ΕΜΜΟΝΗ ΜΟΥ μὲ τὸν Ρίλκε ξεκίνησε ἕνα
τυχαῖο πρωὶ πρὶν χρόνια. Τὴν ἴδια στιγμὴ συνειδητοποίησα ὅτι ἀπὸ
πάντα, ὁ κόσμος μου περιορίζεται στὸ τετράγωνο ποὺ σχηματίζουν ἡ
ὁδὸς Μὸνζ μὲ τὶς λεωφόρους Σὲν Ζερμαίν, Ρασπάιγ καὶ Μονπαρνάς. Τὸ
πάντα εἶναι τὸ τώρα. Πάντα καὶ τώρα ἀνεβαίνω τὸ πλακόστρωτό τῆς
Μουφτὰρ σχεδὸν πατώντας πάνω στὰ χτεσινά μου βήματα. Πάνω τους μπορῶ
νὰ πισωπατήσω μὲ τὴν ἴδια ἀκρίβεια. Στὴν ἀνάμνηση τῆς παιδικῆς
μου εἰκόνας, εἶμαι ἀπαράλλαχτος μὲ τώρα, ὅπως καὶ ἡ εἰκόνα τοῦ Παρισιοῦ.
Φορῶ τὸ ἴδιο καφὲ παλτὸ καὶ τὸ ἴδιο μπερέ. Τὸ νὰ εἶσαι μιὰ καρικατούρα
θὰ μποροῦσε νὰ σημαίνει κάτι γιὰ κάποιον, ἕναν καλλιτέχνη ἄς ποῦμε,
ἢ καὶ τίποτε.
Ὁ Πιὲρ εἶναι ἕνα μονόχνοτο ἀγόρι
μὲ καφὲ παλτουδάκι ποὺ διαβάζει διαρκῶς τὸ ἴδιο βιβλίο· γράφει στὸ
ἡμερολόγιο τοῦ πατέρα μου. Θὰ γίνει μᾶλλον καθηγητής. Εἶμαι ἐγκλωβισμένος
στὴν εἰκόνα μου ἀπὸ πάντα. Ὅλη ἡ δράση τῆς ζωῆς μου διαδραματίζεται
μὲ αὐτὴ τὴν ἴδια ὄψη. Πῶς ὅμως ἀλλάζει ἡ ὄψη κάποιου ὅταν αὐτὸ ποὺ
κουβαλάει μέσα του παραμένει ἀναλλοίωτο μὲ ἀκρίβεια χημικῆς ἕνωσης;
«Ὁ Ρίλκε ἦταν ἕνα σιωπηλό,
σοβαρὸ ἀγόρι μὲ πλῆθος χαρίσματα» γράφει στὴν εἰσαγωγὴ τοῦ βιβλίου
μου. Θὰ περπατήσω ὡς τοὺς μπουκινίστες τοῦ Σηκουάνα γιὰ ν’ ἀποκτήσω
τὸ ἴδιο βιβλίο ποὺ συλλέγω χρόνια τώρα.
Πλησιάζω τὸ ποτάμι μετὰ ἀπὸ
πολλοὺς μῆνες. Ἡ αἴσθηση ὅτι βρίσκεται πάντα ἐκεῖ μὲ καθησυχάζει
τόσο, ὥστε νὰ μὴ χρειαστεῖ νὰ τὸ δῶ ξανὰ ὣς τὸ τέλος τῆς ζωῆς μου. Μπροστὰ
στοὺς πάγκους τῶν βιβλίων στέκεται ἕνας ψηλὸς ὡραῖος ἄντρας μὲ καπέλο
μελόν. Δὲν εἶμαι σίγουρος ἂν τὸ καπέλο ὀμορφαίνει ἐκεῖνον ἢ τὸ ἀντίστροφο,
πάντως συνυπάρχουν ἀνεξάρτητα, μπορεῖ ἀνὰ πάσα στιγμὴ τὸ καπέλο
νὰ πετάξει ἐλεύθερο κι ἐκεῖνος νὰ τὸ ἀποχωριστεῖ χωρὶς πρόβλημα.
Σίγουρα ἔχουν μιὰ ἐλεύθερη σχέση. Αὐτὴ ἡ ἔννοια συζητιέται πολὺ
στὸν κύκλο μου. Μία τρομερὴ ἀντίφαση. Ἐλευθερία καὶ σχέση. Ἴσως ἂν
δὲν ἤμουν τόσο κολλημένος στὰ νοήματα τῶν λέξεων νὰ μποροῦσα νὰ
συμβιβαστῶ μὲ εὑρηματικοὺς συνδυασμούς, ποὺ ἐπινοοῦν νέες συμβάσεις
ζωῆς. Ἡ ἐπινόηση εἶναι ἕνα ταχυδακτυλουργικὸ τρίκ, μιὰ παράφραση
τῆς ἀλήθειας. Ἕνα καπέλο μελὸν στὰ νερὰ τοῦ Σηκουάνα.
Ὁ πωλητὴς βιβλίων μὲ βλέπει
ποὺ παρατηρῶ τὸν πελάτη του. «Εἶναι γιατρός», μοῦ λέει. «Τί θὰ κάναμε
ἀλήθεια χωρὶς τοὺς γιατρούς;» ἀναρωτιέται. Δὲν ξέρω ἂν κι ἐκεῖνος,
ὅπως ἐγώ, συνειδητοποιεῖ ὅτι πράγματι ἂν ἔλειπαν οἱ πωλητὲς βιβλίων
ἀπὸ αὐτὴ τὴ ζωή, ἡ ζωὴ θὰ συνεχίζονταν. Ὅπως ἄλλωστε καὶ οἱ καθηγητὲς
λογοτεχνίας.
Τὸ νόημα τῆς ζωῆς μου εἶναι μία
φαντασίωση μέσα στὴν ὁποία τουλάχιστον θὰ ἔπρεπε νὰ πρωταγωνιστῶ.
Ἂν ὄχι, τότε καλύτερα νὰ βγῶ ἀπὸ αὐτήν.
O ἄνδρας μπροστά μου πρωταγωνιστεῖ
σὲ κάποιον πίνακα τοῦ Μαγκρίτ. Αὐτὸς ποὺ μπορεῖ νὰ ἀποτυπωθεῖ στὴν
τέχνη, σίγουρα ἔχει ὑπάρξει. Ὁ βιβλιοπώλης τοῦ Σηκουάνα σίγουρα
θὰ ἀποτυπώνονταν σὲ κάποιον πίνακα, ἑνὸς ἰμπρεσιονιστή. Ἕνας
καθηγητὴς λογοτεχνίας, στὸν ἴδιο πίνακα, θὰ ἐξαφανίζονταν στὰ
χρώματα τῶν βιβλίων καὶ τοὺς ἰριδισμοὺς τοῦ ποταμοῦ.
«Ὁρίστε τὸ βιβλίο σας. Εἶναι ἡ
πιὸ παλιὰ ἔκδοση ποὺ βρῆκα.» Τὸ βάζω στὴν τσάντα. Γράμματα σ’ ἕναν
νέο ποιητή. Τὸ ξέρω ἀπ’ ἔξω. Σελίδα 19: Ἂν ἴσως ἡ καθημερινότητά
σας, σᾶς φαίνεται φτωχή, μὴν τὴν καταφρονήσετε. Καταφρονῆστε τὸν ἴδιο
τὸν ἑαυτό σας, ποὺ δὲν εἶναι ἀρκετὰ ποιητὴς καὶ δὲν μπορεῖ νὰ καλέσει
κοντά του τὰ πλούτη της.
Θὰ τὸ διαβάσω στοὺς φοιτητές
μου, γνωρίζοντας βέβαια ὅτι θὰ μπορέσουν νὰ ζήσουν καὶ χωρὶς αὐτό.
Ἐπιστρέφω στὸ διαμέρισμά μου, στὸ στενὸ δρομάκι τῆς Ἀμπὲ ντὲ λ’ ἐπέ.
Ἐκεῖ θὰ συναντήσω τὸν χαρισματικὸ νεαρὸ Ρίλκε, κάπου στὶς ἀρχὲς
τοῦ 20ου αἰώνα, στὸ γραφεῖο τοῦ 2ου ὀρόφου, γιὰ νὰ ἐπιβεβαιώσω ὅτι
δὲ θὰ κατάφερνα ποτὲ νὰ τὸν ἔχω φίλο.
Πηγή: Πρώτη δημοσίευση.
Βενετία Κουτσοῦ: Σπούδασε στὴν Ἑλλάδα
Γαλλικὴ Φιλολογία στὸ ΑΠΘ, θεατρολογία στὸ Παρίσι (πανεπιστήμιο
Sorbonne ΙΙΙ) καὶ Μόδα στὴ Λυὼν (πανεπιστήμιο Lumiere-Lyon II). Ἔχει
ἐργαστεῖ ὡς σχεδιάστρια καὶ σύμβουλος μόδας σὲ Ἑλλάδα καὶ Γαλλία.
Εἶναι λέκτορας στὸ τμῆμα δημιουργικοῦ Σχεδιασμοῦ & Ἔνδυσης
τοῦ Διεθνοῦς Πανεπιστημίου τῆς Ἑλλάδας. Ὡς μέλος τῆς ὁμάδας PieTa
σχεδίασε δράσεις ὅπου το ἔνδυμα μετατρέπεται σὲ μέσο καλλιτεχνικῆς
ἔκφρασης καὶ διηγεῖται ἱστορίες ἀπὸ τὴν ἄυλη πολιτιστικὴ κληρονομιά:
Remaster your
shirt-scan your Ego, Wear
is Art, Ἐνδυματογραφία:
ἀπὸ τὸ σπίτι στὸ ταξίδι, Ὁ
μύθος ἐνδύεται κ.α. Οἱ παραπάνω ἐκθέσεις ἔχουν φιλοξενηθεῖ
σὲ μουσεῖα τῆς Θεσσαλονίκης. Παράλληλα γράφει μικρὲς καὶ μεγάλες
ἱστορίες. Ζεῖ στὴ Θεσσαλονίκη.
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου