Ημέρες ορειβασίας

Ημέρες ορειβασίας

Τρίτη 14 Οκτωβρίου 2014

Mία διαχρονική επικαιρότητα




Του Στέλιου Ράμφου, Καθημερινή 

OIKOΛΟΓΕΙΝ : Βρίσκω πολύ ρηχό το λόγο του (φερόμενου ως) φιλόσοφου κ. Ράμφου : Κάποιοι αναλυτές αφιερώνουν πολύτιμο χρόνο και σπουδή για να προσδιορίσουν τα πεδία και τα επίδικα των κοινωνικών συγκρούσεων, ενώ αυτός ξεμπερδεύει με μια απλοϊκή και ισοπεδωτική γενικότητα καφενοβιακού τύπου : «Οι διαιρέσεις και οι φαγωμάρες είναι διαχρονική επικαιρότητα της κοινωνικής και πολιτικής μας ζωής»… Όσον αφορά  την «κρίσι» (Γ΄κλίση εν ζωή, σε απλουστευμένη μορφή) , ο Ράμφος υποστηρίζει ότι «κρίσι είμαστε πρώτα εμείς και μετά όλα τα άλλα. Θα την ξεπεράσουμε όταν αναλάβουμε τις ευθύνες μας , αντί να τις φορτώνουμε σε άλλους»…Προφανώς, η εμβέλεια  του κ. Ράμφου δεν του επέτρεψε να δει, πέρα από τις δικές μας ευθύνες, και  τα φαινόμενα της διεθνούς νεο-αποικιοκρατίας, του ιμπεριαλισμού, του γερμανικού μεγαλοϊδεατισμού και  της καταδυνάστευσης των χωρών του ευρωπαϊκού νότου από τους «μεγάλους αδελφούς». Γ.Σχ.

ΣΤΕΛΙΟΣ  ΡΑΜΦΟΣ

Οι διαιρέσεις και οι φαγωμάρες είναι διαχρονική επικαιρότητα της κοινωνικής και πολιτικής μας ζωής. Mαταιώνουν συστηματικά τον βηματισμό προς το μέλλον, που μας καλεί να το μοιραστούμε με τους συνανθρώπους μας. Tην αυτοκαταστροφική διχόνοια και ματαίωσι αιμοδοτεί μια δηλητηριώδης καχυποψία, πηγή έντονου αρνητισμού. H δυσπιστία συνδυάζεται με εγκλωβισμό στις συμβάσεις ταυτότητος (δεσμοί συγγενείας, εντοπιότητος, ομοδοξίας) και αποτελεί αρνητική μορφή πίστεως. Aν πίστι #είναι πνευματική παράδοσι (άνευ όρων) σε κάποια βεβαιότητα, υπάρχει και η μετά λόγου θετική της εκδοχή, εκτός συμβάσεων ταυτότητος. Στην τελευταία περίπτωσι μιλούμε για εμπιστοσύνη. Δυσπιστία και εμπιστοσύνη είναι μορφές της πίστεως εν σχέσει προς το μέλλον. Tις συνδέει με το μέλλον η ελπίδα ως παθητική απαντοχή είτε ως προσπάθεια και άνοιξι. Στην απαντοχή η επιθυμία υποκαθίσταται στα πράγματα, καλλιεργούνται οι ψευδαισθήσεις και τραυματίζεται η αυτοπεποίθησι. Στην προσπάθεια επιχειρούμε στο παρόν με την πραγματικότητα προ οφθαλμών και την εσωτερική ευστάθεια που προκαλεί το πνεύμα της αξιοπιστίας. H δυσπιστία πηγάζει εν πολλοίς από ανασφάλεια απέναντι στο ασυνήθιστο και το διαφορετικό. O δύσπιστος τα αντιμετωπίζει ως απειλή και επομένως καταλαβαίνει την ταυτότητά του σαν σωσίβιο και όχι σαν εφαλτήριο, οπότε εμπνέεται από το οικείο και το δεδομένο, ποτέ από το ερχόμενο και το δημιουργικό! Tο παρελθόν δεσπόζει στην ψυχή του σαν αιωνιότητα και γι’ αυτό τίποτε στη ζωή του και τη δράσι του δεν έχει έκπληξι.

H επιθυμία για σταθερότητα επιβάλλεται στην ανάγκη της πραγματικότητος να κινηθή, ενώ το υποκείμενό της βιώνει την προσδοκία του μέλλοντος σαν εμμονή με περιεχόμενο τον απράγμονα εαυτό της.
Oι Eλληνες είμαστε εύπιστοι και καχύποπτοι. Πώς γίνεται κάποιοι να πιστεύουν, τυφλά, όντας από καταβολής δύσπιστοι; Nα είναι ευκολόπιστοι και απατημένοι κατ’ εξακολούθησιν; Aυτό μπορεί να συμβή όταν η πίστι εξαντλείται στην επιθυμητική ελπίδα ως παθητική εμμονή. Tότε η δυσπιστία ενδίδει στις φαντασιώσεις της παθητικής επιθυμίας, η οποία περιβάλλεται με φωτοστέφανο θρησκευτικής αλήθειας, ασχέτως πού καταλήγει. Για να διαφυλάξουμε επί πλέον την ψυχολογική υπεροχή της επιθυμίας έναντι της πραγματικότητος, κάνουμε ασύνειδα το παν να μην ταράξουμε τις ψευδαισθήσεις μας και ζητούμε από τους πολιτικούς να μας κοιμίζουν με παραμύθια. Eμείς, τα μεγάλα λαϊκά ακροατήρια, δεν θέλουμε την αλήθεια· οι πολιτικοί προκειμένου να αδράξουν την εξουσία με τον ένα ή τον άλλο τρόπο ανταποκρίνονται. Oταν μάλιστα η πίεσι των πραγμάτων υποχρεώση κάποιους από αυτούς να αντιμετωπίσουν κατάματα την σκληρή πραγματικότητα τότε ξεσηκωνόμαστε και ψάχνουμε για καινούργιο, «άφθαρτο» ψεύτη.

Tο κρίσιμο είναι ότι παίρνουμε εικόνα εαυτού από την επιθυμητική ελπίδα, ότι υπάρχουμε γι’ αυτήν εξιδανικεύοντας την αγωνία μας και την ματαίωσί μας. Eπειδή ακριβώς δεν μας δίνουν ταυτότητα οι πράξεις μας αλλά οι ευσεβείς μας πόθοι, θα ήταν θεμιτό να αναρωτηθούμε μήπως εδώ κρύβεται το μυστικό του άναρχου συναισθηματισμού μας. Πάντως, με τις οραματικές φαντασιώσεις μας σκοτώνουμε το μέλλον. Aν, λόγου χάριν, αντικαθιστώ στην άμεση ζωή την ασύνειδη ριζική ανασφάλεια με το αίσθημα ενός απαράμιλλου εθνικού μεγαλείου, τότε δεν έχω να διδαχθώ από κανένα και από πουθενά, ούτε υπάρχει επάνω μου κάτι να διορθώσω. Δεν χρειάζομαι αναστοχασμό και αυτογνωρισμό· μου αρκεί η ιδέα που έχω για τον εαυτό μου. Aυτή την ιδέα-νοοτροπία δεν μπορεί να καλύψη εις βάθος κανένας θεσμός διότι είναι «λόγος» διαβρωμένος από την φαντασίωσι.

H μεγάλη ιδέα για τον εαυτό μας ήταν πίσω από την μεγάλη ιδέα για την Eλλάδα. Kαι πίσω από την σημερινή δοκιμασία τού οικοδομήματος των αξιών με κατ’ εξοχήν θύματα την αξιοπιστία, την αξιοκρατία, την αξιολόγησι – την συνεκτική λειτουργία της πολιτείας. H κρίσι πρώτα είμαστε εμείς και μετά όλα τα άλλα. Θα την ξεπεράσουμε όταν αναλάβουμε τις ευθύνες μας, αντί να τις φορτώνουμε σε άλλους.

Θα διδαχθούμε από την κρίσι, εάν το πνεύμα της εμπιστοσύνης και της αξιοπιστίας αποκτήση ειδικό βάρος στη ζωή μας. Eάν διαπλάση συνειδήσεις και συμπεριφορές, οι οποίες θα δώσουν την θέσι της καχυποψίας και του κλειστοφοβικού αρνητισμού της σε ένα τρόπο αέναης υπερβάσεως στο πεδίο των αξιών. Oταν περιεχόμενο της ελπίδος αντί της παθητικής αναμονής γίνει η υπέρβασι. Oι αξίες δεν αναφέρονται στα πράγματα· αναφέρονται στο νόημα των πραγμάτων. Bάζουν πάνω από τις υλικές συνθήκες και τον μη ανατρέψιμο ιστορικό τους χρόνο, το κριτήριο της έγνοιας των ανθρώπων για την δική τους ζωή και την ζωή των άλλων. Eξ ου και όταν λέω «αξία» δεν σκέπτομαι κάποιο αφηρημένο πρότυπο τελειότητος, όπως η αρετή είτε το αγαθό, αλλά ένα πνευματικό συντελεστή που ενεργοποιεί εξυψωτικά τα άτομα και το σύνολο (π.χ. η καθιέρωσι της έρευνας ως τρόπου εργασίας στα AEI, αντί αποστηθίσεως του ενός συγγράμματος). Oταν, πάλι, λέω «υπέρβασι» σκέπτομαι όχι κάποιο μηχανικό ξεπέρασμα αλλά την παλιγγενεσία των πραγμάτων στην άνοιξί τους, την ύπαρξι και την λειτουργία τους στην έγνοια για τον συνάνθρωπο και τον φυσικό κόσμο. Στην προοπτική της αντιλαμβάνομαι τις κατακτήσεις της επιστήμης και της τεχνολογίας σαν αγαθό πλατειά συνεκτικό, με αξιοκρατική ενέργεια #οπωσδήποτε, όχι όμως διακριτική των ανθρώπων σε προνομιούχους και παρίες. Δεν έχει νόημα η αποκατάστασι των αξιών σε ένα κόσμο ο οποίος τις ευτελίζει. H κρίσι των αξιών δεν οφείλεται πρωτίστως σε κακοήθεια: Συνδέεται με την περιπέτεια της ατομικότητος. H συνείδησι του ατόμου αρχικά ανεπτύχθη επί μακρόν στο πεδίο του ομαδικού ψυχισμού (οικογένεια, φυλή, εθνότης) ενσωματωμένη στην ασφάλεια της κοινοτικής βιοτής, ενώ μετά τον 17ο αιώνα και ιδίως μετά τα μέσα του 20ού, άρχισε να αναπτύσσεται καθ’ εαυτήν χωρίς να παρακολουθούν το πέταγμά της τα θεσμικά συστήματα. Eπος σπαρακτικό και συναρπαστικό.

Mε τούτο το κεκτημένο έρχεται και το ζητούμενο. Zητούμενο είναι ν’ αφήσουμε πίσω το πνεύμα της μερικότητος και της αντιπαραθέσεως, ώστε να συμμετάσχουμε ενεργά στο εγχείρημα της διαμορφώσεως ενός πεδίου σχέσεων περιχωρητικής συνυπάρξεως αποστάσεων και διαφορών
με στόχο το καλό όλων. Mας ενώνει το έργο της δικαιοσύνης σε συνθήκη ελευθερίας και όχι η ιδέα της ενότητος. Στην εποχή του Διαδικτύου και της Πληροφορικής αυτό με τη σειρά του συνεπάγεται ως πρώτο βήμα ένα λόγο επικοινωνίας με την ετερότητα, ένα ιδίωμα και ήθος αμοιβαίας εμπιστοσύνης, με επίγνωσι πως όταν δεν χωρή όλους το αγαθό, είμαστε καταδικασμένοι.
* Ο κ. Στέλιος Ράμφος είναι φιλόσοφος. Πλήρες κείμενο της ομιλίας του στο TED-X Academy.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου