oikologein

Για όσους πάνε γυρεύοντας στο χώρο της Οικολογίας και του Πολιτισμού. Υπό τη διαχείριση του Γιάννη Σχίζα

Ημέρες ορειβασίας

Ημέρες ορειβασίας

Τρίτη 28 Οκτωβρίου 2025

Νί­κος Νι­κο­λά­ου-Χα­τζη­μι­χα­ήλ: Ὡς τρέχει ὁ ἥλιος

 

Πλανόδιον - Ιστορίες Μπονζάι



 28 Ὀκτώβριος 2025



Νί­κος Νι­κο­λά­ου-Χα­τζη­μι­χα­ήλ


Ὡς τρέχει ὁ ἥλιος


ΟΡΟΥΣΕ χα­κὶ φαρ­δὺ παν­τε­λό­νι ὣς τὸ γό­να­το. Ἀπὸ κεῖ καὶ κά­τω τὰ πό­δια του ἦταν τυ­λιγ­μέ­να μὲ τὶς πάτ­τες —λω­ρί­δες τοῦ ἰδί­ου χρώ­μα­τος— μέ­χρι τὸν ἀστρά­γα­λο καὶ χω­μέ­να σὲ μαῦ­ρα στι­βά­λια μὲ χα­κὶ πά­λι γκέ­τες. Τὸ σκοῦ­ρο που­κά­μι­σό του, ἀπὸ κυ­πρια­κὴ ἀλα­τζιὰ καὶ πά­νω ἀπ’ όλα μιὰ στρα­τιω­τι­κὴ χλαί­νη. Μιὰ πα­ρα­φου­σκω­μέ­νη βούρ­κα κρε­μό­ταν πάν­τα στὸν ὦμο του, ποὺ τὸ συγ­κρα­τοῦ­σε ἕνα μαυ­ρι­σμέ­νο ἀπὸ τὸν και­ρὸ καὶ τὴ χρή­ση λου­ρί. Στὸ δε­ξὶ του χέ­ρι πάν­τα ἡ μα­τσού­κα του, ποὺ στὴν κορ­φὴ πλά­ται­νε καὶ σχη­μα­τι­ζό­ταν τὸ κε­φά­λι ἑνὸς ἀε­τοῦ. Ἦταν τὸ σκῆ­πτρο του, ἕνα ἔρ­γο τέ­χνης ποὺ τὸ δού­λε­ψε πολ­λὰ χρό­νια κι ἔτσι κα­θὼς ἡ πα­λά­μη χρό­νια τώ­ρα τὸ ἀγ­κά­λια­ζε, εἶ­χε ἀπο­κτή­σει μιὰ φυ­σι­κὴ πα­τί­να καὶ στιλ­πνά­δα. Τὸ χα­ραγ­μέ­νο μά­τι τοῦ ἀε­τοῦ, γε­μι­σμέ­νο μὲ κα­τρά­μι καὶ ἄλ­λα μυ­στι­κὰ ὑλι­κὰ ἤτα­νε μαῦ­ρο καὶ λαμ­πε­ρό, σὲ κοί­τα­ζε καὶ τὸ βλέμ­μα του γι­νό­ταν ἀκό­μα πιὸ βα­θὺ καὶ σκο­τει­νό, ἀλη­θι­νό, ὅμοιο μὲ τὸ βλέμ­μα τοῦ ἀφεν­τι­κοῦ του, τοῦ Θε­ου­λὴ καὶ ὅταν ἀκού­γα­με τὶς ἱστο­ρί­ες του τὰ μά­τια τοῦ ἀε­τοῦ μᾶς φαί­νον­ταν ζων­τα­νά, ἀνοι­γό­κλει­ναν ἀνά­λο­γα μὲ τὴν ἱστο­ρία καὶ ἔπαιρ­ναν τὴν ἔκ­φρα­ση ποὺ χρεια­ζό­ταν γιὰ τὴν συγ­κε­κρι­μέ­νη στιγ­μή. Ἔτσι ὅπως χάϊ­δευε αὐ­τὴ τὴ μα­τσού­κα στὸ ὕψος τοῦ λαι­μοῦ τοῦ ἀε­τοῦ καὶ τὴ στρι­φο­γυρ­νοῦ­σε καὶ τὴν ἀνέ­βα­ζε πά­νω-κά­τω καὶ κου­νοῦ­σε τις ἀγ­κῶ­νες του, μᾶς φαι­νό­ταν ὅτι ὁ ἀε­τὸς ἀπὸ στιγ­μὴ σὲ στιγ­μὴ θὰ πέ­τα­γε σὰν ἀλη­θι­νός.

     

 Περ­πα­τοῦ­σε ἀρ­γὰ καὶ μὲ στα­θε­ρὰ βή­μα­τα ἔχον­τας στραμ­μέ­νο λί­γο δε­ξιὰ τὸ κε­φά­λι του γιὰ νὰ βλέ­πει κα­λύ­τε­ρα τὸν κό­σμο μέ­σα ἀπὸ τὰ πα­ρά­ξε­να γυα­λιά του. Γυα­λιὰ ἀπὸ με­ταλ­λι­κὸ σκε­λε­τὸ μ’ ἕνα μό­νο τζα­μά­κι καὶ αὐ­τὸ μαῦ­ρο γιὰ νὰ κρύ­βει τὸ χα­λα­σμέ­νο του μά­τι. Στὸ κα­λὸ μά­τι τί­πο­τε· μό­νο ὁ σκε­λε­τός. Μὰ αὐ­τὸ τὸ μο­να­δι­κό του μά­τι ἦταν τό­σο ζω­η­ρὸ καὶ μαῦ­ρο σὰν αὐ­τὸ τοῦ ἀη­τοῦ στὴ μαγ­κού­ρα του. Μι­κροὶ προ­σπα­θού­σα­με νὰ δοῦ­με τί κρυ­βό­ταν πί­σω ἀπὸ τὸ μαῦ­ρο τζά­μι τῶν γυα­λιῶν του. Πο­τὲ ὅμως δὲ ρω­τή­σα­με καὶ πο­τὲ δὲ μά­θα­με. Αὐ­τὸς μᾶς κοί­τα­ζε πάν­τα μὲ κα­λο­σύ­νη κι ἕνα πι­κρὸ χα­μό­γε­λο δια­γρα­φό­ταν στὰ χεί­λη του.

       Ὅλη μέ­ρα τρι­γυρ­νοῦ­σε στοὺς ἀγροὺς γιὰ νὰ τοὺς φυ­λά­ει —αὐ­τὸ ἦταν τὸ κύ­ριο ἐπάγ­γελ­μά του— ἦταν ἀγρο­φύ­λα­κας, κι ἀλί­μο­νο σὲ ὅποιον πα­ρά­κουε στὶς ὑπο­δεί­ξεις του. Ἀλί­μο­νο σὲ ὅποιον βο­σκὸ εἶ­χε τὴ ἀτυ­χία ν’ ἀκού­σει τὸ σφύ­ριγ­μά του. Ἔπρε­πε νὰ μα­ζέ­ψει τὰ πρό­βα­τά του ἀπὸ τὴν ξέ­νη πε­ριου­σία καὶ νὰ μὴ τὸ ξα­να­κά­νει, δια­φο­ρε­τι­κὰ ἦταν χα­μέ­νος. Κά­πο­τε ὅμως σφύ­ρι­ζε καὶ χω­ρὶς νὰ ὑπάρ­χει λό­γος. Ἤθε­λε νὰ γνω­ρί­ζουν ὅλοι ὅτι ἦταν ἐκεῖ καὶ δὲ θὰ συγ­χω­ροῦ­σε κα­μιὰ πα­ρα­νο­μία. Ὅλοι τὸν σέ­βον­ταν για­τί ἦταν δί­καιος. Ἡ πε­ριου­σία τοῦ κα­θε­νὸς ἦταν προ­στα­τευ­μέ­νη καὶ ἡ ἐμ­πι­στο­σύ­νη ποὺ τοῦ ἔδει­χναν οἱ συγ­χω­ρια­νοί του ἦταν ἀπε­ριό­ρι­στη.

       Στοὺς ἀγροὺς χαι­ρό­ταν ἡ ψυ­χή του. Τρι­γυρ­νοῦ­σε ἀπ’ τὰ χα­ρά­μα­τα μέ­χρι τὴ δύ­ση τοῦ ἥλιου καὶ μά­ζευε μα­νι­τά­ρια, ἀγρέ­λια, σπα­τζιὰ καὶ ὅ,τι ἄλ­λο προ­σφε­ρό­ταν σὲ κά­θε ἐπο­χή. Κυ­ρί­ως ὅμως φρόν­τι­ζε τὶς περ­να­ριὲς για­τί ἦταν μέ­ρος της ζωῆς του. Ἀκό­μα καὶ νε­ρὸ ἦταν πρό­θυ­μος νὰ κου­βα­λή­σει σὲ χρο­νιὲς ἀνα­βρο­χιᾶς, μή­πως καὶ ξε­ραί­νον­ταν οἱ περ­να­ριές του.

       Τὸν συ­νάν­τη­σα νὰ πε­ρι­φέ­ρε­ται στὴ γει­το­νιά μου. Στὴν ἀρ­χὴ δὲν τὸν γνώ­ρι­σα. Δὲν φο­ροῦ­σε τὴ χλαί­νη, ἡ βούρ­κα δὲν ἦταν κρε­μα­σμέ­νη στὸν ὦμο του, φο­ροῦ­σε κα­νο­νι­κὸ παν­τε­λό­νι καὶ πα­πού­τσια, μό­νο ποὺ κρα­τοῦ­σε, ἀκό­μα, τὴ μαγ­κού­ρα του. Τὰ γυα­λιά του ἴδια κι ἀπα­ράλ­λα­κτα. Ἔμει­να νὰ τὸν με­λε­τῶ γιὰ λί­γη ὥρα μή­πως ἦταν κα­μιὰ πα­ρε­ξή­γη­ση. Ὄχι, αὐ­τὸς ἦταν. Τὸν πλη­σί­α­σα μὲ ἐπι­φύ­λα­ξη καὶ τὸν χαι­ρέ­τι­σα μὲ τὸ ὄνο­μά του. Γύ­ρι­σε τὸ κε­φά­λι, λί­γο λο­ξὰ καὶ τὸ μο­να­δι­κό του μά­τι πί­σω ἀπ’ τὸ γυ­μνὸ σκε­λε­τὸ μὲ κοί­τα­ξε ἐπί­μο­να προ­σπα­θῶν­τας νὰ θυ­μη­θεῖ. Δὲ φαί­νε­ται νὰ τοῦ θύ­μι­σα τί­πο­τε καὶ μὲ ρώ­τη­σε ποιός εἶ­μαι. Τοῦ ἀπάν­τη­σα καὶ τὸ μά­τι του ἔλαμ­ψε ἀκού­γον­τας τὸ ὄνο­μα τοῦ χω­ριοῦ του. Πρό­σφυ­γας τώ­ρα, τὸν τα­κτο­ποί­η­σαν σὲ ἕνα σπι­τά­κι μὲ ἕνα μό­νο δω­μά­τιο στὸ συ­νοι­κι­σμὸ Ἄσπρες. Τὸν ἔθα­ψαν κα­νο­νι­κὰ δη­λα­δή, καὶ δὲν εἶ­χε πλέ­ον κα­νέ­να νόη­μα ἡ ζωή του. Αὐ­τὸς ἦταν ἐλεύ­θε­ρος νὰ τρι­γυρ­νᾶ μέ­σα σ’ ἕνα τε­ρά­στιο πάρ­κο, μέ­σα στὴ φύ­ση καὶ τώ­ρα τὸν ἔθα­ψαν ἀνά­με­σα σὲ κτί­σμα­τα καὶ ἀν­θρώ­πους ποὺ δὲν ἤξε­ρε. Ἔπαιρ­νε κά­πο­τε τὴ σφυ­ρί­κτρα του καὶ τὴν κοί­ταε λυ­πη­μέ­νος. Δὲν εἶ­χε νόη­μα πλέ­ον νὰ σφυ­ρί­ξει.

       Τοῦ πρό­τει­να νὰ ἐπι­σκε­φθοῦ­με τὸ σπί­τι μου μιὰ καὶ ἦταν δί­πλα, γιὰ νὰ μι­λή­σου­με. Δέ­χθη­κε χω­ρὶς κα­νέ­να γογ­γυ­σμό. Καὶ μό­νο ποὺ βρῆ­κε κά­ποιον ἀπὸ τὸ χω­ριό του, τοῦ ἔδω­σε τό­ση χα­ρὰ ποὺ ἔτσι ὅπως χει­ρο­νό­μη­σε καὶ ἀνε­βο­κα­τέ­βα­σε τὴ μαγ­κού­ρα του εἶ­δα τὴν ἴδια χα­ρὰ καὶ στὰ μά­τια τοῦ ἀε­τοῦ ποὺ φτε­ρού­γι­σε μιὰ-δυὸ φο­ρές.

       Τὸ σπί­τι μου, εἶ­ναι ἕνα δια­μέ­ρι­σμα στὴ Δα­σού­πο­λη στὸν τέ­ταρ­το ὄρο­φο καὶ τὸ σα­λό­νι βλέ­πει πρὸς τὸν βορ­ρᾶ. Ἀπὸ τὶς δυὸ τε­ρά­στιες μπαλ­κο­νό­πορ­τες μπο­ρεῖ κα­νέ­νας νὰ δεῖ ὅλη τὴ Λευ­κω­σία καὶ ὅλη τὴν ὀρο­σει­ρὰ τοῦ Πεν­τα­δά­κτυ­λου. Αὐ­τὸ ἦταν ποὺ τοῦ ἔκα­νε ἐν­τύ­πω­ση. Μό­λις μπῆ­κε τρά­βη­ξε κα­τ' εὐ­θεῖ­αν στὸ μπαλ­κό­νι κι ἔμει­νε γιὰ λί­γη ὥρα ἀκί­νη­τος. Δὲν πί­στευε στὰ μά­τια του· στὸ μά­τι του, κα­λύ­τε­ρα. Σή­κω­σε λί­γο καὶ τὸν ἀε­τὸ λὲς καὶ ἤθε­λε νὰ τοῦ δεί­ξει τὸ θέ­α­μα ποὺ ἀν­τί­κρι­ζε γιὰ πρώ­τη φο­ρά. Τὸν ἄκου­σα ποὺ μούγ­κρι­σε. Κου­νοῦ­σε ἀνή­συ­χα τὸ κε­φά­λι, δὲ χόρ­ται­νε τὸ θέ­α­μα, καὶ μοῦ ἔδω­σε τὴν ἐν­τύ­πω­ση πὼς ἀνα­ζη­τοῦ­σε νὰ δεῖ τὸ χω­ριό του.

       Τὸν ἄφη­σα γιὰ λί­γο μό­νο, ἀπο­τρα­βή­κτη­κα γιὰ νὰ βρῶ κά­τι νὰ τὸν φι­λέ­ψω μὰ ὅταν γύ­ρι­σα ἦταν ἀκό­μα στὸ μπαλ­κό­νι καὶ κοι­τοῦ­σε πρὸς τὸ βου­νό. Μοῦ φά­νη­κε πὼς κά­τι ψι­θύ­ρι­ζε καὶ πράγ­μα­τι ὅταν πλη­σί­α­σα σι­γο­μουρ­μού­ρι­ζε κά­τι, καὶ αὐ­τὰ τὰ λό­για του μὲ πῆ­γαν στὸ πα­ρελ­θὸν πολ­λὰ χρό­νια πρίν...

       Ἡ για­γιὰ μὲ εἶ­χε φω­νά­ξει, ἑφτά­χρο­νο τό­τε παι­δὶ καὶ μὲ στα­θε­ρὴ φω­νὴ μοῦ εἶ­πε: Θὰ πᾶς αὐ­τὸ τὸ νό­μι­σμα καὶ αὐ­τὴ τὴν κόκ­κι­νη κλω­στὴ στὸν παπ­ποῦ Θε­ου­λὴ καὶ θὰ τοῦ πεῖς πὼς σὲ στέλ­νει ἡ για­γιά σου, για­τὶ τὸ ἀδελ­φά­κι σου εἶ­ναι ἄρ­ρω­στο ἔχει κοκ­κι­νά­δια στὸ σω­μα­τά­κι του. Αὐ­τὸς ξέ­ρει τί θὰ κά­νει.

       Ἦταν ἡ πρώ­τη φο­ρὰ ποὺ τὸν γνώ­ρι­ζα καὶ ὁμο­λο­γῶ ὅτι μὲ φό­βι­σε ἡ εἰ­κό­να του. Τὴν ἑπό­με­νη φο­ρὰ ὅμως, με­τὰ ἀπὸ ὀκτὼ μέ­ρες μοῦ φά­νη­κε πιὸ οἰ­κεῖ­ος. Μό­λις μὲ εἶ­δε ἀνα­ζή­τη­σε καὶ βρῆ­κε ἕνα κλω­νά­ρι ποὺ ἀρ­γό­τε­ρα ἔμα­θα ὅτι ἦταν κλω­νά­ρι ἀπὸ περ­να­ριὰ καὶ μοῦ τὸ ἔδω­σε γιὰ νὰ τὸ πα­ρα­δώ­σω στὴ για­γιά μου. Τὸ κλω­νά­ρι εἶ­χε σχε­δὸν ξε­ρα­θεῖ μὰ πά­νω του ἦταν τυ­λιγ­μέ­νη ἡ κόκ­κι­νη κλω­στή. Ἡ κλω­στὴ με­τρη­μέ­νη στὸ σῶ­μα τῆς Ἄν­νας νὰ εἶ­ναι ἀκρι­βῶς στὸ ὕψος της. Μοῦ τὸ ἔδω­σε μουρ­μου­ρί­ζον­τας κά­ποια ἀκα­τα­νόη­τα λό­για: Ὡς τρέ­χει ὁ ἥλιος, ὡς τρέ­χου­σιν οἱ ἀστέ­ρες... Δὲν θυ­μᾶ­μαι τί­πο­τε ἄλ­λο μὰ αὐ­τὴ τὴ στιγ­μὴ ὅπως ἄκουα τὸ γέ­ρο νὰ μο­νο­λο­γεῖ θυ­μή­θη­κα τὰ λό­για του. Θυ­μᾶ­μαι ἀκό­μα τὸ χα­μό­γε­λο στὰ χεί­λη τῆς για­γιᾶς κα­θὼς ἔπαιρ­νε τὸ κλω­νά­ρι μὲ τὸ περ­νά­ρι. Τὰ κόκ­κι­να στίγ­μα­τα ἀπὸ τὸ σω­μα­τά­κι τῆς Ἄν­νας εἶ­χαν ἐξα­φα­νι­σθεῖ. Ἡ για­γιὰ ὅμως κα­λοῦ-κα­κοῦ πῆ­ρε τὰ ξε­ρα­μέ­να φυλ­λα­ρά­κια καὶ τὰ ἔτρι­βε στὸ χέ­ρι της ὥστε νὰ πέ­φτουν στὸ σῶ­μα τοῦ μω­ροῦ.

       Δὲν πέ­ρα­σε ἕνας μῆ­νας καὶ ξα­να­συ­νάν­τη­σα τὸν παπ­ποῦ στὴν ἴδια θέ­ση ποὺ βρε­θή­κα­με τὴ πρώ­τη φο­ρά. Λὲς καὶ μὲ πε­ρί­με­νε. Δὲν ἔχα­σα τὴν εὐ­και­ρία καὶ τὸν ὁδή­γη­σα ξα­νὰ στὸ σπί­τι μου. Ἦταν τό­σο ὄμορ­φες οἱ ἱστο­ρί­ες του ποὺ κρε­μό­μουν κυ­ριο­λε­κτι­κὰ ἀπὸ τὸ στό­μα του. Σὲ στιγ­μὲς ὅμως ποὺ ἀπο­μα­κρυ­νό­μουν τὸν τσά­κω­να στὸ μπαλ­κό­νι στὴν ἴδια θέ­ση νὰ μουρ­μου­ρί­ζει τὰ ἴδια ἀκα­τα­νόη­τα λό­για.

       Τε­λευ­ταῖα τὸν ἔχα­σα. Μά­ταια πε­ρί­με­να ὧρες πολ­λὲς στὸ ση­μεῖο ποὺ τὸν συ­νάν­τη­σα τὶς προ­η­γού­με­νες φο­ρὲς μή­πως καὶ φα­νεῖ. Μά­ταια· ὁ γέ­ρος εἶ­χε ἐξα­φα­νι­σθεῖ. Λυ­πό­μου­να για­τί οἱ ἱστο­ρί­ες του ἦταν ἀτε­λεί­ω­τες καὶ πάν­τα ἐν­δια­φέ­ρου­σες. Κά­ποια μέ­ρα ὅμως ἕνα τη­λε­φώ­νη­μα ἔδω­σε τέ­λος στὴν ἐξα­φά­νι­ση τοῦ γέ­ρου. Τὸ τη­λε­φώ­νη­μα ἦταν ἀπὸ ἕναν ἄγνω­στό μου γεί­το­νά του. Νὰ μὴν πο­λυ­λο­γῶ μὲ ψά­χνα­νε γιὰ ἀρ­κε­τὲς μέ­ρες μὰ στὸ τέ­λος μὲ βρῆ­καν. Ὁ ἄγνω­στος γεί­το­νας μὲ ἀνα­κού­φι­ση μοῦ ἀνα­κοί­νω­σε πὼς ὁ γέ­ρος μὲ ἤθε­λε. Ἦταν ἑτοι­μο­θά­να­τος, εἶ­πε ἀλ­λὰ δὲν ἔλε­γε νὰ πα­ρα­δώ­σει. Εἶ­χαν φθά­σει μέ­χρι καὶ στὴν ἀστυ­νο­μία γιὰ νὰ μὲ ἀνα­κα­λύ­ψουν. Ἔλα, τώ­ρα! Σὲ θέ­λει.

       Ἦταν ξα­πλω­μέ­νος σ΄ ἕνα ἁπλὸ κρε­βά­τι στὸ φτω­χι­κό του δω­μά­τιο καὶ ἡ βούρ­κα του ἦταν πε­τα­μέ­νη σὲ μιὰ γω­νιά. Ὁ ἀε­τὸς δί­πλα στὸ στρῶ­μα τὸν ἔβλε­πε μὲ πα­ρά­πο­νο. Δυὸ-τρεῖς γέ­ροι καὶ γριὲς κά­θον­ταν στὸ μι­κρὸ χόλ. Ὅταν τὸν ἄγ­γι­ξα μὲ τὸ χέ­ρι τὸ μά­τι του φω­τί­στη­κε. Πρώ­τη φο­ρὰ τὸν ἔβλε­πα χω­ρὶς τὰ γυα­λιά του. Μιὰ τρῦ­πα μό­νο λὲς καὶ εἶ­χαν ρά­ψει τὰ βλέ­φα­ρά του χω­ρὶς κα­μιὰ διά­θε­ση γιὰ τὴν πα­ρα­μι­κρὴ κί­νη­ση. Ἤθε­λε νὰ μοῦ μι­λή­σει καὶ τὸ κα­τά­λα­βα. Μὲ κοί­τα­ξε μὲ τὸ σβη­σμέ­νο βλέμ­μα τοῦ κα­λοῦ του μα­τιοῦ. Πλη­σί­α­σα κον­τὰ στὸ πρό­σω­πό του, μὰ ἡ φω­νή του δὲν ἔβγαι­νε. Προ­σπά­θη­σε ξα­νὰ κι­νῶν­τας λί­γο τὸ χέ­ρι του σὰν νὰ ἤθε­λε νὰ μοῦ δώ­σει κά­τι. Ἔβα­λα τὸ αὐ­τί μου πιὸ κον­τὰ καὶ ἄκου­σα τὰ λό­για του: Γιέ μου, ἔφυ­γε αὐ­τὸ τὸ κόκ­κι­νο ση­μά­δι ἀπὸ τὸ βου­νό; Νὰ λὲς αὐ­τὰ τὰ λό­για ὅταν βγαί­νουν τ’ ἄστρα, ὅταν γε­μί­ζει τὸ φεγ­γά­ρι. Ποῦ θὰ πά­ει θὰ σβή­σει. Δὲν εἶ­πε τί­πο­τε ἄλ­λο. Ἔτσι ὅπως ἤμουν σκυ­φτὸς ἡ μα­τιά μου ἔπε­σε στὸν ἀε­τό. Μοῦ φά­νη­κε πὼς ἔκλει­σε τὰ μά­τια. Ναί, ὁ γέ­ρος ἔφυ­γε, τὸ κα­τά­λα­βα για­τί τὸ χέ­ρι του ἦταν πιὰ πα­γω­μέ­νο. Ἔβα­λα τὸ τσα­λα­κω­μέ­νο χαρ­τὶ στὴν τσέ­πη μου. Γύ­ρω μου εἶ­χαν μα­ζευ­τεῖ τὰ γε­ρον­τά­κια τῆς γει­το­νιᾶς καὶ μὲ κοί­τα­ζαν. Τὸν θά­ψα­με τὴν ἄλ­λη μέ­ρα τὸ ἀπό­γευ­μα.

       Τώ­ρα τὰ ἤξε­ρα ὅλα. O γέ­ρος ἤθε­λε νὰ χρη­σι­μο­ποι­ή­σει τὴν τέ­χνη του —τὴν τέ­χνη του Γόη— γιὰ νὰ ἐξα­φα­νί­σει αὐ­τὰ τὰ κόκ­κι­να στίγ­μα­τα, αὐ­τὲς τὶς κόκ­κι­νες ση­μαῖ­ες στὸν Πεν­τα­δά­κτυ­λο. Δὲν τοῦ χα­λάω χα­τί­ρι. Κά­θε φο­ρὰ ποὺ γε­μί­ζει τὸ φεγ­γά­ρι καὶ φαί­νον­ται τὰ πρῶ­τα ἀστέ­ρια, ἀνοί­γω τὸ τσα­λα­κω­μέ­νο χαρ­τὶ καὶ δια­βά­ζω τὴν ἀνορ­θό­γρα­φη γρα­φή του: «Σου­ρου­πὰτ σε­λὰμ σα­ρα­χε­τέ­με, κυ­πτοῦ φι­λου­του­χὰμ βεη­νέ­ζι βερ­βι­σο­λὺν βε­σφι­σούν. Ὁ Θε­ός, ὁ Θε­ός, ὁ τὴν βά­τον φυ­τεύ­σας, σβέ­σον πᾶν πύ­ρω­μα, ἐχεν­τρο­πύ­ρω­μα, ὄφε­ων πύ­ρω­μα, σκο­τα­δο­πύ­ρω­μα, ἀλ­λὰ προ­πάν­των κοκ­κι­νο­πύ­ρω­μα, χα­λί­νω­σον καὶ ἐξο­λό­θρευ­σον αὐ­τὰ ἀπὸ τοῦ βου­νοῦ τού­του. Φύ­σαρ­ρος, Φυ­σορ­ρό­ος. Ὡς τρέ­χει ὁ ἥλιος, ὡς τρέ­χου­σιν οἱ ἀστέ­ρες, ὡς τρέ­χει τὸ ὕδωρ, ἔτσι νὰ τρέ­ξει τὸ κα­κὸν ἀπὸ τὸ Βου­νὸ τοῦ­το. Ἔτσι νὰ τρέ­ξει τὸ κα­κὸν καὶ νὰ χα­θεῖ ἀπὸ τὴν Νῆ­σον μας.»


Γλωσ­σά­ρι:
Στι­βά­λια, μπό­τες.
Ἀλα­τζιά, ποι­κι­λό­χρω­μο ὕφα­σμα τοῦ ἀρ­γα­λειοῦ.
Βούρ­κα, ὁ σά­κος τοῦ βο­σκοῦ.
Μα­τσού­κα, τὸ ρό­πα­λο τοῦ βο­σκοῦ.
Ἀγρέ­λια, σπα­ράγ­για.
Περ­να­ριά, τὸ φυ­τὸ πρί­νος, τὸ πουρ­νά­ρι.
Ὡς τρέ­χει ὁ ἥλιος, κα­θὼς δύ­ει ὁ ἥλιος.
Περ­νά­ριν, παι­δι­κὴ ἀσθέ­νεια.
Σου­ρου­πὰτ κτλ., λέ­ξεις ἀρα­βο­περ­σι­κὲς γιὰ γη­τειές.
Φύ­σαρ­ρος, Φυ­σορ­ρό­ος, λέ­ξεις συν­θη­μα­τι­κές, ποὺ λέ­γον­ται ἀπὸ γη­τευ­τὴ γιὰ ἐκ­δί­ω­ξη κά­ποιου κα­κοῦ.


Πηγή: Ἀπὸ τὴν συλλογὴ διηγημάτων Ἡ κό­ρη τοῦ δρα­γου­μά­νου, Με­ταίχ­μιο, Ἀθή­να 2002.

Ὁ Νῖ­κος Νι­κο­λά­ου-Χα­τζη­μι­χα­ὴλ γεν­νή­θη­κε στὸ Βα­σί­λι τῆς Κύ­πρου. Με­τὰ τὴν ἀπο­φοί­τη­σή του ἀπὸ τὸ Ἑλ­λη­νι­κὸ Γυ­μνά­σιο Ἀμ­μο­χώ­στου σπού­δα­σε μα­θη­μα­τι­κὰ στὸ Πα­νε­πι­στή­μιο Ἀθη­νών. Ἐρ­γα­σί­ες του —βι­βλιο­γρα­φί­ες, ἐρ­γο­γρα­φί­ες, με­τα­φρά­σεις, δο­κί­μια, χρο­νο­γρα­φή­μα­τα— ἔχουν δη­μο­σιευ­τεῖ σὲ ἑλ­λα­δι­κὰ καὶ κυ­πρια­κὰ πε­ριο­δι­κά, στὸν κυ­πρια­κὸ τύ­πο, κα­θὼς καὶ σὲ ἀν­θο­λο­γί­ες καὶ σὲ συλ­λο­γι­κὰ ἔρ­γα στὴν Κύ­προ, τὴν Ἑλ­λά­δα καὶ ἀλ­λοῦ. Ἔχει τέσ­σε­ρις ποι­η­τι­κὲς συλ­λο­γές: Δι­θα­λάσ­σου, Κάρ­βας 2012, Πι­κρό­λι­θος, Κάρ­βας 2014, Ὕδα­τα Ὑδά­των, Κάρ­βας 2016 καὶ Ὕλεμ, Κάρ­βας 2024. Δύο ποι­η­τι­κές του συλ­λο­γὲς ἔχουν με­τα­φρα­στεῖ στὰ ἰτα­λι­κά. Ἔχει τρεῖς συλ­λο­γὲς δι­η­γη­μά­των: Ἡ κό­ρη τοῦ δρα­γου­μά­νου, Με­ταίχ­μιο, Ἀθή­να, 2003· 20 Δι­η­γή­μα­τα, Κάρ­βας, Κύ­προς, 2014· Φυ­σορ­ρό­ος, Βακ­χι­κόν, Ἀθή­να 2019. Δι­η­γή­μα­τά του ἔχουν με­τα­φρα­στεῖ στὰ ἀγ­γλι­κά, ὁλ­λαν­δι­κὰ καὶ ἀλ­βα­νι­κά. Τὸ τε­λευ­ταῖο βι­βλίο του εἶ­ναι τὸ μυ­θι­στό­ρη­μα Ὅταν σω­πᾶ­σαν τὰ που­λιά, Κάρ­βας 2024. Ἔχει διορ­γα­νώ­σει ἀτο­μι­κὲς ἐκ­θέ­σεις ζω­γρα­φι­κῆς καὶ συμ­με­τεῖ­χε σὲ πολ­λὲς ὁμα­δι­κές. Ὑπῆρ­ξε μὲ­λος τῆς πνευ­μα­τι­κῆς ὀμά­δας τῶν πε­ριο­δι­κῶν λό­γου, τέ­χνης καὶ προ­βλη­μα­τι­σμοῦ «Ὁ Κύ­κλος» καὶ «Κυ­πρια­κὴ Βι­βλιο­φι­λία-Φι­λο­τε­χνία.» Ζεῖ στὴ Λευ­κω­σία.

Ση­μαν­τι­κὴ ἐ­νη­με­ρω­ση γιὰ τὴν πο­ρεί­α τοῦ ἱ­στο­λο­γί­ου: Δεῖ­τε ἐ­δῶ: Γιάν­νης Πα­τί­λης: Πλα­νό­δι­ον – Ἱ­στο­ρί­ες Μπον­ζάι. Στρο­φή .


     

Αναρτήθηκε από oikoparaxenos στις 1:37 μ.μ.
Αποστολή με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου BlogThis!Κοινοποίηση στο XΜοιραστείτε το στο FacebookΚοινοποίηση στο Pinterest
Ετικέτες Πολιτισμός, Τέχνη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Νεότερη ανάρτηση Παλαιότερη Ανάρτηση Αρχική σελίδα
Εγγραφή σε: Σχόλια ανάρτησης (Atom)

Έργο της Κυριακής Δραγομένη

Έργο της Κυριακής Δραγομένη
Η καταλυτική δράση των οικολογικών οργανώσεων. "ΚΛΙΚ"στη φωτο

ΑΝΕΜΟΓΕΝΝΗΤΡΙΕΣ

ΑΝΕΜΟΓΕΝΝΗΤΡΙΕΣ
Στη Βουλγαρία, οι ανεμογεννήτριες είναι ελάχιστες - και αυτές μάλιστα είναι τοποθετημένες σε χερσαίο, πεδινό έδαφος....ΚΛΙΚ στην εικόνα

ΠΕΤΡΕΣ

ΠΕΤΡΕΣ
Απλώς πέτρες, αλλά τόσο καλαίσθητες....ΚΛΙΚ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ

Έτσι εμπλουτίζουν το αστικό τοπίο

Έτσι εμπλουτίζουν το αστικό τοπίο
Στις βουλγαρικές πόλεις του Εύξεινου εμπλουτίζουν το αστικό τοπίο με διατάξεις όπως αυτή, που παράγει ήχους με το φύσημα του ανέμου..ΚΛΙΚ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ

Σαλβατόρ Νταλί

Σαλβατόρ Νταλί
Του ερωτισμού σου τα οράματα....ΚΛΙΚ τη φωτο

ΕΤΣΙ ΗΘΕΛΑΝ ΤΑ ΑΙΟΛΙΚΆ ΤΟΥΣ !

ΕΤΣΙ ΗΘΕΛΑΝ ΤΑ ΑΙΟΛΙΚΆ ΤΟΥΣ !
Πριν μερικά χρόνια, η εφημερίδα "ΤΑ ΝΕΑ" δημοσίευε αυτό το σκαρίφημα (ευτυχώς μόνο !) μιας ομάδας πανεπιστημιακών στην Θράκη, που φαντασίωναν με αυτό το τρόπο την παρανοϊκή εξέλιξη της αιολικής ιδέας : Αεμογεννήτριες παντού, σήμερα στα Μετέωρα και αύριο στην Ακρόπολη !

Με το τρόπο του Γ.Σ

Όσο προχωρεί ο καιρός και τα γεγονότα, ζω ολοένα με το εντονώτερο συναίσθημα πως δεν είμαστε στην Ελλάδα, πως αυτό το κατασκεύασμα που τόσο σπουδαίοι και ποικίλοι απεικονίζουν καθημερινά δεν είναι ο τόπος μας αλλά ένας εφιάλτης με ελάχιστα φωτεινά διαλείμματα, γεμάτα μια πολύ βαριά νοσταλγία.


Πηγή: Γιώργος Σεφέρης - Μέρες Γ΄


Συμβαίνουν εις τας Σερβίας......

Συμβαίνουν εις τας Σερβίας......
Με αυτό το τρόπο ενημερώνουν τους υποψηφιους πελάτες μιας χαρτοπαικτικής λέσχης ότι απαγορεύεται η οπλοφορία εντός της αιθούσης..

Ανθρωπολογία της παρακμής

Το πέρασμά μου από διάφορες θέσεις της δημόσιας, της επαγελματικής και της κοινωνικής ζωής, με έπεισε για την ύπαρξη μούτσων που θέλουν να γίνουν καμαρότοι ακόμη και τότε που το καράβι βυθίζεται. Αισθάνομαι υποχρεωμένος να κοινοποιήσω αυτή την αλήθεια στον κάθε ένα που μπορώ να επηρεάσω και που προβληματίζεται για την ανθρωπολογία της παρακμής.

Λίστα ιστολογίων

  • What's new
    Aid money is funding toxic air
    Πριν από 2 ώρες
  • Newsroom | naftemporiki.gr
    Κακοκαιρία Byron: 331 κλήσεις στην Πυροσβεστική σε Αττική και Πελοπόννησο
    Πριν από 3 ώρες
  • dasarxeio.com
    Καθορισμός της αμοιβής των διαμεσολαβητών που μετέχουν σε διαδικασία κτηματολογικής διαμεσολάβησης
    Πριν από 1 ημέρα
  • Δασαμάρι S.O.S.
    Η νέα μόδα στη διαχείριση των δασών. Καινούργια σχήματα, παλιά άγνοια.
    Πριν από 3 ημέρες
  • oikoniki
    ΚΑΛΟ ΒΟΛΙ, ΚΥΡΙΕ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ
    Πριν από 1 εβδομάδα
  • Γη και Ελευθερία.
    Σαράνταινα.
    Πριν από 1 εβδομάδα
  • Πόλεις και Πολιτικές
    BARCELONA IMPULSA : οδικός χάρτης για την οικονομική προώθηση της Βαρκελώνης έως το 2035
    Πριν από 4 εβδομάδες
  • Define Normal
    Ο βραχόκηπος με το όνομα Ναυτίλος στο κτήμα Συγγρού
    Πριν από 6 μήνες
  • art noise
    National Gallery of London
    Πριν από 10 μήνες
  • Painting of the Day, Daily Oil Paintings by Delilah
    Bee and Christmas lights
    Πριν από 1 χρόνια
  • ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ
    Παράταση ζωής
    Πριν από 1 χρόνια
  • Υμηττός - Υψίπολις
    ‘’ΕΞΗΜΕΡΩΣΗ’’ του ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΠΑΠΑΜΑΡΚΟΥ
    Πριν από 5 χρόνια
  • archaeopteryx
    Τα πολλά αιολικά και φ/β αυξάνουν (πολύ) το κόστος του συστήματος. (Τα λίγα, το αυξάνουν λιγότερο). Φάτε μάτια ψάρια...
    Πριν από 6 χρόνια
  • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΑΠΟΨΕΙΣ
    SOS! Με υπογραφή του Υπουργού Περιβάλλοντος κου Χατζηδάκη καταστρέφεται το ΓΕΩΠΑΡΚΟ ΣΗΤΕΙΑΣ
    Πριν από 6 χρόνια
  • GREEK FORESTS
    ΟΙ ΡΥΠΟΙ ΤΗΣ ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΑΣ ΦΘΑΝΟΥΝ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΕΜΒΡΥΟ.
    Πριν από 6 χρόνια
  • arts
    Αν η Αθήνα: Ομαδική εικαστική έκθεση στον Ιανό
    Πριν από 6 χρόνια
  • Agrokarma
    Πριν από 8 χρόνια
  • Archetype: To πιο ενημερωμένo 'περιοδικό' για αρχιτέκτονες
Εμφάνιση 5 Εμφάνιση όλων

Με ενδιαφέρουν

http://www.monumenta.org/



https://eepf.gr/el



http://www.eduportal.gr/


http://omilosfi.gr/


https://www.facebook.com/polikmag/


www.urbanpoint.gr/


https://apopeirates.blogspot.com/




http://greekarchitects.gr


http:/

http://ophioussa.blogspot.com/

/prasinoi.gr/category/sta-media/

http://www.nomosphysis.org.gr/



http://www.topontiki.gr/


www.pezoporia.gr



http://antigoldgr.org/

Αρχειοθήκη ιστολογίου

  • ▼  2025 (1095)
    • ►  Δεκεμβρίου (15)
    • ►  Νοεμβρίου (115)
    • ▼  Οκτωβρίου (91)
      • ΤΣΙΠΡΑΝΔΡΕΟΥ
      • Κων­σταν­τῖ­νος Πα­λαιο­λό­γος: Κα­βα­λά­ει ἡ Μάϊ­...
      • Ο ΣΤΡΑΤΗΓΟΣ ΓΚΙΑΠ ΚΑΙ ΟΙ ΥΠΕΡΗΛΙΚΕΣ
      • ΤΟ ΚΥΝΗΓΙ ΤΗΣ ΣΤΙΓΜΗΣ
      • Νένα Βενετσάνου «Σκληρές Βιολέτες»
      • Παράταση Παραστάσεων για την «Μπουμπού» τ...
      • ΠΑΝΘΡΑΚΙΚΗ ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ
      • Έμμα Γκολντμαν, "Ζώντας τη ζωή μου"
      • Tο καινούργιο βιβλίο του Εντουάρ Λουί : Η κατάρρευ...
      • Το άσυλο (εισαγωγή: Χρήστος Κρυστάλλης).
      • Η ΣΠΥΡΙΔΟΥΛΑ σε νέες περιπέτειες
      • Νί­κος Νι­κο­λά­ου-Χα­τζη­μι­χα­ήλ: Ὡς τρέχει ὁ ἥλιος
      • Η «σχεδία» της στέγης και της στράτας
      • Μήλος: Δάσος, ρέμα και σκουπιδότοπος ονόματι Φυρλί...
      • Η ΟΡΝΙΘΟΠΑΝΙΔΑ ΤΗΣ ΚΑΡΥΣΤΟΥ: Από τον Ζωοδόχο Κάμπο...
      • Ένα ΟΧΙ για όλες τις εποχές
      • "H ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΣΑΒΒΑΤΟΥ"
      • Νέα τάση αλλά και ευρωπαϊκή νόρμα η επιστροφή της ...
      • ΒΙΩΣΙΜΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΑΣΙΝΩΝ ΖΩΝΩΝ σε ΔΡΟΜΟΥΣ
      • Σώστε την κοιλάδα του ΑΧελώου !
      • Αρχείο Ιστορίας και Τέχνης
      • Ο κλέψας του κλέψαντος
      • Εισήγηση στην 1η Πανκυκλαδική Συνδιάσκεψη για την ...
      • Τα φράγματα εκτός μόδας… ΠΟΝΤΙΚΙ 23/10/2025
      • ΝΕΦΕΛΗ ΧΑΤΖΗΜΗΝΑ
      • Μια διδακτική ιστορία για το κλάδεμα του δέντρου
      • Προσβολή της Δημοκρατίας η απαγόρευση συγκεντρώσεω...
      • Καλά νέα για τον Σιδηρόδρομο της Πελοποννήσου
      • ΚΥΚΛΟΣ ΣΕΜΙΝΑΡΙΩΝ ΤΟΥ Ινστιτούτου Νίκος Πουλαντζας
      • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΙΝΔΟΥ ΜΑΝΟΡΑΝΤΖΑΝ ΜΟΧΑΝΤΙ ΣΤΟΝ ΔΗΜΗ...
      • Ο δικός μου Σαββόπουλος
      • Ολοκληρώθηκαν τα γυρίσματα του ντοκιμαντέρ LIFE Ma...
      • Κυπαρισσιακός Κόλπος: Ο ΑΡΧΕΛΩΝ Καταγράφει 6.100 Φ...
      • Όχι στην αλλαγή χρήσης της μετρικής σιδηροδρομικής...
      • Η Όθρυς, το βουνό των τιτάνων, εκπέμπει SOS!
      • Οι Glitter Grotesque επιστρέφουν με τη λαμπερή ρετ...
      • Περιβαλλοντικό έγκλημα στην κοίτη του ποταμού Tάνο...
      • Λατομείο σε Δάσος Μαύρης Πεύκης στο Φαλακρό Δράμας.
      • Η Ζάκυνθος στο ταξίδι των πουλιών
      • Ταξιδιωτικές Εντυπώσεις :Ένα άφθαρτο ύφασμα: Οδο...
      • Κουκλοπαραστάσεις Νοεμβρίου 2025
      • 1η Πανκυκλαδική Συνδιάσκεψη για τη σωτηρία της νησ...
      • Γιατί είναι σε πλήρη σύγχυση το Πολιτικό Σύστημα/Κ...
      • ΛΕΥΤΕΡΙΑ ΣΤΗΝ ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΗ
      • Ορίζοντας Γεγονότων : ΝΑ ΓΥΡΙΣΕΙ ΤΟ ΤΡΑΊΝΟ ΣΤΗ ΖΩΗ !
      • Ευημερία εναντίον ΑΕΠ, Ποντίκι,16.10.25
      • CITRONNE Gallery - Athens NIKOS PODIAS Safe Area
      • Εκεί που στάζει η ζωή
      • Κοινωνικό Πολιτιστικό Κέντρο Βύρωνα
      • 6ος Διεθνής Λογοτεχνικός Διαγωνισμός 2025-2026
      • Ρίνιβαλντ Δήμο, ΜΕΤΕΩΡΟΣ
      • Συνταγματάρχης Ψαρρός πλήρωσε με τη ζωή του την αγ...
      • ΚΩΣΤΑΣ ΛΑΜΠΟΣ : Πλάτων, εξουσία και κοινωνία
      • Οι απώλειες των Δέντρων στην πόλη
      • ΛΑΪΚΟΙ ΒΑΡΔΟΙ
      • Φτου και Τρ_αίνω!»: Το αγαπημένο θεατρικό, διαδρασ...
      • WINE ART FESTIVAL
      • Εξορμήσεις και οι Δράσεις του Ομίλου Φίλων Βουνού ...
      • Οι Νανόχηνες «προσγειώθηκαν» στα σχολεία της Αλεξα...
      • ΜΑΧΗ ΜΕ ΑΛΗΘΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΥΠΡΟ
      • «Καρυοθραύστης» στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης: ...
      • Άννα Κρεμέζη Μαργαριτούλη
      • Δέ­σποι­να Καϊ­τα­τζῆ-Χου­λιού­μη: Ἄν­τε νὰ τὰ ἑνώ...
      • Νί­κος Νι­κο­λά­ου-Χα­τζη­μι­χα­ήλ: Ἡ μαύ­ρη μο­το...
      • O TENORMAN και το ΤΡΕΝΟ ΣΤΟ ΡΟΥΦ
      • Διέσχισαν την ορεινή Ελλάδα σε 56 ημέρες, ΠΟΝΤΙΚΙ ...
      • Νέο πρόστιμο από την ΕΕ για τα απορρίμματα στη Ζάκ...
      • «Μεγάλες Κυρίες τραγουδούν…» (2ος χρόνος) H μουσικ...
      • Ινστιτούτο Αρχιπελάγους : Διεθνές Σχολείο της Θάλ...
      • Θίασος: Renato Curci / Ιταλία «Morsi d’Anguria!» (...
      • Το Στρατόπεδο Τσαλτάκη μπορεί και πρέπει να γίνει ...
      • Η Αριστερά υπόσχεται"Καπιταλισμό χωρίς Αντίδοτο" κ...
      • Απόφαση-ορόσημο της ΡΑΑΕΥ για τον θεσμό των Ενεργε...
      • Εξορμήσεις και δράσεις του Ομίλου Φίλων Βουνού και...
      • Αθανάσιος Δαββέτας : Πολύ σας αγαπήσαμε
      • Κων­σταν­τῖ­νος Πα­λαιο­λό­γος: Ἀμφίδρομο
      • ΙΛΙΣΣΟΣ
      • Σκληρές βιολέτες» (2ος κύκλος): Η εξαιρετική μουσι...
      • Βρόχινο νερό και πλατείες -Σφουγγάρι
      • Πρώτες σκέψεις για το σχέδιο Τραμπ και την αντίδρα...
      • Έχω χάσει τρεις σημαντικές φωτογραφίες
      • Ρήγας Βελεστινλής: Πατέρας της Ελληνικής Ανεξαρτησ...
      • ΚΩΣΤΑΣ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ, ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ ΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗΣ ΣΤΟ...
      • Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας και το Υπουργείο Π...
      • Rhodes Youth Fair 2025: Η νέα γενιά συναντά το μέλ...
      • Η τέχνη πρέπει να είναι κατανοητή
      • Η παγκόσμια ημέρα ηλικιωμένων και το δυναμικό παρώ...
      • ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΤΟΥΡΙΣΜΟΎ
      • Ο Θίασος A la Sombrita από την Ισπανία στο «Εργαστ...
      • Δουλειά με δικαιώματα ή δουλειά χωρίς αύριο;
      • Οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ -Οικολογία διεκδικούν δίκαιη & βιώσιμη...
    • ►  Σεπτεμβρίου (96)
    • ►  Αυγούστου (62)
    • ►  Ιουλίου (72)
    • ►  Ιουνίου (98)
    • ►  Μαΐου (134)
    • ►  Απριλίου (102)
    • ►  Μαρτίου (101)
    • ►  Φεβρουαρίου (121)
    • ►  Ιανουαρίου (88)
  • ►  2024 (1208)
    • ►  Δεκεμβρίου (126)
    • ►  Νοεμβρίου (111)
    • ►  Οκτωβρίου (105)
    • ►  Σεπτεμβρίου (94)
    • ►  Αυγούστου (48)
    • ►  Ιουλίου (89)
    • ►  Ιουνίου (103)
    • ►  Μαΐου (98)
    • ►  Απριλίου (130)
    • ►  Μαρτίου (110)
    • ►  Φεβρουαρίου (103)
    • ►  Ιανουαρίου (91)
  • ►  2023 (873)
    • ►  Δεκεμβρίου (108)
    • ►  Νοεμβρίου (101)
    • ►  Οκτωβρίου (73)
    • ►  Σεπτεμβρίου (88)
    • ►  Αυγούστου (37)
    • ►  Ιουλίου (62)
    • ►  Ιουνίου (72)
    • ►  Μαΐου (67)
    • ►  Απριλίου (64)
    • ►  Μαρτίου (68)
    • ►  Φεβρουαρίου (68)
    • ►  Ιανουαρίου (65)
  • ►  2022 (868)
    • ►  Δεκεμβρίου (76)
    • ►  Νοεμβρίου (96)
    • ►  Οκτωβρίου (84)
    • ►  Σεπτεμβρίου (92)
    • ►  Αυγούστου (39)
    • ►  Ιουλίου (79)
    • ►  Ιουνίου (74)
    • ►  Μαΐου (65)
    • ►  Απριλίου (59)
    • ►  Μαρτίου (70)
    • ►  Φεβρουαρίου (68)
    • ►  Ιανουαρίου (66)
  • ►  2021 (882)
    • ►  Δεκεμβρίου (90)
    • ►  Νοεμβρίου (96)
    • ►  Οκτωβρίου (95)
    • ►  Σεπτεμβρίου (85)
    • ►  Αυγούστου (64)
    • ►  Ιουλίου (72)
    • ►  Ιουνίου (69)
    • ►  Μαΐου (66)
    • ►  Απριλίου (58)
    • ►  Μαρτίου (64)
    • ►  Φεβρουαρίου (57)
    • ►  Ιανουαρίου (66)
  • ►  2020 (956)
    • ►  Δεκεμβρίου (77)
    • ►  Νοεμβρίου (70)
    • ►  Οκτωβρίου (63)
    • ►  Σεπτεμβρίου (63)
    • ►  Αυγούστου (52)
    • ►  Ιουλίου (89)
    • ►  Ιουνίου (94)
    • ►  Μαΐου (85)
    • ►  Απριλίου (89)
    • ►  Μαρτίου (83)
    • ►  Φεβρουαρίου (98)
    • ►  Ιανουαρίου (93)
  • ►  2019 (1184)
    • ►  Δεκεμβρίου (108)
    • ►  Νοεμβρίου (97)
    • ►  Οκτωβρίου (93)
    • ►  Σεπτεμβρίου (84)
    • ►  Αυγούστου (58)
    • ►  Ιουλίου (79)
    • ►  Ιουνίου (116)
    • ►  Μαΐου (141)
    • ►  Απριλίου (123)
    • ►  Μαρτίου (100)
    • ►  Φεβρουαρίου (101)
    • ►  Ιανουαρίου (84)
  • ►  2018 (1160)
    • ►  Δεκεμβρίου (117)
    • ►  Νοεμβρίου (141)
    • ►  Οκτωβρίου (107)
    • ►  Σεπτεμβρίου (114)
    • ►  Αυγούστου (77)
    • ►  Ιουλίου (76)
    • ►  Ιουνίου (81)
    • ►  Μαΐου (99)
    • ►  Απριλίου (72)
    • ►  Μαρτίου (100)
    • ►  Φεβρουαρίου (93)
    • ►  Ιανουαρίου (83)
  • ►  2017 (706)
    • ►  Δεκεμβρίου (62)
    • ►  Νοεμβρίου (94)
    • ►  Οκτωβρίου (96)
    • ►  Σεπτεμβρίου (57)
    • ►  Αυγούστου (27)
    • ►  Ιουλίου (49)
    • ►  Ιουνίου (40)
    • ►  Μαΐου (62)
    • ►  Απριλίου (56)
    • ►  Μαρτίου (65)
    • ►  Φεβρουαρίου (54)
    • ►  Ιανουαρίου (44)
  • ►  2016 (665)
    • ►  Δεκεμβρίου (60)
    • ►  Νοεμβρίου (62)
    • ►  Οκτωβρίου (49)
    • ►  Σεπτεμβρίου (61)
    • ►  Αυγούστου (48)
    • ►  Ιουλίου (42)
    • ►  Ιουνίου (47)
    • ►  Μαΐου (64)
    • ►  Απριλίου (59)
    • ►  Μαρτίου (63)
    • ►  Φεβρουαρίου (51)
    • ►  Ιανουαρίου (59)
  • ►  2015 (705)
    • ►  Δεκεμβρίου (63)
    • ►  Νοεμβρίου (60)
    • ►  Οκτωβρίου (81)
    • ►  Σεπτεμβρίου (63)
    • ►  Αυγούστου (52)
    • ►  Ιουλίου (42)
    • ►  Ιουνίου (65)
    • ►  Μαΐου (49)
    • ►  Απριλίου (62)
    • ►  Μαρτίου (75)
    • ►  Φεβρουαρίου (45)
    • ►  Ιανουαρίου (48)
  • ►  2014 (548)
    • ►  Δεκεμβρίου (40)
    • ►  Νοεμβρίου (52)
    • ►  Οκτωβρίου (56)
    • ►  Σεπτεμβρίου (46)
    • ►  Αυγούστου (36)
    • ►  Ιουλίου (41)
    • ►  Ιουνίου (40)
    • ►  Μαΐου (38)
    • ►  Απριλίου (44)
    • ►  Μαρτίου (54)
    • ►  Φεβρουαρίου (51)
    • ►  Ιανουαρίου (50)
  • ►  2013 (423)
    • ►  Δεκεμβρίου (40)
    • ►  Νοεμβρίου (38)
    • ►  Οκτωβρίου (40)
    • ►  Σεπτεμβρίου (34)
    • ►  Αυγούστου (22)
    • ►  Ιουλίου (33)
    • ►  Ιουνίου (28)
    • ►  Μαΐου (50)
    • ►  Απριλίου (37)
    • ►  Μαρτίου (34)
    • ►  Φεβρουαρίου (31)
    • ►  Ιανουαρίου (36)
  • ►  2012 (308)
    • ►  Δεκεμβρίου (29)
    • ►  Νοεμβρίου (30)
    • ►  Οκτωβρίου (38)
    • ►  Σεπτεμβρίου (27)
    • ►  Αυγούστου (21)
    • ►  Ιουλίου (18)
    • ►  Ιουνίου (23)
    • ►  Μαΐου (28)
    • ►  Απριλίου (33)
    • ►  Μαρτίου (43)
    • ►  Φεβρουαρίου (16)
    • ►  Ιανουαρίου (2)
  • ►  2011 (7)
    • ►  Νοεμβρίου (1)
    • ►  Σεπτεμβρίου (1)
    • ►  Ιουλίου (2)
    • ►  Ιουνίου (1)
    • ►  Μαΐου (1)
    • ►  Μαρτίου (1)
  • ►  2010 (1)
    • ►  Νοεμβρίου (1)

Λεονάρντο Ντα Βίντσι

Λεονάρντο Ντα Βίντσι
Με την ευκαιρία της έκθεσής του στην Αθήνα......ΚΛΙΚ στη φωτο

Dirt road, της Delilah

Dirt road, της Delilah

Βουλγαρία, Εύξεινος Πόντος

Βουλγαρία, Εύξεινος Πόντος
Ένας τρόπος για να ρυθμίσουν τις ακτές...Το ύψος του κτιρίου ανυπόφορο...ΚΛΙΚ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ

ΝΤΕΡΣΟΥ ΟΥΖΑΛΑ

ΝΤΕΡΣΟΥ ΟΥΖΑΛΑ
Πολύτιμο το έργο του Βλαντιμίρ Αρσένιεβ, έδωσε την έμπνευση στον Ακίρα Κουροσάβα να γυρίσει ένα αριστούργημα...Τώρα κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Στοχαστής

Με τον αξέχαστο Ευθύμη Παπαδημητρίου

Με τον αξέχαστο Ευθύμη Παπαδημητρίου

ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ

ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ
Είναι τοποθετημένος σε ένα από τα υψώματα της Επτάλοφης Ρώμης, στη Βίλα Μποργκέζε

ΤΙΒΕΡΗΣ

ΤΙΒΕΡΗΣ
Ο Τίβερης στη Ρώμη δεν είναι μικρός ποταμός. Η κάπαρη πάντως μπορεί να ξεφυτρώνει μέσα από τις πέτρες που τον περιβάλλουν

Δια χειρος Pino Pandolfini

Δια χειρος Pino Pandolfini
Στη Video Art...

Σασπένς στις αποδράσεις...

Σασπένς στις αποδράσεις...
Παλαιοκώστας, και μην τον είδατε...

Στέφανος Ρόκος

Στέφανος Ρόκος
Μια πόλη υπό διαστημική απειλή; Ίσως...

ΠΑΛΕΡΜΟ

ΠΑΛΕΡΜΟ
Γίγαντες- δέντρα κοσμούν τον βοτανικό κήπο του Παλέρμα, προαναγγέλοντας τον ερχομό της Αφρικής...

Φωτογραφια

Φωτογραφια
Με το τρόπο του Δημήτρη Βερούχη

ΜΗΝ ΕΙΣΑΙ ΤΟΥΡΙΣΤΑΣ- ΝΑ EIΣΑΙ ΟΙΚΟΤΑΞΙΔΕΥΤΗΣ

ΜΗΝ ΕΙΣΑΙ ΤΟΥΡΙΣΤΑΣ- ΝΑ EIΣΑΙ  ΟΙΚΟΤΑΞΙΔΕΥΤΗΣ
.

ΘΟΔΩΡΟΣ 1931-2018

ΘΟΔΩΡΟΣ  1931-2018
Ο Θεόδωρος Παπαδημητρίου γνωστός απλά ως Θόδωρος, υπήρξε σημαντικός Έλληνας γλύπτης με διεθνή αναγνώριση.

Φαίδων Πατρικαλάκις, 1935-2017

Φαίδων Πατρικαλάκις, 1935-2017
Εξωφυλλο του βιβλιου που δεν μπορεσε ο ιδιος να απολαύσει, γιατι στο μεταξύ τον βρήκε ο θάνατος....Κλικ στην εικονα

Δημιούργημα της VIVART

Δημιούργημα της VIVART
Είναι εκτεθειμένα τόσο μακριά (Γιανίτσι της Εύβοιας) πλην όμως δείχνουν κοντινά με τα πιο γνήσια αισθήματά μας

ΤΣΟΥΧΤΡΑ, του Γιάννη Στρούμπα

ΤΣΟΥΧΤΡΑ, του Γιάννη Στρούμπα
"Μόλις τη βγάλαν στην ακτή με την απόχη . - Τεράστια σαν ταψί, --γαλάζια και λευκή. –Αν και τεμαχισμένη πια –ριγώ και μόνο στη θωριά της--------Όπως αρμόζει άλλωστε---σε μια γαλανόλευκη

Laszlo Koday

Laszlo Koday
"¨ομορφο άγγιγμα".

Τόσο τρυφερό !

Τόσο τρυφερό !

ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΠΑΝΤΕΛΙΔΗΣ

ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΠΑΝΤΕΛΙΔΗΣ
Η νεολαία έχει ανάγκη από είδωλα, αλλά αυτή η εξαρτησιακή σχέση θα μπορούσε να είναι πιο καλαίσθητη

ΤΟΠΙΟ

ΤΟΠΙΟ
Βικέντιος Μποκατσιάμπης

Μουσείο στο Ελληνικό

Μουσείο στο Ελληνικό
Η φωτογραφία έχει μόνο μουσειακή αξία, οι "επιβάτες" απλώς ανέρχονται σε ένα παροπλισμένο τζάμπο που "κείτεται" στο παλιό αεροδρόμιο Ελληνικού, δίπλα στο (διεκδικούμενο) μουσείο της Ολυμπιακής....ΚΛΙΚ στην ΕΙΚΟΝΑ

ARCHAEOPTERYX

ARCHAEOPTERYX
Εγκαθιστούν ανεμογεννήτριες στα ευρυτανικά βουνά, αυτοί, οι άσχετοι, οι υπαλληλίσκοι των αεριτζήδων. ΚΛΙΚ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ

ΥΠΕΡΟΧΟ ΜΑΤΑΚΙ

ΥΠΕΡΟΧΟ ΜΑΤΑΚΙ
Υπέροχο γατάκι, αλλά και το ματάκι της δεν πάει πίσω.....

ΩΣ ΠΡΟΒΑΤΑ ΕΠΙ ΜΝΗΜΟΝΙΟΝ

ΩΣ ΠΡΟΒΑΤΑ ΕΠΙ ΜΝΗΜΟΝΙΟΝ
Το ένα πρόβατο λέει στο άλλο : "Ησύχασε σου λέω! Για ντους μας πάνε !"

ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΚΛΕΟΠΑΣ


Τι κακιά μετάλλαξη έπαθε ο πίθηκος και προέκυψε το είδος μας;

Έ, κύριε Δαρβίνε;

«ΟΚΤΩ ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΑ», περιοδικό ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΚΟΖΑΝΗΣ, τεύχος 176-177

Γιάννης Κουνέλης, 2017

Γιάννης Κουνέλης, 2017
Ανώνυμο έργο του, 2003

Με αφορμή τον θάνατο του Κρίστοφερ Λη

Lee
Συντάσσω ποίημα υπό απειλή
Σαν σε έργο τρόμου του Κρίστοφερ Λή
Σαν τρομοκρατημένος και από άλλους Lee –
Π.χ από τον καρατίστα μαχητή Μπρους Λη –
ή απ’ τον Νότιο στρατηγό, επίσης Λη

Εις τον ορίζοντα δεν βλέπω τη ζωή καλή
Από διαπραγματεύσεις αναμένω τη χαριστική βολή
Για την Ελλάδα δε, αλοί και τρισαλοί!
Για τα άτομα, άγνωστη η μοίρα η τρελή
Το μόνο βέβαιο, πως επιπλέουν οι φελλοί
ΓΙΑΓΚΟΣ ΡΑΠΤΗΣ

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΡΧΙΑ

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΡΧΙΑ
«Ο Ράμφος δεν είναι καθηγητής στο πανεπιστήμιο κι όταν μιλάει δεν μιλάει για να υπερασπιστεί τον θεσμό από τον οποίον βιοπορίζεται. Μιλάει για να υπερασπιστεί τις απόψεις του. Είναι καθαρόαιμος διανοητής και την αξιοπιστία του την αντλεί από την ίδια του τη σκέψη. Να είστε βέβαιοι πως αν ήταν καθηγητής πανεπιστημίου θα τον αντιμετώπιζαν με σεβασμό και δέος, καθότι η ωραία μας επαρχία τα σύνδρομά της δεν τα ξεπερνάει με τίποτε».ΤΑΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ ΚΛΙΚ στην ΕΙΚΟΝΑ

Φωτογραφιζω- αρα υπαρχω !

Φωτογραφιζω- αρα υπαρχω !
Μου την δίνει αυτή η παρανοϊκή εμμονή στην φωτογράφηση των πάντων....Η σύγχρονη φωτογραφοποιϊα έχει καταστρέψει την παλιά, που ήταν πρωτίστως ανθολόγηση και επιλογή των πλάνων...

Λολοσίδης Γιώργος

Λολοσίδης Γιώργος
.

ΤΟΤΟΣ FOR EVER

ΤΟΤΟΣ FOR EVER

Στέφανος Σταμέλλος

Στέφανος Σταμέλλος
Ο γνωστός ορειβάτης Στέφανος Σταμέλλος, σε ένα μεγάλο οδοιπορικό του στις ακτές του Μαλιακού, συναντά έξω από ένα εξοχικό αυτή την πινακίδα.... 'Ηθος Μαφίας, που προφανώς παραμένει ατιμώρητο για πολύ καιρό - κατά πως δείχνουν οι σκουριές...

Eνός λεπτού σιγή για τον Λουκάνικο

Eνός λεπτού σιγή για τον Λουκάνικο
Ήταν ο πιο αγαπητός σκύλος στο χώρο των αντιμνημονιακών ζωόφιλων. Θα μας λείψει - κάπου θα θέλαμε να του προσφέρουμε ένα πλούσιο γεύμα και να τον πάμε βόλτα στη πλατεία Συντάγματος

«Η τσούσκα», του Κάρολου Τσίζεκ

«Η τσούσκα», του Κάρολου Τσίζεκ
Σ΄ένα ουγγρικό, θυμάμαι οβελιστήριο, - Μια πιπεριά, που μοιάζει με καρδούλα, - Μα αν τη γευτείς, σου κατακαίει τα ούλα - Μου έκανε τη μπουκιά σωστό μαρτύριο - Μ’ έχουν και τα φιλιά σου έτσι ρημάξει - Μου άναψες μια φωτιά, που θα με κάψει

Αγαθόν το εξομολογείσθαι....

Αγαθόν το εξομολογείσθαι....
Ο εκδότης ισχυρίζεται ότι «ο δρόμος για την οικολογική κόλαση είναι στρωμένος με τριαντάφυλλα», πράγμα που με βάζει σε σκέψεις : Υπάρχει οικολογική κόλαση- κοντολογίς ένας «άλλος κόσμος» όπου οι διάβολοι βασανίζουν τους αμαρτωλούς με βιοδιασπώμενα μαστίγια και καζάνια από ανακυκλωμένο σκραπ μετάλλων ; Πάντως εύχομαι το βιβλίο να είναι διαφορετικό από τους ισχυρισμούς του εκδότη…

ΗΛΙΑΣ ΣΤΑΥΡΙΔΗΣ 1946-2013

ΗΛΙΑΣ  ΣΤΑΥΡΙΔΗΣ 1946-2013
Νηφάλιες - κάτω από τη στάχτη - του χινοπωρινού ουρανού - νανουρίζουνε ανάλαφρα - τον ίσκιο των ονείρων τους - σαν αδελφούλες δίδυμες - που ψιθυρίζουνε στον άνεμο – μέσα απ’ τα στάχυα («Λίμνες της Χαλκιδικής», από τη ποιητική συλλογή «Στροφή»)

Βρες χρόνο...



Βρες Χρόνο για Δουλειά – / Αυτό είναι το
Τίμημα της Ευτυχίας
Βρες Χρόνο για Σκέψη – / Αυτό είναι η Πηγή της Δύναμης
Βρες Χρόνο για Παιγνίδι – / Αυτό είναι το Μυστικό της Αιώνιας Νιότης
Βρες Χρόνο για Διάβασμα – / Αυτό είναι το Θεμέλιο της Γνώσης
Βρες Χρόνο να είσαι Φιλικός – / Αυτό είναι ο Δρόμος προς την Ευτυχία
Βρες Χρόνο για Όνειρα – / Αυτά θα τραβήξουν το Όχημά σου ως τα’ Αστέρια
Βρες Χρόνο ν’ Αγαπάς και ν’ Αγαπιέσαι – / Αυτό είναι το Προνόμιο των Θεών
Βρες Χρόνο να κοιτάς Ολόγυρά σου – / Είναι πολύ σύντομη η μέρα για να είσαι
εγωϊστής
Βρες Χρόνο να Γελάς – / Αυτό είναι η Μουσική της Ψυχής
Βρες Χρόνο να είσαι Παιδί – / Για να νιώθεις Αυθεντικά Ανθρώπινος

ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ

Μη-οπτικό τοπίο

Μη-οπτικό τοπίο
Υπάρχει ένα βιβλίο που ασχολείται με αυτούς που προσλαμβάνουν το τοπίο από άλλα, μη οπτικά ερεθίσματα…. Είναι το "Non-Visual Landscape: Landscape Planning for People with Vision Problems" γραμμένο από δυο Έλληνες της Αγγλίας, , την Αγγελική Κοσκινά και τον Νίκο Χασάναγα . ΚΛΙΚ στην εικόνα

Ιστορίες "Μπονζάϊ", Χ. Δάλκος

Ιστορίες "Μπονζάϊ", Χ. Δάλκος
Ο ήρωας του Χρίστου Δάλκου στο αφήγημα Μπονζάϊ ( τίτλος,«Τον Σαουδάραβαν», στο περιοδικό ΠΛΑΝΟΔΙΟΝ),κομίζει αποδείξεις περί του ότι οι Αρχαίοι «Είχαν προβλέψει το χτύπημα στους δίδυμους πύργους" Αλλά μετριοπαθώς σημειώνει : «…..αυτά δεν τα λέω εγώ, , τὰ λένε ὁ Πυθαγόρας και ο Πλάτων…»(ΠΑΤΗΣΤΕ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ)

Ετικέτες

  • Αερ (3)
  • Αεροπορικά (56)
  • ΑμΕΑ (9)
  • ανακύκλωση (36)
  • αστικός χώρος (770)
  • Διάστημα (57)
  • Διάφορα (371)
  • Δοκίμιο (208)
  • Εκδηλώσεις-βιβλία (1891)
  • Ελεύθεροι χώροι (585)
  • Ενέργεια (452)
  • Ενέργεια ζώα (12)
  • ζώα (524)
  • Θεωρία (373)
  • ιστορία (1304)
  • κοινωνία (2666)
  • Κύπρος (38)
  • μεταξύ σοβαρού και αστείου (258)
  • Μνημεία (111)
  • Οργανώσεις-συλλογικότητες (1372)
  • Παραγωγή-περιβάλλον (1204)
  • Πολιτισμός (2939)
  • πρόσωπα (1457)
  • Τέχνη (3328)
  • τεχνολογία (502)
  • τοπίο (590)
  • τουρισμός (381)
  • υγεία (365)
  • Φύση (1006)
  • φυσικό περιβάλλον (663)
  • χιούμορ (17)

Πληροφορίες

Η φωτογραφία μου
oikoparaxenos
Ιστολόγιο για την οικολογία και τον πολιτισμό.....
Προβολή πλήρους προφίλ

Αναγνώστες

Θέμα Ταξίδια. Από το Blogger.