰνοποιΐα. Μιὰ ἀπὸ τὶς πιὸ διάσημες γελοιογραφίες εἶναι αὐτή, στὴν ὁποία ἀναπαρίσταται ὁ Λουίτζι Ἐϊνάουντι νὰ περπατᾶ ἀνάμεσα σὲ στοιχισμένες φιάλες κρασιοῦ Νεμπιόλο. Μάλιστα, ὁ ἐκδότης τῆς ἐφημερίδας, Τζιοβανίνο Γκουαρέσκι, βρέθηκε πολλὲς φορὲς ὑπόλογος ἀκόμη καὶ σὲ δίκες ἐξ αἰτίας αὐτῶν τῶν ἐμπνεύσεων τοῦ Μαντσόνι. Τὸ χιοῦμορ τοῦ Μαντσόνι διακρίνεται γιὰ τὴν εἰρωνεία, τὸν σουρεαλισμὸ καὶ τὸ παράδοξο, ἐνῷ ὁ χῶρος δράσης τῶν ἱστοριῶν του εἶναι πάντα, τὸ Μιλάνο. Οἱ χαρακτῆρες τῶν ἔργων του μοιάζουν νὰ βρίσκονται ἐκτὸς πραγματικότητας, μὲ ἀτάκες ποὺ ἔχουν διττὸ νόημα. Ὁρισμένα ἐπεισόδια τοῦ κυρίου Βενεράντα ἔχουν μεταφερθεῖ σὲ ταινίες μικροῦ μήκους καὶ κάποια ἄλλα ἔχουν ἐπιλεγεῖ ὡς διδακτικὰ κείμενα σὲ σχολικὰ ἐγχειρίδια τῆς Ἰταλίας.Μετάφραση ἀπὸ τὰ ἰταλικά:Ἀντωνίου Ράνια (Θεσσαλονίκη, 1980): Ἐκπαιδευτικός, διδάκτορας Τμήματος Ἰταλικῆς Γλώσσας καὶ Φιλολογίας Α.Π.Θ., διαθέτει ἐπιπλέον προπτυχιακὸ τίτλο στὸν Δημιουργικὸ Σχεδιασμὸ καὶ Ἔνδυση, καθὼς καὶ μεταπτυχιακὲς σπουδὲς στὴ Γλωσσολογία καὶ στὴν Ἰταλικὴ Γλῶσσα καὶ Πολιτισμό. Διδάσκει στὸ Ἑλληνικὸ Ἀνοιχτὸ Πανεπιστήμιο στὸ Π.Μ.Σ. Σύγχρονος Ἰταλικὸς Πολιτισμὸς καὶ Εἰδικὰ Ζητήματα Ὁρολογίας καὶ Ἑρμηνείας. Ἡ ἐπιστημονική της δράση περιλαμβάνει εἰσηγήσεις σὲ συνέδρια, συμμετοχὴ σὲ ἐπιστημονικὲς ἐπιτροπὲς κρίσης, δημοσιεύσεις καὶ ἐκδόσεις στὴ λαογραφία, στὴν ἔνδυση καὶ στὴ μετάφραση.Σημαντικὴ ἐνημέρωση γιὰ τὴν πορεία τοῦ ἱστολογίου: Δεῖτε ἐδῶ: Γιάννης Πατίλης: Πλανόδιον – Ἱστορίες Μπονζάι. Στροφή.
|


Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου